BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Gerke op 22 May 2015, 22:18:23
-
Hoi allemaal,
Na alle Railcom vragen uit een ander draadje weer een nieuw vraagstukje. Ik denk dat dit iets makkelijker is, maar ik zelf twijfel of ik het bij het rechte eind heb. Komt 'ie:
Ik weet dat ik de Roco MM centrale 10764 aan de B bus van de Z21 kan hangen. Dat ben ik ook van plan. Ik heb zelfs twee van die 10764-en. Hoe kan ik die samen aan de Z21 knopen? De tekeing van de Z21 is daar niet heel duidelijk over. Gewoon een herhaling van zetten via de Booster OUT van de 10764 of gaat dat niet op?
Eigenlijk ben ik voorstander van meerdere secties met elk hun eigen booster, maar dan kom ik op het volgende grijze gebied. Als ik dan gebruik wil maken van RailCom en LNet (op de Z21 aanwezig) moet dan elke individuele booster geschikt zijn voor deze signalen of wordt dat door de Z21 keurig doorgegeven? Indien dat niet gebeurd heb ik dus niks aan de 10764-en en zou ik dus (één) nieuwe RailCom booster moeten aanschaffen. Klopt dat?
Stel: ik wil bovengenoemde investering niet doen en alles via de Railaansluiting van de Z21 laten lopen, dus maar één grote sectie, is het dan zinvol om alsnog een 10764 aan te sluiten om wat extra power te hebben, m.a.w., kan ik de spierballen van zowel Z21 als 10764 optellen en zo een kleine 6A generen? Op die manier zou ik de (dure) aanschaf van een extra RailCom booster achterwege kunnen laten. Verstandig? Ik weet het niet, de nieuwe baan meet ruim 12 meter, hoewel er een ringleiding onder zit die ik vanaf meerdere punten van stroom voorzie, is er natuurlijk wel een risico dat ik problemen ga krijgen met spanningsval of valt dit mee?
Wat zouden jullie doen? Ik wacht jullie oplossingen met belangstelling af!
Grt,
Ger
-
Als je Railcom wilt gebruiken, moeten alle boosters waarmee rijdend spul gevoed wordt Railcom geschikt zijn.
Je kunt wel een booster zonder Railcom gebruiken voor bijvoorbeeld wisseldecoders.
Over spanningsval zou ik me bij een fatsoenlijke ringleiding niet druk maken. Dat is geen reden om extra boosters te plaatsen. Te groot stroomverbruik is wel een reden. Met hoeveel treinen wil je gaan rijden?
-
(y) Ja, dat vermoeden had ik eigenlijk al. Dat geldt niet voor het LNet gebeuren, hoop ik? M.a.w.: dat blijft wel gewoon werken met de 10764-en als extra power, óók als ik de baan in secties verdeel die deels door de 10764-en worden voorzien van prik?
-
Klopt. Maar hoeveel treinen wil je tegelijk laten rijden, dat je verwacht drie boosters nodig te hebben?
-
Treinen met geluid, en ik denk dat Ger wat "veiligheid" en overcapaciteit in wil bouwen. Op een showbaan geen overbodige luxe ;)
-
Hoi Dirk,
Het zijn niet alleen de treinen. Het hele zaakje is nu digitaal, dus ook de wissels en de zelf gemaakte Kadee ontkoppelaars, die allen gebruik maken van Digikeijs 4018. De seinen gaan straks met (uit mijn hoofd) de 4024-en. Dus nogal wat digitaal spul. Daar komt bij dat opeen enkele uitzondering na alle loc's voorzien zijn van Sound (Loksound 4.0) en enkele loc's wat frutsels hebben zoals rookgeneratoren. Aangezien we alles "aan" hebben staan wil ik gewoon zeker zijn van voldoende prik. (zoals al door Ronald aangegeven) En onvoldoende prik geeft hééle rare situaties, heb ik bij een goede vriend van mij op de baan gemerkt. Je wil niet dat loc's eigenwijs worden en zelf beslissingen gaan nemen, thuis niet en al helemaal niet tijdens een tentoonstelling. (weet je nog Ronald, Kaarst, een paar maanden terug? ;) ) Grotere trafo erop en het probleem was opgelost.
Om je een idee te geven even kort de situatie en het daarbij behorende plan: Op tentoonstellingen willen we niemand "strafexcercitie" geven aan het schaduwstation. Hiervoor hebben we een Blücher GBM16XN Railcom bezetmelder gekocht die zorgt voor de bezetmelding met RailCom info naar de Z21. Die hebben we inmiddels getest en dat ding doet zijn werk uitstekend. Hij is via LNet aan de Z21 aangesloten. Op die manier kunnen we dus aan de voorzijde zien waar welke loc én eventueel welke trein staat. Ook de conventionele bezetmelding werkt prima, dus ook wagons met weerstandsassen worden prima gedetecteerd. (Zonder loc) Op die manier kunnen we dus vanaf de voorzijde het schaduwstation perfect monitoren. Welliswaar is de Blücher een flinke investering, maar dan heb je ook wat. So far so good.
Aan de voorkant willen we alleen bezetmelding via LNet. Dat is voldoende. Alléén wilde ik de optie open houden hier in een later stadium óók RailCom te installeren. Met het delen van de baan in meerdere stroomkringen rekening houdend, uiteraard. Nouja, daar is dus een flinke investering voor nodig in de vorm van een RailCom geschikte booster. Maar met twee 10764-en hier op de plank is dat wat mij betreft nu een stapje te ver. Gewone bezetmelding via LNet is dan ruim voldoende. De kosten (booster en tweede Bluecher samen zo'n € 330,-) gaan me dan wat ver. Nu gaan we dat via een s88-LNet adapter van Wim Ros en een s88 bezetmeldprint doen. Scheelt een paar euries, zeg maar... ;D En mochten we het tóch willen: dan alsnog de investering doen. Maar nu ongeveer € 130,- uitgeven aan een RailCom geschikte booster met het risico dat het nooit gebruikt gaat worden... neu...
Ik heb alleen ergens gelezen dat de overgang van een RailCom sectie naar een niet-RailCom sectie voor storing kan zorgen. Weet iemand daar meer van en wat is er aan te doen? ???
Zou alsnóg kunnen betekenen dat de RailCom booster gekocht moet worden...
Grt,
Ger
-
Hoi Ger,
Toen ik met de ontwikkeling van de DR5033 booster bezig was, heb ik e.e.a. rondom Z21, B- Bus en RailCom etc helemaal uitgezocht.... ;)
1) De Z21 geeft RailCom uit op de Railuitgang.
2) De B-Bus is fysiek niet in staat om RailCom door te geven
3) Alle boosters aan de B-Bus geven dus geen RailCom naar de daaraan aangesloten apparatuur.
4) De Z21 geeft geen RailSync door aan het L-NET, dus LNet boosters kunnen niet aan de Z21 gebruikt worden
5) De MM versterkers kun je alleen op de B-Bus aansluiten
6) Een RailCom booster kan op de Z21 alleen via een 'railsniffer' ingang op de Rail-Out van de Z21 aangesloten worden
7) Dan mist de kortsluit-terugmelding naar de Z21
8) De DR5033 heeft zo'n sniffer ingang, EN kan daarnaast via een 6p/4c steker en 4 polig kabeltje via LNet aan de Z21 zodat je zowel RailCom op de uitgang hebt, als terugkoppeling en besturing via LNET. En ondersteund dan volledig RailCom. Echter je Bluechers moet je dan ( geldt voor alle RC boosters !! ) wel zo verdelen, dat de secties die je met de boosters voedt, ook apart op de boostersectie aangesloten zijn. ( Dus tenminste een Bluecher per Booster )
9) De DR5033 kan ook met twee kabeltjes ( B-Bus en L-Net ) aan de Z21, waarbij de volledige functionaliteit van DR5033 via LNet gebruikt kan worden, maar vanwege het ontbreken van RailCom op de B-Bus geen RailCom doorgeven.
10) RailCom wordt inderdaad verstoort zodra booster-Z21 overgangen ( tijdelijk ) kortgesloten worden... dat betekent dat er zolang geen enkele RailCom melding doorkomt !!
Hoop dat het zo iets duidelijker voor je is geworden ;)
Grtzz,
Karst
-
RailCom wordt inderdaad verstoort zodra booster-Z21 overgangen ( tijdelijk ) kortgesloten worden... dat betekent dat er zolang geen enkele RailCom melding doorkomt !!
En is dit met de 5033 géén probleem? En uhh, nee het is niet echt duidelijker geworden ;D
Wat heb ik in de door mij geschetste situatie nu nodig? Of wat is je advies? De 10764-en niet gebruiken en een 5033 aanschaffen en die aan de Z21 hangen?
LNet gaat dus niet lukken via de B bus i.c.m. de 10764.
Dus toch een investering doen dan maar. Hoe sluit ik nu dat 5033 ding op de Z21 aan dat ik: LNet heb, en, in een later stadium, eventueel RailCom alsnog kan inpassen. Dat ik per boostersectie één Blücher moet gebruiken is me wel duidelijk en is in ons plan ook voor de handliggend. (dus geen bezetsecties aansluiten uit de "vreemde kring", correct?)
Hoor het graag!
Grt,
Ger
-
Hoi,
Nee, daar heb je geen last van als je de DR5033 met de railsniffer ingang aansluit op de Rail-Out van de Z21, de DR5033, geeft ook dan keurig de RailCom signalen door.
De 10764 kun je gebruiken, als je RC storingen voor lief neemt.
De DR5033 is in jouw geval via de Rail-Out an de Z21 en de railsniffer ingang van de DR5033 aan. Als je ook kortsluitterugmelding en of de booster wilt uitlezen/aan-uit- schakelen via LN wilt, kan dat met twee 6polige LNet stekertjes, waartussen een 4 polig kabeltje zit.
Correct, bezetmeldingen 'horen' bij hun booster.
Grtzz,
Karst
-
Nee, daar heb je geen last van als je de DR5033 met de railsniffer ingang aansluit op de Rail-Out van de Z21, de DR5033, geeft ook dan keurig de RailCom signalen door.
Dus als ik het goed begrijp sluit ik die gewoon aan op de railuitgang van de Z21, waarvandaan ook gewoon twee draden naar de -laat ik het de "Z21 sectie" noemen.
Verder sluit ik alles aan zoals in de handleidng van deDR5033 staat, dus B bus op B bus en LNet op LNet. Vervolgens uiteraard een rail aansluiting maken vanuit de 5033 naar de "5033 sectie".
De DR5033 is in jouw geval via de Rail-Out an de Z21 en de railsniffer ingang van de DR5033 aan. Als je ook kortsluitterugmelding en of de booster wilt uitlezen/aan-uit- schakelen via LN wilt, kan dat met twee 6polige LNet stekertjes, waartussen een 4 polig kabeltje zit.
Hoeft niet persé, als ik maar via het LNet in eerste instantie bezetmelding kan doorgeven (s88, s88LN adapter.) Wat is het voordeel van het aan/uitzetten via LNet? Ik zeg dan weer: gewoon de stekker in het stopcontact en het moet werken. Klaar. Een kortsluitmelding zou wel weer fijn zijn.
Hoe staat dit verhaal t.o.v. het LNet?
De 10764 kun je gebruiken, als je RC storingen voor lief neemt.
Die neem ik niet voor lief, haha! ;D
Ik hoor weer graag van je.
Grt,
Ger
-
Dus als ik het goed begrijp sluit ik die gewoon aan op de railuitgang van de Z21, waarvandaan ook gewoon twee draden naar de -laat ik het de "Z21 sectie" noemen.
Correct.
Verder sluit ik alles aan zoals in de handleidng van deDR5033 staat, dus B bus op B bus en LNet op LNet. Vervolgens uiteraard een rail aansluiting maken vanuit de 5033 naar de "5033 sectie".
Hoeft niet persé, als ik maar via het LNet in eerste instantie bezetmelding kan doorgeven (s88, s88LN adapter.) Wat is het voordeel van het aan/uitzetten via LNet? Ik zeg dan weer: gewoon de stekker in het stopcontact en het moet werken. Klaar. Een kortsluitmelding zou wel weer fijn zijn.
Bijna goed, B-Bus aansluiting vervalt, LNet via een 4 ipv 6 adrig kabeltje.
De Z21 stuurt 'booster-aan en booster-uit' via LNET, evenzo stuurt de DR5033 kortsluitmelding via LNET.
Hoe staat dit verhaal t.o.v. het LNet?
Geen veranderingen tov je huidige plan ;)
Grtzz,
Karst
-
Hoi Karst,
Dan komt er dus een 5033. Prijs viel me ook nog mee. Dank weer voor je snelle en duidelijke uitleg. Mocht ik nog tegen iets aanlopen zal ik het hier posten.
Nogmaals dank!
Grt,
Ger.
-
Oh ja Karst,
Dan toch nog even voor de zekerheid:
Bijna goed, B-Bus aansluiting vervalt, LNet via een 4 ipv 6 adrig kabeltje.
En die gaat dus op de Lnet bus van de Z21. Correct? Kan ik die bus splitten om overige LNet componenten op aan te sluiten? (Blücher)
Grt,
Ger
-
Ger, ik heb er hier gewoon een Power 7 van Uhlenbrock aanhangen via de L.Net aansluiting, waarbij ik mijn eigen LocoNet-B aansluiting heb gemaakt voor het Rail-Sync signaal. Kortsluitingen worden correct doorgegeven, geen enkel probleem. Melders via het LocoNet en een Interface eraan en gaan met de baan via Koploper.
Groetjes
-
Yep,
Op de 5033 zitten 2 LNet bussen.
-
Even het stof er vanaf.
Nieuwe situatie: Voorzijde nu ook van Bluecher voorzien, dus ook Railcom aan de voorzijde nodig. De 5033 is ook aanwezig. Deze twee worden onderling via L-net aan elkaar verbonden.
Nu het volgende: Hoe ziet zo'n B-Bus kabel eruit? Heb een aantal stukken nodig dus wil ze graag zelf op maat maken.
De aansluiting zoals ik 'm nu voor ogen heb:
L-net 5033 op L-net Z21
B-bus 5033 op B-bus Z21
Railsniffer 5033 op Trackout van Z21
Rail aansluiting 5033 naar rails.
Dan zou ik dus keurig Railcom en bezetmeldig moeten krijgen. Klopt dit?
Nu nog even het "recept" voor de B-bus kabel. Wie helpt?
-
Hoi Gerke,
Aangezien de Z21 alleen op de Rail-Out een RailCom-Signaal aanbiedt, is dat ook de enige mogelijkheid om RailCom te behouden als je er een DR5033 achter schakelt.
De B-Bus bevat wel het DCC signaal, maar niet het RailCom 'cut-out'. De L-NET bus ist een z.g. LNET-T aansluiting en geen L-NET-B ( L-NET-T bevast geen DCC signaal.
Dus heel simpel: Twee draadjes van de Z21 TrackOut naar de Rail-Sniffer ingang(en) van de DR5033 boosters. Verder heb je niets nodig.
Grtzz,
Karst
-
Hoi Karst,
Ok, dus geen B-bus nodig. De Bluecher via het L-net op de 5033 aansluiten, neem ik aan?
Grt
Ger
-
Idd geen andere kabels nodig.
Bluecher direct aan de Z21. L-Net
De DR5033 *NIET* aan loconet aansluiten !!
De RailSniffer is de enige verbindin naar de DR5033 !
-
Hoi Karst,
Da's heel simpel. Merkwaardig dat jouw verhaal in zijn geheel niet in de handleiding van de 5033 staat.
Maar het scheelt weer in de 'kabelsalat'.
Dank weer, super!!
-
Dat komt omdat dat verhaal geschreven is zonder RailCom in het achterhoofd ;) :)