BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Thowra op 15 October 2007, 00:06:16
-
Eindelijk ben ik afgelopen twee weken begonnen met het pimpen van een Roco Blokkendoos (nr44984) naar de NS Jaap. Aan de hand van vele foto's en het aanschouwen naar de JAAP in 1:1 ben ik gaan researchen welke kleuren goed overeenkomen met het grote voorbeeld. Het dak heeft namelijk een diep gele/beige achtige kleur. En omdat ik snel wil werken viel mijn keus op de ordinaire spuitbussen van de Gamma (Dat zeg ik....). Na het afplakken en spuiten hiervan zijn deze twee spuitbussen zo goed bevallen dat ik deze graag met jullie wil delen.
Onderstaande foto laat de toestand zien zoals deze nu is gedaan. Binnenkort zal ik duidelijkere foto's neerzetten. De spuitbussen waar het om gaat zijn die van zijdeglans met de nummers:
- 702-zacht geel (zijkant ramen, voor-achterkant)
- 758-diep geel (dak + accesoires ten behoeve van de pantograven)
Kleinspoor levert de juiste opschriften (nr 47)
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Roco_JAAP.jpg)\
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Roco_JAAP.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Roco_JAAP.jpg)
Ik weet nog niet of ik deze blokkendoos ga motoriseren. Het Roco model betreft een dummy.
Jeroen
-
....viel mijn keus op de ordinaire spuitbussen van de Gamma (Dat zeg ik....). Na het afplakken en spuiten hiervan zijn deze twee spuitbussen zo goed bevallen dat ik deze graag met jullie wil delen. ...
Jeroen
Waarom heb je die spuitbussen afgeplakt en gespoten ;)
Harm
-
JAAP oppimpen
Zo erg is het toch nog niet met mij ??? ;D
Groet JAAP
-
Kan je weer een tijdje mee ;D :P 8)
Maar zijn die spuitbussen het huismerk van gamma??? Dan ga ik hier eens kijken naar spuitbussen voor eventueel NS geel en grijs ;D Wordt dan wel bij de Praxis of Multimate.
mvg,
Matthijs
-
Hier heb je ook een mooi voorbeeld
(http://www.sleutelspoor.nl/img/treinstellen/jaap_02.jpg)
Gr. Gerco
-
motoriseren op de makkelijke manier gaat denk ik met een BB-unit, eventueel kun je ook voor meer trekkracht gaan en er met wat roco-spul of zo een cardanaandrijving in maken. Het mooiste zou dan zijn om de motor in de vloer te bouwen (dus dat de helft van de motor in het interieur steekt en de helft onder de bak uit steekt zeg maar), als je een kleinere mashima neemt past dat wel. Ga er dan wel vanuit dat je de halve bodemplaat moet slopen, nieuwe draaistelophangingen moet maken, op slinkse wijze cardans overal tussendoor moet frutsen en waarschijnlijk moet je ook zelf lange cardans maken. De dure manier voor draaistellen is 2 draaistellen van een mB5D bestellen, de goedkope is zelf iets verzinnen met tweedehands rommel waarvan de radstand klopt en daar dan de scheenplaten aan rommelen (tip: net eventjes gecontroleerd en de hobby-BR 290 van roco heeft de goede draaistelradstand, die kun je dus snokken en hij is niet duur)
-
Hahaha... Dank voor de reacties! ... De een nog hilarischer dan de ander. Namen zal ik niet noemen hé Harm en Jaap? ;) En Matthijs de spuitbussen die ik gebruik zijn inderdaad van het huismerk Gamma zelf. Zelf ben ik nog geen spuitbussen gelijkend aan NS geel of NS grijs tegen gekomen. Dat kan je wel laten doen eventueel. Maar zelf kies ik dan voor het zelf spuiten met NS Kleinspoor verf. Gerco dank voor je mooie piktuur met de Jaap in volle glorie. Is het dak ooit in het grijs geweest in deze uitmonstering?
Floris dank voor je heldere uitleg/info! Eens kijken of het er ooit nog eens van gaat komen om een motor in te bouwen aangezien ik A-technisch ben.
Tot slot valt er bij nader inzien toch nog wat meer te pimpen aan JAAP dan ik dacht. ;D
(http://www.wdr.de/tv/markt/20070319/img/b_2.jpg)
Jeroen
-
Even snel een update. Paar pikturen zoals de JAAP er nu voor staat. Dit alles moet nog strakker in de verf komen met hier en daar een tipje om de details naar voren te laten komen. Als laatste de transfers en gehele afwerking.
:D
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Jaap_voor.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Jaap_voor.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Jaap_voor.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Jaap_achter.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Jaap_achter.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Jaap_achter.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Jaap_vitrine.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Jaap_vitrine.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Jaap_vitrine.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Werkwagen.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Werkwagen.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Werkwagen.jpg)
Wordt vervolgd.....
Jeroen
-
Fraai Jeroen, je hebt ook strak gewerkt met lakken.
-
Mooi gedaan Jeroen. Is weer inspiratie om mijn blokkendoos plannen op te pakken. Ik wil een origineel stel bouwen dat rond 1926 reed op de Hofpleinlijn. Daarvoor moet ik een MBD, een Aec, Bec, Cec en MC omspuiten en ombouwen. Lastig is juiste info over de dakopbouw, want ze hadden toen maar een pantograaf op de motorrijtuigen en de dakleidingen, vonkhoorn en schakelaar stonden anders. Uit Roco rijtuigen en Kleinspoor is de complete trein te maken. Het meeste werk wordt de Cec.
Groeten,
Ivo
-
Ha! Dank voor jullie complimenten. Ik ben inderdaad niet snel tevreden en streef naar perfectie als ik een model onderhanden neem. ;)
Volgens mij kan Ivo daar ook wat van. ;D Gaaf hoor om de Hofpleintrein uit te gaan beelden.
Ik heb voor de gein even de foto's van het model en de 1:1 Jaap naast elkaar gelegd. En zie hier, het bewijs dat de gespoten kleuren op het model in vergelijking met het grote voorbeeld gewoon kloppend zijn. Het volgende project (als ik deez afgerond heb) zal het Blokkendoos museumstel zijn van het Nederlands Spoorwegmuseum. Wederom komen deze ook met de gele daken zoals zij tijdens 150 jaar spoorwegen te zien waren.
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Jaap_gelijkniskleuren.JPG)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Jaap_gelijkniskleuren.JPG (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Jaap_gelijkniskleuren.JPG)
Jeroen
-
keurich, keurich ;)
De laatstgebouwde blokkendozen met stalen dak hadden in het begtin aluminiumkleurige verf op het dak, dat reed dus ook door elkaar. Mijn blokkendoosje (eerste generatie roco) dat ik enigszins vertimmerd heb heeft dus een mB4D met zilver dak en een Ces met zandgeel dak. Ziet er echt knullig uit maar dat is juist leuk (als je het ziet heb je zoiets van dat móet wel kloppen want anders verzin je het niet)
-
Voor de aandrijving heb ik een BB-motordraaistel gebruikt van Piet Peetoom.
Gr. Gerco
-
Yo Jeroen,
Strakke hap man, die bak is gewoon te lauw, fo shizzle !
ik zie die loco regelmatig voorbij cruizen op de zeeuwse baan, tegenwoordig heeft ie de SGB als 2de crib, waar ze hem in het echie pimpen weet je wel.
Nee tis gewoon helemaal baga als ie voorbij komt, gewoon vet chill ! 8)
Ik ga nu splitten, latorz !
Big M
-
Big M
Big Moustache? ;D
-
Word ! 8)
-
Marijn
Yo Jeroen,
Strakke hap man, die bak is gewoon te lauw, fo shizzle !........etc.
Hehe... malle boeboe! ;D
Dank weer voor de vele reacties. Binnenkort meer.
Jeroen
-
Goed de vorderingen volgen gestaag. Nu ben ik toegekomen aan de transfers. De 3de klasse borden zitten er al op. Alleen nu wil ik uit de transferset van Kleinspoor (nr47) het baknummer halen. Maar tot mijn stomme verbazing zitten alleen de witte transfers daar tussen. Dit terwijl er ook zwarte nummers aanwezig zijn echter zonder baknummer c 9002. :-| Weet hier iemand of Kleinspoor ook de juiste transfers voor model Jaap heeft voor de groen/beige variant? Binnenkort volgen de pikturen.
(leuk om te zien dat er zoveel hits op dit draadje staat 8) )
Jeroen
-
Even snel een update foto.
Inmiddels zitten de opschriften (o.a.C 9002) op het model. Echter is deze nog niet compleet. Het interieur moet ook nog aangepakt worden. Wel is de vloer inmiddels van een donkerkleur rood voorzien. Ook krijgt JAAP Philotrain schroefkoppelingen, remslangen en lantaarnijzers etc. Helaas een ietwat onduidelijke foto met een rose zweem. Van de week even een andere schieten.
Wordt vervolgd.
;)
Jeroen
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Jaapupdate.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Jaapupdate.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Jaapupdate.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Jaapupdate2.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Jaapupdate2.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Jaapupdate2.jpg)]
-
Ziet er mooi uit, mijn complimenten.
-
Prachtig!
Ik mis nog wel een paar opschriften ;)
Misschien ga ik mijn blokkendoos ook wel 'ver-Jaap-en'.
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P9171558.jpg)
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P9171558.jpg (http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P9171558.jpg)
Maarten
-
Paar update foto's. Nog niet helemaal klaar maar het gaat wel wat worden dacht ik zo. Inmiddels zijn de kleine Roco buffertjes vervangen door die van Philotrain (verend). Dat oogt stukken beter.Kopelhaak erop en een Philotrain frontlantaarn. Deze moet ik nog Kristal Clearen. De rem- en luchtslangen komen er later op. Ook waar de bak een likje verf moest hebben is gebeurd.
De opschriften zijn nog niet helemaal compleet dus dat had Maarten goed gezien! 8)
Wederom wordt vervolgd.
Jeroen
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/J1.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/J1.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/J1.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/J2.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/J2.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/J2.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/J3.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/J3.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/J3.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/J4.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/J4.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/J4.jpg)
-
Zo ziet er goed uit zeg. :o
-
Dankjewel Marcel! ;) Zelf ben ik ook trots op het resultaat tot nu toe.
Jeroen
-
vakmanschap.....heel mooi
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Prachtig. ;D
-
dit draadje moet ik in 2007 gemist hebben..... :-\
is idd (y).
-
Heel mooi! Toch mis ik nog het Heemaflogo ;):
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P9171564.jpg)
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/J3.jpg)
Maarten
-
Paar update foto's. Nog niet helemaal klaar maar het gaat wel wat worden dacht ik zo. Inmiddels zijn de kleine Roco buffertjes vervangen door die van Philotrain (verend). Dat oogt stukken beter.Kopelhaak erop en een Philotrain frontlantaarn. Deze moet ik nog Kristal Clearen. De rem- en luchtslangen komen er later op. Ook waar de bak een likje verf moest hebben is gebeurd.
De opschriften zijn nog niet helemaal compleet dus dat had Maarten goed gezien! 8)
Wederom wordt vervolgd.
Jeroen
Speelde al een tijdje met de gedachte om 1 van mijn mC's in een 'Jaap' te veranderen en met het lezen van dit draadje is dat nieuw leven ingeblazen :D
Ben dus even op site van Philotrain geweest, maar kan nummer/item frontlantaarn niet vinden.......Is deze misschien niet meer in produktie of kijk ik gewoon niet goed?
-
Waarom heeft de Jaap (en vroeger de eerste Blokkendozen) eigenlijk een rode sluitlantaarn? Hij heeft toch 2 electrische sluitlichten?
Maarten
-
Speelde al een tijdje met de gedachte om 1 van mijn mC's in een 'Jaap' te veranderen en met het lezen van dit draadje is dat nieuw leven ingeblazen :D
Ben dus even op site van Philotrain geweest, maar kan nummer/item frontlantaarn niet vinden.......Is deze misschien niet meer in produktie of kijk ik gewoon niet goed?
Het zou best kunnen dat ze niet meer in productie/op voorraad zijn. Misschien dat her of der een winkelier nog iets heeft liggen (bijv. Kuijpers Hobbyhuis in Utrecht), anders zou je Philotrain even kunnen maileninfo@skylark.nl . Wie weet heeft ie in een hoekje nog iets liggen...
-
Hallo Jeroen,
Kun je aangeven in welke volgorde de kleuren zijn aangebracht, heb je bv. als eerste de zwarte biezen gespoten? Op mijn (messing) modellen gebruik ik altijd een trekpen, maar jouw werk ziet er een stuk nauwkeuriger uit.
Groet,
Adri
-
Het zou best kunnen dat ze niet meer in productie/op voorraad zijn. Misschien dat her of der een winkelier nog iets heeft liggen (bijv. Kuijpers Hobbyhuis in Utrecht), anders zou je Philotrain even kunnen maileninfo@skylark.nl . Wie weet heeft ie in een hoekje nog iets liggen...
Heb gemaild met Philotrain en onderstaand antwoord gehad:
Geachte heer Pol,
Wij nemen aan, dat u een olielantaarn bedoelt, zoals deze op stoomlocs zaten? Een ander soort lantaarn hebben wij niet in het assortiment.
Met vriendelijke groeten,
Wim Wolters
Nou heb ik een vraag: waren volgens mij idd olielantaarns, maar waren de afmetingen van deze mat 24 lantaarns niet groter dan die van de stoom locs??
Kan eigenlijk geen tekeningen o.i.d. vinden om te vergelijken. Weet iemand hier of ik een stoomloc lantaarn kan gebruiken??
Grt,
Marcel
-
Marcel,
Gewoon de NS olielantaarns van Philotrain gebruiken. Die zijn goed. Wel de NS versie bestellen en niet de SS versie, want die is anders (andere handgreep).
mvg,
Ivo
-
@Ivo
Bedankt. In dat geval hoef ik ze niet te bestellen, want daar heb ik er nog een aantal van op voorraad ;D
-
Ik wil een origineel stel bouwen dat rond 1926 reed op de Hofpleinlijn. Daarvoor moet ik een MBD, een Aec, Bec, Cec en MC omspuiten en ombouwen. Lastig is juiste info over de dakopbouw, want ze hadden toen maar een pantograaf op de motorrijtuigen en de dakleidingen, vonkhoorn en schakelaar stonden anders.
Groeten,
Ivo
Zat gisteren te bladeren in "andere locomotieven van de NS" en kwam daar een plaatje tegen van een NS 600/2000 in de reizigersdienst. Rijtuigen bestonden uit 'Zandvoorters'. Mijn interesse was gewekt, dus boek "Rotterdam Hofplein-Den Haag-Scheveningen Kurhaus" door J.F. Smit er bij gepakt. Al bladerend kwam ik ook een tekening tegen van mC 9001-9003, uitvoering bij indienststelling tegen. Moest direct aan bovenstaande vraag denken.
Is weliswaar slechts zij-, voor- en achteraanzicht, maar mocht je nog steeds op zoek zijn, dan zou het wellicht iets/eerste aanzet zijn??
Grt,
Marcel
-
Marcel,
Binnenkort in dit theater. Boek van Smit heb ik ook, maar toch blijft dan nog het een en ander onduidelijk. En inmiddels het boek Van Stroom tot Stoom via een antiquariaat gevonden. Gisteren heb ik dat via de post ontvangen. En van Otto Dijkstra heb ik 2 jaar terug dankzij dit draadje ook een zijaanzicht tekening kunnen krijgen.
Bovendien heeft Roco mij een handje geholpen door de Cec uit te brengen. Daar zag ik 2 jaar terug nog het meeste tegenop.
Leuk projectje voor de feestdagen!
mvg,
Ivo
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3212_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3212_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3217.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3217.jpg)
Mooi he ;D
-
ne :-X ;)
-
@Ivo
Alleen jammer dat Roco Aec (nog) niet heeft uitgebracht, maar ga er vanuit dat je er eentje hebt van Kleinspoor......
grt,
Marcel
-
@Sobat,
Mooie Jaap hoor! Is die ooit in die uitvoering bij een duits station geweest? ;)
@Marcel,
Inderdaad, de ramen van de Kleinspoor op basis van de oude Roco blijken kleiner dan de ramen van de nieuwe Roco. Dus veel vijlen :(
mvg,
Ivo
-
Hmmmm ... nooit geweten dat Leiden in Duitsland ligt ... ;D
-
Ivo toch! ;D
-
Station en Jaap zijn van de Meester Plotter ;)
SK
-
Foutje :-X
Had ik kunnen weten: Leiden; eerder gezien in de Railhobby.
Heeft Gerco ook al plots van Jaap gemaakt? Gezien het diverse aanbod van Roco en Kleinspoor is dat niet echt nodig denk ik.
mvg,
Ivo
-
Ik wil een origineel stel bouwen dat rond 1926 reed op de Hofpleinlijn. Daarvoor moet ik een MBD, een Aec, Bec, Cec en MC omspuiten en ombouwen. Lastig is juiste info over de dakopbouw, want ze hadden toen maar een pantograaf op de motorrijtuigen en de dakleidingen, vonkhoorn en schakelaar stonden anders.
Hoi Ivo,
Als je het boek Electrische treinen deel 1 hebt, staan op blz 38 een goed te gebruiken foto van de dakopbouw van een blokkendoos mC
Dit is echter wel een Heemaf opstelling waarbij de leidingen aan de andere zijde van het dak zitten dan de roco modellen. De mC 9002 had weer een vickers installatie waarbij de dakleidingen aan de juiste zijde zitten, maar wel met andere isolatoren.
Zie hiervoor Het utrechts archief 151665 voor een foto van de mC 9002.
Dit is de originele Jaap, hierbij zijn ook de schakelkasten aan de onderzijde geheel anders ingedeeld.
Als je deze versie wilt maken, heb je de onderdelen van kleinspoors mB4D setje nodig.
De huidige jaap is een mengelmoes van een motordienstwagen en een mC.
bij de ombouw tot mDw is de vickers installatie vervangen door een Heemaf waarbij het hele dak en onderzijde gewijzigd is.
bij de motordienstwagens waren er twee dakveiligheden aangebracht net achter de stroomafnemer, en de veiligheid achter de dakschakelaar is vervallen.
Dus welke versie je ook bouwd, er zit wat werk aan om deze kloppend te krijgen.
Groeten Arjen