BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hendrik Jan op 22 May 2015, 10:56:31
-
Wie morgen een uitstapje wil maken:
http://www.brugmedia.nl/kranten/de-brug/150-jaar-kamperlijntje-gevierd/ (http://www.brugmedia.nl/kranten/de-brug/150-jaar-kamperlijntje-gevierd/)
Het spoorlijntje tussen Zwolle en Kampen bestaat 150 jaar. Dit wordt natuurlijk gevierd op het station van Kampen.
Met een expositie, optredens van de lokale theatergroep en een heuse GLOSSY!
Station kampen bevindt zich aan de kop van de stadsbrug, in Kampen.
En is elk half uur vanuit Zwolle te besporen.
Wie meer wil weten over het grote verhaal en de petite histoire van het Kamper Lijntje beveel ik de volgende website van harte aan:
http://www.hetkamperlijntje.nl/item/150-jaar-kamperlijntje (http://www.hetkamperlijntje.nl/item/150-jaar-kamperlijntje)
Van de onvermoeibare historicus en enthousiasteling Kasper Haar.
Overigens zijn er gevorderde plannen om dit diesellijntje te electrificeren. Wie nog een ritje met een heuse Buffel wil maken, mag zich al bijna haasten.
groeten
Hendrik Jan
-
Hopelijk blijft het oude stationnetje van Kampen nog in bedrijf? Lekker nostalgisch! Of is dat door de nieuwe route over de brug al vervallen?
-
Hanzelijn heeft niets van doen met de oude route. Loopt met een grote boog om Kampen heen en heeft een eigen halte.
Oude lijn zou een soort van tramlijn moeten worden maar of en wanneer ??????
-
Zijn taak was de trein heen en weer te doen rollen
Van Zwolle naar Kampen, van Kampen naar Zwolle
:)
-
Ooit was de at Kamperlijntje wel zo opgezet. Met stoomtrams weliswaar.
-
Nee hoor, het "Kamperlijntje" Zwolle--Kampen is in de jaren 1860 door de NCS geopend als een volwaardige hoofdspoorlijn als verlengde van de hoofdlijn Utrecht--Amersfoort--Zwolle van die maatschappij (met kopmaken in Zwolle, inderdaad).
Wat jij bedoelt is het zijlijntje Kamperstraatweg--Kamen Zuid uit 1914, onderdeel van de eveneens door de NCS geëxploiteerde Zuiderzeetramweg Nunspeet--Elburg--Hattem.
Dirk
-
Niet te klagen over gebrek aan belangstelling vandaag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2761_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2761_1.jpg)
Het station, met net aangekomen Buffel. Op de voorgrond de Kamper Steur. Legendarisch beest en symbool voor de domheid van de Kampenaar. En daar zijn we trots op hier! (zeg ik, als geboren Zwollenaar ;))
Je kon over de hoofden lopen. De Glossy"Het Kamper Lijntje", door historicus Kasper Haar gemaakt, was al bijna uitverkocht, vanmorgen om 11.35. Ik wist een gesigneerd exemplaar te bemachtigen.
In de stationshal stond een aardige modelbaan, met onder meer station Kampen erop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2762.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2762.jpg)
Hoewel niet nieuw, wist de baan toch veel aandacht te trekken.
De stationshal is normaal gesproken niet meer toegankelijk. Maar vandaag dus wel. Net als andere delen van het station, waar een fototentoonstelling was ingericht.
Prorail verzorgde een presentatie over de electrificatie van de lijn. Dit staat voor 2017 op de rol. Tevens wordt dan de onderbouw gerenoveerd. Geen overbodige luxe in de Mastenbroekenpolder, één van de oudste polders van ons land. En uiteraard veel veen in de grond.
De lokale toneel/musicalclub Ventura voerde acts op. En de werkgroep herinrichting Bolwerk gaf haar visie op de verdere ontwikkeling van het stationsgebied.https://www.facebook.com/VriendenBolwerkBuitenwacht (https://www.facebook.com/VriendenBolwerkBuitenwacht)
Buiten was een terrasje op het stationsplein ingericht. Thomas de springkussen-lokomotief. Antieke bussen en een jolig toeristentreintje maakten het plaatje compleet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2767.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2767.jpg)
De lokale politiek was ook vertegenwoordigd, vanmorgen bij de presentatie van de Glossy. Burgemeester Koelewijn nam met zijn kenmerkende enthousiasme een exemplaar in ontvangst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2765.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2765.jpg)
Dit kermisgeval pendelde over de IJsselbrug tussen station en stadshart. Een koddig gezicht.
Dikke pluim voor de organisatie. Een viering met een knipoog. En zo heeft de kortste passagierslijn van Nederland nu ook als eerste spoorlijn van Nederland zijn eigen Glossy.
groetn uut Kamp'n
'Enderik Jan
-
Een ESAbus een stuk de provincie uit.
-
Als de glossy al bijna uitverkocht was, wordt er dan een herdruk overwogen? Ik heb belangstelling, maar kon vandaag niet. Wilde deze bestellen bij het Kamper archief.
Gr Hans
-
Is daar gewoon nog te bestellen (y)
-
De glossy gaat als een speer (y)
Inmiddels is er een tweede druk.
-
Verbaast me niks.
Het is een prachtig document met zowel de nodige couleur locale als aandacht voor de grotere verbanden.
Een aanradertje!
groeten
Hendrik Jan