BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Ivo tB op 20 May 2015, 23:25:32
-
Gisteren al aangekondigd en een klein begin gemaakt met de bouw.
Overzichtje van de onderdelen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5515%20800x600_zpsyxaggdjb.jpg)
En het eerste begin, het omzetten van de chassisbalken van het onderstel.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5516%20800x600_zpsaruuyyhf.jpg)
Inklemmen in de bankschroef tussen 2 aluminium profielen en dan met een stalen lineaal erachter haaks omzetten.
wordt vervolgd.
mvg,
Ivo
-
Wat een laf interieur... 8)
-
Gewoon een Artitec kopen en daar het interieur uitslopen en in de Philo plaatsen (y)
Chassis vanavond deels in elkaar gezet:
Eerst de gegoten bevestiging van de draaistellen erin gesoldeerd. Hierin moet nog draad worden getapt:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5517%20800x600_zpsbl7rvuoq.jpg)
Vervolgens de inspringingen van de chassisbalken bij de deuren gebogen en vastgezet en de bufferhulzen met buffer bevestigingsplaten op de koppen van het chassis gezet:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5518%20800x600_zps33jng2hl.jpg)
Dan de kisten onder de bak gemaakt:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5519%20800x600_zpsr6ibczbc.jpg)
Vervolgens in het chassis gesoldeerd met aan elke zijkant een slingerbeugel (?) van lekker dik draad:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5520%20800x600_zps5ych7tzh.jpg)
Daarna de onderdelen van het remwerk onder de bak gezet. 2 losse luchtreservoirs en een remcylinder met remwerk. Dat is een standaard gietonderdeel van Philotrain en volgens mij klopt daar niet zoveel van:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5521%20800x600_zpslik4smfy.jpg)
De Artitec en de informatie van Spoorwegjournaal 125 ernaast gelegd. Dan lijkt ook dat er gedurende de levensduur van de ovaalramers er onder de bak wel eens wat is verbouwd.
Nog de verschillende stelhendels van het remwerk aan de binnenkant van het chassis vastgezet. Wijkt wel af van de Artitec uitvoering, maar ik zie op foto's beide versies terugkomen.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5522%20800x600_zpsyktpprpo.jpg)
Nu alleen nog de U-balken op de schuine stukken tussen de stelhendels aan een kant en de trapjes op de koppen. De trapjes moeten een beetje uit de losse hand, dus dat zal nog wel wat tijd gaan kosten. Bovendien zie ik dat ik op de ABd de trapjes heb ingekort, omdat anders de draaistellen niet meer kunnen draaien. Artitec heeft dezelfde ingekorte trapjes.
mvg,
Ivo
-
Mooi werk Ivo! Es kijken oftie klaar is bij de roll-out van de Artitec-Cd10s. Kunnen we een line-up doen van Philo-Artitec-VanderVis. Ik weet niet welke wint, maar heb wel een vermoeden wie de minste kwaliteit levert :) .'
Ummm, welke periode ga je m maken? Ik herinner me een sjorogen-discussie, pakweg sept 2012....
-
Wordt dezelfde periode als mijn ABd. Dus met blank metalen dak. Welk metaal weet ik nog niet ;)
mvg,
Ivo
-
Na de Dutzrail wagen roept ook dit chassis om alle leidingen en hendels ;D
-
Eens, maar ik heb geen idee hoe het er in dit geval uit zou moeten zien.
mvg,
Ivo
-
📢ARJEN
-
Nog even wat aan het chassis gedaan: trapjes
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5524%20800x600_zps5rjud4jg.jpg)
De grote met de lange steunen worden binnenin het chassis gesoldeerd:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5525%20800x600_zps07dssoxc.jpg)
Dan zet je de 2e trede aan de buitenkant tegen de steunen en de nokjes die al aan de chassisbalk zaten en soldeer je die vast. Daarna de onderste trede ombuigen en iets naar buiten buigen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5526%20800x600_zpsj8hvhxz4.jpg)
Dan is het chassis, zoals dat uit de kit komt, klaar. Tenzij je nog remslangen, stoomverwarmingskoppeling en rangeerderstreden wilt monteren, maar dan kun je niet meer een normale koppeling gebruiken.
Het interieur bede staat uit een lange wand met coupédeuren, waarop je tussenwanden soldeert en daaronder weer de bankzittingen. Bij deze onderdelen twijfel ik altijd hoe ik verder moet: het hele interieur kun je in de bak solderen, maar dan is het bijna niet meer te schilderen. Dat geldt straks ook voor de koppen, maar dat zal ik later nog wel laten zien. Met een schroef is het interieur op het chassis vast te zetten en doordat een en ander vervolgens in sleufjes past in de bak blijft dat zo ook wel zitten.
Wandjes om te solderen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5527%20800x600_zpsz3b7xu1e.jpg)
En klaar om op het chassis te zetten:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5528%20800x600_zpsvilugmms.jpg)
Tot zover.
mvg,
Ivo
-
mooi mooi mooi! (y)
-
Dacht vanavond even snel de draaistellen in elkaar te zetten, zodat ik daarna aan de detaillering aan de koppen zou kunnen beginnen. Maar ik heb daarvoor een 2mm tap nodig en die bleek samen met zijn broertje 1,4mm onvindbaar. Meestal zitten dit soort gereedschappen in een of andere kit die ik mee heb genomen met vakantie. Gereedschap in het kitje betekent minder ruimte nodig. Maar welke. Uiteindelijk gevonden in de Philotrain doos van de 2100. Met koperdraad dat ik ook al een tijdje kwijt was.
Dus vanavond geen update.
mvg,
Ivo
-
Voor het onderstel kun je ook de ovalen ramer van Artitec bekijken, die klopt wel.
Als je nog meer details zoekt, moet ik gaan zoeken in mijn archief.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5060032_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5060032_1.jpg)
maar dan krijg je wel dit soort foto's 8)
Ik heb er nog geen van het onderstel toen de wagen af was.... (nog eens een keertje doen)
Groeten
Arjen
-
Tsja Ivo, uitdaging.... ;)
-
Ja, die batterijdozen kun je weer lossolderen... ;D
-
Kijk, dat is wel leuk om na te maken. Dat zou dan moeten beginnen met een geheel nieuw chassis met alle balken erin ipv een vlakke vloer. Dus dat is een project voor de toekomst als je ooit aan de onderdelen van het remwerk kunt komen. Anders eerst een draaibank aanschaffen en alles zelf maken.
Ik bouw nu gewoon de Philotrain versie en hoop de verschillende luchtvaten enigzins op de juiste plek te monteren.
Ondanks dat ik een tijd zoet ben geweest met het zoeken van mijn taps is er toch nog enige voortgang. De kit gaat vergezeld van een aantal forse messing gietdelen die van hun gietboom ontdaan moeten worden. Met een figuurzaagje in een beugel blijkt dat snel gebeurd:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5529%20800x600_zpsvhfwxtma.jpg)
Linksonder de koppen, linksboven de vouwbalgen en rechts de draaistelzijkanten.
De volgende onderdelen vormen het draaistel:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5530%20800x600_zpsicxfeiem.jpg)
Dus 2 zijkanten, waarop 2 omgebogen plaatjes messing moeten worden gesoldeerd en schroefdraad in moet worden getapt. Dan een geëtst messing plaatje met de bevestiging van het draaistel en 2 stripjes die de verbinding zijn van de kopse kanten van de draaistelzijkanten. Eén daarvan kun je aan één kant niet vastsolderen, want anders kunnen de wielen er nooit meer uit.
Na een beetje prutsen wordt het dan zo:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5533%20800x600_zps9ria1e7u.jpg)
De draaistelzijkanten staan alleen nog te ver uit elkaar en de wielen vallen er makkelijk tussenuit.
Dan nog even schroefdraad getapt in de draaistelkommen onder het chassis:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5531%20800x600_zps1ct3ywgm.jpg)
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5532%20800x600_zpsw5pk0xnw.jpg)
Half eronder ;)
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5534%20800x600_zpstyiikh6i.jpg)
mvg,
Ivo
-
Eerste kop in elkaar gezet.
De onderdelen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5546%20800x600_zpsrxzxwqcl.jpg)
Eerst de versterkingsprofielen haaks naast de vouwbalg:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5547%20800x600_zpsgvknccjb.jpg)
Dan de rekken voor de deuren en de eerste opstaptreden om de sluitseinen in de ijzers te kunnen hangen tegen de versterkingsprofielen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5548%20800x600_zpskmrjdxno.jpg)
Vervolgens de andere opstaptreden aan de kant, de hoogspanningskoppeling en de armen voor het hangwerk van de balg:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5549%20800x600_zps9yfcbwjq.jpg)
Vervolgens de balg zelf en de sluitseinijzers, die nog gepimpt moeten worden. Deze op de hoekstijlen geplaatst ipv in de gaten door Philotrain in geëtst. Deze dichtgesoldeerd:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5551%20800x600_zpsm5wkwrgu.jpg)
Dan had ik nog gegoten deurklinken, die ik mooier vind dan een omgebogen stukje draad:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5552%20800x600_zpswyaijwlc.jpg)
En in de deuren. Ook de lange handgreep gemaakt van nieuwzilverdraad met middensteun (heeft Artitec vergeten ;))
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5553%20800x600_zpszysh8xej.jpg)
Vervolgens de WC wand aan de kop gesoldeerd. Helaas moet je dit solderen anders is er geen enkele stevigheid in de bak. Het lastige is om dit later goed gespoten te krijgen. Eigenlijk moet die wand in 2 kleuren hout, maar dat gaat nooit meer lukken. Het is wel de reden dat ik het interieur los laat (zit straks met een schroefje vast in het chassis en de lange wand met coupédeuren en alle tussen wanden passen in sleufjes van de bak, dus dat blijft wel op zijn plaats zitten.
De kop maar eens op het chassis gezet:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5554%20800x600_zpsijsomngb.jpg)
Kap eroverheen gezet:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5556%20800x600_zps29mvwlwi.jpg)
En het dak met de dakpet los erop gelegd om een indruk te krijgen van het rijtuig:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5558%20800x600_zpsxr5x3dzq.jpg)
Het lijkt allemaal best snel te gaan, maar het is nog aardig wat werk om dit allemaal spuitklaar te krijgen.
mvg,
Ivo
-
Mooi resultaat Ivo! Die deurklinken maken inderdaad een heel wat betere indruk. De scharnieren vallen dan weer een beetje tegen, komt er nog wat in die deukjes?
-
Nee, de deukjes zijn wat het zijn. Dat is denk ik wel een kenmerk van Philotrain: het is enkelvoudig etswerk en een scharnier erop moet dan een los onderdeel worden, want de deur zelf is al ''opliggend''. Dat doen de huidige kleinserie fabrikanten anders, maar van Philotrain kan ik me niet herinneren dat er veel opliggende details bij zijn. Ik meen wel dat bijvoorbeeld de stalen D's van Philotrain en de andere stalen AB losse deuren hebben en dan zou het wel kunnen. Zal het eens bekijken.
Het beslag onder de deurklink is trouwens ook een deukje en dat moet ook erop liggen.
mvg,
Ivo
-
wat misschien nog kan is een klein stukje draad erin solderen en dan de bovenkant vlak vijlen, maar ja, ik bouw in 0, of je dat redt in h0?
-
In werkelijkheid is het een klein rechthoekig opliggend plaatje. Het is de vraag of je zo'n klein stukje (0,5 x 1,0 mm?) half-dik messing goed over dat deukje gepositioneerd krijgt, keer drie, en dat dat nog vastgesoldeerd raakt ook zonder verdraaien.
-
Zou dat zeker wel kunnen. Dergelijk strip (en nog dunner en smaller) heb ik wel liggen, maar ik ga dat niet doen, want het levert te weinig op. Dan moet je ook de bouten ed proberen na te bootsen. En als je dan het model gaat inspecteren kom je van het een in het ander.
Kijk zelf naar het verschil: bij Artitec erop, bij Philo erin ;)
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5505%20800x600_zpsgf4dn3a6.jpg)
Erop wordt snel te grof, maar het is wel correct. Dit vind ik globaal gesproken het grootste verschil tussen de Artitec en de Philotrain afgezien van allerlei andere verschillen. De Philotrain heeft fijnere detaillering en de Artitec is grover. Komt mogelijk door verschil in messing of kunststof.
mvg,
Ivo
-
Erop wordt snel te grof, maar het is wel correct. Dit vind ik globaal gesproken het grootste verschil tussen de Artitec en de Philotrain afgezien van allerlei andere verschillen. De Philotrain heeft fijnere detaillering en de Artitec is grover. Komt mogelijk door verschil in messing of kunststof.
Ik vind alleen de klinknagels bij de Philo fijner, ik zie veel details waar de Artitec mooier is.
Stephan
-
Ik moet het met Stephan eens zijn, de Philo heeft ook mooiere opstaptreden aan de kopwanden (door het gebruikte materiaal), maar je ziet de knikdeuken aan de binnenzijde nog.
Verder; de band onder de ramen is breed en klinknagelloos, de deur is groter, het ovale raam is groter en kaler ( ligt niet aan de bouwer ;D ), de te openen strook met te openen ramen bovenaan het glas is grover en minder gedetailleerd, de draaistelverschijning is mooier ( minder wieloppervlakte zichtbaar) ...
-
hoezo is de band onder de ramen klinknagelloos???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/philotrain_017.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/philotrain_017.jpg)
-
Heren,
Ik probeer er geen wedstrijd van te maken; hoogstens een wedstrijd van mij tegen Artitec of ik mijn Cd10 eerder af heb dan zij hun model in de winkel hebben liggen.
Als ik naar beide modellen kijk vind ik beide een goed model van de ovaalramer en zie ik behalve de prijs niet direct een winnaar. Als Artitec ze had gehad toen ik mijn Philo kits heb gekocht had ik niet lang hoeven nadenken. De Philo is in vergelijking veel te duur. Maar er zijn onmiskenbaar verschillen en beide hebben zo hun voor- en nadelen. Ik vind nog steeds ramen vlak achter een dunne messing wand uitstekend overkomen. Maar de handgrepen om de ramen naar beneden te trekken ontbreken in de Philo en heeft de Artitec wel. De ramen in de deuren zijn volgens mij in de Artitec te smal en dat wordt zoals bij veel kunststof modellen veroorzaakt door de wanddikte van de wand die er haaks op staat. Zo ook de Roco Sik en de Roco 2400 met de ramen om naar voren te kijken. Artitec heeft meer detaillering op het dak, ook al door de platen erop te leggen, maar daar staat tegenover dat dat nog aan de dikke kant is. Veel beter dan in het prototype en zeer acceptabel, maar wel dik. De Philo ontbeert weer de klinknagels op de koppen en ik kan nog een hele lange lijst maken.
Komende dagen heb ik weinig tot geen tijd, dus ik verwacht pas eind volgende week weer serieuze voortgang. Dat brengt de levering van de Artitec natuurlijk angstig dichtbij ;)
mvg,
Ivo
-
De echte heeft helemaal geen klinknagels. ;D
In ieder geval zijn ze nauwelijks meer zichtbaar vanaf een metertje of twintig getuige deze foto die Arjen in het Artitecdraadje plaatste.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1676_11.jpg)
Ik vind het wel leuk om te zien dat fabrikanten verschillende keuzes maken. Als je de klinknagels correct verschaalt, zijn ze al van geringe afstand nauwelijks nog te zien. Dan klopt het beeld voor veel mensen dus niet meer, want een ovaalramer mot klinknagels hebben. Artitec kiest er dan voor de details maar wat grover te maken, zodat je van een meter afstand nog steeds klinknagels ziet. Van dichtbij wordt het dan nogal pukkelig of zijn lasnaden zwaar aangezet of wat dan ook. Elotrains heeft bij de 1500 precies hetzelfde gedaan. Philotrain verschaalt klinknagels realistischer en ik vind dat persoonlijk ook mooier. Maar mijn bankrekening is het daar niet altijd mee eens. :)
-
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5505%20800x600_zpsgf4dn3a6.jpg)
Ik zit ook te kijken naar de kromming van het dak boven de deur. Is bij Artitec hoger en meer 'gedrongen' dan bij Philotrain. De werkelijkheid lijkt er ongeveer tussenin te zitten (?)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1676_11.jpg)
-
Vanavond even wat tijd om te solderen.
Eerst de tweede kop afgemaakt en de overloopplaten er nog in gezet. Ik ga de lange sluitseinijzers nog aanpassen en ook komt er nog wat extra's aan de hangconstructie van de vouwbalgen.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5559%20800x600_zpsox4p7ods.jpg)
Dan is het de beurt aan het dak. Het lastigste is het solderen van de koppen (ook wel eens dakpet genoemd) aan het dak:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5560%20800x600_zpsdvnwztcu.jpg)
Het dak is gebogen geëtst messing en de dakpet is een messing gietstuk.
Ik probeer het zo glad mogelijk aan elkaar te solderen. Daarvoor is in elk geval nodig dat het dak stevig wordt bijgebogen. Dus ronder aan de onderkanten en wat vlakker bovenop. Dan voorzichtig op puntjes vastzetten en als dat bevalt de hele naad doorsolderen en glad maken aan de buitenkant. Ik weet vrijwel zeker dat een eerste primerlaag nog wel zal laten zien dat een beetje plamuur nog nodig is:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5561%20800x600_zpsrpy036ai.jpg)
Daarna nog even de waterdeksels gebogen en op het dak gesoldeerd. De meegeleverde waterluik vuldoppen zijn wasluiken en geen vuldoppen. Dat wordt even zoeken, want de juiste Philotrain onderdelen heb ik nog wel.
Los in elkaar gezet, dus de koppen in de bak, de bak over het interieur en het dak los erop en het lijkt al wat:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5563%20800x600_zpswjooflwk.jpg)
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5564%20800x600_zpsxssuszdh.jpg)
Nu zit de bak zo in elkaar, de torpedo's en de waterbakvuldoppen moeten er nog op en dan kan het dak aan de bak worden gesoldeerd. Dat vind ik altijd een vervelend klusje, want je kunt aan de binnenkant niet bij de naad om te solderen. Dus dat moet van buiten en dat betekent later weer veel schoonmaken. En het is het mooist om het langs de hele naad goed dicht te solderen, daarmee maak je later een strakke bak.
mvg,
Ivo
-
Paar kleine stapjes:
De dakspanten zijn op de bak gesoldeerd en zorgen zo ook voor wat stijfheid van de bovenkant van de bak. Door de sleufjes voor de coupé-deuren-wand in de bovenkant heeft dat de neiging om op de plek van die sleufjes te gaan knikken. Met de dakspanten erin gaat dat niet meer:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5567%20800x600_zpsdkys6mm0.jpg)
Je ziet hier ook waar alle tussenwanden in de bak kunnen worden vastgezet. Ivm met schilderen van het interieur ga ik dat niet doen.
Vervolgens nog de torpedo's en de waterbak doppen erop gezet:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5565%20800x600_zpskqdvjsfu.jpg)
Het soldeerwerk nadert zijn einde. Eerst nog even de WC wanden in de koppen aan de onderkant ruimen om een Symoba op de bodem kwijt te kunnen, dan de hele bak en dat aan elkaar solderen. Vervolgens nog een paar details aan de sluitseinijzers plus de sluitseinijzers aan het dak vastzetten, de draaistellen afmaken en het geheel kan in het sodabad.
mvg,
Ivo
-
Inmiddels zitten de koppen vast in de bak en is het dak doorgaand aan de dakranden gesoldeerd. Nu dus nog wat details. Ik was ontevreden over de meegeleverde sluitseinijzers. Dit zijn gewoon lange NS sluitseinijzers en bovendien zitten ze volgens de beschrijving op de verkeerde plek. Het moeten een soort kaarsen zijn. Artitec heeft de juiste meegeleverd bij hun modellen.
Op de juiste plek gesoldeerd zien ze er zo uit:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5575%20800x600_zpsu69r8flm.jpg)
Ze steken te ver uit en hebben het verkeerde model. Haaks ombuigen maakt de maat veel beter, maar dan zit er nog de rare kop aan:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5574%20800x600_zpsga3l4trh.jpg)
Met een beetje knippen en vijlen vind ik het wel aardig lijken:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5576%20800x600_zpsl7ygw3li.jpg)
Dan ontbreken de sluitseinijzers in de kit aan de dakranden. Dit zijn die S-vormige sluitseinijzers die Weinert ook in het programma heeft:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5577%20800x600_zpsdhjurzak.jpg)
Deze passen niet direct. Het bevestigingspennetje afknippen en vervolgens strak tegen de dakrand solderen leek me niet stevig genoeg. Dus heb ik sleufjes in de dakrand gezaagd en de bevestigingspennen plat en dun gevijld tot een dikte net onder de 0,4mm:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5578%20800x600_zps4aompklv.jpg)
Hierin kun je vervolgens de sluitseinijzers solderen. Wat me ook nog niet beviel was de ophanging van de vouwbalgen. Anders gezegd, er is wel een uithangbeugel te maken van 2 etsdelen en een stukdraad, maar de vouwbalg moet daaraan nog worden opgehangen. Ik heb aan de voorkant van de bouwbalgen stripjes messing gesoldeerd, er een gaatje in geboord en vervolgens dun draad van dat gaatje naar de beugel gelegd en dat lijkt me wel voldoende voor de ophanging. Zie hieronder het resultaat van de S-vormige sluitseinijzers en de ophanging van de vouwbalg.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5581%20800x600_zpsvwesmztj.jpg)
De kap kan nu in de soda en naar de spuiterij.
mvg,
Ivo
-
De rest van het rijtuig vanavond in elkaar gezet. Eerst het interieur goed pas gemaakt in de kap, daarna gootjes uit U-profiel gemaakt voor apparatenkasten tussen de rembediening en nog een luchtketel vastgezet. Als laatste begonnen met de draaistellen, die samengesteld uit de onderdelen zoals geleverd eruit vallende assen opleverde. Dus die zijn versmald. Nu 2 goed lopende draaistellen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5584%20800x600_zps2twckpnr.jpg)
Deze onderdelen gaan nu eerst worden ontvet en daarna eventueel nog naar de straalcabine:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5585%20800x600_zpsq9zdrjuu.jpg)
En voor het eerst helemaal in elkaar:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5595%20800x600_zps1ymxkjmi.jpg)
Gangkant en:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5597%20800x600_zpsfvme2qbo.jpg)
coupékant
Ik heb zeker tegen de diafragmavoorkeuze knop gestoten, want er is hier iets misgegaan met de scherpte diepte.
Met het Philotrain ABd zusje:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5598%20800x600_zpsrwhsoeyg.jpg)
en de Artitec uitvoering:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5590%20800x600_zps8gb7ofxf.jpg)
wordt vervolgd,
Ivo
-
(y)
-
Ik heb zeker tegen de diafragmavoorkeuze knop gestoten, want er is hier iets misgegaan met de scherpte diepte.
Inderdaad: check, de camera stond op sluitertijdvoorkeuze ipv diafragmavoorkeuze. Knopje draait makkelijk. Ik zal eens kijken of ik de foto's kan overmaken en dan boven vernieuwen.
mvg,
Ivo
-
Paar foto's vervangen.
mvg,
Ivo
-
Deze week weinig tijd gehad. Wel heb ik de voorbereidende werkzaamheden gedaan om de onderdelen te spuiten. Het chassis en de draaistellen staan inmiddels in het Philotrain zwart en nu moet ik alleen de randen van de treden nog een metaalkleurtje geven. Een metaalkleurig dak vind ik altijd een aparte uitdaging. Inmiddels heb ik wel positieve ervaring met lak van Alclad. Die komt in kleine (dure) flesjes, die na het schudden meteen spuitklaar is. Ook is er speciale vullende primer voor. Dus de bak is eerst in de etsprimer gespoten voor een optimale hechting aan het metaal. Vervolgens heeft het dak in aanvulling 2 lagen Alclad grijze primer gehad. Tussendoor heb ik nog de koppen geplamuurd. De laatste primerlaag is gepolijst met papier 6000. Dit had ik liggen in een setje van Albion Alloys. Daarna is het dak in 2 dunne lagen gespoten met Alclad 101 Aluminium.
Is best aardig gelukt:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5641%20800x600_zpsxyp0bkx9.jpg)
De handleiding geeft aan dat dit ook nog is te polijsten, maar eigenlijk durf ik dat niet zo goed.
In vergelijking met mijn andere Philo ovaalramer, die is gespoten met aluminium van Modelmaster en vooraan de Artitec ABd.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5643%20800x600_zpsp3wpgyx3.jpg)
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5645%20800x600_zpsvqlbuifm.jpg)
In de vergelijking vinden mijn vrouw en zoon de Artitec de mooiste. Mijn zoon, omdat hij het relief het mooiste vindt en mijn vrouw omdat de Artitec het meeste blinkt. Maar ik vind de korrelgrootte van de lak op de Artitec te grof en het Alclad dak het meeste het metaal effect weergeven. Overigens lijkt het Artitec dak qua klinknagels en platen beter dan de Philotrain. Ook de klinknagels op de wanden zijn door mij geteld ;D . Het blijkt dat Philotrain teveel (!) klinknagels heeft. Naast de ramen in verticale zin één teveel en onder de ramen eveneens één teveel.
Nu eerst verder met bruin voor het interieur van de bak. Daarna de messing / goudkleurige ramen boven de coupé ramen en vervolgens de bak in de Boonstoppel.
mvg,
Ivo
-
Die is maf, klinknagels tellen ::) ;D :P
-
Maar ik vind de korrelgrootte van de lak op de Artitec te grof en het Alclad dak het meeste het metaal effect weergeven.
Het wordt weer prachtig Ivo, en bijna afgezaagd zo vaak als dat gezegd wordt.
Maar je bovenstaande uitspraak snap ik niet helemaal: het dak van de echte is toch ook in alukleur geschilderd? Jouw opmerking snap ik alleen als het dak van de echte blank metaal zou zijn, en je dat wil nabootsen. Maar dat is niet zo.
-
Ik dacht dat je Alclad over een zwarte glanzende laklaag moest spuiten? Heb nog een potje RVS liggen voor een US-model (ooit).
-
@Martin, inderdaad maf ;)
@Jan, ja, maar ik denk dat als de korrelgrootte in het echt zo groot is, die dan in model 87 keer kleiner moet zijn ;D
@Ingenium, nee, dat geldt alleen voor enkele kleuren zoals high polished aluminium en chrome. De rest mag op de grijze primer van Alclad.
Leuk plaatje voor alle Alclad kleuren:
http://www.plakkers-inc.nl/viewtopic.php?f=17&t=2545 Even naar beneden scrollen.
mvg,
Ivo
-
Ik dacht dat je Alclad over een zwarte glanzende laklaag moest spuiten? Heb nog een potje RVS liggen voor een US-model (ooit).
"Moet" niet, maar is wel bevorderlijk voor het eindresultaat..
-
Klinknagels tellen...
Ik zeg maar niks over al dan niet correcte bakstenen en voegen in het model van een (wegen recentelijk ondergronds gaan van het spoor) inmiddels niet meer gebruikt, station in het Westen des Landsch... ;)
Het ziet er weer puik uit, Ivo (y)
groeten
Hendrik Jan
-
@Jan, ja, maar ik denk dat als de korrelgrootte in het echt zo groot is, die dan in model 87 keer kleiner moet zijn ;D
ja, in theorie klopt dat, maar ik vind als ik bv naar de foto uit het andere draadje kijk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1676_11.jpg)
dat dit dak er niet uitziet als echt blank alumimium maar als geschilderd met aluminiumverf, Wat mij betreft geeft de Artitec op dit punt wel een juiste totaalindruk --al ben ik het ook met je eens dat de korrelgrootte in vergelijking te grof is.
-
strak Ivo (y)
-
Kleine voortgang.
Na het dak de bovenramen namaak messing gespoten:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5647%20800x600_zpspe814uke.jpg)
Daarna stukjes tape snijden om de ramen af te plakken:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5649%20800x600_zpstevpkurh.jpg)
En in het boonstoppelgroen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5650%20800x600_zpsfawqmlxw.jpg)
Nu blijkt het groen helaas niet te dekken en het reliëf is al heel beperkt. Nog een keer spuiten met boonstoppelgroen geeft waarschijnlijk nog steeds niet het goede resultaat, dus ik zal eerst maar een tussenlaag van goed dekkende donkere verf erop zetten.
Het weinig reliëf wordt denk ik veroorzaakt doordat ik sterk de indruk heb dat de kits van de ovaalramers eigenlijk door Philotrain afgekeurde etsplaten zijn. In hun catalogus komt de kit niet voor, maar een handelaar heeft ze wel op de markt gebracht. Bij deze C10d laten de wanden los van de bovenkant en dat gebeurt alleen bij een te ver doorgeëtste plaat met dientengevolge weinig reliëf. Maar toch een leuke kit.
Ook de wanden afgeplakt om de zittingen bruin te kunnen spuiten:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5652%20800x600_zpsierxpq5z.jpg)
mvg,
Ivo
-
Kleine update:
De tweede laag Boonstoppel heeft keurig gedekt:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5655%20800x600_zpssqdlkq67.jpg)
Ook de banken zijn al van een houtkleur voorzien en de zittingen zijn aan de tussenwanden vastgemaakt.
Vervolgens de vraag of de raampjes er nog redelijk uit komen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5656%20800x600_zpsayqque6c.jpg)
En dat moest hier en daar worden bijgetipt. Daarna vanavond 2 uur afplakken voor alle zwarte details:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5658%20800x600_zpslcol3qqf.jpg)
Inmiddels is het zwart gespoten en nu maar hopen dat er geen lak meekomt met het afhalen van de tape. Als dat goed lukt is de volgende stap de transfers aanbrengen.
mvg,
Ivo
-
Avondje transfers aanbrengen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5663%20800x600_zpsiw26dtjs.jpg)
Coupézijde en
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5659%20800x600_zpsa33uyioh.jpg)
Gangkant.
De transfers zijn erg dun en laten vrijwel onmiddelijk in het water los. Dus de eerste transfer verknoeit (zat een reserve op het vel) en daarna alle transfers zonder grote problemen aangebracht. Je kunt het zo niet zien, maar alle coupé's zijn nu keurig genummerd A t/m K en voorzien van het bovenschrift plaatsenno 1-8 etc. Is allemaal nog leesbaar ook met de loupe. Ook zie je in brons op de chassisbalk een fabrieksplaatje.
Nu voor de zekerheid nog even in de Micro Sol en dan kan de zaak in de blanke lak.
mvg,
Ivo
-
Erg fraai Ivo (y).
Dit blijft toch leuker dan een wagentje kant en klaar kopen toch :) ;D
-
Zeker, maar het leukst is toch een model bouwen dat niet elders voor een kwart van de prijs kant en klaar te koop is.
Overigens laat ik bij deze transfers de Micro Set en Sol maar achterwege. De transfers waren zo dun, dat met Set (blauw) de transfer onmiddelijk verschrompelde en niet goed was te krijgen en de Boonstoppel groen (4020) is een Industrielak van Wijzenol en die droogt zo super glad op, dat er nergens enige luchtbel of vouwtje meer in te ontdekken valt. Alleen alle stelplaatjes onderaan het chassis nog een kleurtje geven, de zwarte lijnen hier en daar bijtippen en het kan in de blanke lak.
mvg,
Ivo
-
(y) heel erg mooi geworden. En inderdaad, bij zo'n mooi gebouwd project zou je willen dat hij niet meer wordt uit gebracht in grote hoeveelheden voor een fractie van de prijs. Komt wel bij dat zo'n bouwkit vaak in een opwelling gekocht wordt en vervolgens als "nog te doen" project jaren ongeopend blijft liggen en zo door de tijd wordt ingehaald.
-
Nja, als het doel is om het model te bezitten is dat zo. Als het doel is om lekker te knutselen kan je elke kit altijd maken.
Ik heb al een Elotrains 1500, maar toch zojuist van iemand een kleinspoorkit overgenomen. Ik moet toch eens leren niet te kopen maar te bouwen.........
-
Strakke bak Ivo
-
Mooi resultaat Ivo. Ik ben benieuwd naar de specifieke verschillen met de lakken in combinatie met wet-transfers. Ben net terug van vakantie zodat ik eventuele eerdere communicatie hier niet gelezen heb.
Groet, Rob
-
Rob, wat wil je precies weten?
mvg,
Ivo
-
Weer even wat gedaan vanavond: raampjes plakken met crystal clear aan de binnenkant. Bij de koppen slecht bereikbaar, maar toch gelukt:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5665%20800x600_zpsjlk5wzbu.jpg)
Nu rest nog alleen het interieur. Ik heb al commentaar op de banken, die te donker en te roodbruin zouden zijn. Het moet een teak uitstraling hebben en die is iets anders. En ik heb gelezen met een leren hoofdsteunbekleding, dus dat mag weer een andere kleur zijn. Nu heb ik alleen nog de vraag of ik de panelen aan de gang kant nog verschillende kleuren moet geven. Ik heb de indruk dat de deuren zelf helemaal van teak zijn, maar dat de andere panelen van een lichter hout zijn gemaakt met wel weer teak randen.
Suggesties?:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5664%20800x600_zpsjinont34.jpg)
mvg,
Ivo
-
http://www.acrylicosvallejo.com/es_ES/simple-techniques_-simulating-wood-effects-%E2%80%93-wooden-planks-and-rail-road-ties/blog/1/59
-
Interessante tip. Deze van Vallejo kende ik nog niet. Doe meestal het trucje van de site van Wingnut Wings. Het voornaamste probleem is echter welke kleur teak het beste benadert en welke panelen teak zijn en welke iets anders. Inmiddels via PB ook suggesties ontvangen.
mvg,
Ivo
-
Ivo, als ik het vliegtuig model van je zo voor de geest haal zit je met de roodbruine kleur op de propeller aardig in de buurt..
-
https://www.google.nl/search?q=teakhout&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=aFeYVcuhENKP7Aa2u7XQAw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1366&bih=659
-
https://www.google.nl/search?q=teakhout&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=aFeYVcuhENKP7Aa2u7XQAw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1366&bih=659#tbm=isch&q=teakhout+interieur+jacht
-
Hierbij wat voorbeelden;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1210650.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1210650.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1210647.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1210647.jpg)
Groeten Arjen
-
Ben ermee bezig. Gisteren de hoofdsteunen maar in een 'leerkleur' gespoten en vanavond gaat het teak erop. Dan nog de donker grijze / zwarte panelen en eens kijken hoe het uit de spuiterij komt.
@Martin, die propellor was nog behandeld met oranje transparante lak van Tamiya. Dat is gezien de plaatjes van Arjen misschien geen gek idee.
Ik zie trouwens dat de handgrepen van de deuren metaalkleurig moeten worden en eigenlijk zijn er nog witte transfers met letter en klasse nodig naast de deuren, maar geen idee of dat past ;)
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5664%20800x600_zpsjinont34.jpg)
Nee dus.
mvg,
Ivo
-
Zo, vanavond de laatste keer het interieur afgeplakt en de vlakken in de onderste helft anthraciet gespoten. Dat wil zeggen tyre black van xtracolor. Daarna al het plakwerk er weer af en er is een interieur in 4 kleuren:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5689%20800x600_zpsfgmcecpj.jpg)
Lijkt wat mij betreft, ondanks het ontbreken van houtnerf en planken in de banken nu wel even voldoende.
Nog even de deurhandgrepen en ophangrails aan de bovenkant met een Edding zilver lakstift aangezet:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5691%20800x600_zpsey43mayp.jpg)
Daarna het geheel in elkaar gezet: de buffers geplaatst, de draaistellen van wielen voorzien (alle geïsoleerde wielen aan een kant, tenslotte is de hele bak van metaal. Dit blijft ook oppassen met 2 Philo ovaalramers tegen elkaar. Buffers zijn stroomvoerend, dus die kunnen ook maar op een manier aan elkaar. Maar in mijn D171 / D172 zit er een Roco Mitropa 28er tussen van kunststof), het interieur goed pas in de bak gezet en de bodem eronder geschroeft. Nu ben ik toch nog een ding vergeten en moet het dus weer uit elkaar. Ook moeten de stelinrichtingen van de remmen nog wit worden gemaakt met rode en zwarte hendels.
Foto's:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5692%20800x600_zps5h7ale2w.jpg)
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5693%20800x600_zpssku07n9b.jpg)
Met de Philotrain ABd ertegen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5694%20800x600_zpshga0etds.jpg)
Bovenramen goudkleurig is aardig geworden:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5695%20800x600_zps69aen5c5.jpg)
Gangkant:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5699%20800x600_zpsfwqmvuyo.jpg)
Interieur gangkant:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5696%20800x600_zps8qsqxtfr.jpg)
Mijn interpretatie van het interieur in de ABd in 2003:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5698%20800x600_zpsja1vwalj.jpg)
Deze hele bak moet eigenlijk in de thinner en dezelfde behandeling krijgen als de Cd met ook de betere transfers. Je leert met de jaren.
Zo, het is me toch gelukt dit rijtuig af te krijgen voordat de Artitec Cd10 op de markt heeft gebracht. Die staan in bestelling en ik ben benieuwd naar de vergelijking.
mvg,
Ivo
-
En die is er nu (y)
http://www.artitec.nl/index.php/nl/modeltreinen/category/ovaalramers-c
-
U bedoelt deze:
http://www.artitec.nl/index.php/nl/modeltreinen/item/2026501-ovaalramer-c7206-groen-zilver-dak?category_id=295
;)
Ziet er prima uit op hun site.
Zal binnenkort wel een mailtje van MTE krijgen en dan kan ik vergelijken.
mvg,
Ivo
-
Nog geen bericht van MTE, dus we wachten rustig af.
Dan maar een paar plaatjes van de trein waar deze wagon in thuishoort. Een samenstelling van de D171/D172 tussen Amsterdam en Berlijn/Leipzig in de jaren '30 volgens een Miba uitgave met treinsamenstellingen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/MIBA%20Zugbilding%20Ep%20II/D172_zpsfa7f13b3.jpg)
Op de onderste foto zijn het 5e en het 7e rijtuig ovaalramers, het 5e een AB en het 7e een C.
Dus de C achter de Mitropa WR:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5702%20800x600_zpsfsifk9fp.jpg)
Waarbij de WR van Roco wel erg karig is gedetailleerd.
Dan achter de C een pruisische ABC van Fleischmann:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5703%20800x600_zpshnkqdg9m.jpg)
Die iets te hoog op de wielen staat. Dat gebeurt bij Fleischmann wel vaker:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5704%20800x600_zpsxccsozoj.jpg)
Daarachter nog een pruisische C van Fleischmann:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5705%20800x600_zpsybygomrt.jpg)
Dit is dan de achterkant van de trein:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5706%20800x600_zps2vrdnjnk.jpg)
Voor de WR staat dan de ovaalramer AB:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5708%20800x600_zpsu1wfheez.jpg)
Daarvoor een DRG ABC Einheitswagen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5709%20800x600_zpsauzyhcav.jpg)
Met nog een DRG C en een DRG D ervoor:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5710%20800x600_zpsq1eangwh.jpg)
Daarvoor moet nog een post en in Nederland een 3700 of 3900.
Dit is dan als volgt samen te stellen:
DRG Post4ü
DRG Pw4ü of NS D.IV, Fleischmann 5150, DRG uitvoering
DRG C4ü, Bauart 1928, Roco 45683
DRG ABC4ü. Bauart 1928, Roco45684
NS AB ovaalramer, Philotrain of Artitec
MITROPA WR, Bauart 1928, Roco 45686
NS C ovaalramer, Philotrain of Artitec
DRG C4ü, ex pruisisch rijtuig, Fleischmann 5153
DRG ABC4ü, ex pruisisch rijtuig, Fleischmann 5152.
mvg,
Ivo
-
Nog geen bericht van MTE, dus we wachten rustig af.
Kijk: binnen 24 uur reactie: er liggen 2 ovaalramers C bij MTE voor mij klaar. Een groene met zilveren dak en een blauwe.
Nu eens kijken wanneer ik die kan ophalen.
mvg,
Ivo
-
Het interieur heb je erg fraai gedaan,
Niet dat je er veel van terug ziet maar het is toch lonend genoeg om het zo te bewerken.
-
Interieur van de Artitec is nog mooier. Alleen zijn de zwarte vlakken in de gang vergeten.
Gisteren opgehaald:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5712%20800x600_zpsudcl4scd.jpg)
Artitec C10d C7206
Met de Philotrain C10d C7201:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5713%20800x600_zpsc7sd7t13.jpg)
Detail van de koppen tegen elkaar:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5714%20800x600_zpsb5os7ryv.jpg)
Op de Artitec zijn de sluitseinijzers nog niet geplaatst. De daklijn verschilt toch wel opvallend en de Artitec is qua uitvoering strakker. Ik vind wel het detail aan de grove kant in vergelijking tot de Philotrain. Daar komt bij dat mijn Cd toch echt een mislukte ets is. De sponningen van de ovale ramen waren doorgeëtst en dus deels afwezig en ook de klinknagels waren te ver weggeëtst. Het detail op de Philo is te afwezig, maar een eerlijke vergelijking met een door Philotrain gebouwd exemplaar is dit in die zin niet.
De gangkant van de Cd's:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5722%20800x600_zpsshm7qzve.jpg)
Het interieur van de Artitec:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5715%20800x600_zpskqwlk6as.jpg)
Banken in de vorm en met latjes, tussenwanden met reliëf en met bagagerekken, voor de puristen nog aan te vullen met spiegels en afbeeldingen. Bank zelf is te donker voor teak, maar dat is allemaal zelf te doen.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5716%20800x600_zpsagfztbrm.jpg)
Gangzijde:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5718%20800x600_zpsrb1thpb2.jpg)
Gangzijde van een Artitec AB ovaalramer:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5719%20800x600_zps69omj4tp.jpg)
Ook daar bijzondere banken. Keurig 2 eerste klas coupé's in rood met 4 zitplaatsen per coupé, 1 eerste klas coupé met 6 zitplaatsen in rood en verder 2e klas coupé's met 6 zitplaatsen in groen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5720%20800x600_zps0fnic2fq.jpg)
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5721%20800x600_zps9moyhjvn.jpg)
En de preisers kunnen ook nog naar het toilet en hun handen wassen, behalve als je de binnenverlichting plaatst, want dan zitten er elco's en kunnen de preisers er niet meer in.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5717%20800x600_zps1uigmu7w.jpg)
Alle 4 ovaalramers naast elkaar. Twee Philotrain's en twee Artitec's:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5723%20800x600_zpsnpevjqfe.jpg)
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5724%20800x600_zpstxqouko9.jpg)
Alle daken:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5725%20800x600_zps8aas53gh.jpg)
En een stapeltje voor Koek:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5726%20800x600_zpsdq1ensxu.jpg)
Conclusie: Artitec heeft weer een heel mooi rijtuig op de markt gebracht. Behalve dat er een trapje afvalt en een draaistel, is het gewoon een perfect rijtuig.
mvg,
Ivo