BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Eelco Storm op 20 May 2015, 17:46:23

Titel: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Eelco Storm op 20 May 2015, 17:46:23
In het RockyRail draadje kwam deze opmerking voorbij:

Het gaat ze toch helemaal niet om een historisch verantwoord model in de markt te zetten.......
Gewoon iets gelijkends produceren en omzet maken, zo gaat dat tegenwoordig overal toch?

grt Piet.

Aangezien jij hier een stelling poneert, Piet, is het ook aan jou om met een onderbouwing te komen. Op basis waarvan kom jij tot bovenstaande conclusie?

Eelco
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Simplex op 20 May 2015, 17:49:15
...... we're waiting....
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: PietB op 20 May 2015, 17:57:01
Hi Eelco en Steef,
ik heb hier een paar Artitec modellen DE1 en DE2 die niet echt kloppen en nog zeer slechte rijeigenschappen hebben ook.
Dan ga ik je niet vervelen met de aanpassingen die ik aan de diverse Roco, Fleischmann en Marklin modellen heb moeten doen.
Maar dat waren 10 tallen uren.
En dat is helemaal niet erg want je bent tenslotte hobbyist.

Maar ik vind dat als men er zoveel geld voor durft te vragen als Marklin Artitec en Rocky dan mag het allemaal best wat meer bij de werkelijkheid uitkomen.
Eigenlijk zonde van het vele geld, want voor die prijs zou het toch allemaal 'af' mogen zijn, toch?
Van Roco, Fleischmann en Piko kun je gezien de prijs verwachten dat er aan de detaillering wat schort.

En als er dan op een keurig nette mail niet wordt gereageerd, dan vind ik dat typerend.

grt Piet.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 May 2015, 18:00:30
Dan ga ik je niet vervelen met de aanpassingen die ik aan de diverse Roco, Fleischmann en Marklin modellen heb moeten doen.
Doe het toch maar, want je verhaal is wel erg vaag. Noem eens wat concrete dingen die je hebt aangepast omdat ze niet klopten.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Hans Reints op 20 May 2015, 18:15:20
I am waiting....I am waiting to see to see........
 
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Simplex op 20 May 2015, 18:31:27
Dan ga ik je niet vervelen met de aanpassingen die ik aan de diverse Roco,
Fleischmann en Marklin modellen heb moeten doen. Maar dat waren 10 tallen uren.
En dat is helemaal niet erg want je bent tenslotte hobbyist.

Dus? En? Dat doet een beetje zeikerd nu eenmaal graag aan zijn gekochte modellen.
Ik doe het ook bij kleinserie modellen van 500 euro of meer. Maar dat wil niet zeggen
dat er alleen maar geproduceerd word om 'winsten' te maken. Zulke opmerkingen zijn
ook zo leuk voor fabrikanten of winkeliers om te lezen. Maak je vrienden mee.

Dat er niet op een mail gereageerd word staat geheel buiten jou aanname.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Arjan6511 op 20 May 2015, 21:11:46
ik heb hier een paar Artitec modellen DE1 en DE2 die niet echt kloppen en nog zeer slechte rijeigenschappen hebben ook.

Ben je niet in de war met dat gele Fliegende Hamburger-geval van Piko? Want dat is iets wat "niet echt" klopt.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: zuylen op 21 May 2015, 13:03:58
Zelfs der Fliegende Hamburger van Marklin klopt niet. Die trein had geen draaistellen zoals Marklin hem produceerde, maar gewoon twee assen.
(Ik wil overigens geen discussie starten over Marklin) Het Marklin model is ook een model op leeftijd. Nu hadden ze dat wellicht anders geproduceerd.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Chris op 21 May 2015, 13:24:44
Nou....bijvoorbeeld Ree Modeles.

Die timmeren heel goed aan de weg met zeer fraaie modellen.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Basilicum op 21 May 2015, 13:31:41
... der Fliegende Hamburger ... had geen draaistellen zoals Marklin hem produceerde, maar gewoon twee assen.

Dat waag ik ernstig te betwijfelen. Dit treinstel had draaistellen aan de uiteinden en een Jacobsdraaistel in het midden.

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/14/Briefmarke_Fliegender_Hamburger.jpg)
De enige echte Fliegender Hamburger.
Afbeelding gelinkt van www.Wikipedia.org.

Groet,
Bas
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Eelco Storm op 21 May 2015, 13:36:27
Ik denk dan ook dat hij de railzeppelin bedoelt  ;)
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: henk op 21 May 2015, 13:43:22
Beperkingen blijven er altijd. Maar bewuste neppers worden juist schaarser.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Railroadtycoon op 21 May 2015, 15:03:27
Ik denk dan ook dat hij de railzeppelin bedoelt  ;)

Kan, daar waren er strikt genomen 2 van  ::) Voor de ombouw in 1932 (dus na de bouw in 1930) reed deze op 2 enkele assen. In 1932 is de Railzeppelin omgebouwd waarbij deze aan de voorkant een 2-assige draaistel kreeg.
Bron = Wiki (http://en.wikipedia.org/wiki/Schienenzeppelin)
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: guest7822 op 21 May 2015, 15:18:45
Ehhh, alleen voor een twee assig draaistel, en een compleet andere aandrijving ....
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Railroadtycoon op 21 May 2015, 15:26:55
Dat zeg ik  ;) Eerst 2 x 1 assig en later, na de ombouw, dus een "B1" 2 Assig gemotoriseerd voor en 1 assig achter.  ::)
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: zuylen op 21 May 2015, 15:54:44
Yep, ik was in de war met de Railzeppelin. Die heeft bij Marklin draaistellen terwijl de echte op twee gewone assen stond.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Gert Arkema op 21 May 2015, 18:06:42
Nou weet ik nog steeds niet waarom Piet z'n DE-I en II niet werkelijkheidsgetrouw vindt. Op z'n website heeft hij het er alleen over dat ze niet door R1 van Marklin kunnen.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Hans Reints op 21 May 2015, 19:05:04
R1 zijn dat die haakse bochten? Waarheidsgetrouw en Historisch verantwoord....
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Eric B op 21 May 2015, 19:44:02
Doet me weer denken aan een mooie uitspraak ooit in Railhoby: "gesuperde treinen in een kermisatractie"  8)
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: arnout op 21 May 2015, 19:45:14
R1 en dan met C-rail rijden??? Ja dat is heel werkelijkheids getrouw.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: PietB op 21 May 2015, 21:22:00
Nou weet ik nog steeds niet waarom Piet z'n DE-I en II niet werkelijkheidsgetrouw vindt. Op z'n website heeft hij het er alleen over dat ze niet door R1 van Marklin kunnen.
Die website is al jaren niet meer bij gehouden, mijn huidige baan is met K-rails en met als kleinste straal R3.
Dus dat is het probleem niet.
Waar ik over val is dat de verlichting van beide modellen niet mooi is en dat ze zo kloterig in elkaar gezet zijn dat het bijna niet te doen is om de verlichting een beetje normaler te maken.
Ook heb ik bezwaar tegen het feit dat je de DE2 met de motor wagen voorop moet laten lopen omdat hij anders lawaierig, rauw door een boog loopt.
Ik heb dat met beide DE2 modellen die ik bezit.

En dat beide DE2 en een DE1 modellen een spiraal met een stijgings percentage van 1,5-2% het laten afweten.
Artitec zegt dat 2,5% door hun getest is, dat geloof ik graag, maar dat is op een rechte helling.
En in een boog (spiraal) is er altijd maar een kant van de boogie die tractie levert de andere zal geen adhesie met de baan hebben.
En dan mag van mij iedereen daar anders over denken, maar als modellen van die prijsklasse zoveel structurele missers hebben dan ben ik altijd maar bang dat Euro's omzetten belangrijker is dan 'iets moois of iets goeds leveren'.

Daar was mijn kommentaar op gericht.
Ik ben bang dat dat een tendens is waar steeds meer fabrikanten zich op richten.

En wat betreft R1 rails, ja er zij een heleboel hobbyisten die die straal op hun baan hebben.
Dat weten ze bij Artitec ook en ook dat hun modellen die straal niet leuk vinden.
Maar er een opmerking over maken op hun website.......nooit iets van gezien.
Want het zou potentiële kopers eens afschrikken.
Je kunt dat beter vertellen, na een klacht.
Dan zitten de Euro's tenminste in kas.

grt Piet.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: 1200blauw op 21 May 2015, 21:29:06
Die website is al jaren niet meer bij gehouden, mijn huidige baan is met K-rails en met als kleinste straal R3.
Dus dat is het probleem niet.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik ook door je onderschrift op het verkeerde been was gezet:

Citaat van: PietB
Märklin, H0 1:87 C-Rails Ib-Basic + loconet

Overigens ben ik geen deelnemer aan de discussie, al volg ik 'm met interesse. Voor mij voldoen de meeste huidige modellen uitstekend. Ik maak me alleen zorgen over de steeds hogere prijs. Alle toeters en bellen hoeven voor mij dus niet zo nodig.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: arnout op 21 May 2015, 21:29:52
Ik ben het wel met piet eens dat voor een bepaald bedrag o.a. het rij gedrag -
het te openen van modellen tbv onderhoud
- de verpakking en zeker contact met je klanten gewoon goed moeten zijn.
Dat het Service en dat is tegenwoordig in het algemeen ver te zoeken.

Van het zo genaamde klinknagel tellen word ik altijd een beetje moe.
Een model moet goed lijken en een beetje degelijk zijn. Als er gelijk bij het uit de doos
halen al iets afbreekt of valt, heb ik het er wel mee gehad.

Dus als ik de context van piet z,n bericht begrijp ben ik het wel een beetje met hem eens.
Fabrikanten geven bepaalde informatie af en die klopt niet altijd. En of een model nou door
radius 1 moet kunnen of niet als het er staat vind ik van wel. Even in het midden gelaten of dat mooi
is of niet.

Gr Arnout.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Tomasso op 21 May 2015, 21:35:17
Tsja, ik ben het gedeeltelijk met je eens Piet. Toch zijn er nog wel wat nuances te maken. De modellen zijn de afgelopen tientallen jaren steeds mooier en soms ook beter van kwaliteit geworden (vergelijk de modellen van de jaren 60 maar eens met de modellen van nu). Vaak zijn ze steeds meer gedetailleerd en dus ook steeds natuurgetrouwer. Desalniettemin zijn er maar weinig perfecte modellen, altijd zijn er wel haken en ogen aan een model. Blijkbaar is een modeltrein produceren moeilijker als wij met z'n allen denken. Sterker nog, zelfs modellen waar je een fikse prijs voor betaald, blijven vaak nog voor verbetering vatbaar (neem de meeste Philo's, maar ook de waanzinnig mooie Roco 1201 bijvoorbeeld). Toch geloof ik wel dat je de fabrikant mag aanspreken op sommige dingen, zoals een loc van € 600,- die het na een aantal rondjes begeeft omdat de electronica ondeugdelijk is, of een set waarbij de compleet verkeerde draaistellen zijn geleverd. Helaas is het zo dat het echter vaak door zelfredzame modelbouwers wordt aangepakt, waardoor de fabrikant er dus eigenlijk mee weg komt. Hierin sta je dus niet sterk, want ja, de modelbouwers lossen het zelf wel op. Ik begin daar een beetje van terug te komen, ik wil eigenlijk ook niet alles maar accepteren. Dus dan ga ik er maar voor kiezen de boel door de fabrikant te laten opknappen, wat vaak zal betekenen dat de boel opgestuurd moet worden. Maar goed, liever dat, dan dat ik zelf de boel verknoei... Anywayz, we dwalen af. Ik zie echt dat de modellen steeds mooier en historischer verantwoord worden, helaas blijkt perfectie toch een stap te moeilijk te zijn, maar ik denk wel dat fabrikanten op de goede weg zitten. Nu nog luisteren naar de klant en dan komen we er wel...
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Edsko Hekman op 21 May 2015, 21:49:22
Een model verkleinen betekend bijna per definitie dat je concessies moet doen mbt haalbaarheid van bepaalde details. Dat is gewoon een technische beperking of een besluit uit kosten oogpunt. Dus een perfect model? Nahhh, ik geloof er niet in. Zolang ik er zelf als gebruiker maar plezier uit kan halen en het model als zodanig kan herkennen.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Hendrik Jan op 21 May 2015, 23:44:08
Het gaat erom dat je de belangrijkste vormen en kenmerken behoudt.
Die vormen immers het karakter van het model.
In die opzet is Jaap natuurlijk uitstekend geslaagd met het volgende historisch verantwoorde model:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45567.msg816613.html#msg816613 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45567.msg816613.html#msg816613)

Zoiets toch?
Hendrik Jan
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Gert Arkema op 22 May 2015, 00:14:14
Vreemd. Het draadje heet 'Historisch verantwoord...' En ik lees vanalles over niet rijden in klimspiralen en kloterige verlichting. Nou hebben een klimspiralen uiteraard niks met de werkelijkheid of  het historisch verantwoord zijn te maken, maar die wil je zelf, dus dat kun je een fabrikant niet kwalijk nemen. Mbt de DE-2: zelfs op de miljoenenlijn in Limburg zijn de genoemde stijgingspercentages niet gehaald, laat staan in een R3 klimspiralen, dus waar wel in Nederland. Ik ben bang dat jij je onvrede over het onvermogen van treinmodellen om een of andere spaghettibaan te overwinnen op de fabrikant afwentelt.
Dan wordt het kiezen; ofwel alle treinen vervangen door modellen waar de krachtoverbrenging centraal staat ofwel uitgaan van een modelbaan zonder kermisattracties.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 May 2015, 00:25:06
Ik zie het verband tussen "historisch verantwoord" en de klachten van Piet ook niet. Op het uiterlijk is volgens mij weinig aan te merken, en de kleurstellingen en treinstelnummers kloppen ook goed met elkaar.
De technische problemen die Piet ondervindt heb ik ook allemaal niet. Ik heb twee DE-2 stellen en die rijden allebei zowel vooruit als achteruit probleemloos.
Maar ja, ik heb er dan ook geen sleper onder zitten, ik heb geen hellingen, geen klimspiraal en mijn minimale boogstraal is 70 cm.
Het enige probleem wat ik heb is dat de draaistellen nauwelijks een rolbeweging toestaan, ze zijn in die richting veel te star gemonteerd. Thuis heb ik daar geen last van, maar op onze clubbaan zitten een paar vrij abrupte overgangen tussen vlak spoor en verkanting, en op die plekken stappen de flenzen gewoon over de spoorstaaf heen.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: henk op 22 May 2015, 06:43:19
Piet heeft de titel van dit draadje dan ook niet bedacht.
Het zou ook echt onzin zijn. De modellen zijn steeds natuurgetrouwer geworden. Daarbij hoort misschien ook wel dat er minder plaats is voor concessies aan klimmuren, industriebogen en haakse wissels. Ik ben daar blij mee, maar fabrikanten moeten daar wel helder over zijn.
Slordigheden bij ontwerp of productie is weer een ander verhaal.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Marc tramt op 22 May 2015, 07:35:01
Maar ik vind dat als men er zoveel geld voor durft te vragen als Marklin Artitec en Rocky dan mag het allemaal best wat meer bij de werkelijkheid uitkomen.
Eigenlijk zonde van het vele geld, want voor die prijs zou het toch allemaal 'af' mogen zijn, toch?
Van Roco, Fleischmann en Piko kun je gezien de prijs verwachten dat er aan de detaillering wat schort.
Hij heeft de titel inderdaad niet bedacht, maar hier boven gaat het toch meer over het uiterlijk en het realisme dan de technische eigenschappen.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: henk op 22 May 2015, 08:23:47
Ja, dat zijn dan een beetje typische opmerkingen. Het uiterlijk van de modellen is tegenwoordig heel wat realistischer dan vroeger. Net als Tom begin ik de slordigheden bij de productie een beetje zat te worden en heb ik niet altijd zin meer om dat zelf op te gaan lossen.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Lambert1921 op 22 May 2015, 08:33:19
Er zijn vaker van deze discussies op het forum geweest. Maar zijn we niet een beetje verwent. Ik denk ook dat het een persoonlijke kwestie is. De een is tevreden met een lelijke eend en de ander met een BMW.
Kijk maar eens naar de discussie over de Roco 1200 en de Artitec 3700.
Ik ben zelf ook modelbouwer, en je zult inderdaad concessies moeten doen. Maar met de huidige technieken is veel meer mogelijk als vroeger.
En aan perfectie hangt natuurlijk een prijskaartje.

Gr. Bert.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Gert Arkema op 22 May 2015, 08:45:23
Daar ging het in dit draadje niet over Lambert. Piet suggereerde dat de Artitec DE-1 en/of 2 niet historisch verantwoord zou zijn / waarheidsgetrouw. De enige toelichting die we van m krijgen is dat het ding geen klimspiraal aankan. We wachten met smart op zijn aanwijzingen wat al dan niet historisch verantwoord is aan deze modellen.
Nu al gaan roepen dat elk model een vat vol concessies is en dat de een nou eenmaal veel en de ander weinig concessies tolereert slaat elke discussie over dit onderwerp bijvoorbaat dood. Dat mag je wel vinden, maar niet hier. Dat is hetzelfde als in een moordonderzoek beginnen te roepen dat 'iedereen nou eenmaal een keer dood gaat, dus wat maakt het uit'  ;) .
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Edsko Hekman op 22 May 2015, 09:00:21
@Gert: In H0 is het nu eenmaal een gegeven dat er concessies gedaan moeten worden. Wat ik wel met je eens ben, is de vraag of de gedane concessies afbreuk doen aan het historisch verantwoorde karakter van een model. Tot nu toe heeft Piet zich idd beperkt tot technische eigenschappen. Waar Piet overigens volledig correct in kan zijn. Maar dat heeft niets met historisch correct te maken.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Gert Arkema op 22 May 2015, 09:03:46
Dat eerste bestrijd ik niet Edsko. Uiteraard is het een gegeven, maar om nou alle soorten van concessies op één hoop te gooien omdat het erbij hoort doodt elke discussie erover. Hoe elk van de fabrikanten omgaat met het zien te vermijden van concessies en hoe men constructies verzint om op een bepaald punt maar geen concessie te hoeven doen vind ik een boeiend en verrassend onderdeel van de hobby.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: dh3201 op 22 May 2015, 09:07:01
De enige fout die mij in de vitrine in een modelbouwwinkel of op een tafel in Houten is opgevallen aan de Artitec DE-2 zijn de te kleine grijze blokjes rond de frontseinen van bepaalde gele modellen. Dit is bij later uitgebrachte uitvoeringen verbeterd.

Van Piko is bekend dat ze verkoop belangrijker vinden dan kloppende modellen. Dat hebben ze zelf ook aangegeven. Bijvoorbeeld bij de niet kloppende raamindeling van de Nederlandse GelentTriebWagens. Bewuste keus van Piko dus. Daar staat dan wel weer een lagere verkoopprijs tegenover.

Maar ook bij hogere verkoopprijzen komen historisch onverantwoorde modellen voor. Een loc van tegen de 500 euro waarvan de kleur totaal niet klopt. (blauw in plaats van bruin noem ik geen schoonheidsfoutje.)


Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Simplex op 22 May 2015, 09:19:05
De meeste modelspoor hobbyisten maken allemaal dezelfde fout.
Blijven te lang hangen bij de bekende merken. Een mooi voorbeeld
is de Märklin/Trix T44 met decoder. Kost rond de 140€, bij de een
wat meer bij de ander wat minder. Zet daar een Jeco T44 met decoder
en alvast gemonteerde speaker van 250€ naast. En je ziet meteen
het verschil in detail. Meer loc voor uiteindelijk omgerekend een lagere prijs.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: PietB op 22 May 2015, 09:29:43
De enige toelichting die we van m krijgen is dat het ding geen klimspiraal aankan. We wachten met smart op zijn aanwijzingen wat al dan niet historisch verantwoord is aan deze modellen.
Kom eens uit je tunnel Gert ;) Want je hebt behoorlijk tunnelvisie, ik heb het ook over de verlichting, zowel de exterieur als interieur verlichting van de DE1 en 2 deugen m.i. niet.
Inmiddels is er voor de veel te blauwe interieur verlichting van de (éérste) DE1 modellen een oplossing, er is een andere print met wat warmere leds.
Deze print introduceert meteen weer een ander fenomeen, de front verlichting is 'cool white'.
Dus daar moest dan weer het potje Humbrol 1322 aan te pas komen.

En natuurlijk is de aanwezigheid van een sleper nadelig op de helling prestaties.
Maar dat kan/mag nooit de reden zijn dat er qua geluidsproductie(kraken en grommen) verschil is tussen voor en achteruit rijden in een boog.
Daar zijn beide DE2 modellen voor terug geweest, zonder resultaat.
Maar  de suggestie die Klaas wekt, dat als een DC model geen last heeft van een bepaald fenomeen, dat je dan eigenlijk niet moet zeuren als dat met een sleper wel zo is, laat ik voor Klaas zijn rekening.
Ik vind juist dat als een fabrikant iets in de markt zet voor welke prijs dan ook dat het dan best goed mag zijn.

Al met al is het geen onverdeeld plezier om deze modellen te laten rijden.
En om ze nou een vaste plek in de vitrine te  geven, gaat me ook te ver.
Daar waren ze mij te duur voor.
Dan opteer ik in de toekomst, meer voor een Fleischmann of PIKO model, dat goed koper is en er dan maar een beetje minder waarheids getrouw uitziet.

grt Piet.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 May 2015, 10:15:16
Maar  de suggestie die Klaas wekt, dat als een DC model geen last heeft van een bepaald fenomeen, dat je dan eigenlijk niet moet zeuren als dat met een sleper wel zo is, laat ik voor Klaas zijn rekening.
Die sleper veroorzaakt extra wrijving. En dat kan net het verschil maken tussen het wel of niet nemen van een helling of spiraal. Meer moet je niet achter mijn opmerking zoeken.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: PietB op 22 May 2015, 10:54:57
Neen dat doe ik ook niet Klaas.
Die extra wrijving t.o.v. een tweerail model erken ik,
En natuurlijk is de aanwezigheid van een sleper nadelig op de helling prestaties.
Maar het knorren en kraken in een boog met de motorbak achterop kan daar natuurlijk nooit door ontstaan.
En dat is voor wat de twee DE2's die ik heb mijn grootste punt van ergernis.
Zeker als je weet dat de modellen er beide twee keer voor zijn nagezien.

grt Piet.

Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Eelco Storm op 22 May 2015, 11:04:18
Maar Piet, ondertussen is het allemaal techniek waar je niet blij mee bent en heb ik nog niks gelezen dat je oorspronkelijke bewering ondersteunt. Namelijk dat fabrikanten het niet zo nauw nemen met de historische correctheid.

Eelco
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Gert Arkema op 22 May 2015, 11:17:59
ik heb hier een paar Artitec modellen DE1 en DE2 die niet echt kloppen en nog zeer slechte rijeigenschappen hebben ook.

Het eerste deel van je antwoord betreft dus alleen de verlichting, zowel binnenverlichting als kop/sluitverlichting...  ::) . Dan is de beschreven tunnel vrij kort en zie ik enkel een enorm licht aan dat eind  ;D . Chapeau voor de modelmaker van Artitec. Driewerf hoezee, want de honderdduizend mogelijkheden om qua detaillering fouten te maken zijn dus geen van alle werkelijkheid geworden. Als dan blijkt dat de gekozen smd-ledjes net even te blauw of te geel zijn uitgevallen (monster is zelden of nooit precies gelijk aan het produktie-exemplaar) dan slaagt Artitec dus met vlag en wimpel met zulke minuscule afwijkingen.

De trekkracht is natuurlijk een heel ander verhaal. Schandalig dat het grote voorbeeld geen klimspiralen van 2.5 % aankan, maar dien dan een klacht in bij de NS, niet bij Artitec.  Volgens mij zijn zowel NS als Artitec niet degenen die alle capriolen die de klant met zijn producten wil uithalen van tevoren moet voorzien en daarop anticiperen.

[Oplosmodus]Een sleper wordt volgens mij naar beneden gedrukt door een veer. Dat kost gewicht, dus dan drukken de wielen weer minder zwaar op de rails, wat weer nadelig is voor de adhesie. Je kunt dat compenseren met een extra ballastgewichtje boven de sleper. [/oplosmodus]
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 May 2015, 11:22:10
Gert, jouw oplossing gaat niet werken. De sleper zit nl. onder het Jacobs draaistel, en dat is niet aangedreven.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: henk op 22 May 2015, 11:25:33
Je kan ook echt niks verzinnen wat in de drierailwereld al niet tig keer is verzonnen en geprobeerd. De drierailwereld heeft specifieke kenmerken. Ik vind het niet raar dat een drierailer verwacht dat een fabrikant die voor drierail wil produceren, daarmee rekening houdt. Als tweerailer heb ik dan weer vaak bezwaren tegen de compromissen die dat met zich meebrengt.  ;D
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: PietB op 22 May 2015, 11:42:26
Hoi Gert,
dat sarcasme dat ik bespeur in jouw laatste bijdrage vind ik niet leuk.
Als dat het niveau is waarop jij kennelijk wilt mee praten, dan ben ik er helemaal klaar mee.
En is dit mijn laatste reaktie in jouw richting.

grt piet.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Gert Arkema op 22 May 2015, 11:54:31
Nou Piet, dat is kinderachtig; reageren op de toon, niet op de inhoud. Daarmee word je bij komende onderwerpen natuurlijk niet gauw meer serieus genomen. Het is ook de gemakkelijkste manier om je aan een discussie te onttrekken.

(trouwens, wie begon nou met sarcasme? "...Tunnelvisie..."? Terwijl het enkel om het onderwerp (Historisch verantwoord..) ging?)
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: prutser op 22 May 2015, 12:06:34
Op wat afleidingsmanoeuvres over verlichting en trekkracht na is er na 4 pagina's nog steeds geen antwoord gekomen op de vraag van de eerste post.
Dus kunnen we bij deze wel de conclusie trekken dat de stelling van Piet klinkklare onzin is.


Stephan.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Ronald Halma op 22 May 2015, 12:37:02
Hoi Gert,
dat sarcasme dat ik bespeur in jouw laatste bijdrage vind ik niet leuk.
Als dat het niveau is waarop jij kennelijk wilt mee praten, dan ben ik er helemaal klaar mee.
En is dit mijn laatste reaktie in jouw richting.


Piet, geef nou eens antwoord op je gedane bewering en draai er nou niet omheen door op deze (kinderachtige) manier te reageren. Als er 1 persoon is die kennis van historische correctheid heeft is het Gert wel. Zie zijn bouwdraadjes en modellen, die voldoen allemaal aan enige historisch verantwoord uiterlijk :)

Kom maar op ;)
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Rick op 22 May 2015, 12:41:23
Gaat het dan om een compromis in een model om meerdere versies te maken of om fouten die gewoon vermeden konden worden? In het laatste geval kan ik me er wat bij voorstellen met een sierstreep op rijtuigen waar die niet hoort, een koploper met motordraaistel op de plek van een loopdraaistel, missende bedrukking op de ruit van een 189 of gewoon andere draaistellen onder de rijtuigen zetten. Aan deze dingen deed de fabrikant verder niks.

Maar goed, ik ga verder met een 6512 die ook niet 100% wordt.  :)
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Rondje_HO op 22 May 2015, 12:53:24
Nu we het hier toch over historische modellen hebben, kan ik misschien gelijk even een vraag stellen  :)  Onlangs kwam er een mailing langs met onderstaande modellen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/225060.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/225060.jpg)

Roco 64468 (foto: Roco)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/178722.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/178722.jpg)

Fleischmann 506703 (foto: Fleischmann)

Zijn deze nu historisch verantwoord of zijn het gewoon fantasie modellen?
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 May 2015, 12:53:40
Ik heb net een paar historische onjuistheden aan modelllen verholpen. Mijn Roco TEE en 6700 ACTS hadden wielen met rubber bandjes. Zaten er in het echt nooit onder. Daarom heb ik die vervangen door gladde metalen wielen. Staat meteen een stuk beter. ;D
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Gert Arkema op 22 May 2015, 13:23:50
Martijn,
Het Fleischmann model is vrijwel juist.

Er is een serie geweest die klopte met dit model ( NS D 4101-4145), daarna kwam een serie met 4 in plaats van 2 deuren (NS D 4146-4220) en een ingebouwd hondenhok;

(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/Hoofdspoormaterieel/D%20bagagewagens/20080110093003407_0005.jpg)

Helaas heeft Fl* het verkeerde nummer gekozen, anders had het goeddeels geklopt. Over de kleur kan ik niet veel zeggen, de NS kleur was wel 'groen', maar er zijn vele kleuren groen. Als je m helemaal kloppend wilt hebben, MK heeft hiervan al omnummersetjes, maar als je m toch omnummert kun je net zo goed het Duitse model kopen en omwerken. Dat model is vast goedkoper in aanschaf. De echte lefgozers bouwen m natuurlijk om naar 4 deuren  ;) .
Kijk anders nog even in De Erfenis, blz 91, dan kun je zien of het luik rechts ook in de NL versie aanwezig was.

Het Roco model is wat lastiger. Er hebben na de oorlog een heel aantal drieassige coupérijtuigen bij de NS dienstgedaan, maar je moet foto's gaan raadplegen en toevallig de goede foto treffen om te weten of dit specifieke rijtuig destijds onder dit specifieke nummer door de NS-in-opbouw is ingezet.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Eelco Storm op 22 May 2015, 13:30:06
Dus voor wat betreft die coupebakken: gewoon lekker inzetten in een rommelig na-oorlogs treintje  (y)
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: zuylen op 22 May 2015, 13:42:12
Zo rijdt ie bij mij. ;D Ik heb er ook een Liliput loc NS7500 (even uit mijn hoofd) voorgezet. Ik weet niet of het historisch juist is. Maar in Duitsland reden die treinen ongeveer in dezelfde samenstelling op de Berliner S-bahn. Toen ik zei dat er vroeger stoomlocs over de Berlijnse S-bahn reden, keken ze me aan van: "da ken nie".
Ik geloof dat ze in de war waren met de ondergrondse. Het lijkt allemaal erg op elkaar tegenwoordig. Overigens is er een station van de ondergrondse met een klein museum. Daar staat een historisch elektrisch treinstel (ondergrondse) en er zijn tegeltableaus waar alle (de meest voorkomende) treinen op afgebeeld staan die op de S-bahn reden.
Ik kwam eigenlijk voor de geschiedenis van de Koude oorlog en natuurlijk de WOII. Maar dit was mooi klein intermezzo.
Leuk
Andre
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Rondje_HO op 22 May 2015, 15:43:34
@Gert: bedankt voor de uitgebreide uitleg  (y) Eigenlijk had ik dat niet verwacht, ik dacht dat het gewoon fantasiemodellen waren. Toch nog maar eens kijken in de winkel dan  ;D
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Simplex op 22 May 2015, 15:48:47
Nou Piet, dat is kinderachtig; reageren op de toon, niet op de inhoud. Daarmee word je bij komende onderwerpen natuurlijk niet gauw meer serieus genomen. Het is ook de gemakkelijkste manier om je aan een discussie te onttrekken.

Doet mij denken aan een ander forum...
15 keer aangeven waar je wel de informatie kan vinden,
en vervolgens net doen of je seniel bent......
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Ivo tB op 22 May 2015, 16:32:49
Als ik het draadje nog eens doorlees snap ik de ontstane controverse niet zo goed:

De DE1 en DE2: gebruiker 1 vindt er iets mis mee, omdat de kleur van de verlichting niet klopt: volgens mij geen punt van discussie: gebruiker 1 heeft gelijk en dat is niet historisch verantwoord
Gebruiker 2 kijkt meer naar de detaillering van het model en vindt om die reden de DE1 en DE2 een prachtig model, want qua schaal en vormgeving zijn deze modellen uitstekend in orde: gebruiker 2 heeft ook gelijk en dat deel van het model is wel historisch verantwoord
Gebruiker 3 begint over de trekkracht (al dan niet met sleper) en het gedrag in een klimspiraal. Dit heeft te maken met rijgedrag en is allemaal waar, maar heeft niet zoveel met historisch verantwoord te maken, maar wel met de verwachtte kwaliteit van een H0 model. Daarover verschillen we hier regelmatig luidruchtig van mening ;)

Alles bij elkaar blijkt weer eens dat digitale communicatie soms onbedoelde wrijvingen oproept. Een goed gesprek is zoveel makkelijker.

De weging van verschillende aspecten van een model zijn dus per gebruiker verschillend en daarmee ook de bijbehorende beweringen over het al dan niet correct zijn van een model.
Ik heb het aantal klinknagels van mijn Philotrain en Artitec ovaalramers nog steeds niet geteld  ;)

En inderdaad nu maar wachten of de plan U historisch verantwoord wordt ;D

mvg,
Ivo
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Tomasso op 22 May 2015, 20:42:08
Enfin, ik ga weer eens even met mijn treinen rijden

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/22/587fa4b3a357301cde32f00ea7ff8a8a.jpg)
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Besselspoor op 22 May 2015, 23:11:16
Die trein is niet koosjer ;D
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: ingenium op 22 May 2015, 23:16:40
Dat die loc een beetje knort, dat geloof ik wel. ;D
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: roadster36 op 22 May 2015, 23:19:16
Zeg Piet,
Mag ik vragen waarom de keuze op Marklinrails is gevallen?
Als je Nederlands georienteerd rijdt vind ik dat onlogisch.
Bijna al het Nederlandse materieel is gelijkstroom.

gr Jan
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: PietB op 23 May 2015, 01:24:23
Nou dat is historisch gegroeid, Jan.
Mijn allereerste baan in 1966 was een Marklin baan met M-rails.
En toen ik eind 2000 weer opnieuw begon ben ik lekker de bekende weg gaan volgen.
Voordeel, geen gezeur met keerlussen, puntstuk isolatie en gergelijke.
Maar ik heb ook een N baantje en een tram H0 baan die zijn twee rail.
Dus het één sluit het ander niet uit.
En er is ook heel veel 3rail Nederlands materieel, inmiddels.

grt Piet.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Martin Welberg op 23 May 2015, 01:49:55
Lekker, sleep je dus historisch wat tussen de rails terwijl dat historisch nergens te vinden is...grootste euvel van M'ers, heb in de loop der jaren zoveel verzameld dat ik er zonder verlies geen afstand van kan doen. Daarom blijf ik maar bij de scherpe hoeken terwijl ik wel over een wit . geel of blauw lampje ga liggen zeuren bij een Artitec..pfffffffffffffffffffffff wat een gejammer om niets,,
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Remunj op 23 May 2015, 17:50:50
Voordeel, geen gezeur met keerlussen, puntstuk isolatie en gergelijke.
En daar zijn al zo lang prima oplossingen voor. Kunnen we zo langzamerhand wel scharen onder de categorie non argument van hier tot Tokyo  :-X

En dan klagen over historisch correct omdat de trekkracht niet je van het is of de kleur van een ledje  ???
Maar wel met pukkeltjes tussen de rails rijden.
Schiet mij maar lek  ::)
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Ronald69 op 23 May 2015, 19:03:05
En niet alleen pukkeltjes maar wat dacht je van het rijden met de M Rails?
Hier haalt niemand het in z'n hoofd om met de oude Lima Rails te rijden maar de verstokte Marklinist blijft maar met die oude zooi rijden en het liefst met railplannen uit de marklinboeken.
En maar rondjes jakkeren.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: ex44 op 23 May 2015, 19:13:25
Nou... de discussie lijkt te ontaarden in de overbekende strijd Märklin <-> rest van de wereld.
Laten we het houden op het al dan niet natuurgetrouwe van Artitec DE I & II
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: Remunj op 24 May 2015, 11:55:16
Zijn we gauw klaar. Die zijn al met al aardig natuurgetrouw. ;D (y)
Titel: Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
Bericht door: zuylen op 24 May 2015, 14:03:51
Ik rij geen Marklin, maar die nieuwe rails zonder bedding van Marklin zijn toch wel aardig. Ken ze van Railclub Utrecht. OK, Peco is nog mooier, maar daar kun je ook Puco's instoppen.