BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Toni Babelony op 20 May 2015, 05:34:31

Titel: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 20 May 2015, 05:34:31
Laat ik mij eerst voorstellen. Mijn naam is Toni en ik ben al meer dan twee jaar woonachtig in Japan, in Sagamihara, een grote stad net ten westen van Tokio.

Mijn algemene focus ligt voornamelijk bij Japanse treinen in schaal N (1:150) van privé maatschappijen (Keisei, Kanto Railway en Sōtetsu), maar omdat ik een soort van nostalgisch gevoel heb naar mijn geboorteplaats, Utrecht, heb ik besloten een model van de sneltram te maken (in '123D Design'):

(http://s9.postimg.org/rn381morz/Screen_Shot_2015_05_20_at_12_12_48.png)

Dit model is slechts af aan de buitenkant, maar ik ben op het moment bezig een aandrijvingssyteem te maken. De aangedreven draaistellen en de motor moeten uit een Tomytec eenheid komen. De keuze voor dit is simpelweg omdat ze makkelijk verkrijgbaar zijn en het niet erg moeilijk moet zijn om een vergelijkbare ophanging te maken voor dit project.

Er staat ook een gemoderniseerde versie in de planning, maar omdat ik deze slechts mondjesmaat heb meegemaakt ligt de focus bij het origineel. Als het model af is ben ik ook van plan decals te ontwerpen met wagennummers, logo's (West Nederland, Midnet en Connexxion), alsmede andere details.

In dit topic wil ik graag iedereen op de hoogte houden van dit relatief obscure project. Mochten er vragen zijn, laat gerust een reactie achter!
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: NS264 op 20 May 2015, 08:43:31
Welkom,

De bouw heb ik bewust meegekregen als ex- Utrechtenaar. Was behoorlijk indrukwekkend dat er überhaupt een tramlijn gebouwd werd in de stad.

Inmiddels zijn er weer een hoop zaken veranderd idd. Zo is het opstelspoor bij de Inktpot verdwenen en is aan de beurskant een nieuw vertrekpunt gebouwd.

Al jarenlang gesteggel voor een aansluiting van de lijn naar de Uithof en Zeist.

De stad is wat dat betreft niet meer terug te herkennen.

Zelf bouw ik aan een fictief lijntje langs de Jutphaseweg.

Beelden van de Japanse baan mogen ook wel hier op het forum, lijkt me ook interessant.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Reinout van Rees op 20 May 2015, 09:04:03
Klinkt leuk! Jarenlang ernaast gewoond (en ermee gereisd) in Nieuwegein.

Vraagje: je noemt schaal N trouwens 1:150 in plaats van 1:160. Is dat een typfoutje of houden ze in Japan misschien een andere schaal aan?

Reinout
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 20 May 2015, 09:21:26
Beelden van de Japanse baan mogen ook wel hier op het forum, lijkt me ook interessant.

Ik heb helaas (nog) geen baan thuis. Niet vanwege ruimtegebrek, maar vanwege een jong zoontje. Er is wel een klein modulair project onderweg, maar ik ben bang dat ik dat niet ga afmaken:

(http://s17.postimg.org/4lsnj88fj/IMG03044.jpg)

Gelukkig zijn er tal van 'rental layouts' waar je tegen een klein bedrag de benen kunt strekken en heb ik een goede vriend waar ik soms een paar treinen wat rondjes laat rijden:

(http://s14.postimg.org/fuocarudt/IMG01626.jpg)
(van links naar rechts: Keisei 3200 in experimentele kleuren (MicroAce), Keisei 3290 (MicroAce), Keisei 3100 (zelfbouw uit Greenmax kits), Toei 5300 (MicroAce), Toei 5000 (MicroAce))

Daarnaast staat er een T-Trak module in de planning zodat ik met de nationale T-Trak meetings mee kan doen. Ik heb in de tijd dat ik hier ben al flink wat leuke contacten opgedaan wat betreft de (model)spoor wereld.

Vraagje: je noemt schaal N trouwens 1:150 in plaats van 1:160. Is dat een typfoutje of houden ze in Japan misschien een andere schaal aan?

Hallo Reinout. Japan houdt een 1:150 schaal aan in plaats van 1:160 omdat dat dichterbij de smalspoor standaard komt (1,067mm kaapsspoor). Shinkansen daarentegen worden op schaal 1:160 gebouwd omdat ze anders te breed worden voor de perrons die worden gemaakt door dezelfde fabrikanten.

Ik ben trouwens verder gevorderd met het chassis waar de motor op komt te liggen:

(http://s6.postimg.org/pnjgc3nu9/Screen_Shot_2015_05_20_at_15_52_28.png)

Voor dit model wil ik alles klikbaar maken zodat er geen lijm aan te pas hoeft te komen (behalve de ramen, maar daar kan vast ook een oplossing voor gevonden worden).
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: skiptram op 20 May 2015, 09:25:10
@Toni,
Alhoewel ontwerpen het leukste is hieronder het resultaat in messing dat voor mij als etsplaten in Tsjechie gemaakt is.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/537/gw3GAB.jpg) (https://imageshack.com/i/exgw3GABj)

Meer foto's:
http://www.skiptram.nl/?SKIPtramN_%281%3A160%29:BUITENLANDS_mat.:DE_SIG_trams

Met groet van Paul
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 20 May 2015, 09:36:12

Bedankt Paul! Ik weet dat deze gemaakt is al messing, maar omdat ik geen fan ben van messing modellen (en ik heb geen soldeermachine), heb ik besloten een compleet model te maken waar (bijna) geen verbindmiddelen voor nodig zijn.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Sven op 20 May 2015, 13:49:21
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar je achtergrond. Hoe kom je terecht in Japan en heb je je er definitief gevestigd?

Leuk ontwerp ook. Altijd leuk, nieuwe 3D ontwerpers.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 20 May 2015, 14:05:12
Hallo Sven (grappig, ik heb een goede vriend die ook zo heet en een nog ergere Japanse treinengek is dan ik),

Ik woon in Japan op een tijdelijk visum van 3 jaar op het moment, maar wil hier semi-permanent blijven, afhankelijk van de carriére van mijn vrouw (ze is Japanse). Hier heb ik me geregistreerd als beroepsillustrator, dus ik ga niet snel weg denk ik zo. Mijn educatieve achtergrond is Japanologie, wat ik in Leiden en in Bonn (Duitsland) gestudeerd heb.

Tussen het illustratiewerk door geef ik wat Engelse taallessen aan het kappersgilde in een wijk in Tokio (vraag niet hoe), doe ik mee met schunnige tentoonstellingen, en probeer ik tegenwoordig een voet in de Japanse modeltreinmarkt te krijgen. Op het moment ben ik aan het onderhandelen met een kleine modeltrein fabrikant/handelaar die geïnteresseerd is in een 3D model opdracht voor de commerciële verkoop.

De Utrechtse Sneltram is meer een persoonlijk project wat uit de hand is gelopen en waar ik van denk dat het ook verkoopbaar is. Als dit model succesvol is overweeg ik meer Nederlandse modellen te produceren. De hogevloer sneltrams van Amsterdam en de oude metro's van Rotterdam (bovenleidingmaterieel) staan bij mij ook op het verlanglijstje.

Eerder heb ik een model van de Kanto Railway 2200 Serie gemaakt (zie mijn avatar) als 3D print, maar omdat Tomytec twee versies van de 2100 Serie heeft aangekondigd (2-wagen versie van de 2200), heb ik dit opgegeven. Zo'n aankondiging betekent meestal dat er een andere versie op volgt. Een model van Tomytec is ook ±2.5x goedkoper dan een 3D print...
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Bert van Gelder op 20 May 2015, 14:34:40
 (y)

Deze berichtjes verwijderen zich vanzelf... ;)

En succes met je leuke project!
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 21 May 2015, 03:34:55
Een kleine update van wat werk in de ochtend:

(http://s6.postimg.org/rdbu5vuy9/Screen_Shot_2015_05_21_at_10_18_51.png)

(http://s6.postimg.org/8z1b1winl/Screen_Shot_2015_05_21_at_10_20_12.png)

Het armpje van het verbindingsstuk ziet er erg fragiel uit, dus dat ga ik ook flink wat verstevigen. Acryl is flexibel, maar breekt heel snel als het veel stress ondervindt.

Het draait nu vooral om een draaistel te ontwerpen voor het ongemotoriseerde uiteinde en opzetstukken te maken voor de aangedreven draaistellen. Daarna komt de aandrijfas (vervelend priegelwerk) en de koppelingen.

Voor de koppelingen denk ik dat ik ga kiezen voor Tomix scharfenberg types (http://www.imon.co.jp/webshop/index.php?main_page=product_info&products_id=18711). Niet helemaal voorbeeldsgetrouw, maar erg betrouwbaar en zien er goed uit. Met 3D printen kan er zelfs een plekje worden gemaakt voor een klein veertje om de koppeling op z'n plaats te houden.

De pantograaf (dit woord wordt ook in het Japans gebruikt!) wordt ook een lastig punt. Het is slechts een kwestie van gaatjes boren, maar ik ga toch n's in de winkel kijken wat voor goede mogelijkheden er zijn. Waarschijnlijk zijn Japanse pantografen net ietsje te klein, maar je weet maar nooit!
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Michel van den Hof op 21 May 2015, 11:25:06
Wordt erg mooi Toni.

Ik ken ze nog goed uit mijn jeugd,
In vakanties logeerde ik vaak bij een neefje in Nieuwegein, tijdens de bouw van de lijn.

Mvg, Michel
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Zoedelaar op 21 May 2015, 21:00:17
Ontzettend leuk om te lezen over dit interessante project.
En alweer een tramfan die zich hier op Bnls voorstelt.
Wie volgt.......
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Sven op 21 May 2015, 22:05:04
Hee Toni, bedankt voor de info. Leuk om te lezen wie erachter zit. Ik zie heel veel gelijkenissen met mijn eigen achtergrond (illustraties, strips en fascinatie voor een/het buitenland). Ik heb alleen niet zoveel met de the latex fetish scene. ;D (voor wie dat niet snapt, even Toni's website bekijken)

Kun je dat verbindingsstukje tussen de twee trams niet beter in WSF printen? Dat is supersterk en flexibel, het beste materiaal voor jouw doeleinde.

Je moet overigens je link naar de Tomix koppelingen even aanpassen. Er staat iets teveel informatie in (2x http en aanhalingstekens) om functioneel te kunnen zijn.

Ik blijf het volgen!
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 22 May 2015, 02:08:55
Hallo Michel en Olaf, bedankt voor de reacties! Ik heb ook goede herinneringen aan de tram, hoewel ik er zelden mee gereden heb. Het simpele design (wat toch voor veel problemen heeft gezorgd in mijn ontwerp) en de hoge snelheid waarmee de sneltram zich beweegt, sprak mij vroeger vooral aan. Ik ken de tram vooral in combinatie met het grauwe stationsplein aan Utrecht centrumzijde. Een machine die de boel een stuk interessanter maakte!

Kun je dat verbindingsstukje tussen de twee trams niet beter in WSF printen? Dat is supersterk en flexibel, het beste materiaal voor jouw doeleinde.

Hallo Sven, ik ben van plan het model in hoog detail acryl te printen, maar misschien is het een goed idee om dit alleen met de niet-bewegende delen te doen. Acryl slijt snel met frictie, dus is lijkt het me handig om alleen de kappen en de zichtbare draaistelonderdelen in acryl te printen. De rest (chassis, ondersteunend onderdeel van ongemotoriseerd draaistel, aandrijvingsassen, etc.) wordt dan in WSF gedaan. Bedankt voor de tip en inspiratie! N's kijken hoe dit de kostprijs gaat beïnvloeden.

Linkje naar de Tomix koppelingen is aangepast! Ik ben het niet meer zo gewend om in deze 'oude' forumcode te werken...

P.s.: Ik ben vandaag verder geraakt met het ontwerp en ben practisch klaar. De draaicircel van de draaistellen is grofweg 10˚, omdat de kap ongeveer de helft van de wielen bedekt. De draaistellen zelf zijn ook deels afgesneden om niet met de kap in aanraking te komen.

(http://s6.postimg.org/s17d2z6gh/Screen_Shot_2015_05_22_at_15_44_02.png)

De draaistellen zijn ook niet helemaal accuraat omdat een deel niet weergegeven kan worden en ze 2mm langer zijn dan het 12mm origineel. Dit is omdat Tomytec aandrijvingen met 14mm draaistellen veel makkelijker te verkrijgen zijn dan 12mm.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: NS264 op 22 May 2015, 11:54:35
Ziet er strak uit.

Wanneer is ie leverbaar??? :)

Een leuke kijktip voor de bouw van de N-baan is archief van  EdwardBary. (http://www.archiefedwardbary.nl/)

Volledige spoorweghistorie vooral omgeving Utrecht, ook op Facebook.
Alle inn's en out's toen en nu.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 25 May 2015, 09:47:23
Hallo Koen, ik weet nog niet precies wanneer hij leverbaar is, want ik moet eerst testprints gaan doen en testritten voordat ik hem beschikbaar ga maken. Het moet wel een compleet pakket worden waar niet veel meer aan gedaan moet worden anders dan verven, doorzichtig plastic voor de ramen erin lijmen en voorzichtig in elkaar klikken. Ik ben van plan hem bestelbaar via Shapeways of iMaterialise te maken, maar dan moeten de losse onderdelen van Tomytec e.d. wel zelf er bij gehaald worden.

Ik moet nog een oplossing vinden voor het harmonica gedeelte, want ik heb het model aangepast zodat het door ±140mm radius bochten kan gaan met een ander verbindingsstuk via het draaistel. Waarschijnlijk wordt dit een soort 'origami' van zwart papier.

(http://s6.postimg.org/s9ti034a9/Screen_Shot_2015_05_25_at_15_36_38.png)

Een leuke kijktip voor de bouw van de N-baan is archief van  EdwardBary. (http://www.archiefedwardbary.nl/)

Ik kan geen informatie over iets in Utrecht, behalve het spoorwegmuseum, vinden hier...
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Sven op 25 May 2015, 10:39:07
Je kunt ook in rubber printen bij Shapeways voor de harmonica. Heb het zelf nog niet geprobeerd/besteld, want het vertraagt de levertijd van de hele bestelling tot 3 weken.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Michel van den Hof op 25 May 2015, 10:52:17
Heel erg mooi Toni.

Mist er overigens niet 1 aandrijfas?

Ik vermoed dat het rubber te dik en nooit flexibel genoeg zal zijn.

Origami kan prima.
Knikken binnen/buiten boven tegengesteld aan zijdes en de overgang er tussen zigzaggend onder 45 graden, en de balg is 1 gesloten geheel.

Michel
(via mobiel)
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: NS264 op 25 May 2015, 11:19:16
Ook niet als je op het blauwe deel klikt in mijn bericht?

Deze archivaris heeft juist alles over het treinverkeer rondom Utrecht verzamelt. Niet alleen Utrecht.
Juist bedoeld om de modelbouwer opweg te helpen.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 25 May 2015, 13:43:28
@Sven en Michel: ik dacht er ook aan om het uit rubber te laten printen, maar dat leek me te stug om een goed functionerende balg te maken. Het 45˚vouwen is inderdaad de mooiste oplossing, maar bedenk dat dit een spoor-N project is waar dit waarschijnlijk te grof gaat worden. Ik denk dat de simpelste oplossing de beste is voor dit project: http://www.modulbau-nuernberg.de/sven/dt8_10/index.html Bedankt ook voor het opmerken van de missende aandrijfas! Er kunnen natuurlijk ook mensen zijn die een tweede motor willen installeren :)

@KoenF: helaas. Er staat geen Utrecht specefieke sectie op de site, enkel wat updates wat er rondom het Centraal Station gaande was.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: NS264 op 25 May 2015, 15:47:04
Onder het knopje "infrastructuur pagina 8" staat aardig wat, of ik moet het heel erg mis hebben.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Tijmen op 25 May 2015, 21:37:04
De tekeningen zien er heel goed uit.  (y)
is dat rubber van shapeways niet wat grof? het is natuurlijk altijd te proberen,
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 26 May 2015, 01:38:49
@KoenF: ah, ik zie het nu. Interessante site wat dat betreft, maar helaas nauwelijks iets over de Sneltram. Helaas is deze website met redelijk omvangrijke informatie al uit de lucht sinds een paar jaar: http://www.tramnieuwegein.nl/

@Tijmen: Dank. Het zijn allemaal renders in een 3D programma, dus als alle data goed is overgezet zijn ze bijna waarheidsgetrouw (de wagenkappen dat is). Ik denk dat het gebruik van 3D geprint rubber (in Japan noemen ze het 'rubber-like'...) een beetje teveel is van het goede. De kosten worden te hoog en ik denk dat papier een betere oplossing kan bieden. Hiervoor ga ik ook een soort opzetstukjes maken aan de zijkanten zodat er niet gelijmd hoeft te worden, maar de vouwbalg in tussen de wagens kan worden ingezet.

Het geheel ziet er sinds gisterenavond zo uit:

(http://s6.postimg.org/qoitm0jg1/Screen_Shot_2015_05_25_at_21_16_35.png)

Dit gaat het bestelbare aanbod worden wat betreft de 3D geprintte onderdelen:

- Geel: wagenkappen en opzetstukken van de draaisteldetails. Wordt geprint in hoog gedetailleerd acryl;
- Paars: dubbel gemotoriseerd chassis. Standaard Tomytec motor (2x) en draaistel benodigd per wagendeel (2x).  Wordt geprint in nylon;
- Rose: ongemotoriseerd chassis. Enkel zes wielsets moeten worden toegevoegd met eventuele gewichtjes (loodtape). Wordt geprint in nylon;
- Groen: enkel gemotoriseerd chassis. Standaard Tomytec motor (1x) en draaistel (voor stroomopname) benodigd per wagendeel (2x).  Wordt geprint in nylon;

Niet 3D geprintte onderdelen:

- Vouwbalg (in ontwikkeling). Papier;
- Decals (in ontwikkeling).

Prijzen zijn nog onbekend.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Sven op 26 May 2015, 08:18:00
Ik zou dingen in FUD liever niet ontwikkelen die nog moeten bewegen. Die klipjes van jou zien er breekbaar uit. FUD wil niet echt meegeven, eerder breken. Maar goed, je moet het eerst maar eens proberen.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 26 May 2015, 08:47:49
Met FUW bedoel je Acryl? Hier worden geen delen in geprint. Ik heb bewust alle bewegende delen in zwart nylon (BSF?) gepland en alleen de exterieurdetails (wagenkap en draaisteldetails). Deze zijn opzetstukken en bewegen zelf niet.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Mitchell op 26 May 2015, 11:02:55
FUD heeft hogere kwaliteit als Acrylic ;)

FUD / FXD (https://www.shapeways.com/materials/frosted-detail-plastic)
Acrylic Plastic (vroeger White/Black/Transparent Detail (https://www.shapeways.com/materials/acrylic-plastic)
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 26 May 2015, 11:35:41
FUD heeft hogere kwaliteit als Acrylic ;)

Ach ik zie het nu. Het is bijden acryl, maar de ene is UV 'gecureerd' polymeer en de ander een fotopolymeer. Geen idee wat precies het verschil is, maar ik bedoel dat de modellen die ik ga maken in UV acryl (FXD) worden geprint. Ik heb dit al eerder gedaan via DMM (Japans bedrijf) en ben erg tevreden erover. Ik ben er ook aan het denken om ze eerst in FUD te printen omdat dat wat goekoper is.

Ik ben bijna zover om de eerste testprint te bestellen, maar moet nog wat aanpassingen maken om het zo goekoop mogelijk te maken. Het model van de wagenkap is van erg hoge kwaliteit en meer dan 130MB zwaar. Meer dan Shapeways of iMaterialise toestaan. Ik heb niet veel zin om de wagenkap als tweedelig pakket aan te bieden, dus daarvoor moet ik nog een oplossing vinden.

P.S. ik heb ontdekt dat het model teveel polygonen heeft. Morgen dus de boel flink glad gaan strijken en onnodige rondingen weg nemen. 
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Sven op 26 May 2015, 14:29:33
Je hoeft geen rondingen weg te nemen, maar je moet gewoon minder triangles hebben. Je ontwerp is eigenlijk heel simpel, met veel rechte onderdelen. Dat bestand kan veel en veel kleiner. Ik maakte die fout ook in het begin. Eerst ontwierp ik het hele model in solids, daarna exporteerde ik het naar STL. Bij de export kregen dan alle onderdelen dezelfde solid naar mesh behandeling. Nu heb ik een aparte laag gemaakt in het document, waar ik de onderdelen die af zijn heb geconverteerd naar mesh. Zo kun je bij veel rondingen, zoals een ketel, relatief veel meshes gebruiken, terwijl andere onderdelen veel minder meshes nodig hebben. Scheelt overigens ook in exporteertijd.

Ik gebruik overigens ViaCad, weet niet hoe dat in andere programma's gaat. Als je wilt dat ik naar je ontwerp kijk en mogelijke verbeteringen, stuur me dan een pm.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 27 May 2015, 03:19:20
Ik gebruik 123D Design en had de modellen geëxporteerd in fijne rendering. Geen goed idee was dat. Vandaag heb ik ze geëxporteerd in medium rendering, wat gelukkig de kwaliteit niet beïnvloed heeft voor zover ik kan zien. Ik ben pas sinds een paar maanden bezig met 3D modelleren (en printen), dus zulke dingen zie ik nog over het hoofd.

Het probleem is hiermee opgelost en heb ik direct de eerste testprint besteld bij DMM (Japan). Als deze naar verwachting is, zal ik gelijk de modellen beschikbaar stellen op Shapeways voor bestelling!
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 04 June 2015, 07:44:26
De eerste testprint is binnen! Geprint bij DMM, maar ik verwacht dat de kwailiteit bij Shapeways hetzelfde of hoger is.

Het kwam netjes in een zakje binnen.
(http://s6.postimg.org/y84568p69/IMG03769.jpg)
(http://s6.postimg.org/4u8eqnmgh/IMG03770.jpg)

De kap ziet er goed uit. Geen klachten hierover. De onderdelen klippen er bijna vanzelf uit omdat ik het zo ontworpen heb. Enkel een lichte vingerdruk op de verbindingsstukken en ze zijn los.
(http://s6.postimg.org/mzld4plyp/IMG03771.jpg)
(http://s6.postimg.org/tc0iejp0x/IMG03772.jpg)

De draaisteldetails glijden perfect op de Tomytec draaistellen en de door mij ontworpen draaistellen en de tram rijdt met gemak door een radius van 140mm!
(http://s6.postimg.org/fmakjhrap/IMG03773.jpg)
(http://s6.postimg.org/iez6ps29d/IMG03774.jpg)

De buitenste draaistellen hebben een beetje overhang naar de buitenkant zoals in het ontwerp. Gaat helemaal goed!
(http://s6.postimg.org/ac5ls771t/IMG03775.jpg)

Op een paar ontwerpfoutjes na in het chassis (iets te lang en de motor past net niet in de houder) en de fout om in nylon te printen, ga ik weer terug naar de tekentafel om deze fouten weg te werken.

Uiteindelijk gaat dit model in de verkoop met gecombineerde chassis-en-kap print om de kosten zo laag mogelijk te houden!

In de tussentijd heb ik inmiddels als een webshop opgezet, genaamd Kabuto Models (https://www.shapeways.com/shops/kabutomodels), waar Japanse details in spoor-N grootte te koop zijn. Het is nog niet veel, maar dat gaat niet zo snel binnen een weekje tijd ;)
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Michel van den Hof op 04 June 2015, 12:01:06
Toni,

Ziet er mooi uit.
Alleen valt me op dat de overhang bij het middelste draaistel bij beide bakken niet gelijk c.q. symmetrisch is.

Krijgen we nog foto's van de kappen in een dekkende kleur gespoten?

Mvg, Michel
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 04 June 2015, 12:05:19
Hallo Michel, dat heeft te maken met het nylon chassis.  :'( Slechte materiaalkeuze. De volgende order wordt allemaal gedetailleerd acryl zodat er maar heel weinig kans op falen is! Alles is verder mooi symmetrisch opgemaakt hoor, maak je daar maar geen zorgen over! Morgen ga ik de bakken jn de primer zetten na een goede wasbeurt. Dan komen de details goed naar boven.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: WeKra op 04 June 2015, 12:22:22
Ik volg al een tijdje op afstand, maar moet toch even zeggen dat het er erg goed uit ziet! Goed bezig hoor!

Wel zou ik de middenspijl in de voorruit weghalen, deze oogt nu nogal dik. Deze kun je denk ik het beste nabootsen door 2 stukjes overheadsheet tegen elkaar aan te zetten en in te plakken en met een zwarte stift langs de rand, of eventueel nog met een dun(ner) stukje styreen.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 04 June 2015, 15:02:08
Hallo Wes, bedankt voor je interesse!

De middenspijl was een overweging om weg te halen of te laten. Hij is nu 0.3mm dik en heb hem gereduceerd naar 0.2mm (het minimum). Ik heb de middenspijl na veel wikken en wegen maar gelaten zodat hij ook weggehaald kan worden. Misschien dat ik een mal laat maken om de voorruit (en eventueel de rest) te kunnen vormen met een doorzichtig plastic, want het is een vervelend hoekje waar de ruit in moet komen.

P.s. een Alpha-voorproductie prototype is inmiddels besteld en de modellen in dezelfde aangepaste vorm zijn te bestellen op Shapeways. Iets dunnere raamspijlen bij de cabines, rigidere kastopbouw en aangepaste chassisonderdelen. Nu nog een vouwbalg ontwerpen (zwart papier kopen) en de basis is voorlopig klaar.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Sven op 04 June 2015, 20:34:10
Een spijltje van 0.2 mm? Dat komt bij Shapeways nooit door de controle heen. De kans op breken is veel te groot en zij nemen dat risico niet.

Verder ziet het er goed uit. Altijd tof om je eigen ontwerp voor het eerst geprint te zien.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: NS264 op 04 June 2015, 22:16:50
Ik herken het model meteen! (y)

Komt ie ook in H0?
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 04 June 2015, 22:48:25
Sven, op het model zitten meerdere 0.2mm spijltjes, maar die zijn 0.001mm breder, dus net iets boven de marge. Het spijltj. Is ook nog ongeveer 0,5mm diep en ongeveer een centimeter hoog, dus redelijk stabiel.

Koen, het model is niet gepland in H0 omdat ik geen persoonlijke interesse erin heb. Als er veel amimo voor is (zeg +10 bestellingen) zal ik het overwegen. Het vereist wel een investering in onderdelen voor de bouw (wielen en aandrijving). Van H0 onderdelen heb ik ook niet veel benul. xD
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 05 June 2015, 04:13:39
Vandaag flink gewassen en in de primer gezet:
(http://s6.postimg.org/n10cv8u41/IMG03777.jpg)
(http://s6.postimg.org/o0qnqy99t/IMG03778.jpg)
(http://s6.postimg.org/j3d35u7ap/IMG03779.jpg)
(http://s6.postimg.org/i3rdnvhip/IMG03780.jpg)

Na wat zandpapier er ongeconcentreerd overheen halen en de 2e primerlaag:
(http://s6.postimg.org/pl0l3371t/IMG03781.jpg)
(http://s6.postimg.org/jlctzfm9d/IMG03782.jpg)

Ik denk na een 3e laag primer plus een verflaagje gaat dit er voor spoor-N een leuk trammetje worden. Heb alleen geen gele verf...

Jammer van de printlijnen, maar je kunt niet alles hebben he. Misschien dat de kwaliteit van Shapeways wat hoger ligt dan die van DMM?
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Sven op 05 June 2015, 08:19:30
Het ziet er hetzelfde uit als FUD van Shapeways, dus idem printlijnen. Je moet gewoon beter/meer schuren om 'm zo goed als glad te krijgen. Dat kan best, maar het kost veel tijd. Ik schuur zo'n 1-2 uur op mijn kleine stoomtramlok met schuurpapier korrel 400. In FXD ben je sneller klaar met schuren, maar je moet nog steeds schuren. Het is uiteindelijk echt de moeite waard om er die tijd en moeite in te steken! Jij heb niet zo'n moeilijk model om te schuren, geen klinknagels ed.

Waarom zou je 3 primerlagen doen als je na de 2e laag niet schuurt? Ik doe één laag, dan schuren, dan een 2e laag en dan alleen eventueel een 3e als ik nog iets heb geschuurd en het echt nodig lijkt. Het hoeft echt niet dik, als het hele model maar gedekt is.

Voor het verven vind ik acrylverf zoals Tamiya erg prettig werken met dit soort prints. Heb Vallejo nog niet geprobeerd, maar dat schijnt ook prima te gaan.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 05 June 2015, 09:09:09
Sven, bedankt voor de tip. Ik heb met P1000 geschuurd, maar dat was niet naar wens. Misschien dat P400 inderdaad beter werkt.

Voor verf is hier Tamiya en Mr. Colour beschikbaar. Buitenlandse merken zijn zeldzaam en de binnenlandse merken zijn volgens mij al goed genoeg (Japan heeft inmiddels één van de grootste hobbymarkten van de wereld).
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Michel van den Hof op 05 June 2015, 11:51:29
Ziet er goed uit Toni.
Idd jammer al die printlijnen en de klus om dat netjes weg te werken.
Ben erg benieuwd naar het uiteindelijke perfecte eindresultaat.
Het model is zeker een N aanwinst, zeker met de mooie aandrijving er zo simpel in te bouwen.

Mvg,
Michel
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Sven op 05 June 2015, 13:19:17
1000 is veel te fijn. Het verbaast me niets dat je dan teleurgesteld bent in het resultaat. Ik gebruik overigens waterproof papier, maar schuur wel droog.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 15 June 2015, 08:13:55
Even een snelle update tussendoor. De ontwikkeling van dit model ligt even stil, omdat ik bezig ben om het onderstel flink aan te passen voor nog meer gebruiksgemak. Tussendoor maak ik nog andere ontwerpen. Dit zijn voornamelijk details voor Japanse modelbanen (maar ook te gebruiken voor andere doeleinden natuurlijk) en dit ding wat ook heel even bij de Sneltram in Utrecht heeft gereden:

(http://s6.postimg.org/ncq4ka3xt/Screen_Shot_2015_06_15_at_14_38_50.png)

De details zijn grof, omdat het in 1:160 is en de afmetingen kloppen niet helemaal, maar persoonlijk zit me dat niet zo dwars. Dit omdat het een heel klein model wordt (±10cm lang) dat erg smal is en dus moeilijk is om een motor in te bouwen. Dakdetails en klinknagels volgen nog. Daarna komt het complexe ontwerp voor het onderstel... Ik denk dat ik het onderstel en het onderste gedeelte van de kap (chassis en voetplaten) ga samenvoegen voor stabiliteit in de constructie.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Sven op 15 June 2015, 08:31:00
Klinknagels in 1:160? Ik vind 'm wel af. Leuk trammetje!
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Michel van den Hof op 15 June 2015, 08:51:03
Dit is een 1200 volt HTM Buitenlijner.
De 57 en 58 bestaan nog en zijn allebei rijvaardig. De 58, die in Nieuwegein heeft gereden van een jubileum, is pas helemaal gerestaureerd.

Erg mooi model Toni.

Michel
(via mobiel)

Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 16 June 2015, 02:30:26
Yep, het is een HTM 51-80 series. Misschien dat ik ook een bijwagen van de 101-120 serie ga maken. Ik zit er ook aan te denken om later Grote Boedapesters van de NZH te gaan maken als deze goed lukt.

(http://s6.postimg.org/5ytbs36nl/Screen_Shot_2015_06_16_at_9_14_05.png)

Het grote probleem is de aandrijving, want de meeste aandrijvingen die hier in Japan te krijgen zijn, zijn te breed voor de smalle kap van deze tram. Daarom ga ik het onderstel compleet opnieuw ontwerpen (die van de Sneltram ook) om een Tomytec motor te huizen zonder omhulsel (±9.5mm breed).

(http://s6.postimg.org/3viwkf6up/IMG04032.jpg)

Ik denk dat als ik hier een mooi standaard houdertje voor heb ontworpen het maken van trams/treinen veel sneller zal gaan omdat ik geen zware compromissen meer hoef te vormen i.v.m. breedtes van de motor.


P.s. update:

(http://s6.postimg.org/8qlsa6jxt/Screen_Shot_2015_06_16_at_15_08_45.png)

Hier heb ik vanwege het gebrek aan ruimte een nieuw systeem gemaakt waarbij de motor samen door het onderstel en de kap op zijn plaats wordt gehouden. Deze constructie zit precies in het midden waar vroegâh ook scheidingswanden zaten en het wat donkerder was. Na het primeren en verven, enkel elektrische connecties maken tussen de draaistellen en de motor (simpel solderen van de contacten), eventueel wat gewichtjes erin doen en hij is klaar voor het rijden!

Deze constructie ga ik ook binnenkort toepassen in de Sneltram zodat er niet gesneden/geveild hoeft te worden aan de originele onderdelen. Geen lijm, geen venijn. ;)
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Michel van den Hof op 16 June 2015, 09:26:04
Erg mooi en clever Toni.

Benieuwd ook naar de mooie Boedapesters.
Leiden in N ......... ;)

Michel
(via mobiel)

Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 17 June 2015, 04:30:49
Dank Michel! Ik pas hetzelfde principe toe op de Sneltram op dit moment. Met dit nieuwe ontwerp hoop ik ook het middelste draaistel te kunnen aandrijven en de verbinding tussen de twee bakken te kunnen verbeteren met een ander draaipunt:

(http://s6.postimg.org/yrn289x81/Screen_Shot_2015_06_17_at_11_27_41.png)

Als dit allemaal goed werkt ga ik ook afzien van de papieren vouwbalg en deze in de print verwerken. Hoe minder de gebruiker hoeft te doen, des te beter.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 19 June 2015, 09:51:26
Een snelle update wat betreft de revisie van de Sneltram waar ik deze week intensief aan gewerkt heb:

(http://s6.postimg.org/3jp1ok12p/Screen_Shot_2015_06_19_at_16_37_46.png)

Alles nieuw: dikke bodemplaten, koppelingen (niet functioneel), airconditioners (toegevoegd in 1994 en optioneel), etc. De hele centrale ophanging bij het Jacobsdraaistel vernieuwd, twee draaistellen zijn aangedreven, en de ongemotoriseerde bak hangt op het middenstuk en het gemotoriseerde chassis tegelijkertijd. Dit moet een enorme verbetering zijn t.o.v. de vorige versie.

Volgende week kijk ik nóg een keer naar het ontwerp en ga ik de volgende bestelling plaatsen, gecombineerd met de HTM Buitenlijner en nog wat details voor een volgende testfase.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Michel van den Hof op 19 June 2015, 11:13:59
(Y)

Michel
(via mobiel)

Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: WeKra op 19 June 2015, 16:42:24
Je gaat wel als het licht hoor! Netjes!
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 21 June 2015, 16:14:11
Dank voor de reacties! Inmiddels heeft DMM.com (waar ik mijn prints bij bestel), mij ook in het vizier en wil mijn Sneltramproject in een blogbijdrage. Ik laat wel weten wanneer het zo ver is.

Morgen ga ik nog even het zwenkpunt in het middengedeelte onder handen nemen, want dat de ongemotoriseerde bak op de imitiatievouwbalg leunt vind ik niet zo'n prettig idee. Ik wil dit z.s.m. laten printen, samen met de Buitenlijner, zodat ik met een gerust hart het kan schilderen. Over een paar weken wil ik een printer aanschaffen en ook decals en/of stickers gaan maken om het helemaal compleet te maken.

EDIT: het model is besteld bij de printer en moet nagenoeg perfect zijn. Over een weekje of twee hoop ik het binnen te hebben. Hopelijk op tijd voor de JNMA model trein show in Hamamatsuchō waar ik mijn printsels wil laten zien aan wat belangrijke personen.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 08 July 2015, 14:22:09
En daar zijn we weer! Het model is EINDELIJK afgeleverd na lang wachten. De printer had een gigantische wachtlijst, dus duurde het een paar weken extra voordat mijn Sneltram aan de beurt was. Eerst de fotos:

(http://s6.postimg.org/aw2utwp69/IMG04249.jpg)
(http://s6.postimg.org/44cfr206p/IMG04251.jpg)
(http://s6.postimg.org/i0ko2xwfl/IMG04252.jpg)
(http://s6.postimg.org/pkiciqf01/IMG04253.jpg)
(http://s6.postimg.org/9kzoz6iy9/IMG04254.jpg)
(http://s6.postimg.org/5agfpuohd/IMG04256.jpg)
(http://s6.postimg.org/g18np9rht/IMG04257.jpg)

Het oogt allemaal goed, maar het chassis klopt niet, plus er zijn problemen met de koppelingen en het niet aangedreven draaistel. Allemaal fouten die ik heb gemaakt door niet goed te meten. De ophanging en ruimte voor de motor is te klein, de aangedreven draaistellen passen net niet, de cardanassen te lang en het onderstel gaat moeizaam in de kap (wat al tot breuken heeft geleid).

Ik ben er een beetje teleurgesteld van, maar het is allemaal onderdeel van het leren lopen. Een nieuwe versie is al in de bestelling en dit kan een mooi standmodel worden.

Avonturiers kunnen het gereviseerde model nu voor een zacht prijsje bij Shapeways (http://"http://shpws.me/IpUl") laten printen omdat het nog in de testfase is en op het moment de wereldwijde verzendkosten voor nop zijn tot aan a.s. Zondag!

P.s. het HTM Buitenlijner project is voorlopig op een zijspoortje gezet vanwege de grootte van de motor. Deze is net te lang om goed in het chassis te passen. Ik ga op zoek naar alternatieven. Mocht er belangstelling zijn naar enkel de kap, dan wil ik die ook graag beschikbaar stellen.

P.p.s als alternatief project wil ik Rotterdamse metros gaan maken. Natuurlijk te beginnen met de mooiste:

(http://s6.postimg.org/nuhaabylt/Screen_Shot_2015_07_09_at_16_36_22.png)
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Sven op 10 July 2015, 00:22:32
Klassieke fouten, met de juiste maten en het te strak doen. Het lijkt me ook niet zo'n goed idee om de koppelstang van de cardanaandrijving met FUD te doen, da's vragen om problemen. Op lange termijn is FUD hiervoor te kwetsbaar, vooral die kleine pinnetjes aan de zijkant van het balletje. Ik zou voor de onderkant toch eigenlijk wel voor WSF kiezen, ook om de klikverbinding tussen de treinstellen sterker te maken.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 10 July 2015, 03:31:43
Inderdaad wat akelige beginnersfouten. Ik ben pas sinds een paar maandjes bezig met 3D modelleren en printen zonder enige voorkennis, dus het is vallen en opstaan.

Ik heb de onderkant aangepast (inclusief cardanaandrijving) en als apart bestand bij Shapeways besteld. De kap met draaistellen en koppelingen (dummy's) zijn ook aangepast en ook opnieuw besteld. Over het algemeen brengt dit de totaalkosten ook omlaag van het complete model. Gelukkig is zijn de verzendkosten deze week niet aanwezig, dus ik ben druk bezig geweest met zaken te vernieuwen en te bestellen.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Marc tramt op 10 July 2015, 07:56:50
P.p.s als alternatief project wil ik Rotterdamse metros gaan maken. Natuurlijk te beginnen met de mooiste:
Interessant!  (y)    Die mag ook wel in h0  8)
De kop zit er al aardig in. Het gedeelte onder de ramen loopt niet zo ver naar binnen, volgens mij zelfs vrijwel verticaal.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 10 July 2015, 08:13:22
Bedankt! Ik ben nog in de grove ontwerpfase, dus er is de mogelijkheid om de kap in H0 te produceren. Het front is inderdaad een klein probleem vanwege het ontbreken van goede en gedetailleerde bouwplannen, gecombineerd met het feit dat dit een ontwerp is van voor de introductie van computertechnoligie op dat gebied, dus de lijnen zijn redelijk gecompliceerd. Ik heb aan de hand van fotos en renders deze weten te produceren:

(http://s6.postimg.org/slzzup1wx/Screen_Shot_2015_07_10_at_15_03_35.png)

Voor spoor N maak ik een aandrijvingschassis, maar voor H0 moet dat zelf gezocht gaan worden.

P.s. kleine update voordat ik het weekend in ga:

(http://s6.postimg.org/qf0ckim0h/Screen_Shot_2015_07_10_at_16_37_13.png)
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Michel van den Hof op 10 July 2015, 10:05:33
Er bestaan bij de NVM zeer veel RET tekeningen. Naar mij  menung klopt er nog e.e a. niet aan de vorm, maar wat weet ik niet precies. Moet ik met foto's vergelijken. Succes.

Michel
(via mobiel)

Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: martijn v m op 10 July 2015, 10:10:21
mooie projecten.

mocht je nog een leuke outfit voor je metro zoeken  :-X :P  ;D
(http://www.retmetro.nl/nieuwsitempics/5110_verf_1.jpg)

Bron (http://www.retmetro.nl/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=456:rotterdams-metrostel-5110-geverfd-&catid=34:metro&Itemid=37)

Groeten Martijn
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Michel van den Hof op 10 July 2015, 10:16:27
Wat een geldverspilling weer. Maar ja, RET kleuren leidde bij GVB waarschijnlijk tot meer discussiëren dan trainen .....

Michel
(via mobiel)

Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 10 July 2015, 11:50:27
Het frontvis lastig om voor elkaar te krijgen, omdat er veel vloeiende vlakken zijn. Er hoort ook eigenlijk een knik op de hoogte van het 3e frontsein te zitten, maar dat is erg onduidelijk op sommige foto's. Misschien pas ik dat nog aan, maar het is heel erg subtiel. Het kan heel goed zijn dat de geometrie van de flanken dezelfde is als het front! Ik kijk er later vandaag nog n's naar.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Tramkees op 10 July 2015, 13:37:06
Toni,

Heb je hier iets aan?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Metro_Rotterdam.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Metro_Rotterdam.jpeg)

Groet, Kees
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 10 July 2015, 13:46:21
Oh zeker weten! Heel hartelijk bedankt Tramkees! (y) Ik ga weer overnieuw beginnen en dit keer moet het er perfect uit gaan komen.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Michel van den Hof op 10 July 2015, 15:20:11
In de Modelbouwer van de NVM heeft in de jaren 80 een hele RET serie gestaan, met tekeningen en foto's van treinstellen, stations en werkmaterieel. Daar hoort deze tekening ook bij. Bij de NVM kun je de tekeningen ook los bestellen, op grote(re) schaal.

Michel
(via mobiel)

Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Christoph op 11 July 2015, 22:02:05
Oh, de Metro uit 010  (y).
Nu ga ik ook voor de H0 versie, ik hoop dat je deze ter beschikking wilt stellen. Dan zal ik deze zeker bij Shapeways bestellen.

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 13 July 2015, 09:12:07
Als er interesse is in H0 kan ik wat kleine aanpassingen aan doen voordat ik hem beschikbaar stel, zoals uitsparingen voor de bodemplaat en/of een eventuele bodemplaat. Het spoor N model wordt een compleet model met onderstel, net als de Sneltram Utrecht.

Met dank aan Tramkees:

(http://s6.postimg.org/3ns70uyup/Screen_Shot_2015_07_13_at_15_59_40.png)

Het dak op de frontpartij heb ik zo vaak overnieuw moeten doen dat ik er gek van werd. Het is nog steeds niet helemaal correct, maar ik denk dat dat makkelijk valt te verhelpen met de handvijl. Liever iets te veel materiaal dan te weinig. Ik denk dat het op 1:160 niet eens op gaat vallen.

In ieder geval, enkel nog wat regengoten toevoegen en de details op het dak toevoegen. Ik ga denk ik voor de gein toch alle drie de versies uitbrengen (1966, 1969 en 1973), want veel lastige verschillen zijn er niet.

Mocht er interesse zijn, dan ga ik ook de SG2 doen.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: WeKra op 13 July 2015, 18:50:37
Goed werk hoor! Is de bodemplaat nog los van de kap? Of is het niet meer kogelijk het interieur te schilderen?

Interesse in de SG2 heb ik wel! Zelf voornemens de RSG3 te maken.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 13 July 2015, 22:32:35
De bodemplaat komt los van de kap, maar ik heb geen plannen om het interieur te maken, want dit is in spoor N (mijn hoofddoel) nauwelijks te zien en wordt in de gemotoriseerde wagen toch weggelaten.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Sven op 14 July 2015, 01:01:47
Je weet toch wel dat als je het wilt verkopen, het in WSF geprint moet kunnen worden? In FUD wordt het namelijk zo kostbaar dat je al blij mag zijn dat je dan één koper hebt. Zeker als de koper zelf nog een onderstel moet verzinnen. Ik zeg het maar even, voordat je het een derde keer moet gaan ontwerpen.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 14 July 2015, 01:20:09
Ja, ik was al van plan het H0 model wat steviger te ontwerpen zodat het geen dunne onderdelen gaat hebben. De spijlen in de ramen gaan hierbij wegvallen hierbij zodat het in WSF printbaar is. Voor de rest is het model qua opzet al robuust genoeg dat er geen aanpassingen meer nodig zijn.

Kleine update:

(http://s6.postimg.org/l66p8riep/Screen_Shot_2015_07_14_at_13_51_08.png)

2x Werkspoor en Düwag en onderstel (allemaal N-spoor). Er komen nog aanpassingen voor ruimte voor de ramen (wat dunnere wanden). Hierbij ga ik het voorlopig laten totdat de laatste revisie van de Sneltram Utrecht er is. Voornamelijk het onderstel is belangrijk goed voor elkaar te hebben voordat ik met andere treinen verder ga.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 22 July 2015, 09:07:03
Een update wat betreft het onderstel wat laatst is geleverd:

(http://s6.postimg.org/41t44mei9/IMG04314.jpg)

Het beweegt, maar gaat door de dikke bekabeling nogal erg stroef door de bocht (en wil graag ontsporen). Snel maar dunnere draadjes kopen om dit probleem op te lossen. Het ziet er in ieder geval goed genoeg uit voor verdere ontwikkeling van rollend materieel.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 23 July 2015, 09:49:13
En weer een update voor de aandrijving. Dit keer met springveren. Volgens mij zijn dit draden voor een gitaar, maar het werkt goed! Het gewicht wordt goed verdeeld over de draaistellen en krappe bochten (radius 140mm) kunnen redelijk goed genomen worden.

(http://s6.postimg.org/orfhi05pt/IMG04315.jpg)

Het chassis is succesvol en gaat verder gebruikt worden voor de ontwikkeling van ander rollend materieel. Op de lijst staan:
- RET MG2;
- RET SG2;
- KVB/SWB/SSB B100 en varianten;
- KVB B80 en varianten.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: MMTB op 23 July 2015, 13:16:42
De Stadtbahn B is in H0 al te krijgen op Shapeways en ik heb er 2 van in ruwbouw staan thuis. Qua onderstel komt hij in de buurt van de Utrechtse sneltram, want ze zijn aan elkaar verwant.

Gr, Mark
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N RET Metro materieel
Bericht door: carl de meij op 23 July 2015, 14:32:12
Ik heb ook wel interesse in het RET metro materieel in H0 en met name deze .
Mocht je ook de RET ZGT 800 en /of 700 in H0 dan wel N gaan tekenen ben ik ook een klant van je
de ZGT waren mijn werkplekken tot 2014
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N RET Metro materieel
Bericht door: Toni Babelony op 24 July 2015, 01:43:33
Ik heb ook wel interesse in het RET metro materieel in H0 en met name deze .
Mocht je ook de RET ZGT 800 en /of 700 in H0 dan wel N gaan tekenen ben ik ook een klant van je
de ZGT waren mijn werkplekken tot 2014

Ik wil wel ZGT'en gaan maken, maar het probleem is altijd de lage kastbouw bij dit soort materieel. De wielen komen erg dicht bij de kast in bochten, dus dat kan ernstige problemen opleveren met Tomytec draaistellen die een asverlenging hebben buiten de wielen om: http://www.hs-tamtam.co.jp/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/4/5/4543736271321_001_2.jpg Er zijn ook aandrijvingen zonder deze asverlengingen, maar die zijn minder makkelijk te vinden en daarvoor moet ik een nieuw chassis ontwikkelen wat misschien niet succesvol kan zijn. Daar wil ik ook pas aan beginnen als ik wat meer ervaring heb met modelleren (ik ben pas een paar maandjes bezig).

De Stadtbahn B is in H0 al te krijgen op Shapeways en ik heb er 2 van in ruwbouw staan thuis. Qua onderstel komt hij in de buurt van de Utrechtse sneltram, want ze zijn aan elkaar verwant.

Aan de KVB/SWB B-wagen heb ik goede herinneringen omdat ik 5 jaar in Bonn deels in een oud stationsgebouw gewoond heb tijdens mijn studententijd (nee, geen kraak, maar echt via de Stadtwerke). Voor H0 heb ik geen plaats en is er nauwelijks interesse voor in Japan, dus geen plek om de benen te laten strekken. Daarom spoor-N, maar wel de internationale standaard van 1:160 i.p.v. 1:150 (zoals gebruikelijk in Japan).
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: carl de meij op 24 July 2015, 01:48:02
geduld is een schone zaak eerst de Metro helemaal mee eens en dan wel de H0 versie....... ;D
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 24 July 2015, 13:45:22
Het verven is een beetje slordig, maar dit is het tweede prototype waar de kap van was gescheurd, dus heb ik niet erg veel moeite gedaan om zorgvuldig te verven:

(http://s6.postimg.org/7zgudei9d/IMG04317.jpg)
(http://s6.postimg.org/6vwq1fxm9/IMG04318.jpg)

Ik zit er aan te denken om toekomstige modellen op een vlakke manier te ontwerpen zodat de grote oppervlakken mooi glad zijn als ze de printer al uit komen. Hier is een mooie vergelijking gemaakt: http://kagoshima.ikidane.com/report/15-3dprinter.htm

Voor de begeleiding voor degenen die het niet kunnen lezen:
板キット状態 = Vlakke print;
箱組状態 =  Doos print.

Meer vlakke printdelen betekent minder schuren en dus minder kans op schade. Ik wil ook de ruiten gaan printen die ook de zeer breekbare raamspijlen moeten hebben. Als er goed geschuurd wordt met FUD/FXD kan dit ook mooi transparant worden en als ramen doorgaan. Helemaal als de binnenzijde van het rollend materieel voornamelijk uit gewichten of techniek bestaat.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: skiptram op 09 March 2016, 17:55:47
Toni,
Naar aanleiding van je nieuwe topic vraag ik me af hoe het met de genoemde plannen uit dit topic zit?
Gr. Paul.
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: Toni Babelony op 10 March 2016, 04:24:49
Deze projecten staan nu op een zijspoortje omdat ik niet tevreden ben met de aandrijving. De data zijn allemaal redelijk o.k. voor de kappen, vandaar dat de Sneltram van Utrecht te koop staat op Shapeways, maar ik moet het allemaal nog omzetten naar een platte print. Voorlopig wil ik me richten op smalspoor materieel.

Misschien dat ik over een tijdje een kickstarter o.i.d. ga opzetten voor dit soort dingen xD
Titel: Re: Sneltram Utrecht spoor-N
Bericht door: roheijk op 25 February 2018, 09:04:23
Goededag

NA wat zoeken op internet naar een metro van Rotterdam het type m kwam ik bij uw topic terecht.
Zie dat het al enige tijd geleden is dat dit geplaatst is.
Maar heeft u inmiddels een model gereed van deze eerste metro van Rotterdam.
Heb daar interesse in en dan graag op schaal H0

In afwachting van uw reactoe.

Groet Roberto