BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: hielke1501 op 11 May 2015, 19:24:26
-
Goede avond allen,
Al enkele jaren rijden hier de DH-2 Wadlopers (fleischmann 7471) en de BR 628-928 (fleischmann 7428), vrolijk hun dienstjes.
Van de DH-2 Wadlopers heb ik er 6, waarvan er :
2 al digitaal omgebouwd zijn met interieurverlichting.
2 nog volledig analoog zijn.
2 dummy treinstellen.
Van het BR 628-928 heb ik er maar 1, die is net als de 1e 2 Wadlopers, al digitaal is omgebouwd met interieurverlichting.
De reden:
De reden is omdat ik me begin te storen aan de slechte stroomopname van deze 7 treinstellen.
Het plan:
Het plan is om deze 7 treinstellen zo om te bouwen dat de stroomopname door het gehele treinstel gedaan wordt. Ik heb in een winkel navraag gedaan of dit kan? Natuurlijk is dit mogelijk maar alleen als het treinstel voortaan een vaste eenheid wordt en dus nooit meer in de doos zal gaan. Omdat het opstelterrein al redelijk vol staat en ik van een aantal Wadlopers en van het BR 628-928 treinstel een doos heb, gaat mijn voorkeur uit naar: wie in de doos kan, gaat er in.
Omdat er ook treinstellen zijn (o.a. van Piko) die tussen de bakken stroomvoerende koppelingen hebben, zat ik eraan te denken om deze koppelingen ook toe te gaan passen bij deze 7 treinstellen.
Test trein:
Als testtrein voor dit gebeuren, ga ik gebruik maken van een van de dummy wadlopers. Via een forumlid heb ik 2 wadlopers kunnen overkopen waarvan er een dummy was die hetzelfde doel had. Uiteindelijk zal deze Wadloper gebruikt worden voor een ander project.
Hulp:
Ik hoop dat jullie vooraf nog wat tips en advies voor mij hebben.
-
Hoi Hielke,
Ik kan je uit ervaring met mijn eigen wadloper vertellen dat als je met dunne draadjes beide bakken verbind, hij niet meer zo snel op wissels stilstaat.
Omdat de wadloper uit maar 2 wagons bestaat, is hij ook makkelijk van de rails te halen.
Ikzelf doe mijn treinen bijna nooit in de doos, vind ik zo'n gedoe, maar heb laatst een ladekastje van de Ikea gehaald met brede laden.
Daar leg je een laagje schuim op en je kan zo de hele trein plaatsen.
Is maar een idee.
mvg Marcel
-
Je kan er ook een Krois koppeling tussen zetten, alleen heeft die maar twee pinnetjes... Dus alleen voldoende voor de stroom voorziening
-
Goede middag allen,
Ontzettend bedankt voor jullie reactie's.
@marcel,
Ik heb het idd getest met 2 dunne draadjes tussen de beide bakken. De wadloper reed gelijk al beter. Helaas is het hier op de kamer niet mogelijk om nog een kast te plaatsen maar toch bedankt voor de tip. Wellicht dat foto's kunnen helpen met de aansluitingen.
@ivanzon,
Bedankt voor de tip. Toch vraag ik mij af of ik deze in de oude koppelstang kan plaatsen. Ook vraag ik me af of de afstand tussen de bakken niet te groot word.
MVG, hielke1501
-
Hallo Hielke,
Als ik jou was zou ik dit probleem eerst anders aanpakken.
Misschien heb je welles van ATF transmissie olie gehoord, zo niet lees dan eerst het draadje, rails behandelen met ATF transmissie olie even door.
Vervolgens koop een fles ATF bij de auto shop.
Smeer een heel klein beetje ATF op alle stroom afname punten van je treinstenstellen, stuurstanden of Loks.
Daarna smeer je op een paar plekjes op de rails ook wat ATF.
Let op, een paar centimeter in smeren, en niet meer.
Vervolgens laat je de treinen lekker rijden, zodat de ATF over de hele baan verspreid word.
Je merkt al heel snel dat je treinen niet meer stotteren, dat de lampjes niet meer flikkeren, en dat je treinen kunnen kruipen. zelf over wissels.
Nog een bijkomend voordeel, alles rijd stiller.
Je kunt later alsnog je treinstellen elektrisch aan elkaar verbinden.
Ik wens je nu weer heel veel rij plezier.
En geloof mij maar, je weet niet wat je ziet.
Succes. (y)
Groet, Sietse. ;)
-
Hallo Sietse, ;D
Het ATF-draadje had ik al gelezen en heb er ook een vraag gesteld. Helaas is deze over het hoofd gezien en daarom ook niet beantwoord.
De vraag was, wat doet ATF met de antislipbandjes? Natuurlijk wil ik dit eerst proberen voordat ik de boel ombouw.
MVG, hielke1501
-
Bij mij gebeurt er helemaal niets met de antislipbandjes, nog steeds mooi strak om de wielen.
Gr, Sietse.