BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 10 May 2015, 10:11:39

Titel: Eigen spoorverbinding Haven Rotterdam
Bericht door: Hans Reints op 10 May 2015, 10:11:39
Het Havenbedrijf Rotterdam wil spoorlijnen opzetten tussen midden-Europa en de Tweede Maasvlakte.
Dat zegt de directeur van de Rotterdamse Haven Allard Castelein tegen het Algemeen Dagblad.
De topman gaat geld steken in een betere verbinding met midden-Europa via het spoor. "Als wij niets doen, komen die treinen er niet," zegt de haventopman Allard Castelein.
De Tweede Maasvlakte is volgens Castelein de snelste containerhaven van Europa, maar volgens hem kan de haven er alleen van profiteren als de gehele transportketen goed georganiseerd is.
Castelein wil starten met een goede verbinding naar het zuiden van Duitsland. "We zijn Europa's grootste haven, maar Hamburg is daar marktleider." De verklaring van Castelein is dat er meer treinen van en naar de noord-Duitse concurrent gaan.
De president-directeur van het Havenbedrijf wil dat de nieuwe treinverbinding binnen zes jaar zelfstandig is. "Het gaat om het opstarten. Er is behoefte, maar het bedrijfsleven stapt er niet in zolang er niet genoeg containers zijn. En die containers komen niet zolang er geen treinen zijn. We zullen spoorondernemers dus financieel steunen om extra treinen te laten rijden. Ook helpen we ze met marketing."
Hoeveel geld het Havenbedrijf in de spoorlijnen steekt is niet bekend. De Rotterdamse Haven noteerde vorig jaar een omzet van 660 miljoen euro en een winst van 215 miljoen euro.
nu.nl
Titel: Re: Eigen spoorverbinding Haven Rotterdam
Bericht door: henk op 10 May 2015, 10:25:33
Het gaat kennelijk niet zozeer om spoorlijnen, maar om treinen, shuttles en dergelijke.
Titel: Re: Eigen spoorverbinding Haven Rotterdam
Bericht door: Marijn op 10 May 2015, 13:08:20
Nou misschien ook spoorlijnen, denk aan een versneld onderzoek naar een vervroegende realisatie van de Betuwe noordtak. Je kan wel meer Shuttles en treinen willen, maar je infra moet ook toereikend zijn, en dat is nu nog steeds niet (zie o.a. onze oosterburen )  ;)
Titel: Re: Eigen spoorverbinding Haven Rotterdam
Bericht door: obb70 op 10 May 2015, 17:00:31
Zijn de containertreinen van Rotterdam nu goed belast dan? Van lege treinen zie je geen pics want dat wordt door de elite 'niet mooi' gevonden... Recent reed er nog vaak een lege trein van de amsterdamse houtrakpolder, en hier in zuid frankrijk heb ik ook heel wat 'lege' treinen gezien vanaf marseille...
Titel: Re: Eigen spoorverbinding Haven Rotterdam
Bericht door: Eric B op 10 May 2015, 17:10:26
Als ik naar de A15 kijk, snap ik er niets meer van, zowel naar oost als naar west een lange stroom vrachtwagens van aller pluimage.
Aan de noordzijde een duur stuk spoorinfra, waar, als je heel veel geluk hebt, misschien een trein voorbij komt.
Gezien het aantal vrachtauto's zouden er in beide richtingen treinen op blokafstand van elkaar moeten rijden ;)
Titel: Re: Eigen spoorverbinding Haven Rotterdam
Bericht door: T.Spat op 10 May 2015, 18:38:25
Nederland distributieland, maar helaas dan wel grotendeels over de weg :P

Toen er van de week in het nieuws gesproken werd over verkeersproblemtiek, door erg veel vrachtverkeer tussen Belgie en het Ruhrgebiet, die dus via Brabant en Limburg rijden, had men het vooral over wegverbreding, niemand repte over de IJzeren Rijn-verbinding, die formeel nog steeds weer in gebruik zou moeten genomen worden... Zou een bult vrachtverkeer van de weg halen :)

En zolang industrieaansluitingen worden weggesaneerd, zoals bij AKZO Hengelo, dan tuffen er nog meer
40 tonners over deweg :-\

Mvg,

Tis
Titel: Re: Eigen spoorverbinding Haven Rotterdam
Bericht door: André82 op 10 May 2015, 19:43:36
Nou misschien ook spoorlijnen, denk aan een versneld onderzoek naar een vervroegende realisatie van de Betuwe noordtak. Je kan wel meer Shuttles en treinen willen, maar je infra moet ook toereikend zijn, en dat is nu nog steeds niet (zie o.a. onze oosterburen )  ;)
Dat is niet helemaal waar, vanaf Zevenaar mag er dan wel iets minder capaciteit zijn, maar doordat DB Netze een heel stuk flexibeler werkt als KeyRail/ProRail leveren ze over het algemeen wel een vlotte verloop van alle treinen en vanaf Oberhausen gaan ze al verschillende richtingen op.
Momenteel is er tussen de grens en Emmerich 1 spoor buiten dienst vanwege werkzaamheden, maar ook vanaf Venlo en Bad Bentheim is het vlot doorrijden Duitsland in. Maar de vervoerders zitten te springen om extra werk, maar omdat er zoveel infraheffing en andere zaken betaald moet worden is het spoor momenteel helaas niet aantrekkelijk....
Titel: Re: Eigen spoorverbinding Haven Rotterdam
Bericht door: Jeronimos op 10 May 2015, 23:16:08
En zolang industrieaansluitingen worden weggesaneerd, zoals bij AKZO Hengelo, dan tuffen er nog meer
40 tonners over deweg :-\
Volgens mij maakt Akzo nu meer gebruik van het kanaal dat voor de deur ligt. Dat scheelt ook weer vrachtverkeer.
Titel: Re: Eigen spoorverbinding Haven Rotterdam
Bericht door: Thom op 11 May 2015, 01:34:05
En zolang industrieaansluitingen worden weggesaneerd, zoals bij AKZO Hengelo, dan tuffen er nog meer
40 tonners over deweg :-\
Hoho...

AKZO heeft er zelf voor gekozen om het onderhoud van hun spooraansluiting niet zelf over te nemen nadat NS Spooraansluitingen aangegeven heeft te stoppen met deze service voor aansluitingen omdat dat geen taak van NS was.

Dus niet weggesaneerd, maar AKZO heeft daar zelf voor gekozen om niet meer aan spoorvervoer te doen.

Als ik naar de A15 kijk, snap ik er niets meer van, zowel naar oost als naar west een lange stroom vrachtwagens van aller pluimage.
Aan de noordzijde een duur stuk spoorinfra, waar, als je heel veel geluk hebt, misschien een trein voorbij komt.
Gezien het aantal vrachtauto's zouden er in beide richtingen treinen op blokafstand van elkaar moeten rijden ;)
Alleen is waarschijnlijk de truc dat al die vrachtwagens elk hun afzonderlijke eindbestemming hebben en die nog waarschijnlijker helemaal niet aan het spoor liggen, laat staan in het verlengde van de Betuwe route..

En zo rustig op de Betuwe route is het overigens volgens mij ook niet.