BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: donboskoop op 08 May 2015, 17:39:16
-
Hallo iedereen
Ik wou graag vandaag terug beginnen met de treintjes. Ik heb een Fleischmann 6750 transformator (oud model dus) met enkele elektrische draden. Nu weet ik niet goed welke draden ik precies waar moet aansluiten.
Alvast bedankt
-
Hoi,
De twee gele aansluitpunten zijn voor het spoor en de zwart/wit aansluitpunten zijn voor de wissels/seinen
MVG
-
Bedankt voor je reactie, is het noodzakelijk dat die van de wissels ook aangesloten moeten zijn. Ik heb de twee gele alleen geprobeerd maar het werkt niet...
-
De gele draden werken alleen als je de knop van de transformator "open" draait. Dan zul je zie dat er een spanning op komt. (Op de twee gele aansluitpunten dan) Die gele aansluitpunten moet je verbinden op de railaansluitingen (2 stuks).
-
De wissel aansluiting hoeft niet aangesloten te zijn om een trein te laten rijden.
Als je nog een lampje (van bv huisverlichting) heb, dan kun je deze aansluiten op de gele lippen. Dan kun je zien of er spanning op de gele pluggen staat als je aan de knop draait.
MVG
-
Het is me vooralsnog niet gelukt. Zou het kunnen dat er slecht contact is met de draden? Want het is een model zoals op deze foto:
(http://www.eurospoor.nl/verkoop/sales/transfos/715.jpg)
Bron: www.eurospoor.nl
Normaal "hoor" je ook de spanning wat ik nu dus niet hoor.
-
Probeer eens standaard luidspreker kabel met vertinde eindes. Dat lost de meeste problemen op wat die klemmen betreft.
Als je een lampje hebt, eerst de zwarte en witte aansluitingen testen, die gebruiken alleen de spoel, en geen andere mechanische delen.
-
Normaal "hoor" je ook de spanning wat ik nu dus niet hoor.
Als je hem tegen je oor houdt moet je hem horen brommen. Als je dat niet hoort, dan is er aan de primaire kant iets stuk. Onderbroken wikkeling of een breuk in het snoer.
-
Ai dan zal het de transformator zijn die stuk is :-\
Ik heb nog wel een andere transformator maar die is zo oud dat hij niet in een gewoon stopcontact past en er nog made in west germany opstaat...
-
Het is me dan toch gelukt :D Eerst bewoog de locomotief maar een fractie van een seconde maar uiteindelijk ging het goed. Het zal misschien slecht contact geweest zijn met de draden. Bedankt iedereen!
-
Dan zou het goed kunnen zijn dat er een breuk in het netsnoer zit die zich weer sluit als je het snoer beweegt. In dat geval zal de storing wel weer een keer terugkomen.
-
Het zou kunnen dat de sleepring die over de wikkelingen van de secundaire trafo schuift vuil is. Hierdoor kan de loc ermee ophouden. Als dat het geval is, kun je dat uiteraard maken. Echter dan kom je in aanraking met het 230volt gedeelte=GEVAARLIJK. Er kunnen heel veel dingen mis zijn met de transformator. Dan zou ik een nieuwe transformator op de kop tikken.
-
Don had in een eerder bericht gezegd dat hij hem niet hoorde brommen. Dat duidt toch echt op een storing in het primaire deel.
En aangezien het nu wel werkt is een breuk in het snoer het meest waarschijnlijk. Een breuk in de primaire wikkeling herstelt zich niet spontaan.
-
Is dat dan gevaarlijk? En kan ik dat dan maken? Want soms werkt hij idd niet. Of iemand een idee hoe ik een oud snoer op een gewoon stopcontact kan plaatsen?
-
Het is niet negatief bedoeld, maar blijf er alsjeblieft vanaf. Iemand met kennis van electriciteit kan dit nakijken, maar met geen kennis kan dit gevaarlijk worden.
MVG Spock
-
Als het op de breuk begint te vonken kan er brand ontstaan. Dus je moet hem nooit onbeheerd aan laten staan.
Die andere trafo heeft kennelijk een stekker met een ronde onderkant die niet in een geaard stopcontact past. Daar zou je een andere stekker aan kunnen zetten. Maar als je zulke vragen hier stelt betekent dat dat je er weinig verstand van hebt, dus kun je beter iemand opzoeken die dat voor je doet.
-
(y)
-
Nu heb ik de oudere transformator aangesloten en het werkt al beter maar toch een beetje moeizaam soms. Kan dat aan de sporen liggen?
-
Wielen en spoorstaven moeten echt onberispelijk schoon zijn!
Enneh, wees voorzichtig met 230 V!
Succes, Erik.
-
Je kunt deze trafo eenvoudig openen door de 4 holnieten op de hoekpunten eruit te boren.
Dan kun je zelf een geheel nieuw netsnoer monteren.
De holnieten kun je dan vervangen door M3 boutjes, met rubber dopjes eronder.
Eigenlijk hoor je hem zo niet te openen, natuurlijk.
Moet je ook alleen (laten) doen als je er enig verstand van hebt.
Als je geen idee hebt hoe zo'n trafo werkt: niet aan beginnen.
-
Goh, laten die holnieten er nu juist inzitten om te voorkomen dat je de trafo gaat openmaken ::)
Alleen als je echt weet waar je mee bezig bent is dat het overwegen waard.
In alle overige gevallen... overlaten aan iemand die die kennis wel heeft, of een andere trafo gebruiken.
-
Bij mij waren de contactbanen van de draaiknop nogal ingesleten, dus heb ik die deels vervangen.
Inderdaad niet de bedoeling. Die holnieten zitten erin om nitwits de moed te ontnemen bij dit soort apparatuur.
Als je reparties met beleid/kennis uitvoert, en de zaak weer netjes sluit, is er niets in de weg.
-
Ik denk dat er met de transformator niets mis is. Het zijn de sporen die vuil zijn en daarom niet zo goed geleiden. Weet er iemand hoe ik die best kan kuisen?
-
Ja, gewoon met wasbenzine en een doek. En anders met een Roco railgum. En anders koop je voor een euro of 15 een leuke tweedehands trafo.
Groet Ronald.
-
Ik heb de sporen eens grondig gepoetst en hij loopt weer als een trein ;)
-
Als je je gum weer schoon wil krijgen: Was die in water met wat zeep. Dan is de boel in zeer korte tijd weer netjes
-
De locomotief piept wel een beetje, moet ik die smeren met olie?
-
Dat kan heel goed. Vooral als het ding een paar jaar heeft stil gestaan ;) :)
Groet Ronald.
-
Na het reinigen van je rails kan je misschien je loc ook eens openen en reinigen, vervolgens op de door de fabrikant aangegeven plaatsen een drupje olie aanbrengen.
-
Bedankt voor de tips mensen!