BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Falcon10 op 04 May 2015, 18:57:42
-
Hoi hoi,
Vorige week een mooie BR95 van Liliput gekocht op Ebay ( http://www.ebay.de/itm/391119522264 ).
De loc stond in Ebay gelist onde DC locs, ook in de beschrijving staat :
Artikelbezeichnung
Liliput 9500 DC
Dampflok BR 95 011 DRG EP 2
Bw Geislingen / Steige
Komt ie vandaag toe, blijkt ie een sleeper onderaan te hebben ???
Iemand enig idee hoe dit op te lossen ? Zobiezo terug contact opnemen met de verkoper, maar model 9500 is toch normaal echt wel DC en in de omschrijving staat toch nergens dat ie AC is he ?
-
Uuuuhmmmm?! Je ziet de sleper onder de lok zitten?!
Kan gebeuren...
-
Is de loc niet voor Trix expres, is 3rail DC ?
-
op trix expres ga je niet ver komen met die wielen... Op het oog zijn het gewoon de normale wielen, volgende vraag, zijn ze geisoleerd en zit de stroomafname gewqoon doorgeknoopt? In dat geval maak je er vrij gemakkelijk weer een DC-loc van.
De sleper is inderdaad te zien op de foto als je het weet, maar met DC en het artikelnummer van een DC-loc in de omschrijving heb je alsnog een vrij sterk verhaal lijkt me.
Nog wat, jouw loc lijkt een kortere sleper te hebben, originele liliput AC-locs hebben een sleper die tot achter de vierde drijfas komt, kijk maar hier: http://www.hr4920.de/Liliput-9509-Tenderlok-BR-77-002-DRG
Bij jouw loc zie ik alleen een sleper tussen de eerste en derde as, wellicht ooit door iemand zelf omgebouwd? In dat geval wel meer kans dat er geisoleerde wielen onder zitten en je m wel weer terug kunt bouwen. Als je dat kunt en er zin in hebt.
-
Net even uitgemeten.
De voorste en achterste kleine as zijn geisoleerd, net als de achterste grote as.
De 4 eerste assen geven gewoon door.
(http://www.falcon-its.be/stuff/IMG_2063.JPG)
1, 6 en 7 zijn dus geisoleerd, de anderen niet en meten door.
-
ah, waarschijnlijk heb je dan gewoon allemaal geisoleerde assen. De achterste drijfas (6 dus) heeft namelijk geen stroomafnemertjes. Je kunt dus met wat nieuwe bedrading waarschijnlijk weer gewoon een DC-loc ervan maken.
-
Moet je even verklaren Floris, want dat snap ik niet.
As 2, 3, 4 en 5 meten wel gewoon door, dus geven op gelijkstroom eignelijk direct kortsluiting op de baan omdat ze de +rail met de -rail direct met elkaar verbinden.
Hoe kan je ze dan met gewoon wat bedrading de lok toch gelijkstroom maken ? ( en sorry voor de stomme vraag, maar ben nog niet zo mee met het ombouwen van wisselstroom loks naar gelijkstroomlocs )
-
Waarschijnlijk is bij het ombouwen de draden van de stroomafname (beide kanten van de wielen) aan één aansluiting gesoldeerd. Dan heb je de doorverbinding van de verschillende wielen.
Groet Ronald.
-
En om dat te checken kan je niet anders dan het chassis van de lok halen vermoed ik ? :)
Ik ga het nu vandaag niet meer open halen ( wil ik doen als er iemand met een iets vastere hand in de buurt is of met kennis van zaken ), maar uitgaand dat dat het geval is dat de wielen aan beide kanten aan 1 aansluiting gesoldeerd zijn, wat betekend dit om de lok om te bouwen ? Enkel de motor vervangen ? Of gewoon die solderingen verwijderen + sleeper en "plots" rijdt ie terug gelijsktroom ? Of zie ik dat iets te simpel ?
Bijkomend lullig ietsje : digitaal voorbereid is ie ( denk ik ) ook nog niet, maar zobiezo moet ie wel digitaal worden.
-
Dat betekend dat, als je analoog wilt rijden, je draad van de linker stroomafnemer naar de linkerpool van de motor zet, en de draad van de rechter stroomafnemer naar de rechterpool. Dan werkt alles weer.
Je kunt dan de overbodige onderdelen (sleper en electronica voor wisselen rijrijchting tbv Märklin) verwijderen.
Groet,
Tjalling
-
Er moet iets van een decoder in zitten als je een DC motor op AC wilt laten lopen. Een echte AC motor zal er
niet in zitten als de loc omgebouwd is van DC naar AC als dit ook met een decoder kan die AC analoog kent.
Als je geluk hebt is het een multi-protocol decoder en kun je 'm op DCC zetten.
-
Inderdaad ;) Dat is een goede conclusie ;D
Als het inderdaad een 2rail is dat omgebouwd is naar 3rail dan zal het mogelijk niet meer zijn dan inderdaad de sleper verwijderen, de draadjes weer op de juiste plek solderen. Omdat het nu een 3railer is zal er een decoder inzitten en dan kan je voor analoog ook die verwijderen. Maar dat zie je als je hem open hebt.
Groet Ronald.
-
...
Bijkomend lullig ietsje : digitaal voorbereid is ie ( denk ik ) ook nog niet, maar zobiezo moet ie wel digitaal worden.
Alleen maar makkelijker:
Zwart en rood naar stroomafnemers, oranje en grijs naar motor. Dan rijdt ie ineens digitaal ;D Hier staat de kleurcodering (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/NEM651) verder uitgelegd.
@Calimero en Ronald: Er hoeft geen decoder in te zitten, er zijn ook schakelingen voor analoog bedrijf (heb er hier nog 1 liggen uit een oude Roco 3-rail loc). Maar je kunt geluk hebben. Plaats maar een foto als je hem open hebt.
Groet,
tjalling
-
Ja, dat weet ik Tjalling. Vanwege de ombouw van 2rail naar 3rail zal de motor niet vervangen zijn maar worden aangestuurd door een decoder. Ik hoop het voor TS dat er een decoder inzit dan is het gemakkelijker qua terugbouwen.
Groet Ronald.
-
Hoi Ronald,
Je hebt gelijk als je stelt dat het waarschijnlijk is dat de ombouw gedaan is met behulp van een decoder.
Maar dat hoeft niet: Er zijn ook schakelblokjes die puur en alleen bedoeld zijn om de puls waarmee de rijrichting wisselt op een analoge Märklin-baan te gebruiken icm een gelijkstroommotor. In de oude E18 die ik heb (origineel Roco 3-rail, analoog) zat zo'n schakeling.
Puur voor de TS: niet ieder printplaatje dat in de lok zit is persé een bruikbare decoder.
De motor zal waarschijnlijk origineel zijn.
Groet,
Tjalling
-
Heb hier toevallig zo'n mormel open liggen, deze is wel heel ver gedemonteerd maar dan zie je mooi hoe de bedrading origineel hoort te zitten.
(https://farm9.staticflickr.com/8858/17371736655_c92092c547_b.jpg) (https://flic.kr/p/st5G5X)
DSC_0122 (https://flic.kr/p/st5G5X) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/people/41940488@N07/), on Flickr
(https://farm9.staticflickr.com/8857/17371736765_e6b5e80429_b.jpg) (https://flic.kr/p/st5G7R)
DSC_0121 (https://flic.kr/p/st5G7R) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/people/41940488@N07/), on Flickr
De bedrading is dus vrij eenvoudig, twee draadjes...
- Er loopt een rode draad vanaf de voorste stroomafnemer (zie soldeerklont in stroomafnemer op het onderaanzicht) naar een soldeerpunt op een strook printplaat die van voor naar achter door het frame loopt.
- Er loopt een zwarte draad van hetzelfde soldeerpunt aan de strook printplaat als waar de rode draad vast zit (hier niet te zien, de draad loopt aan de andere kant van het frame in een speciaal gootje) naar de printplaat onder de motor, achterop.
Das alles.
-
Heb em zonet even opengemaakt :
(http://www.falcon-its.be/stuff/IMG_2067.JPG)
Ik zie aan 4 wielen aan 1 kant een soort stroomafnemer aan de binnenkant van de velgen ( heb er 1 in groen omcirckeld ).
Maar geen idee hoe het verder gaat echt veel print zie ik niet eerlijk gezegd.
Mag ik daaruit nog steeds concluderen dat het een omgebouwd model is dat makkelijk terug naar gelijkstroom te maken is ?
-
ik denk dat het wel moet lukken ja. Zo te zien zit de extra print (of mechanische omschakelaar) in de ketel want daar gaan een paar draden heen die in mijn loc niet zitten.
Ik wil het volgende voorstellen:
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/IMG_2067.jpg)
In het frame zie je vooraan een rode raad, die komt ALS HET GOED IS vanaf de voorste stroomafnemer (check even of ie echt daaraan vast zit en niet aan de sleper!), gaat wat naar rechts en verdwijnt vervolgens ergens. Zit denk ik onder de plastic onderdelen tegen het frame geklemd. Peuter die draad los, verleng m eventueel en trek m door naar het soldeerpunt waar nu de rode draad uit de ketel naartoe gaat (in blauw getekend waar ie heen moet) en bak m daar vast. Kijk maar naar de foto van mijn loc, daar zit die draad zo.
Dan de draad die ik hier paars heb aangegeven. Dat is bij mijn loc een zwarte draad (maar dat is niet goed zichtbaar qua tekenwerk, vandaar paars) en die loopt van voorgenoemd soldeerpunt naar de printplaat onder de motor. Op de foto van mijn loc zie je waar die draad op de printplaat uitkomt. Kijk of die draad er zit en zo nee, leg die aan. Hier zie je waar die draad hoort, in een gootje aan de zijkant van het frame (kan dus op jouw foto niet zien of die draad er zit of niet...)
http://up.picr.de/7734606jht.jpg
De twee draden richting ketel kunnen weg. Ik vermoed dat de zwarte aan de sleper zit....
-
Und, is het nog wat geworden met dat kreng?