BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Catweazle op 04 May 2015, 11:07:43
-
Ik heb in 1 van loks een kuhn n025 met nem stekker. Heeft tot vanochtend keurig zijn rondjes gedraaid. Ik wilde nog wat aanpassingen aanbrengen en toen bemerkte ik dat uitlezen op mijn programmeerspoor van de Ib niet werkte, melding Gn.Lok. Toen even mijn andere loks gecheckt ( zimo decoders) en die lezen prima uit. Niets mis met programmeerspoor dus.
Geprobeerd om op het hoofdspoor een reset uit te voeren en dat lukte. Keurig weer cv3 en ik kon wat instellingen aanpassen. Weer getracht te lezen op het programmeerspoor .....Gn.Lok. Teruggezet naar het hoofdspoor IB aangezet en hoepla daar ging de lok er als een dwaze vandoor......ik krijg hem niet meer onder controle.
Tips? of is dit een gevalletje decoder defect?
gr. Edwin
-
Even een lampje op het progameerspoor aansluiten.
Dan herkend de IB de Kuhn N025 wel waarschijnlijk ;)
Ik had het zelfde probleem.
Groet,
Raymond
-
Ga ik proberen maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat hij echt defect is. Als ik nu de lok op het hoofdspoor zet en railsspanning/dcc signaal geef dan gaat hij er in vol vermogen vandoor. Decoder ziet geen DCC signaal meer en denkt nu zeker dat hij vol vermogen analoog krijgt. Rijregelaar doet niets.
-
Waarschijnlijk staat nu 'analoog rijden' ingeschakeld door de reset.
Sander
-
Dat kan maar dan moet de decoder het analoge signaal afvangen en verwerken en moet hij er niet direct vandoor speren. Iedere decoder staat default op digitaal/analoog en normaal programmeer ik dan direct cv29=2 (analoog uit).
Ik ga verder speuren maar er bekruipt mij een gevoel dat...... :'(
-
Ik zou de truc met het lampje proberen en als je dan kunt lezen weer een reset uitvoeren. Vervolgens opnieuw testen en bij succes verder configureren.
Met vriendelijke groet,
Chris
-
Hoera...jullie zijn geweldig!!!!!
Lampje geplaatst, reset uitgevoerd en alles weer naar tevredenheid. TOP ;D
-
Nog een punt voor de volgende keer. Ondanks dat de IB zegt geen loc kan het prima zijn dat de CV aanpassing wel is gedaan. Zeker als de oplossing een lampje plaatsen is dan worden de wijzigingen wel weggeschreven maar kan de IB ze alleen niet terug lezen. Kan je dus gewoon domweg een reset doen en aanpassingen maken terwijl de IB blijft zeggen geen loc.
Timo
-
Ik heb het tegenovergestelde probleem. Ik heb mijn N025 in een Fleischmann V42 lokje ingebouwd. Liep lekker tot ik op een dag van richting veranderde. Nu doet hij het met 5 cm/min in beide richtingen. :'( Al van alles geprobeerd resetten, lastregeling aan uit andere waardes voor de lastregeling, nix, nou ja nix, loopt nu 7 cm/min :P Zou de lamptruc ook werken met een langzame N025?
-
Rockerbox2, als dat de eerste keer was dat je de richting veranderde, dan is de oorzaak niet goed aangesloten. Eén van de koolborstel aansluitingen is rechtstreeks verbonden met het locframe, is een standaard bij analoge Fleischmann locs, er moet voor digital rijden een contact plaatje verwijdert worden om de koolborstel aansluitingen (motor) te isoleren van de railspanning. Nu is de decoder overleden en zal een reset niet werken.
Groetjes
-
Zoals eerder gezegd, de lamp werkt alleen om uitlezen mogelijk te maken als dat niet lukt. Ondanks dat uitlezen niet lukt zal de decoder de instellingen wel opslaan.
Ik denk eerder dat er wat met de loc is. Aangezien het een oudere Fleischmann loc met rondmotor zal het me niet verbazen als de collector volgeslipt is. Motortje open maken met met een tandenstoker ofzo de stukken tussen de lamellen leeg maken. Dit staat al vaker op het forum gemeld.
Timo
-
Heren bedankt voor jullie bijdrage , maar jullie aannames zijn verkeerd ;)
De lok is geheel omgebouwd en verbouwd naar 3 rail Ombouw (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=46967.msg839756#msg839756) Zoals jullie kunnen zien is alles schoon en is het motorschild massavrij gemaakt. De lok heeft ook al een paar uur goed heen en weer gereden. ??? Ik gooi er gewoon nog een keer € 25 tegenaan ;D
-
Hoi Rino,
Helaas kan ik dat op de foto's juist niet zien ;D Heb je werkelijk de collector toen schoongemaakt? Heeeeeeel goed tussen de groeven?
Timo
-
Ik denk dat de N025 en de gebruikte motor niet echt een goede match zijn. Kan best weleens teveel stroomverbruiken, en de hamvraag is hoe de richting wissel is gedaan, digitaal of analoog? Er zijn nog teveel onbeantwoorde vragen, en waarschijnlijk zullen we nooit de oorzaak kennen.
Groetjes
-
Ha Ha Timo natuurlijk ;D
Nee echt, je moet me geloven.
Bovendien heb ik hem ook in m'n (nieuwe) ESU Profi-Prüfstand gehad met het zelfde probleem.