BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Gjvanwezel op 03 May 2015, 18:44:49
-
Ja even een nieuw begin niet alleen denken maar gaan doen.
Ik heb de eerste opzet boor mijn baan gemaakt blauw is dus zichtbaar en rood niet
De Waal met de spoorbrug waar ik dan 1 oude boog ga bouwen en andere met spiegel verder.
Station Nijmegen ja ik wil graag het oude station dus voor de oorlog in ere herstellen
Met dan nog een stukje Waal met wat rangeer mogelijkheden .
Zoals jullie zien heb ik dus maar die sporen en geen midden perron word te groot en kom ik met het station niet uit in ruimte.
Ik hoop dat veel mensen hun opmerkingen willen geven
Ben nog wel op zoek naar alle info voor deze twee bouw projecten brug en station.
En ik hoop dat ik de heling kan halen die nodig is want met deze bouwsteen krijg ik geen twee verdiepingen
Dus schieten maar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2601.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2601.jpg)
-
Dat is een ambitieus plan.
Heb je voldoende ruimte? Zo niet dan zou je kunnen inschikken met de brug en een klimspiraal overwegen aan de rechtse kant.
Erg leuk om iets met rangeren erbij te doen aangezien er links beneden de brug een havenspoornet was met diverse aansluitingen.
Biedt mogelijkheden.
-
Boven lengte bij brug is 280 cm bij station is het totaal lengte 210 en onderzijde ook 210 de baan is overal 60 cm breed
Ja dar rangeer gebied heb ik dus wat naar de andere kant van station verhuist .
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Als je de spoordijkhoogte halveert dan heb je ook niet zo'n sterke stijging en kun je een deel nabouwen.
-
Kijk even naar de hoeken :) Of je daar nog bij kan komen. Dat zal er net om gaan of je in de uiterste hoek kan komen :)
Groet Ronald.
-
Leuk plan.
- Weet wel dat er een keerlus inzit
- als je op het middelste spoor over de Waal begint, kom je er zowel links als rechts om nooit meer terug zonder achteruit te rijden, dat geld dan dus ook voor je schaduwstation (dat ligt dus niet op het "doorgaande spoor")
- je binnen cirkel rechts boven is is vrij krap voor lange rijtuigen
-
Ha, een brug met een spiegel! Leuk!
Ik hoop dat ik je tekening juist interpreteer. Is de spiegel die grijze balk die van linksboven naar rechtsonder loopt, evenwijdig aan de Waal? Zo ja, dan heb ik daar een paar suggesties bij:
1) De spiegel staat nu een eindje op de oever van de Waal. Als je zo in de spiegel kijkt krijg je een soort van 'dijkje' midden in de rivier te zien. Dat wil je niet neem ik aan. Je kunt dat oplossen door de spiegel 'in het water' te zetten.
2) de spiegel maakt, zoals getekend, geen hoek van 90 graden met de brug. Als je zo in de spiegel kijkt, zal het lijken of de brug daar een knik maakt. Ik neem aan dat je de bruggen precies in elkaars verlengde wil hebben? Dan de spiegel haaks op de brug plaatsen.
3) je zegt dat de blauwe lijnen zichtbare sporen zijn. Hoe moet ik me dat voorstellen bij de blauwe lijnen rechts van de spiegel? Zo'n spiegel werkt het best aan het fysieke eind van een baan cq. module.
Verder een leuk plan!
Succes!
Jan
-
Dank je wel jan en Ruud maar ook de andere
Maar Ruud ik ga hem nu aanpassen dat hij geen keer lus heeft en dat ik toch door kan op middelste spoor .
En jan bedankt voor de tips wat betreft spiegel pas ik ook aan maar was eerste vlugge opzet voor forum alles rechts. Van spiegel word buitenbeeld
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/03/01988127a2d2d3b509d78cf93c84575c.jpg)
Ja hier de aangepaste versie ,ook de mogelijkheid bekeken of ik loskade bij de brug maar dat word proppen dus doe ik liever niet .
Maar zo geen lussen of andere rare dingen?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Ik denk dat je een probleem krijgt met de hellingen, met name bij de brug. Vanaf de brug moet de spoorlijn dalen tot ónder het waterniveau, dus dat is zo maar een centimeter of 15-16. Met een maximale helling van 3% komt je op een benodigde lengte van 5 meter uit. Ik denk dat je net de helft haalt...
Verder de al eerder genoemde opmerking over de spiegel. Die werk alleen als bij haakt op de sporen staat, anders krijg je een visuele knik in je brug.
-
Dan is mijn plan dus niet uitvoerbaar op deze ruimte ??? :-\ waarom moet je 15 cm onder water nivo komen eigenlijk?
Heel jammer moet ik heel nieuw plan maken zonder brug. Of een heel nieuw plan
Of zijn er oplossingen voor dit probleem ?
-
Je hóeft geen 15 onder het waterniveau uit te komen maar.... De brug zal zo een centimeter of 7 tot 8 boven het wateroppervlak liggen (wat nog vrij laag is overigens...). Om de sporen onder het wateroppervlak te laten lopen zullen ze daar ook weer 7 tot 8 centimeter onder moeten liggen. Opgeteld kom je dan op 15 to 16 centimeter uit.
-
Oké dus plan naar de prullenbak en nieuwe maken zonder brug een andere opzet :o
-
je kunt de brug ook schuin van achter naar voor laten lopen en dan de sporen, uit het zicht, achter een achtergrondplaat (aan de achterzijde van de baan dus) terug laten lopen.
-
Je kunt ook een klimspiraal gebruiken om het hoogteverschil te overbruggen.
-
Ik lees dat de breedte overal maar 60 cm is. Omdat ik begrepen hebt dat je H0 rijdt zul je de draaicirkels op het eind van de tafels ook niet kunnen realiseren!
PeterC
-
Klopt wat PeterC zegt, mijn baan is op het breedste punt 75 cm en ik heb (bijna) de krapste bocht in H0 mogelijk (Fleischmann profi R1), en dan ligt de rails echt tot aan de rand :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150504_105259_1_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150504_105259_1_resized.jpg)
-
Kun je voor de deur langs een uitneembaar stuk baan maken? Dan kun je gewoon een rondje rijden langs de wanden van de kamer, dan ben je je keerlusprobleem kwijt. Omdat je geen ogen in je achterhoofd hebt ;) zie je niet dat het een rondje is. Huib Maaskant heeft ook zoiets gedaan, alleen dan een stukkie groter: http://www.floodland.nl/aim/lzij_sporenplan_1.htm
Ik denk dan aan zoiets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_Nijmegen.png)
Sorry voor de slordige tekening :-[ ;D
Links zou je dan nog de splitsing van de lijnen naar Oss en naar Venlo kunnen uitbeelden
Groet,
Matthijs
-
Kijk dat bied mogelijkheden goed idee en hoef ik ook niet met twee verdiepingen te werken maar kan ik achter mijn schaduw station maken
Dus hoef ik ook 8 cm te overbruggen nog even kijken of dit haalbaar is
Op zoek naar hoek en lengte berekeningen
En heb meer ruimte voor station etc etc.
Word steeds beter
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Een baan langs de omtrek van de kamer geeft de meeste mogelijkheden, als het tenminste past in je situatie.
Je hebt een relatief grote rijlengte bij een minimale diepte. Zelfs met een diepte van 50 cm kun je boogstralen van meer dan een meter realiseren
-
Dus Klaas ik kan eigenlijk het helemaal maken zonder problemen ?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Het hangt van de indeling van je kamer af of je langs de wanden kunt werken. Als de baan dan voor een ingebouwde kast langs komt, dan wordt het lastig. En als er een bed in de kamer staat, dan kan ik je al voorspellen dat dat niet handig is als het midden in je spoorbaan staat.
-
Een valbeveiliging lijkt me geen overbodige luxe :o
of je moet schuimrubber vloerbedekking hebben natuurlijk ;D
-
Boven lengte bij brug is 280 cm bij station is het totaal lengte 210 en onderzijde ook 210 de baan is overal 60 cm breed
Eerder gaf je aan deze maten te hebben.
Om goede hulp te bieden is van belang de railssoort, en de beschikbare ruimte op te geven.
Dan hoeft daar niet over gediscussieerd te worden :D.
Bij mij rijst de vraag hoe groot is je beschikbare ruimte?
-
Zoals al eerder gegeven dus 280x210 is mogelijk dus ook rond om. En ja 60 cm hoog zit op zolder met 1 zijde schuin dak
Materiaal fleischmann HO
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Gjvanwezel
Om even terug te komen op de tekening van Matthijs als je de brug over de Waal als je die bij de deur doet hoef je geen extra brug te maken.
Jurgie
-
Ja jurgie je bedoelt als uitneembaar deel ,is een goed idee
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/05/8696a00da36940aa304ecfcd9cac41b6.jpg)
Goed besloten door te zetten maar begin met eerst station ,word al groot project maar misschien dat ik meer spoor maak .
Dus info verzamelen ,dat valt niet mee,dit is hem stond er zo tot de oorlog
Daarna is alleen de achtergevel in gedeelte gebleven als ik het goed gelezen heb.
Hoogste punt 8 meter dus das 9 cm in HO en totaal 138 meter lang
Das toch 158 cm dus een hele klus .
De rest. Van maten moet ik nog zien te bemachtigen ,zijn er mensen met ideeën .
Oja wordt dus een stoom baan met wat diesel denk ik want is 1938 of maak ik nu fouten
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Heb je ook al bedacht waar je dat gebouw gaat neerzetten? De lengte is meer dan de helft van je kamer, dat is veel te groot.
Ik zou een kleiner stationsgebouw zoeken.
-
Je hebt gelijk is wel heel groot maar als echte nijmegenaar wil je gewoon het station
Ja dat betekend 1 kant van de kamer ben je kwijt aan station en is geen weekje bouwen maar een lang project .
Ik heb net bedacht laat het stationsgebouw nu een 15 meter breed zijn kom ik op zo een 18 cm uit .
Dus best nog wat ruimte over voor sporen en voorkant dus plein .
Of zien jullie dit als te ambitieuze ?
Oké misschien in module bouwen dat het eens op beurs kan staan.
-
Ga slim met je ruimte om. Ik raad je aan wat vakliteratuur te lezen over modelspoor. Er zijn diverse goede boeken geschreven waarin over b oogstrelend, railafstanden de wordt gesproken. Kijk dan nog even naar je ruimte. En denk ook aan je eigen kunnen. Grijp niet te hoog. Teleup stellingen kan een proept doen stoppen. Fouten maken leer je van. Succes,
-
Oké bedankt Noordpool ik ga er nog eens over slapen misschien klein beginnen .
Tweede idee dat steeds door mijn hoofd speelt is 4 modules bouwen met stations in Betuwe ( Andelst ,valburg etc) met elke module een ander jaar getijden. Is dit ook te hoog gegrepen?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Iets in de spreektoon doet me vermoeden dat er meer aankomt.
Klinkt meer als iemand met veel ervaring of ik moet het heel erg mis hebben.
Ik blijf het volgen. ;)
-
Nouw koen ervaring in modelbouw ja veel
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/05/88afbfa695e995f7200c54fd97efe03d.jpg)
Maar niet op modelspoor gebied dat is te lang geleden .
Nee ik probeer gebruik te maken van de mensen met veel ervaring en neem alles mee.
Ja station Nijmegen is droom maar moet geen hel worden .
Dus zoek andere leuken mogelijkheden
Dus vandaar tweede idee
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Het station is al een keer gebouwd.
Door Loek Bronkhorst.
Hij kan je vast verder helpen.
http://www.gemeentetramwaelstede.nl/GTN%20model.html
-
Je moet vooral zelf bepalen wat je gaat doen. Maar schat je zelf goed in. Kan ik wat ik wil, en als ik het resultaat niet bereik wat ik wil bereiken geef ik het dan op of ga ik Door.
Ik lees alleen maar dat je plannen niet helemaal overeenkomen met de beschikbare ruimte. Daar zie ik het ontbreKen van ervaring. Die ervaring komt zelf, begin klein.
-
Dank je Noordpool ik neem het ook zeker ter harte en ga dus echt eens goed na denken en dan kijken wat ik wel ga doen.
Ik wadeer u mede denken zeer van alle
-
Nog even over de vier jaar getijden op module delen is dat al eens gedaan?
En dan vier stuks die te koppelen zijn .
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Zover ik kan heugen in de modelspoorwereld niet.
Er zijn wel gestemde banen en banen met seizoen.
-
Vier seizoenen op een modulebaan heb ik eens op een beurs gezien. Het was een ronde opstelling met vier keer dezelfde scene, maar steeds in een ander jaargetijde. Ik weet alleen niet meer van welke club dat was.
-
Vier jaargetijden op één baan is al wel eens gedaan. Volgens mij door een Duitser. Was een rondlopende baan, opgedeeld in vier stukken met elk een eigen seizoen. Overigens heeft Jan (44) ook al eens vier seizoenen gemaakt op modules, alleen was er in de verste verte geen trein te bekennen. Dat vindt je terug in dit (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56202.0.html) draadje.
-
Oké wie heeft een mooi idee voor deze ruimte en voor en herbeginner
Ik wil te veel
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Hallo naamgenoot, ik heb net je draadje doorgelezen. En zie ook je laatste vraag en opmerking: "ik wil teveel". Is het een idee om eerst een lijstje te maken wat je wilt, welk tijdperk en welke elementen moeten er perse in je baan zitten. Ik lees waalbrug en later enorm station. Kies 1 groot element en 2 kleine en situeer die aan een enkelsporige lijn, licht gebaseerd op Nijmegen.
En bedenk waar je je treinen gaat stallen, onder je hoofdbaan, zichtbaar of achter een achterschot. Maar vooral wil niet teveel!
Groet, Gert-Jan
-
;)kijk dank je naam genoot die is weer duidelijk.
,maar enkel lijn ??
Lijstje:
Goed tijd einde 30 net voor oorlog
Brug Nijmegen
Een station misschien aan de andere kant gelegen ressen ( bestaat niet meer maar wel in stoom begin elektrisch
En wat aktie dus dacht aan kade spoor kolen?
Maar nu komt het hoe maak ik kombi?
En dan dat enkel spoor op de brug heen en weer kan dat ?
-
Sowieso wordt het een hooggelegen ontwerp, aangezien het Nijmeegse spoor in werkelijkheid op spoordijkhoogte bovenop de (Delta)dijkhoogte ligt.
Als je de brug wilt met de kasteelachtige brughoofden, hoe ga je dat vertalen naar model.
Een goed voorbeeld is de baan met de brug van Rhenen, inmens groot.
Is het geen overweging om schaal N te nemen?
-
Oké koen weer een punt ,n spoor is geen optie bezit nogal wat HO dus dat ga ik niet doen
Maar oké brug van andere lokatie om meer behapbaar te maken wel
Wat ik wil is schaal getrouw ja en uit vertrouwde omgeving is mooi maar goed soms moet je alternatieven zoeken.
Maar word steeds blijer met dit forum
Jullie brengen me met alle opmerkingen steeds meer bij een haalbare baan waar ik blij van word en me uit kan leven met bouwen en rijden in de toekomst
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Op mijn eigen ontwerp heb ik "luchtspoor" en rangeer van elkaar gescheiden maar wel in elkaars nabijheid gebracht.
Daar ik rangeren en industrie het leukste vindt om te doen en te bouwen.
Misschien helpt het een beetje :D.
-
Ga kijken
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Als je er vragen over hebt, Pb maar.
-
Goed ik ben weer aan het denken en vraag me af of het misschien wijsheid is om klein te beginnen (zoals enkele al gezegd hebben over mijn plannen )das dacht ik aan een module volgens het shunting puzzel principe .
En dan deze gewoon aankleden met een haven kade en de mogelijkheid om later weer een module aan te bouwen .
Of is dit niet mogelijk bij deze vorm van bouwen ?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Zolang je er voor zorgt dat minstens 1 spoor aansluit aan de kopse rand van je module (of segment) kan je verder bouwen aan je baan.