BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Falcon10 op 02 May 2015, 10:54:10
-
Dit gaat misschien een rare vraag zijn, maar vond er nog niet direct een antwoord op op het forum :
Bij gelijkstroombanen heb je snel het probleem van de kortsluiting ivm vanaf je een keerlus in je baan hebt steken.
Ik heb even de afbeelding uit de encyclopedie genomen :
(http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/thumb/9/99/Hondenbot8ge.gif/300px-Hondenbot8ge.gif)
De klassieker : het hondenbot.
Uitgaande dat de 2 lussen links en rechts een enkelbaanstuk doen keren, hebben we aan beide kanten dus prijs en kortsluiting en moeten we met een keerlusmodule werken.
(http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/thumb/3/38/Ovaal9rc.gif/300px-Ovaal9rc.gif)
Bij het gewone ovale vorm, heb je geen last van de kortsluiting.
Als je hier nu verder wissels op zet voor een doorrijstationnetje te maken, je maakt het een tweebaansovaal, en je zet nog een aftakking verder naar bv een kopstation.
Krijg je dan ergens vroeg of laat terug die kortsluiting met een soort keerlus dat je "onbewust" creeerd ? Of blijf je gevrijwaard van dit vervelend neveneffect bij de gelijkstroombaan ?
-
Je vergist je. Een hondebot heeft geen keerlussen. Bij een keerlus maakt de buitenste railstaaf contact met de binnenste en v.v. en dat is hier niet het geval.
Dit is wel een keerlus:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Inleiding_Keerlus
Ben
-
Ook bij dat hondebot (uitgaande van een enkelspoors traject) is er geen keerlusprobleem. In feite is het precies hetzelfde als het ovaal.
Zodra je echter wissels gaar leggen tussen het uitgaande en inkomende spoor moet je twee keerlusmodules gaan gebruiken.
-
Het is overigens geen specifiek gelijkstroom probleem. Eerder een tweerail probleem.
-
Dit gaat misschien een rare vraag zijn, maar vond er nog niet direct een antwoord op op het forum :
Valt wel mee. Gewoon een ontwerp maken en kijken met verschillende kleuren voor de binnen rail en buiten spoortstaaf en kijken waar de twee kleuren elkaar raken :) Kost misschien wat tijd maar dan heb je het zo gevonden ;)
Uitgaande dat de 2 lussen links en rechts een enkelbaanstuk doen keren, hebben we aan beide kanten dus prijs en kortsluiting en moeten we met een keerlusmodule werken.
Nee, je hebt zonder wissels geen keerlus. Het is niet meer dan een plat gevouwen ovaal. Met een wisselverbinding tussen de twee sporen heb je wel een kortsluiting. Dit kan je inderdaad oplossen met 2 keerlusmodules.
Als je hier nu verder wissels op zet voor een doorrijstationnetje te maken, je maakt het een tweebaansovaal, en je zet nog een aftakking verder naar bv een kopstation.
Krijg je dan ergens vroeg of laat terug die kortsluiting met een soort keerlus dat je "onbewust" creeerd ?
Nope. Bij een ovaal heb je geen kortsluiting. En ook niet bij een extra losse poot. Bij mijn oude baanplan, Bouw van mijn plan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg406569.html#msg406569), in 3 lagen zat ook geen keerlus. Het was eigenlijk niet meer dan een dubbel opgevouwen ovaal met een extra losse poot.
Groet Ronald.
-
Teken je baan uit. Op papier of op de pc en print het uit. Met dus ook de 2 rails.
Ga nu met potlood een enkele rails volgen. Bochten door en wissels over. Als het mogelijk is om het potlood ook maar ergens op de rail aan de andere kant te krijgen waar dan ook op de baan, dan heb je kortsluiting. Vergeet ook de doodlopende delen niet. Bij wissels terug in rijrichting ga je gewoon terug.
Probeer maar op de ovaal of hondenbot hierboven. Daar gaat het je niet lukken. Er is dus geen kortsluiting daar.
Succes