BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: jowi op 30 April 2015, 15:23:25
-
Wat voor mogelijkheden zijn er in N schaal mbt kortkoppelingen?
Zijn de (Flm) profi koppeling ook echt korter, of gewoon 'anders'?
Ik vraag dit omdat ik net 2 rijtuigen heb gekocht waar deze profikoppelingen opzitten, en ik heb ook 2 rijtuigen waar normale koppelingen opzitten, maar wel met een 'swing' mechanisme waardoor die ook heel kort op elkaar zitten... dus wat is het voordeel van die profi dingen?
-
Echt kortkoppelen veronderstelt een starre verbinding. Anders werken de mechanismen niet optimaal en kan niet echt buffer aan buffer worden gereden. De Profi maakt een starre verbinding en is daarmee in n de enige echte kortkoppeling die ik ken.
-
Toch zit er ook wel speling op de profi koppeling, dus echt star zijn ze niet?
Zit de echte 'verkorting' niet in het mechaniekje wat er achter hoort/kan? Dus de manier waarop de koppeling in bochten naar links en rechts kan bewegen, in een zo rechtlijnig mogelijke manier? (weet ook niet hoe ik het anders moet beschrijven :) )
-
Natuurlijk zit het hem in het mechaniek, maar dat kan alleen tijdig reageren als de koppeling geen zijdelingse speling kent. Anders zullen in een boog eerst de koppelingen ten opzichte van elkaar bewegen en pas daarna komt het mechaniek in actie. Net te laat, dus de koppelafstand kan dan net minder klein.
Of dat in n even nauw luistert weet ik niet. Of een eventueel verschil in koppelafstand je boeit, is aan jou.
-
Uiteraard hoe korter hoe mooier 8) Ik zie net dat de naam van het mechaniek ' kinematiek' heet. Prima :)
Ik ga eens eea bestellen en kijken wat er mogelijk is (y) ik zie net dat Fleischmann ook het gehele kinematiek systeem + koppeling levert om oude wagons om te bouwen, dat lijkt me wel mooi (y) daarnaast heb ik een stam met 12 ertswagons, daar kan ik meteen profi's in klikken, gaan we ook proberen (y)
-
Ik vond dit :
http://www.1zu160.net/nspur/kupplungen.php
Mvg
Sander.
-
Had ik inmiddels ook gezien ja :) ik heb inmiddels 50x losse profi koppelingen gekocht, en ook een paar van die kinematiek setjes van Fleischmann, eens kijken hoe dat werkt.
-
De Kuhn's TT koppeling werkt ook goed. Ik moet de Profis nog testen maar op het moment ligt het een beetje zo:
Voordelen:
- goedkoper (24 voor 17 tot 20 euro)
- komt zeker niet los
- ziet er beter uit (ondanks dat het voor TT was ontworpen)
- koppelt erg gemakkelijk
Nadeel:
- geen voorontkoppeling
- geen ontkoppeling door wagen op te tillen
- koppelt met net een beetje meer ruimte dan de Profi, maar veel minder dan rapido
- kan minder goed met korte bochten om (<300mm)
Ben nog aan het experimenteren met superkleine maar sterke magneetjes aan te brengen om de ontkoppelen zoals dapol / microtrains koppelingen...
E.