BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Catweazle op 29 April 2015, 21:43:06
-
Ik overweeg om een stuk rails in de straat te leggen, dus alleen de railstaven zijn zichtbaar en bereidbaar. Tussen en direct naast de rails direct straatklinkers of asfalt.
Hoe doe ik dat? Heeft iemand tips hoe ik dat het beste aan kan pakken.
gr. Edwin
-
Het meest simpele is door de rest van de omgeving rondom de rails op te hogen en de bielzen te bedekken met gips of styreen. Je kan ook voor plastic platen kiezen met bijvoorbeeld klinkermotief.
(http://marks-modeltrambaan.nl/Afbeeldingen/Aanbouw/fig2.jpg)
Groeten, Mark
-
He Edwin,
je bent me met de vraag voor. Ik ben ook geinteresseert in hoe ik zoiets bouwen kan. Vooral moet dit dan direkt op de tafel monteert worden of hoe monteer je het met een foamplaat eronder? En welke railsstaven kan ik er het beste voor nemen.
Gr. Joke
-
Op mijn trambaan is de rails op de tafel/modulebak gemonteerd en rondom de rails is alles verhoogd met 4mm MDF. Dit is ook precies de hoogte van de railstaaf (code 100).
Groeten, Mark
-
Ik heb een aantal groefrails destijds voor een RhB module gekocht. Volgens mij zijn ze nog verkrijgbaar. Indien gewenst kan ik de afmetingen doorgeven.
Groet, Rob
-
Groefrails is inderdaad nog van Swedtram te krijgen, maar je kan het ook zelf maken door een N spoorstaaf op zijn kant erin te zetten. Zie ook: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48076.msg772973.html#msg772973 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48076.msg772973.html#msg772973)
Groeten, Mark
-
In onze eigen encyclopedie is ook een artikel over straatspoor opgenomen; Straatspoor in model (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Straatspoor_in_model). In deze versie met Dasklei. Maar het kan ook met plastic repen, gips of zelfs met (bedrukt) papier! (y)
-
Zo doen ze het in Hamburg bij Miniatur Wunderland
https://www.youtube.com/watch?v=0DNlij8bbuc
Bella Italia 2.0 - Folge 7: Die Straßenbahn
Groet, Kees
-
Heb je ook hier gekeken Edwin ??
Op N spoor speciaal gemaakt door
http://railnscale.com/tools-n-scale/
m.v.g. Sjaak
-
Ik ga op South Hill zelf tramrails maken. Van Peco heb ik losse railstaven aangeschaft. Code 83 H0/00 staven om op te rijden en Code 80 N staven voor de keerrails. Ik zal PCB strips en plaatjes gebruiken om het geheel op te solderen. Straatniveau wordt later opgevuld. Ik weet nog niet precies hoe ik dat fa doen. Onder mijn trein EN tramrails komt wel een dempingslaag d.m.v. rubberen antislip matjes. 2 of 3 lagen op elkaar. Dat dempt namelijk effectief. Ik zal een flexibel blijvende lijm hiervoor gaan gebruiken.
Mvg, Michel
-
Bij mijn vorige baan had ik een tramspoor. Ik heb dat gemaakt met opvulling van karton. De ondergrond was gewoon een doorlopende plaat multiplex. De rails daarop gelegd. Links en rechts van de rails tot bielshoogte eerst opvullen met verpakkingskarton (golfkarton). Daar bovenop, en ook tussen de rails opvullen met karton van pizzadozen of hagelslagverpakking of zoiets. Tenslotte met grijze verf alles in dezelfde kleur gebracht. Ik was er tevreden over. Op mijn nieuwe baan gaat dat op dezelfde manier gebeuren
-
@ Michel.
Demping onder de tramrails heeft geen nut.
je maakt via de bestrating weer contact met de plaat en als de rails bestraat is heb je al zeer weinig geluid
die methode van MiWuLa is wel erg mooi.
Die rollers voor N spoor.
zijn die ook in H0 te koop?
Groeten Martijn
-
Ik ga op South Hill zelf tramrails maken. Van Peco heb ik losse railstaven aangeschaft. Code 83 H0/00 staven om op te rijden en Code 80 N staven voor de keerrails. Ik zal PCB strips en plaatjes gebruiken om het geheel op te solderen. Straatniveau wordt later opgevuld. Ik weet nog niet precies hoe ik dat fa doen. Onder mijn trein EN tramrails komt wel een dempingslaag d.m.v. rubberen antislip matjes. 2 of 3 lagen op elkaar. Dat dempt namelijk effectief. Ik zal een flexibel blijvende lijm hiervoor gaan gebruiken.
Mvg, Michel
Code 83 is laag hoor icm met n spoor als groef. Anders gaat hij op zijn flenzen rijden en dan is de trekkracht een stuk minder (ervaring). Zoals Martijn al zei is demping onder de tramrails overbodig gezien de lage snelheid van de trams. Ik heb zelf geen demping gebruikt en het enige wat ik hoor is het motorgeluid.
Zo doen ze het in Hamburg bij Miniatur Wunderland
https://www.youtube.com/watch?v=0DNlij8bbuc
Bella Italia 2.0 - Folge 7: Die Straßenbahn
Groet, Kees
Ik heb toch mijn twijfels over het lijmen van de spoorstaven, want dit probeerde ik bij mijn eerste trambaan ook en het zat toch niet goed vast. En wat gebeurd er bij het uitzetten door warmte?
Groeten, Mark
-
Die rollers voor N spoor.
zijn die ook in H0 te koop?
Alleen voor 'asfalt' maar wie heeft dat nou nodig. Zeker een interessante om wellicht zelf te fabriceren, kunnen goed van pas komen!
-
@Mark,
De Code 83 en 80 staan naast elkaar rechtop. Geen Code 80 op z'n kant hoor.
@Martijn,
Dan ook gewoon demping onder de hele straat. Je moeder heeft inmiddels de H0e rails.
Mvg, Michel
-
Ik hoorde het al via app.
bedankt nog.
@wes
Nou mocht je je vervelen ::) :P :-X
-
Ik ben al aan het bedenken hoe dat te doen... Maar laten we daar misschien een ander draadje over openen. :)
-
Hallo,
Sinds een tijdje zijn er walsen beschikbaar waarmee eenvoudig en met goed resultaat natuurgetrouwe trambanen kunnen worden aangelegd:
Momenteel is het aanbod voornamelijk N-schaal, maar H0 rollers zijn in ontwikkeling
Groet,
Maurice
RAILNSCALE
-
Geweldig! Ik kijk uit naar je H0-versie.
-
Ik kijk met je mee Hans :)
-
Ik gebruik zeil (1,3mm), zwart of in gewenste kleur te verven.Kunt een 'onderlaag' gebruiken om alles op gelijke hoogte te krijgen. Voordeel; kunt het in gewenste vorm snijden en verven en gemakkelijk bewerken en als je - zoals ik- om de paar jaar de baan verandert, is het ook snel te verwijderen. Heb nu helaas geen foto's beschikbaar,want op vakantie.
Gr Frank.
-
Wat een briljant apparaat! Kan je er ook de bocht mee om?
Ik kijk uit naar de schaal 0 versie! (y)
Mvg, Paul
-
Hallo Paul,
Bedankt :)
Ja, bochten zijn geen enkel probleem.
Groet,
Maurice
railnscale
-
Bij wissels heb ik zo mijn twijfels hoe e.e.a. netjes samen komt. En tot hoe scherp qua bochten is dit bruikbaar?
Mvg, Michel
-
Ik wil zelf een keerrails leggen uit N railstaaf. Werkt het dan ook nog? Hoe breed is de groef?
Mvg, Michel
-
Leuk
Komen de andere N walsen ook in h0?
Groeten Martijn
-
Hallo Michiel,
Ook krappere bochten zijn geen probleem. De walsen dienen uitdrukkelijk niet gebruikt te worden in de buurt van wissels. Hiervoor zal een andere oplossing gevonden moeten worden.
Hallo Martijn,
Het is mogelijk dat op termijn ook andere varianten komen.
Groet,
Maurice
-
oke
dan wacht ik nog effe af :)
Groeten Martijn
-
Ziet er goed uit en zeker het proberen waard zodra ik de eerste Zoedelse tramsporen ga leggen.
@Maurice...... hopelijk overwegen jullie om snel meer in H0 te gaan uitbrengen!
-
Mooi hoor! (y)
-
Ik vind het een hartstikke mooi product. Het is me alleen niet duidelijk of de rails wel iets boven het wegdek uitsteekt of precies gelijk is? Dit is namelijk essentieel bij het schoonhouden van de rails.
-
Heren,
Om klaarheid te scheppen in de grijze zone tussen commerciële en niet commerciële advertenties zijn we genoodzaakt geweest in dit draadje in te grijpen. We moedigen zeker dit soort lovenswaardige initiatieven van mede hobbyisten aan die zelf op kleinschalige wijze andere willen helpen zonder zelf echt commercieel te willen gaan doch helaas zijn er echter regels die te maken hebben met wetgevingen omtrent Btw, Kamer van Koophandel en dat soort zaken die ons nopen een duidelijk onderscheid te maken tussen een commerciële account met een Kvk nummer en een pure hobbyist die occadioneel wat aanbiedt. Indien men echter met een eigen webshop adverteert is de naam " commerciele account " toch al wel zeer nabij.
Wij hebben JoHoMapi dan ook overeenkomstig bericht en gevraagd zich voorlopig even in te tomen totdat hieromtrent wat meer klaarheid is voor alle partijen.
Willen benadrukken dat hij geen alleenstaand geval is - andere forumleden zijn hierover ook al gecontacteerd geweest en postings eventueel aangepast wegens soortgelijke initiatieven, en hebben dit enkel en alleen gedaan met het doel om een oplossing voor deze grijze zone te vinden.
Dank voor jullie begrip en aub hieromtrent geen commentaar ( positief of negatief tov van welke persoon dan ook ) in dit draadje want anders gooien we deze draad jammer genoeg op slot.
Indien jullie commentaar of kritiek hebben dan mag dit gewoon per PM aan ondergetekende.
Mvg
Peter Spruit
-
Dank allen voor de input in dit draadje
Ik heb even een proefstukje gemaakt, ik gebruik dasklei dat ik tussen de bielzen pers. Om de rails vrij te houden plak ik er tijdelijk een u profiel styreen over. Laat het drogen en kras dan de klinkers dat gaat heel fijn. Op de baan zelf natuurlijk nog even op kleur brengen en verouderen. Ik ben best tevreden....
(http://www.edwinbaart.nl/trein/straat-1.jpg)
-
Ziet er mooi uit, je mag tevreden zijn.
Ligt het iets hoger dan de rails, of lijkt dat maar zo ?
Ben benieuwd naar het vervolg.
Gr Frank.
-
Zijn de stenen niet iets te groot?
Gr Joke
-
Dat dacht ik ook, maar bedacht me toen dat het N spoor is. Dus waarschijnlijk is dit al priegelen.
-
Ik sluit me helemaal bij Sven aan: 1:160, brrr :o
Frans
-
Van Shapeways is dit in N en ook HO te krijgen met verschillende structuren
https://www.shapeways.com/product/7GPUGKMEF/asphalt-walze-stra-szlig-enbahn-ubergang-schmalspur-n?li=search-results-1&optionId=40660183
en ook deze
https://www.shapeways.com/designer/rue_d_etropal
-
Ik had de enthousiaste jongens van Rail'n'scale gevraagd ook straatwalsen te maken met een strook stenen aan de zijkant van de rails, die in de richting van de rails liggen. Dit zal vast een technische term hebben. 8) Ze hebben er gehoor aan gegeven en dit is er nu voor H0, H0m en H0e. Geniaal vind ik dat ze de wals smaller hebben gemaakt, zodat je nu een bredere straat naast het spoor kan leggen, waarbij je een smalle straat kan maken zonder "modelbouwnaad". Je moet er maar aan denken.
Een andere slimme vondst is dat ze de korrelige structuur van het 3D printmateriaal White, strong and flexible in hun voordeel gebruiken en er asfaltrollers van hebben gemaakt. Goed bezig, die jongens! Ik ben benieuwd wat ze nog meer gaan verzinnen.
http://railnscale.com/2015/06/20/tools-paving-rollers/
-
Is dat dan nummer H9038 (set H9538 ) voor normaalspoor ?
En wat is dan de smalspoor versie ?
-
Kun je in het groene overzichtslijstje op de website zien. Dus H9039 (H0m) en H9040 (H0e). Hoop dat ze het niet een probleem vinden als ik het overzichtje hier even plaats:
(https://railnscale.files.wordpress.com/2015/06/z-overview201506.jpg)
-
Juist , nu is het een stuk duidelijker , ik zat alleen maar naar die foto's te turen . :-[
Dank je Sven . (y)
-
Op de HMC hebben we sinds kort zo'n rol in bezit, en getest op DAS-klei zoals RailNscale adviseert. Conclusie: het werkt. Mooie subtiele steentjes.
Voor het straatspoor werd helaas de verkeerde breedte geleverd (H0e ipv H0), welke fout bij Shapeways gemaakt schijnt te zijn. Hopelijk wordt dit snel opgelost.
-
Waarschijnlijk is er nu iemand anders die een H0 roller heeft ipv H0e. ;D Het printen gebeurd in een grote bak met verschillende bestellingen door elkaar. Het is na het printen een grote grabbelton met prints en poeder. Ik vermoed dat voor de medewerker de rollers er hetzelfde uitzien en ze daardoor verwisseld zijn. Bij Shapeways komt een foute levering of print altijd wel goed.
-
dat vermoedden wij ook...
jan
-
Ik bedenk me nu dat die grabbelton met poeder alleen geld voor WSF, niet voor FUD.
-
Ik volg dit draadje al een tijdje en heb gisteren een aandrukrol voor HOm besteld.
Op mijn treinbaan ben ik bezig om de Nijmeegse tram te laten rijden. Ik heb hiervoor Tillig HOm rails gebruikt.
Ik ben beniieuwd hoe het aanbrengen van klinkers tussen de tramrails op deze manier bevalt.
Ik zag dat Vollmer platen kinderkopjes gaat uitbrengen. Eens kijken of dit gecombineerd kan worden.
Groet,
Coen.
-
Hallo allemaal,
Zeer waarschijnlijk heeft een medewerker van Shapeways de verschillende walsen verwisseld. Van een medewerker van Shapeways heb ik begrepen dat er contact is/wordt opgenomen met de betreffende klanten.
Groet,
Maurice
-
(http://railnscale.files.wordpress.com/2015/06/banner_shapeways_free-shipping-12-7.jpg)
Momenteel is er een actie lopende bij Shapeways, waarbij geen verzendkosten in rekening worden gebracht. Ideaal, want dit spaart toch het nodige uit.
Alle bij Shapeways leverbare producten vallen onder deze actie.
Deze actie loopt tot en met zondag 12 juli.
meer info: http://www.shapeways.com/shops/rail-n-scale
Met vriendelijke groet,
Maurice
-
Is het mogelijk dat de N wals met klinkers ook in h0 komt? net als de natuurstenen versie?
En de asfalt versie met smalle strook aan de zijkanten? Zodat alleen de trambaan geasfalteerd is?
Groeten Martijn
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
-
Die met klinkers wacht ik ook op. Ik denk dat ze het nog aan tijd cq interesse ontbreekt, want mij is verteld dat ze het wel gaan uitbrengen.
-
Hallo allemaal,
De klinkerrol-versie staat inderdaad nog op mijn to-do-lijstje. Het ontbreekt zeker niet aan interesse. Tussendoor ben ik druk in de weer met allerlei andere projecten, waardoor niet alle nieuwe ontwerpen even snel gereed zijn.
Een versie waarbij een combinatie wordt gemaakt tussen asfalt en klinkers zit er echter niet in. Dit komt omdat voor een goede asfalt-imitatie je een ander printmateriaal gebruikt (WSF) dan voor klinkers of stenen (FUD).
Wanneer je het effect van beide wilt hebben adviseer ik je om beide typen rollers te gebruiken, waarbij je eerst de klinkers aanlegt (en in het gedeelte dat geasfalteerd moet worden smeer je geen klei). In een tweede rollaag ga je dan het overige deel inrollen.
Groet,
Maurice
-
ik bedoelde of de breedte van de asfalt rol aangepast kan worden.
net als de natuurstenen rol.
neem de tijd.
het blijft hobby
Groeten Martijn
-
neem de tijd.
het blijft hobby
Liever niet. Maar dat denken de kopers van mijn producten vast ook. ;)
-
De walsen met baksteenpatroon zijn besteld. Zodra ik meer informatie heb, laat ik het weten.
Groet,
Maurice
-
Goed nieuws, Maurice!
Er was nog wel een ander dingetje dat mij bezig hield. Het concept van de roller is geniaal, maar het heeft een keerzijde: straten zijn niet recht, maar lopen gebogen. In spoor N zie je dat wellicht niet zo, maar H0 wordt dat veel duidelijker. Misschien eens experimenteren met (licht) trapezevormige rollers?
-
Hallo Sven,
Trapeziumvormige walsen. Dat gaat 'm niet worden. Zodra je een holle wals maakt, dan ontstaat er een probleem met de klei. De draaisnelheid van de wals zal aan de uiteinden groter zijn dan in het midden van de rol. Omdat je altijd klei vooruit stuwt tijdens het walsen, verwacht ik tamelijk lelijke effecten door het patroon. In het midden van de wals zul je de klei als het waren trekken, en aan de uiteinden is het effect omgekeerd.
Niettemin is het mogelijk om bolle wegen te maken met de rechte walsen. Hiervoor moet je de weg in twee stroken uitrollen, waarbij je het midden van de weg iets hoger maakt. Zo ontstaat feitelijk wel een soort van bolling.
Het is wel tamelijk complex, want je moet best wat meetwerk verrichten en hulpmiddelen gebruiken om dit goed te kunne uitwerken.
Groet,
Maurice
-
Ik ga het eens proberen als de bakstenenroller klaar is.
-
Inmiddels heb ik de baksteenrollers getest, en ze doen het goed.
Groet,
Maurice
-
Inmiddels heb ik de baksteenrollers getest, en ze doen het goed.
Groet,
Maurice
Maurice, kun je hier wat foto's laten zien?
Groet, Rob
-
Maar natuurlijk kan dat:
(https://railnscale.files.wordpress.com/2015/09/201509klein-b.jpg)
(https://railnscale.files.wordpress.com/2015/09/201509klein-a.jpg)
Groet,
Maurice
-
Ziet er heel goed uit ik ga ze ook bestellen in N....welke bestelcodes zijn dat? Ik kom er niet goed uit op de site.
-
Dat is precies wat we nodig hebben. Maurice heeft me verteld dat de maatvoering van de klinkers natuurgetrouw en op schaal is. Dit betekent dat de klinkers zeer fijn zijn, en ook geschikt zijn voor TT-spoorders. Omdat de klinkers kleiner zijn dan de kasseien, is het patroon gevoeliger voor golvingen aan het oppervlak als gevolg van de bielzen van de rails. Daarom wordt aangeraden om eerst de hoogte tussen de bielzen op te vullen, om in tweede instantie de uiteindelijke laag met patroon aan te brengen.
Het mooie vind ik dat ze duidelijk wat research hebben gedaan, te zien aan de twee rijen steentjes aan de buitenkant van de rail.
@Catweazle: Als je naar beneden scrolt op deze pagina, zie je een heel duidelijk overzicht:
http://railnscale.com/2015/06/20/tools-paving-rollers/
Ik ga binnenkort ook even bestellen. Zit nu even heel krap bij kas met een verhuizing die er aan komt, maar ik kan niet wachten om het te proberen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3432_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3432_3.jpg)
Mooi tog!!!!!
-
Sven > ook geschikt voor TT , dat zou echt wel mooi zijn , maar een rail rol voor TT 12 mm zal er wel niet zijn .
Maar wel dus in N 9 mm , die zou ik dus ook kunnen gebruiken voor mijn TT m rails dat is ook 9 mm , dit voor een tram baan, maar dan worden de steentjes te fijn denk ik ?
Voor TT 12 mm heb ik eigenlijk dus ook een rol nodig , daar ik daarvan een flink stuk rails ook in het wegdek wil hebben.
Of misschien een HO rol inkorten , zou dat een optie zijn ?
-
Jawel, hoor, 12mm is er zeer zeker:
https://www.shapeways.com/product/PA8WJ57SG
Dat is juist het product dat ik ook moet hebben: H0m.
-
Sven > ik moet echt beter lezen zag dat ze ook buiten HOm dus ook HOe hebben (y)