BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Modelspoorverenigingen (MSV) => BNLS Litter Bin => Topic gestart door: mdjr78 op 29 April 2015, 20:06:40
-
Hierbij begin ik mijn draadje over de bouw van mijn module voor de BNLS Britse ModuleBaan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64485.msg3221565967/topicseen.html#msg3221565967).
Waarom doe ik, als liefhebber van enkelsporige zijlijntjes, mee aan een dubbelsporige modulebaan? Dat heeft een aantal redenen:
- Ik kan nieuwe en andere modelbouwtechnieken uitproberen die ik niet op mijn eigen baan kan toepassen;
- Het lijkt me wel gezellig om met een paar Anglofielen een paar keer per jaar bij elkaar te komen;
- En natuurlijk heb ik de afgelopen jaren materieel gekocht die eerder thuis hoort op een hoofdlijn (o.a. een class 50 met mk2-rijtuigen). Thuis heb ik niet de ruimte om daar iets fatsoenlijks voor te maken.
Maar wat te maken? Ik wil in ieder geval geen station of halte. Ook een stedelijke scene is doorgestreept. Daarnaast moet de module een op zich zelf staande kijkdoos kunnen zijn. Ik wil me ook beperken tot slechts één module, dus ook weinig ruimte voor wissels. Ik beperk me daarom tot slechts een stukje dubbelspoor.
Als liefhebber van Devon en Cornwall is de keuze dan eigenlijk niet moeilijk meer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BMBHorseCove.jpg)
First Great Western HST te Horse Cove, Dawlish (2001)
Mijn eerste kennismaking met Engeland was een vakantie naar o.a. de seawall bij Dawlish. Sindsdien ben ik verknocht aan dit land en deze regio. Vooral het gedeelte met baaien en tunnels tussen Dawlish en Teignmouth leent zich in mijn ogen goed voor een module. Om toch zeker te zijn even snel een mock-up gemaakt in schaal 1:5.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BMBSCmockup.jpg)
Volgens mij moet het wel gaan lukken. De modulebak is inmiddels besteld.
Werner
-
@Werner,
Leuk thema. Ik denk dat er heel wat 'zak-bakken' gaan komen.
Grzz, Hans
-
Werner,
Inderdaad een erg leuk thema!!!!
Ik ga mainline en Bylines combineren op mijn bak....
Michael
-
Leuk idee!! Eigenlijk doe je het thema te kort door 1 bak te nemen. Met 2 bakken komt het denk ik mooier uit. Maar goed, daar moet je ook maar net de (opslag) ruimte voor hebben. Het thema is er niet minder leuk om. (y)
Veel plezier met bouwen!
Gr.
Edsko
-
2 bakken zou inderdaad beter zijn, aangezien je dan wat meer treinlengte kunt herbergen. Ik moet echter eerst maar eens zien of ik die ene bak überhaupt kan opbergen (en vervoeren).
@Michael
Ik ben wel benieuwd naar jouw bak.
Werner
-
Vervoer is idd ook niet onbelangrijk. :-\ ;)
Er zijn mensen die hem bovenop de auto doen! Kan effe de foto van Walter niet vinden die 1 van zijn bakken bovenop zijn auto vervoert.
Uit eigen ervaring kan ik meedelen dat één bak af krijgen al een crime kan zijn. Grasland is nog steeds kaal.... Al is het grond niveau wel 2 cm gezakt inmiddels....
Gr.
Edsko
-
Werner,
Dawlish en omgeving behoort ook tot mijn favoriete plekken in de UK.
Ik mocht er ooit de bekende treinboeken schrijver Colin J. Marsden leren kennen. Hij woont daar prachtig.
Zijn kenteken is trouwens CJM P4. ;)
Succes met de bouw.
Ik ben benieuwd.
Ja, 2 bakken zou denk ik ook een mooier effect geven ......
Mvg, Michel
-
Is inderdaad een van de aardigste stukje spoor "south of the border".
Leuk thema. En eindelijk een bak zonder station (y)
Moet je een aangepaste "zakbak" hebben?
cheers
Hendrik Jan
-
Ik heb weliswaar ook een station, over 4 modules, maar ook 4 "zakbakken", want het spoor looot geheel verhoogd op een stenen viaduct. Op straatniveau rijden trams.
Maar goed, verder off-topic hier.
Michel
-
Moet je een aangepaste "zakbak" hebben?
Ik heb bij Martin een bak besteld die over de gehele bak ca 10 cm lager is. Misschien was dat niet helemaal nodig geweest, maar het geeft wat meer bewegingsvrijheid.
Werner
-
En wat meer stevigheid (y)
cheers
Hendrik Jan
-
Zo, sinds de laatste post in dit draadje ben ik tijdens de vakantie ter plaatse geweest om wat foto's te maken die ik kan gebruiken bij de bouw. Vandaag eindelijk tijd (en zin) gevonden om te starten met de eerste zaken voor de module, namelijk de tunnelportalen. Veel meet, uitzoek en telwerk heeft uiteindelijk geleid tot een uitgewerkte tekening op de muurplaten van Slaters.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BMB_SC_Tunnel_rechts_tekening.jpg)
Het rechter tunnelportaal, de foto op de achtergrond is het voorbeeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BMB_SC_Tunnel_links_tekening.jpg)
Het linker tunnelportaal
Het rechter tunnelportaal is inmiddels uitgesneden. Hiervoor moet nog een goede basis komen voor de stevigheid. Daarnaast moet ik ook nog iets verzinnen voor de steentjes in de boog boven de tunnel.
Het linker tunnelportaal geeft ook nog wat uitdagingen ten aanzien van hoeken en bogen. Het grote voorbeeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BMB_SC_Coryton_tunnel.jpg)
Morgen lekker verder freubelen en volgende week m'n modulebak in elkaar gaan zetten.
Werner
-
Ziet er goed uit.
Die vakantie diende duidelijk een doel. (y)
Leen.
-
Vandaag is de eerste trein gesignaleerd langs Smugglers Cove. Een class 33 met een paar dogfish-wagons. Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met het toekomstig ballasten van de sporen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BMB_SC_Engeneer2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BMB_SC_Engeneer2.jpg)
De bak is klaar voor de rij-/testdag op 29 augustus.
Gr,
Werner
-
(y)
Mvg,
Michel
-
Oeiiii, Class 33 in "Dutch Livery" met sneeuwschuivers.... Gaafff (y)
-
Gaaf Werner dat wordt een unieke diorama,En die dutch livery Class 33is ook gaaf ;-) hoop dat het je lukt de hoogte te overbruggen op de black boxen...
Groet Ray
-
Het spoor ligt op één niveau. De bak is wat lager dan normaal.
Werner
-
Ik heb al een hele tijd niets meer gepost in deze draad. Sinds de post van de laatste foto hier is er wel het een en ander aan de bak gedaan. Ik heb daarvoor even een post uit het BMB scenery draadje geknipt en geplakt.
Even een update van Smugglers Cove.
De afgelopen week weer eens wat aan het modelbouwen geweest. Het resultaat:
Het tweede tunnelportaal is gereed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SC_tunnel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SC_tunnel.jpg)
Daarnaast heb ik het oude coastguard boathouse gebouwd. Er zijn nog een paar kleine dingetjes te doen voordat ie geverfd kan worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SC_Boathouse.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SC_Boathouse.jpg)
Volgend project wordt de voetgangersbrug op de achtergrond.
Niet lang hierna heb ik besloten om de bouw van de module tijdelijk stil te leggen en me te gaan concentreren op de bouw van mijn module 'Ollerbrook Booth (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88333.msg3222019559#msg3222019559)' voor Eurospoor 2017. Later dit jaar zal ik de bouw Van Smugglers Cove weer op gaan pakken.
Groeten,
Werner
-
Dit draadje staat al een tijd droog. Wat zijn de verdere plannen?
-
Het is eb. 8)
-
grappig dat ik dit hier tegen kom, ik woon ongeveer 5-6km van deze plek vandaan :-)
-
Wat leuk, Koos. Dan woon je in een mooie omgeving.
Teignmouth of meer landinwaards?
Newton Abbot zie ik net.
Groeten,
Werner
-
@Werner,
Heb je deze module volgende week bij je op onze rijdag in Geldrop?
Gr, Hans
-
Mogelijk wel
-
Is dit het einde van Smugglers Cove? Het lijkt wel of Dr Beeching (https://en.wikipedia.org/wiki/Beeching_cuts) langs is gekomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/SC-Beeching-663e8a65cd5dc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/SC-Beeching-663e8a65cd5dc.jpg)
De aanleiding voor deze ravage zijn de tunnelportalen. Deze zijn destijds op het oog gemaakt naar het voorbeeld. De meeste treinen passen daar precies doorheen. Er is echter geen rekening gehouden met treinen die wat meer de grenzen van het profiel vrije ruimte benaderen, zoals Rocket met zijn lange schoorsteen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/SC-Rocket-663e8a65cd5dc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/SC-Rocket-663e8a65cd5dc.jpg)
Bij het verwijderen van het tunnelportaal is deze helaas gesneuveld. Deze zal opnieuw gebouwd moeten worden. Ik heb daarom besloten om de zaken wat grondiger aan te pakken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/SC-PortaalKapot-663e8a65ee927.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/SC-PortaalKapot-663e8a65ee927.jpg)
De basis van de module dateert uit 2015. Destijds heb ik een aantal keuzes gemaakt die ik nu anders zou doen. Een aantal van de zaken weerhield me eigenlijk ook om weer vol met deze bak aan de gang te gaan. Nu ik toch een deel van de module moet aanpassen, wordt de gelegenheid aangegrepen om de module aan te passen. Het betreft de volgende zaken:
- De zijpanelen gaan onderdeel uitmaken van de module. Ik had deze destijds aan de black boxen vast gemaakt. Om een mooie doorlopende achtergrond te maken is dat niet meer wenselijk. Daarnaast zal dit ook het opzetten van de module te vergemakkelijken. De rails die op de bakken lag moest daarom ook worden verlengt. Er worden ook nieuwe black-boxen gemaakt.
- Bij de overgangen van de module naar de black-boxen zal gebruik worden gemaakt van schuiflassen in plaats van de mega-biels.
- Het ballast was niet goed verlijmd. Elke keer als ik met mijn vinger over de ballast ging raakten er steentjes los. Ik had ze met verdunde boekbinderslijm verlijmd. Dat is mij niet goed bevallen. Dit zal straks gewoon weer met verdunde houtlijm gedaan worden.
- Niet alle railstukken hadden een directe verbinding met de ringleiding. Stroomdoorvoer was daardoor afhankelijk van schuiflassen. Dit kan de betrouwbaarheid van de stroomdoorvoer beïnvloeden
- De detectie voor het sein was niet optimaal. Deze zal worden omgebouwd naar een lichtsluis.
- De elektronica voor het sein zal naar de onderzijde van de bak verhuizen. In de oude situatie was die in de heuvels verwerkt.
Bovenstaande punten zijn aanleiding geweest om ook het spoor te verwijderen. Er zal nu weer gewerkt worden om de module weer op te gaan bouwen. We gaan beginnen met het opnieuw bouwen van het tunnelportaal.
Wordt weer vervolgd.
Werner
-
Wat leuk, Koos. Dan woon je in een mooie omgeving. Teignmouth of meer landinwaards?
Newton Abbot zie ik net.
Groeten,
Werner
Ja meer precies, Kingsteignton, maar dat is er tegenwoordig aan vast gegroeid. Teignmouth is bij gunstig verkeer voor mij 10-15 minuutjes rijden. Het is hier inderdaad heel mooi, heb vanalles 'vlak bij'. Het strand/kust bij Teignmouth, Dartmoor national park de andere richting op, bossen op de heuvel rug tussen hier en Exeter, en qua spoor uiteraard deze actieve GWR hoofdlijn, en 2 museum spoorlijnen, Dartmouth Steam Railway van Paignton naar Darthmouth, en de SDR (South Devon Railway) van Buckfastleigh naar Totnes.
-
Werner,
Een dapper besluit om te slopen en dan opnieuw te beginnen. Te vaak wordt er op een brakke basis doorgemodderd met een resultaat waar uiteindelijk niemand blij van wordt.
Jou kennende, denk ik dat het wel goed gaat komen.
Veel plezier bij de bouw van versie 2.0.
Cheers
Hendrik Jan