BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Wicher op 28 April 2015, 20:11:43
-
Omdat ik deze lok de laatste weken vaker ondersteboven heb bekeken dan rechtop viel mij dit op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2129_s1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2129_s1.jpg)
De contactpunten voor de spanningsopname zitten tegen de wielen met antislipbandjes.
Volgens het plaatje in de "Betriebsanleitung" hoort dat ook zo.
Tenzij de antislipbandjes geleidend zijn komt me dit niet erg logisch over. Of ligt dat aan mij?
Bij digitaal gebruik gaat, bij het aanzetten van de spanning, de vuurkist direct aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2127_s_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2127_s_1.jpg)
Dat is op zich niet zo heel erg. Toch zou ik daar graag controle over willen hebben.
Is er iemand die ervaring heeft met een oplossing om dit schakelbaar te maken?
Daarnaast heeft de tender een lichtlek(je). Op de foto lijkt het, door de relatief lange belichtingstijd, iets erger dan met het blote oog waarneembaar is. Dat lijkt me eenvoudig oplosbaar.
Het eventueel vervangen van het gloeilampje in de tender door led's lijkt me niet al te veel problemen op te leveren. Er is ruimte voldoende om daar iets moois van te maken.
Wicher.
-
Hi
Volgens mij zitten de veertjes op de verkeerde wielen, gewoon verwisselen.
groet
Harald
-
Als ik de foto zo bekijk gaat dat niet zonder die veertjes onbehoorlijk te verbuigen.
Ze lijken aan de linker kant door een gat te vallen wat er bij die andere as niet zit.
*edit*
Na uitvergroten lijken ze toch niet aan die stukjes te zitten die door die gaten vallen dus onderling wisselen
zou misschien kunnen zodat ze toch op de andere wielen komen.
-
omdraaien gaat niet zo
even de draadjes omsolderen , en dan li en re wisselen
Let ook even op
zie dat de isolartie van de wielen zonder bandjes omgekeerd zit
weet niet of er metaalcontact tussen de veer en een onderstel(deel) is
-
De contacten zijn omgezet.
Ik heb de klemmen losgeschroefd en vervolgens losgesoldeerd.
Daarna links-rechts verwisseld en weer vastgesoldeerd en vastgeschroefd.
Voor beide zijden (voor en achter) moest 1 van beide klemmen worden aangepast omdat daar een uitstekend 'piefje' aan zat.
Verder een probleemloze handeling die 20 minuten heeft geduurd, waarvan bijna 5 minuten zoeken naar een weggesprongen schroefje.
Ziet er nu zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6290_dpp_sv.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6290_dpp_sv.jpg)
En hier de lok weer compleet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2415_s1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2415_s1.jpg)
Mmmm ... dat witte stekkertje valt wel erg op zie ik nu.
Maar de lok rijdt prima zo en gaat voorlopig ter bescherming weer in de doos.
Wicher.
-
Hi All,
Ik heb bij dezelfde Liliput loc, die niet van mijzelf is overigens, stroomafname gemaakt op alle wielen van de tender. Er zat al stroomafname op de assen zonder antislipbandjes via een lip in de tandwielkast. Wielen met antislipbandjes nemen ook zeker stroom af via de flenzen. Ik heb voorlopig in de loc zelf geen stroomafname aangebracht, zodat de wielen soepeler lopen en minder snel stil blijven staan.
Het lichtje in de vuurkist heb ik geschakeld op F1 van de decoder, zodat die aan- en uitschakelbaar is.
In de loc die ik onder handen heb zat in de tender geen lampje voor de seinen, in de ketel voorin wel. Ik heb bij alle seinen SMD-LEDs aangebracht, waardoor er geen lichtlekkage is.
-
@phdirk:
Die 8-punts stroomafname kan ik zelf nog wel verzinnen maar ik verwacht dat voor de sturing van de vuurkist je iets met de bedrading hebt gedaan.
Kun je beschrijven of je daarvoor, en zo ja welke, chirurgische ingrepen hebt gedaan?
Wicher.
-
Hi,
Je ziet maar weer een goede hint om ze te verwisselen, handig zo'n forum.
Ook heel mooi dat de loc weer goed loopt, veel plezier ermee.
groet
Harald