BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: spek0156 op 27 April 2015, 10:47:30
-
Mijn Minitrix 1200 locomotief doet het niet meer :'(. Als je spanning op het motortje zet, dan bromt hij zacht en merkt dat hij wil draaien maar doet het niet. Wie weet een oplossing.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0104_5.jpg)
-
Hallo spek0156,
Collector schoonmaken help ook wel eens, met name in de gleufjes (met een speld) ;)
Koolborstels vervangen?
Succes!
Groet,
Raymond
-
Dat is dat in het midden, waar onder de koperen windingen zitten?
-
Daar waar de koolborsteltjes zitten, succes.
Gr Hans
-
Ik heb nog wel een compleet, schoon en werkend 1200 motortje voor je, als je interesse hebt. Kost je alleen een postzegel :)
-
Ik ga er eerst proberen zelf uit te komen mocht dat niet lukken dan zou ik er graag gebruik van willen maken
-
Nu nieuwe koolborstels er ingezet, alleen rookt en stikt hij nu een beetje en wordt best warm. Waar aan kan dit liggen?
-
Is de collector schoongemaakt? Je zou als je in de houders van de koolborstels kijkt glimmend metaal moeten zien.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_05_05_HW_01_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_05_05_HW_01_PB.jpg)
De collector zit daar waar ik de rode cirkel heb gezet. Schoon maken met terpentine, wasbenzine oid en kijken of de groeven tussen de diverse polen schoon en leeg zijn.
Als ik naar de koolborstel kijk schat ik dat die inderdaad een redelijk eind waren weggesleten
-
Als hij ook heet wordt en stinkt nadat de koolborstels en collector zijn gereinigd, is er kortsluiting in de windingen van het anker (die draadjes op de andere helft van de motor). Ik heb dat recentelijk opgelost door de hele motor ( zonder koolborstels) in wasbenzine schoon te weken en daarna af te blazen. De wikkelingen met verdunde (nagel)lak even aantippen zodat er weer isolatie tussen de draden is, drupje olie op de nu droge lagers en bijna altijd is het probleem dan opgelost.
-
??? Is het aanbod van "de postzegel" niet veel eenvoudiger dan een motor met sluiting te gaan proberen te herstellen? Dat kan altijd nog ;).
-
Als hij ook heet wordt en stinkt nadat de koolborstels en collector zijn gereinigd, is er kortsluiting in de windingen van het anker (die draadjes op de andere helft van de motor). Ik heb dat recentelijk opgelost door de hele motor ( zonder koolborstels) in wasbenzine schoon te weken en daarna af te blazen. De wikkelingen met verdunde (nagel)lak even aantippen zodat er weer isolatie tussen de draden is, drupje olie op de nu droge lagers en bijna altijd is het probleem dan opgelost.
Het spijt me, maar een motor met sluiting in het anker heb ik nog nooit op deze manier hersteld gezien. Herwikkelen is de enige optie. Sluiting betekent dat de isolatie ergens zodanig beschadigd is dat het koper elkaar raakt. Ter plekke wordt het daar vaak erg heet met samensmeltende wikkelingen tot gevolg.
De isolatielaag rondom de gemiddelde wikkeldraad is enorm taai en bestand tegen erg veel zaken, maar een kortgesloten anker zou ik niet eens proberen om op die manier te herstellen, de kans dat het werkt is gewoon te klein.
Wasbenzine gaat je ook niet helpen, de lak lost daar niet in op en eventuele samengesmolten troep ook niet.
Sluiting in het anker kun je veel beter meten met een multimeter en als er sluiting is: vuilbak open, anker erin, vuilbak dicht.
Ik ga dan ook met ruud mee...