BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: wol57 op 24 April 2015, 12:30:10
-
Na jarenlang (plm. 40) niets met mijn modelbaanspullen te hebben kunnen doen heb ik nu de mogelijkheid om eea uit de mottenballen te halen. Bij heroriƫntering valt mij van de Fleischmann verpakkingen op dat op het doosje vaak een K is vermeld (achter artikelnummer). Wat is de betekenis hiervan. Zal misschien een vrij onnozele vraag zijn maar ik weet niet of ik bij aanschaf van een dergelijk artikel ergens rekening mee moet houden.
-
Ha, welkom op dit forum. Leuk dat je weer instapt. Die letter K staat volgens mij voor Kortkoppelingsmechaniek, in de tijd van de 'omschakeling'; dat een (groeiend) deel van het assortiment daarmee was uitgerust. Langzamerhand werd zo'n mechaniek standaard en verdween de toegevoegde K weer.
-
Op de verpakkingen valt nog veel meer te lezen.
Zie http://www.fleischmann-ho.nl/boxes/wagens.htm (http://www.fleischmann-ho.nl/boxes/wagens.htm)
-
Dag Wol57,
Bouwjaar '57? Ik ben van '56 en heb ook zo'n mottenballen actie niet lang geleden gehad.
Welkom hier, ben benieuwd naar je plannen.
Groet,
Hans
-
De K betekent dat er een nieuw (in die tijd) ontwikkeld chassis onder zit, met NEM schacht etc. Vanwege de constructie is óf de opbouw anders óf het interieur.
Wat mogelijk een probleem zou kunnen zijn is dat de nieuwere wagons vaak wat beter op schaal zijn dan de oude.
-
Op de verpakkingen valt nog veel meer te lezen.
Zie http://www.fleischmann-ho.nl/boxes/wagens.htm (http://www.fleischmann-ho.nl/boxes/wagens.htm)
Daar staat het anders wel slordig Mart. :) De K slaat niet op de koppeling, maar echt op het mechaniek (Kulisse). Gert geeft precies het goede antwoord. Het betekent Wol57, dat de wagentjes echt buffer aan buffer kunnen rijden en dat oogt een stuk fraaier dan de koppelafstanden van vroeger. Dat kan alleen met de juiste koppeling en de Profi is een geschikte zogenaamde kortkoppeling. Maar Fleischmann zet al heel lang Profikoppelingen op alle modellen. Zonder mechaniek toch niet buffer aan buffer en dus geen K op de doos.
Het gaat ook niet over de nem-schacht voor gemakkelijk wisselen van koppeling. Natuurlijk hebben modellen met kortkoppelmechaniek ook gelijk een schacht gekregen en die schacht is een geweldige vinding. Maar er waren (en zijn) modellen met schacht en Profikoppeling die geen mechaniek hadden en dus geen K op de doos kregen.
Er is de afgelopen 40 jaar veel veranderd rond de koppelingen Wol57. Die nem-schacht maakt het bijvoorbeeld mogelijk op een gemakkelijke manier alle modellen dezelfde koppeling te geven, bijvoorbeeld de oude haakkoppeling als je dat wilt. Vroeger was dat een heel gezeur. Er staat een uitgebreid artikel over de koppelingen in de encyclopedie.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Koppelingen_in_H0 (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Koppelingen_in_H0)
-
Om het lekker moeilijk te maken: Je hebt wagons met schacht en K mechanisme (daar staat een K bij het nummer)
Er zijn wagons die af fabriek met een Profi koppeling geleverd zijn waar nooit een schacht of mechanisme op gezeten heeft (zoals de 90 Ton kraan, die is 40 jaar met minimale wijzigingen in het assortiment gebleven)
Je hebt wagons waar wel een schacht op zit, maar die geen mechanisme hebben (de eerste versie van de boomstammen wagons die als paartje geleverd werden hebben een starre koppel stang met NEM, maar die zit op de klassieke manier aan de wagon vast)
En de locomotieven zijn helemaal een verhaal apart. Die chassis zijn steeds aangepast totdat er een totaal nieuw model op da markt komt. Daar kan je de meest vreemde combinaties van koppeling types op vinden.
-
Ja, om een lang verhaal maar weer kort te maken. Die K slaat op leuke mogelijkheden, maar niet op moeilijkheden.
-
Daar staat het anders wel slordig Mart. :) De K slaat niet op de koppeling, maar echt op het mechaniek (Kulisse).
Helemaal gelijk Henk. Meteen de zin aangepast. (y) (y)
Met spoorse groet,
Mart