BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Mitchell op 23 April 2015, 09:56:14
-
Nieuwe energiezuinige Sprinters stromen in vanaf eind 2016
23 april 2015
NS bestelt 58 nieuwe energiezuinige sprinters bij Stadler AG (CH)
Sprinters met brede deuren, toegankelijk voor rolstoelgebruikers, toilet, stopcontacten
NS heeft gisteravond het contract getekend met de Zwitserse treinenbouwer Stadler voor de levering van in totaal 58 nieuwe Sprinters (type: Flirt). “Vanaf eind 2016 kunnen we dankzij de snelle levering door Stadler onze reizigers extra Sprinters bieden die van alle gemakken zijn voorzien. De treinen zijn bovendien energiezuinig waardoor we minder stroom gebruiken. Vanaf december 2016 moeten ze gaan rijden op diverse plekken in het land,” aldus Tom de Groot, Projectmanager van NS voor de nieuwe Sprinters.
Snel en energiezuinig
De nieuwe Sprinters kunnen snel optrekken, zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. een rolstoeltoegankelijk toilet) en hebben brede deuren voor gemakkelijk in- en uitstappen. Het zijn echte forensentreinen met zowel zit- als staplaatsen en zoveel mogelijk doorkijk door de trein, zodat klanten zich veilig voelen en eenvoudig zien waar nog plek is of waar de conducteur is. De extra Sprinters zijn op korte termijn nodig vanwege diverse omstandigheden, zoals het behoud van de Ov-studentenkaart. De trein van Stadler (type Flirt) rijdt al met succes in diverse landen en is, met deze order erbij al 1.094 keer verkocht.
Achtergronden
33 treinen (treinstellen) van 3 rijtuigen en 25 treinen (treinstellen) van 4 rijtuigen
de treinen zijn voorbereid voor het gebruik van het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS
de treinen zijn in alle rijtuigen voorzien van schermen met actuele reisinformatie
ca. 10.000 stoelen (excl. klapzittingen) en handgrepen bij staplaatsen
contractwaarde voor de 58 treinen is ca. 280 mln. euro
stopcontacten met USB aansluiting in de 1e en 2e klas
Uitbreiding en modernisering van de treinen
NS is grootschalig bezig de bestaande vloot te moderniseren voor onze reizigers. Zo wordt een deel van de (VIRM)-dubbeldekkers (416 rijtuigen) volledig gemoderniseerd komende jaren in onze werkplaats in Haarlem. In 2012 al lanceerden we de volledig gemoderniseerde DDZ-dubbeldekkers. Daarnaast heeft NS eind 2014 een contract getekend voor 118 nieuwe Sprinters bij treinenbouwer CAF (SNG). Deze Sprinters stromen in vanaf 2018 en zijn qua type trein vergelijkbaar met de Flirts van Stadler. Daarnaast loopt momenteel een grote aanbesteding voor nieuwe Intercity’s (Intercity Nieuwe Generatie) die vanaf 2021 moeten instromen op het Nederlandse spoor.
(http://www.ns.nl/binaries/content/gallery/NS/images-over-ns/nieuwscentrum/flirt-front.jpg)
(http://www.ns.nl/binaries/content/gallery/NS/images-over-ns/nieuwscentrum/flirt-schuin.jpg)
Bron: NS.nl
Wanneer komt de eerste in model? (y)
-
Het worden fraaie treinen maar wijken ze nu ook af( bredere deuren) tov de standaard flirts die al rijden in Duitsland..
zou mooi model zijn in 1:87 . Of in een andere schaal.
Mvgr Evert en Bas
-
Fraaie treinen? Dit zijn gewoon metro's :P
-
Het worden fraaie treinen maar wijken ze nu ook af( bredere deuren) tov de standaard flirts die al rijden in Duitsland..
zou mooi model zijn in 1:87 . Of in een andere schaal.
Mvgr Evert en Bas
Van wat ik op de Stadler website zie, hebben ze in duitsland 1 deur ipv 2
http://www.stadlerrail.com/media/uploads/STA-1432-040_FLIRT-Haard-Achse_E_web.pdf (http://www.stadlerrail.com/media/uploads/STA-1432-040_FLIRT-Haard-Achse_E_web.pdf)
De voorbeelden op de pagina zijn met 2deuren, maar de versies die in dienst zijn volgens de PDF bestanden zijn 1 deurs.
Daarnaast heeft het voorbeeld 2 ramen tussen de 2deuren in de voorste bak terwijl de NL versie er 3 zal krijgen (kijkend naar de artist impression)
http://www.stadlerrail.com/de/fahrzeuge/flirt-3/ (http://www.stadlerrail.com/de/fahrzeuge/flirt-3/)
-
Stoer ding. (y)
Met drie verschillemde series nieuwe stoptreinen zou het toch mogelijk moeten zijn dat er eentje in model uitkomt.
-
Gewoon het huidige model in NS-kleurtjes uitbrengen.
Dat de raampjes en deurtjes niet kloppen boeit op een enkeling na toch niemand ;D
Dat zie je met de GTW's ook, die gingen en gaan ook als zoete broodjes over de toonbank
::) :P
-
Alleen de kleurstelling is verschikkelijk lelijk. Stadler maakt super spul. de interieur zal ook wel heel saai zijn als de slt niet zo modern als die van de Allegra, helaas
-
Alleen de kleurstelling is verschikkelijk lelijk.
Tsja, dat noemen ze een huisstijl. ;D :P
-
Fraaie treinen? Dit zijn gewoon metro's :P
Stomerds rijden al een tijd niet meer....... ::)
-
Ik zat afgelopen dinsdag in Duitsland in een Flirt van DB Regio SüdWest en ik was aardig onder de indruk, mooi spul! Zit goed, bepaalde zitplaatsen met tafeltje erbij, stopcontacten om je telefoon of tablet op te laden, echt weer eens een mooie trein (van binnen).
-
Stomerds rijden al een tijd niet meer....... ::)
Dat snap ik, maar ik hou meer van een losse lok met wagons, al hoeft dat geen stoom te zijn... ik zie verder echt geen verschil meer tussen dit soort dingen of wat er bijv. op de randstadrail rijdt, en dát zijn toch echt metro's.
-
Ja, ook fraaie moderne dingen. Sowieso behoort de metro tot de slimste uitvindingen ooit. (y)
Al die rijtuigen van getrokken treinen lijken trouwens ook best veel op elkaar. :P
-
Sowieso behoort de metro tot de slimste uitvindingen ooit.
Klopt Henk, de manier om al dat lelijke materieel uit het zicht te houden ;D
Droomt weer verder over DE-5, Plan-X, 1000, 1100, 1200, 1300, 1500, Plan-U, Mat '54 Plan-T Plan-V, SGM
-
De mooiste "metro's" zijn nog altijd de zilvergrijze dieseldieën ;D
-
Niet in het minst om de Maybach motoren ;D
-
Gaat dus o.a. om aanvulling van de SLT's.
De korte SLT bestaat uit 4 bakken (bakjes eigenlijk) maar de nieuwe Sprinters uit drietjes en viertjes.
Heeft een viertje van de de nieuwe sprinter straks ongeveer de capaciteit van een SLT zesje?
-
Kijkend naar de artist impression, 2 deuren per bak terwijl de SLT voor de kopbak maar 1 deur had.... denk ik dat er niet veel in het 3tje past kwa zitplekken (let op: er zit ook nog een wc in)
-
(let op: er zit ook nog een wc in)
Dan mogen we het dus een trein noemen, en geen tram of metro. 8)
-
Kijkend naar de artist impression, 2 deuren per bak terwijl de SLT voor de kopbak maar 1 deur had.... denk ik dat er niet veel in het 3tje past kwa zitplekken (let op: er zit ook nog een wc in)
Dit lijkt me duidelijker rekenen dan met deuren;
The four-carriage trains are equipped with 32 seats in first class, 170 seats in second class,
12 tip-up seats and 26 handholds; the three-carriage trains have 32 seats in first class, 114 in
second class, 12 tip-up seats and 20 handrails.
-
Het flirt model is echt mooi :) daar word ik vrolijk van.
Jurgie
-
Dus Stadler-3:
1e 32
2e 114
Stadler-4:
1e 32
2e 170
SLT-4:
1e 40
2e 144
SLT-6:
1e 68
2e 208
Conclusie de Stadlers zijn dus iets kleiner qua zitplaatsen