BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MartOnTheWeb op 22 April 2015, 08:50:54
-
Ik probeer er al even achter te komen, maar de meeste magazines en boeken behandelen de goederenwagens van DB en DR (vm DDR) separaat van elkaar. Ook kan ik geen foto's vinden van DB-goederentreinen met DR-wagens.
Ik wil dus graag weten of in de tijdperken III en IV (veel) goederenwagens uit de Democratische Republiek Duitsland werden ingezet in de BRD en omringende landen. Of eindige de inzet altijd aan de Deutsch Innere Grenze?
Alvast bedankt.
Met spoorse groet,
Mart
-
Hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42704.msg3221561228.html#msg3221561228) wordt daarover naar een DSO-draadje gelinkt
-
Dankjewel, via het draadje kwam ik ook op http://www.p-labs-potsdam.de/dr-gueterwagen/liste/epoche4-5a/ (http://www.p-labs-potsdam.de/dr-gueterwagen/liste/epoche4-5a/) terecht. Veel informatie dus.
Het blijkt dus wel dat zeer incidenteel DR-wagens meereden in DB-treinen in de BRD. Complete treinen van de DB en DR, voornamelijk zelflossers met kolen, reden wel op elkanders grondgebied.
Met spoorse groet,
Mart
-
hallo mart
mijn specialisatie is DB/DR t/m eind jaren zeventig
ik heb doordat ik daar familie had minstens 12 keer in een interzonenzug gezeten
meestal luebeck/herrnburg maar ook via Helmstedt en Marienborn
met verbazing heb ik moeten lezen dat DR wagons niet of nauwelijks over de grens
kwamen,alle wagons van de DR kwamen naar het westen wegens de giga export
van oa meubelen voor Quelle en Neckermann en vele andere produkten.
van veel artikelen in westen wist niemand dat die eigenlijk uit de DDR kwamen
DB wagons zag je bijna op ieder rangeerstation in de DDR,andersom was het net zo.
Is nieuw voor mij dat er geen of nauwelijks DR wagons in DB treinen reden.
Wie beweert dat?
mvrgr
willem
-
Hallo Willem.
Uit de diverse duitstalige websites kon ik dit opmaken. Eigen interpretatie.
Ik stelde de vraag eigenlijk omdat ik enkele DR-wagens wil laten meerijden in de DB-goederentreinen.
Met spoorse groet,
Mart
-
dat kan je zonder problemen doen - is geheel conform de werkelijkheid
db traject met dr wagons is tenslotte wat anders dan ns of sncb traject
met dr wagons - de gewoonste zaak van de wereld
ander voorbeeld wat weinig mensen weten
tschechie had in hamburg na de oorlog eigen kade
er reden dus ook hele treinen csd materieel naar hamburg
en bv export ddr vrachtauto's en kranen via deep sea haven hamburg-
alles met dr wagons naar hamburg
het waren dus de verkeerde personen die je een antwoord stuurden
je zag ze ook op emplacement feijenoord in jaren 60 en 70
heb ik zelf gezien
-
db traject met dr wagons is tenslotte wat anders dan ns of sncb traject
Nee hoor, voor de DB, zowel als de NS als andere maatschappijen is een wagen van de DR gewoon een wagen van een andere maatschappij die vervoerd moet worden naar een bestemming. Dat er politieke verschillen bestaan tussen NL en BRD ten opzichte van de DDR staat hier los van. Er werden echter wel meer goederen verhandeld tussen de DDR en de BRD, waardoor meer wagens werden uitgewisseld dan tussen NL en de DDR. Dus het aantal wagens van de DR zal in NL lager zijn geweest.
dirkjan
-
het waren dus de verkeerde personen die je een antwoord stuurden
Op die manier ja, helemaal duidelijk!
-
Toch vind ik het vreemd dat je in het overweldigende fotomateriaal van de DB-spoorwegen in tijdperk III maar heel weinig afbeeldingen tegenkomt waarin in een goederentrein zowel DB- als DR-wagens zitten.
Groet,
Ruud
-
Welnu
de meeste foto's uit die tijd waren met slechte camera's en of frontaal
met alleen de lok,of schuin met lok en de eerste 2 wagons van de goederentrein.
noem me 1 reden waarom goederen uit de ddr niet naar de db mochten met dr wagons?
afgerekend werd waarschijnlijk op tonnen kilometers,er reed veel meer db materieel
naar de dr dan andersom,duidelijk,dus dr had er alle belang bij de verhouding zo gering
mogelijk te houden.er werd wel degelijk vanaf fabriek met dr wagon tot eindbestemming db
gereden.ze gingen echt aan de grens deze goederen niet overladen dr-db of bestelden
db wagons in erfurt of chemnitz om te laden.geloof er niets van
-
heb het thema aangekaart in Drehscheibe Forum
Daar zitten voldoende Experts die het kunnen beantwoorden
ben benieuwt-is interessante vraag,so wie so
-
Toch vind ik het vreemd dat je in het overweldigende fotomateriaal van de DB-spoorwegen in tijdperk III maar heel weinig afbeeldingen tegenkomt waarin in een goederentrein zowel DB- als DR-wagens zitten.
Groet,
Ruud
Daarom juist, Ruud.
Dat is ook de reden dat ik verder ging zoeken.
Enfin, we weten nu het antwoord wel, maar ik ben benieuwd wat er vanuit het Drehscheibe Forum kan worden verteld.
Piko heeft voor Tijdperk III meerdere vier-assige grootvolume gesloten goederenwagens van de serie GGrhs, GGrhts, etc. Voor tijdperk IV de Gagms-V en de Hcqmrs-V. Dit zijn de tegenhangers van de Roco DB GGths, die bijna niet te verkrijgen is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko_54750.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko_54750.jpg)
Met spoorse groet
Mart
-
...of chemnitz om te laden.geloof er niets van
[kuch] Karl Marx Stadt dan hè.
-
;D Scherp ;D
Heb ik ook nog moeten leren met aardrijkskunde. Comecon, Warschaupact, DDR, Tsjechoslowakije. Allemaal veranderd.
Ik word oud... :)
-
Zomaar wat fotogalerijen met DR wagens erin:
http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=Ottbergen (http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=Ottbergen)
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6178445 (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6178445) bijv foto 2, Transwaggon Laas wagens van de DR
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,4270459,page=all (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,4270459,page=all) verschillende foto's duidelijk te zien
Uiteraard zag je de wagens vooral op de lijnen die rechtstreeks goederenverkeer hadden met de DR, zoals
Ellrich - Walkenried
Schwanweide - Buchen
Oebisfelde - Wolfsburg
Probstzella - Ludwigstadt
Plauen - Hof
Andere spoorlijnen zag je ze minder, gewoon, omdat dan de spoeling dunner werd.
dirkjan
-
Kom ik ook met een vraagje
Voor die snor WW 2 begon was het (dacht ik) DR
Na WW2 hebben de russen een stukje geconfisceerd en werd dus het Oost deel DR
Maar de DB kwam later
Was het westen dan (weer)DRG of DR en later DRG (lekker verwarrend)
-
Zie de wiki:
Vanaf 1946 werkten de Reichsbahndirecties in de Britse zone en de Amerikaanse zone samen en verplaatsten onder de naam Deutsche Reichsbahn im Vereinigten Wirtschaftsgebiet in 1947 hun hoofdkantoor naar Offenbach am Main. Na de stichting van de Bondsrepubliek Duitsland in 1949 ging de Reichsbahn in de Franse sector samen met de andere Reichsbahn van de Britse en Amerikaanse zone op 7 september 1949 over in de Deutsche Bundesbahn (afgekort: DB). De spoorwegen in het Saarland kwamen in 1957 bij de Bundesbahn.
In de Duitse Democratische Republiek bleef de naam Deutsche Reichsbahn gehandhaafd, voornamelijk omdat de geallieerden bij het Akkoord van Potsdam het treinvervoer in geheel Berlijn hadden opgedragen aan de Deutsche Reichsbahn. Bovendien stond de grond waarop de spoorlijnen en stationsgebouwen gelegen waren, tot aan de hereniging van Duitsland op naam van de vooroorlogse Deutsche Reichsbahn. Door het handhaven van de oude naam liet de spoorwegmaatschappij van de DDR haar rechten gelden in West-Berlijn.
-
Dus kan je tot 1957 met zowel DB als DR door elkaar rijden
En dus ook nog oost en west duits materieel met de zelfde (DR) aanduiding
-
Ja, je moet dus wel duidelijk verschil maken - in de na-oorlogse situatie - tussen DR-wagens uit de DDR en DR-wagens uit de eerste jaren na de oorlog in het westen. Bij deze laatste groep staat er meestal duidelijk op de wagens uit welke zone ze zijn (USA-Brits of Russisch of Frans). Deze 'zone-wagens' zie je in de eerste na-oorlogse jaren tot een aardig eindje in de jaren vijftig inderdaad overal op het DB-spoor. Uiteraard werden ze in de loop der tijd veranderd in DB-wagens. Vrijwel alle modelspoorfabrikanten maken wagens uit deze zone-tijd, die echter wel het nadeel hebben van een behoorlijke tijdbeperking qua inzet. Rond 1956 zijn de meeste van deze wagens met deze opdruk toch wel van het spoor verdwenen.
Groet,
Ruud
-
Tot de conclusie dat wagons van de DR wel degelijk op BRD-sporen terechtkwamen waren we eerder al gekomen, zie de hierboven gegeven link naar de desbetreffende plek in mijn draadje en, indirect, de link naar een discussie op DSO. Maar goed, dat terzijde.
Ik vond nog een leuke foto (wel meer trouwens, maar ik kan moeilijk het hele boek kopiëren) in:
Von Ellrich nach Ottbergen
DIE LETZTEN DAMPFLOKS
zwischen
HARZ UND WESER
van Wolfgang Hecht
Motorbuch Verlag Stuttgart, 2e druk 1986
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_454.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_454.jpg)
044 390 met in de trein op de tweede positie een gesloten wagen van de CFR (Caile Ferrate Romane)
Gezien het EDV-nummer van de lok zal de foto begin jaren zeventig genomen zijn (geen datum vermeld bij de foto).
-
Dan kan ik dus DB stomers met DR wagens (zone mat) combinern
En DR stomers met DB mat laten gaan (y)
-
ik heb op diverse forums in duitsland om antwoord gevraagd
maar in feite wist ik antwoord zelf al
al DR materieel was OPW of RIV,en vrij inzetbaar
al de import en export van en naar West berlijn ging met de DR
dat alleen al was gigantisch
in de zonetijd reed men over elkaars net,daarna ook
als een wagon uit ddr naar polen gegaan was,OPW land,mocht polen
de wagon weer terug beladen naar de BRD en pas daarna kwam de
wagon terug -
sneltreinen idem
in begin reed men de treinen naar brd met DDR materieel
moest vaak in Brd gerepareerd worden
toen werd het vaak DB materieel
een 01.5 van bebra met 13 DB wagons en geduwt door een 44 olie db
enige uitzondering in goederenpark die niet de grens over mochten
de Gs voor troepentransporten,kachel en opklapbedden
die bleven aan DR kant in binnenland of alleen naar OPW
de DB gebruikte sowieso hiervoor D trein wagons
-
Dan kan ik dus DB stomers met DR wagens (zone mat) combinern
En DR stomers met DB mat laten gaan (y)
Je kan DB stomers met gemixte goederentreinen DR/DB laten rijden
maar ook E50,E40,E41 of V200,V200.1,V160 en V100
en andersom ook
DR loks,bv ook stoom met grotendeels DB wagons
alles kan en is correct (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dbdr_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dbdr_01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dbdr_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dbdr_02.jpg)
(y) (y) (y) (y)
Met spoorse groet
Mart
-
Je kan een 01.5 met Silberlinge laten rijden, zolang ze beide uit het juiste tijdperk zijn.
-
Dan ga ik eens lekker puzzelen wat ik heb , en kan combineren (y)
de rest gaat dan lekker of in de voorraad doos, of weg en vervangen door de juiste ;)
-
heb het thema aangekaart in Drehscheibe Forum
...maar ik ben benieuwd wat er vanuit het Drehscheibe Forum kan worden verteld.
Ik ook, daarom heb ik even gezocht, en het volgende draadje gevonden (op grond van de naam van draadjesstarter ga ik er van uit dat dit het bewuste draadje is): .?? dr gueterwagen auf db strecken (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7382147)
ik heb op diverse forums in duitsland om antwoord gevraagd
Zou je de betreffende links kunnen geven? Behalve bovengenoemd DSO-draadje heb ik, noch op de fora H0-Modellbauforum.de (http://www.h0-modellbahnforum.de/#category19600), Railroad24.de (http://www.railroad24.de/modelleisenbahn/kategorie.php?id=13&seite=1), Modellbahn-Community.net (http://www.modellbahn-community.net/forum/), noch op het Stummiforum (http://www.stummiforum.de/) iets kunnen vinden. Maar misschien heb ik er overheen gekeken.