BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Met een sik op 20 April 2015, 16:48:55
-
Bij de MSC de Railrunners te Groningen besturen we de vaste HO-clubbaan met Itrain. Na een gewenningsperiode, leren en aanpassen, rijden er nu zonder storingen 10 tot 12 treinen op de baan. Voor het idee, de baan heeft een rijlengte van ca 75 meter, twee stations en een schaduwstation. Zoals gezegd wordt de aansturing in volautomatisch digitaal bedrijf door Itrain uitgevoerd. We hebben echter het volgende probleem met de Traxxen van ACME.
Het betreft:
- Traxx 186 in Oostenrijkse uitvoering, lokadres 2, LoPi 4.0, 8 pins aansluiting;
- Traxx 186 gebroken wit Fyra in rood, lokadres 1862, LoPi 4.0, 8 pins-aansluiting;
- Traxx 186 in het nieuwe geel/blauw, lokadres 1861, LokSound, 21-MTC
Programmering aangepast, hersteld en nagekeken (meerdere malen) met de ESU-lokprogrammer en ook met de Intellibox.
Onder de aansturing van Itrain, automatisch, halfautomatisch en handbediend, blijven deze locs doorrijden terwijl vanuit de aansturing wordt aangegeven te moeten stoppen. Als ze al stoppen is dat 10 tot 15 meter verderop.
Alle andere treinstellen en locs, met verschillende merken decoders en typen, doen het goed, alleen de ACME-traxxen vertikken het om naar Itrain te luisteren.
Ook het instellen van optrekversnelling/afremvertraging van de lokdecoders heeft geen effect.
Wie herkent dit probleem, en belangrijker, wie heeft er voor ons een oplossing?
Itrain draait onder windows-7, via de Intellibox en Uhlenbrock power 4 boosters.
Voor alle helderheid: Ik heb al met de zoekfunctie alle berichten van de afgelopen 2 jaar bezien maar niets gevonden
-
Dit soort problemen ken ik nog wel van de piko ICE bij railz op volle snelheid, dat ding was ook niet te stoppen. Gek genoeg komt dit door slecht contact. Volgens mij gaat het als volgt: als de trein stilstaat krijgt ie redelijk gelijkmatig stroom en komt het commando om te gaan rijden dus prima door, maar als de vaart er eenmaal lekker in zit wordt het contact steeds haperiger. De decoder krijgt daarom steeds te kort de baanspanning volledig door om een verstaanbaar commando te kunnen ontcijferen en blijft op zn laatste ontvangen commando doorrijden tot er dan toch wat begint door te dringen en dat kan inderdaad pas veel later zijn. In het geval van die ICE betekende dat dan dat ie met schaalsnelheid ruim 300 door een krap keerlusje wilde, het resultaat laat zich raden. Toen die ICE van 3 rijtuigen op alle wielen stroom afnam (origineel was 1) was het probleem verholpen.
Ik zou zeggen kijk eens goed of de locs goed contact maken en of de wielen en stroomafnemers schoon zijn en de draadjes aan alle stroomafnemers nog vast zitten.
-
Alles wat je verteld wijst naar een decoderinstelling. Vooral omdat alle andere loks/decoders wel werken.
Welke decoders zitten er in de acme's? Edit zie dat het esu's zijn.
Is een reset van deze decoders al geprobeert?
Nadeel is dan wel evt dat een voorgeprogrammeerde lok bijv zijn functies kwijt raakt.
Op onze clubbaan vorige week een soortgelijk situatie meegemaakt.
Lok bleef doorrijden tijdens inmeten. Niet alleen mbv software maar ook wanneer er alleen gereden werd met de centrales, tams of ib, gebeurde dit.
Na een reset van de decoder (dit was een lenz (cv8=99)) was het doorrijden verholpen.
Of het hier om een acme lok ging kan ik mij niet herinneren.
Edit2:
Zet het recentste baanplan eens op het iTrain forum met je vraag/probleem zodat er daar eens naar gekeken kan worden, daar is meer iTrain expertise aanwezig dan hier.
-
staat analoge herkenning in de decoders uit? Als deze aanstaat heb je ook wel eens van die vreemde gevolgen.
-
@Thurbo
bijna goed.
Manufacturers Identification:
Contains the manufacturer ID of the decoder, (Lenz =99).
Writing a value of 33 using Register mode resets all CVs to their factory condition
Groetjes
-
Dag Floris, Arthur, Alex en Wim,
Dank voor de reacties en suggesties. We zullen deze gaan uitproberen. De resultaten daarvan zal ik terugkoppelen, doch dit kan wel een week duren wegens afwezigheid van betrokkenen. Dat kun je zo hebben met een clubbaan.