BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Jeroen Rood op 12 October 2007, 13:45:35
-
Hallo,
Ik ben bezig een Roco Ee 3/3 (SBB) te digitaliseren met een Tran DCX51-2D decoder.
In het verleden ging dat altijd zonder problemen, maar deze zit wat tegen. (En ik hoop op wat advies).
Het geval is alsvolgt.
De decoder wordt heet, als de lok ±2m gereden heeft op hoge snelheid
(en dusdanig heet dat je je vinger er snel af haalt, van de decoder)
C-tje over de motor verwijderd.
Printje voor keuze bovenleiding ook verwijderd (inc. smoorspoeltjes)
Motor (tijdelijk) los op tafel, met alleen 2 aansluitdraden.
Onderstel op de rails voor stroomafname.
Deze lok heeft geen verlichting, dus dit is ongebruikt.
Tussen de motor en stroomafnemens oneindige weerstand. Geen sluiting in het anker.
De decoder wordt dus heet, maar als ik op 25% draai, dan gebeurt er niets. ook niet na langere tijd.
Het kan ook niet de aandrijving zijn, want die loopt soepel, en als ik de motor los neem, is het geval hetzelfde.
De motor trekt bij 13V ±300mA, en als je 'm tegenhoudt ±500mA.
Hier zou de decoder niet van op moeten kijken (= max 1.5A)
Dusss, heren / dames, iemand een suggestie?
Jeroen.
-
Jeroen,
Dan denk ik dat de motor, en met name de rotor vuil is, de openingen tussen de collectoreren zullen volzitten met koolstof olie drap.
Mvg
Wim
-
Hallo Jeroen
De motor zit vast met 2 schoefjes. Je moet het motortje terugplaatsen en wat met de schroeven spelen, niet helemaal vastdraaien. Als het motortje hierdoor ook maar een beetje wringt doet hij meteen veel zwaarder draaien. Raad eens hoe ik dat heb uitgevonden ;-) Heb 5 Ee 3/3's waarvan ik de loopeigenschappen bij 4 zo heb kunnen verbeteren.
Trouwens, als je toch bezig bent, bouw ook verlichting in je Ee 3/3. Heb ik ook dmv SMD Leds gedaan. Aan de ene kant 3 lichten, aan de andere kant 2 (alleen de ondersten)
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Bedankt voor de suggesties.
Na het schoonmaken van de collector / rotor daalde het stroomverbruik van 300mA naar 200mA,
echter na korte tijd ging het weer mis (stroomverbruik schoot omhoog, motor draaide gelukkig op een losse voeding).
Ik ga eerst maar achter nieuwe koolborstels aan.
Weet iemand misschien wat het bestelnummer van die dingen is? Op de onderdelen lijst staan ze nl. niet vermeld.
Jeroen.
-
Nu,
Bij een nadere meting is toch minder mooi nieuws naar buiten gekomen.
Als ik direct op de rotor meet, blijkt dat één van de wikkelingen maar 6Ohm is,
ipv. 11 wat de rest is. Dus ik denk dat ik naar een nieuwe motor moet zoeken....
Heeft iemand ervaring met een motor van GM en S in deze lok? En zo ja
Welke gaat het beste? (de kleinste 2 lijken beide te passen)
Jeroen.
-
Jeroen,
Mijn gedachte is dan ook dat de lok in analoog bedrijf ook niet helemaal lekker loopt, de motor zal daar ook warmer worden dan normaal en waarschijnlijk zal de motor niet onder alle omstandigheden goed opstarten, ik denk dat de lok af en toe wel eens een zetje nodig heeft.
Klopt deze veronderstelling?
Mvg
Wim.
-
Het warm worden klopt wel. Zeker na een paar min op volle snelheid.
Een zetje is nog nooit nodig geweest.
Nu heb ik de lok recentelijk van iemand overgenomen die 'm analoog gebruikte....
Bij rustig rangeerwerk wordt de motor niet dusdanig heet ,dat er problemen ontstaan (analoog dan hè),
maar ik wil het risico niet lopen dat m'n decoder in rook opgaat.
GM en S gemaild, maar nog geen reactie... Heeft iemand ervaring met de reactietijd van hun?
Jeroen.