BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Tatzel op 17 April 2015, 09:39:19
-
Hallo, even voorstellen, ik ben Mark en nieuw op dit forum. In mijn tienerjaren heb ik behoorlijk wat met modelspoor gedaan en heb dit recentelijk weer opgepakt samen met mijn zoontje.
Nu heb ik een klein probleempje.
De N-spoor fleischmann baan ligt inmiddels al en is niet heel groot (1,5m bij 0,9m).
alle spoor is nieuw, evenals de wissels (handmatig). de baan is analoog.
Ik had een klein locomotiefje van zo'n 25-30 jaar oud die ik van zolder had gehaald en die reed voor geen meter.
ik heb 'm schoongemaakt en gesmeerd, wat wel iets hielp maar hij bleef stotteren.
Aangezien het toch de bedoeling was een nieuwe loc aan te schaffen is deze aanschaf daardoor iets naar voren geschoven.
Echter, het nieuwere locje stottert ook, zeker als ie langzamer rijdt en door de wissels. (weliswaar minder dan de antieke loc)
Nu heb ik 1 verbindingspunt van de rails naar de trafo. (de trafo is overigens ook zo'n 20 jaar oud)
voor ik me allerlei ellende op de hals haal, eerst een paar vragen:
-zou het helpen om meerdere verbindingen te maken naar de rails vanaf een ringleiding?
-zou het haperen aan de trafo kunnen liggen? zou ik er goed aan doen een nieuwe te kopen?
-hoeveel spanning moet er normaal gesproken op de rails staan?
-
Hallo Mark,
Het is verstandig om de rails op meerdere punten van stroom te voorzien, d.m.v. een ringleiding.
Als je het probleem blijft houden, kun je misschien een andere trafo proberen.
Ik weet niet in welke regio je woont, maar er zit vast wel een modelspoorliefhebber bij jou in de buurt die je wil hebben.
Grtz, Henk
-
Het is verstandig om de rails op meerdere punten van stroom te voorzien, d.m.v. een ringleiding.
Grtz, Henk
Waarom is dat precies? als ik de stroom op de rails meet lijkt het op alle plekken hetzelfde te zijn.
-
Mark, welkom op dit forum.
Zoals Henk al schreef, een ringleiding is zeker beter. In de encyclopedie op dit forum kun je daarover informatie vinden. Kijk ook of de rails goed passend is gelegd - heb je veel moeten 'smokkelen' om alles passend te krijgen ? Dat is een oorzaak voor slechte electrische verbindingen.
Je hebt de loc schoongemaakt. Heb je ook wat aandacht gegeven aaan de stroomafnemers ? Meestal zijn dat sleepcontacten aan de binnenkant van de wielen. Het is belanrijk te zorgen dat die schoongemaakt worden, wattenstaafje met wasbenzine helpt zeker.
Smeren van de loc helpt ook, maar blijf bescheiden met de hoeveelheid olie. Een minimaal drupje is genoeg. Maak er vooral geen zwembad van, want dan koekt alleen maar vuil aan.
De kans dat de trafo het probleem veroorzaakt, acht ik kleiner. Dan zou het probleem immers overal moeten optreden.
Sander
-
Kans dat ik een open deur intrap, maar heb je ook de rails schoongemaakt? Overigens Kan het best zijn dat je overal de juiste spanning meet, maar door slechte verbindingen in raillassen kan er een behoorlijke extra elektrische weerstand ontstaan naar punten ver van je voeding, vandaar de voeding op meerdere punten.
-
Koolborsteltjes?
Jan
-
ik ging er een beetje van uit dat ik nieuwe rails uit de doos niet schoon hoefde te maken, of is dat te simpel gedacht? :)
het probleem zit m wat mij betreft niet in het antieke locje, die krijg ik nog wel eens aan de praat.
het gaat me meer om de nieuwe loc op de nieuwe rails. je zou verwachten dat dat soepeler zou rijden.
ik heb niet veel gesmokkeld qua passend maken, maar er zullen allicht wat knelpunten zijn.
ik ga eerst maar eens wat meer verbindingen met ringleiding maken. is 1 verbinding per rails-stuk voldoende?
-
Juist nieuwe rails kun je beter meteen even goed schoonmaken. De rails kan al best een jaar in de doos zitten en dus ook oxideren. En dan nog een paar vette vingers tijdens het leggen. Koop een Roco railsblokje en maak de rails 'n keer grondig schoon. En vervolgens regelmatig onderhouden met een doekje en wasbenzine.
Per railsstuk een verbinding is meteen maximaal. Ietsje minder mag ook. Belangrijk is zeker dat je wat dikkere draad neemt. Niet omdat de stroom zo groot is, maar de weerstand van dunne draad vormt bij grotere afstanden een probleem. Bedenk dat de lengte altijd dubbel telt, heen en terug. Kies voor de ringleiding bv 1,5 mm2 of dikker.
Sander
-
Hoi Mark,
Lees ook eens het draadje over ATF als 'wondermiddel' (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62511.msg3221529954.html) om rails, wielen en stroomafnemers te reinigen.
Zoals met alle lijm/soldeertin/olie/vet in onze hobby: minder is meer!
Mvg,
Erik
-
Waarom is dat precies? als ik de stroom op de rails meet lijkt het op alle plekken hetzelfde te zijn.
Vergeet daarbij niet dat een volt meter een hoge weerstand heeft, veel hoger dan een motortje.
Als je dus ergens mager contact hebt in de rail lassen dan ga je die bij de hogere stroom door het motortje harder merken.
Meten is weten maar alleen wanneer je weet wat je meet.
-
even een update:
dit weekend alle rails netjes gesoldeerd en ringleiding gemaakt, baan schoongemaakt en hij rijdt aanzienlijk beter nu.
Het enige punt van twijfel is nu nog de wissels. ik ben een beetje huiverig om deze te solderen. moet ik ieder rails-stukje verbinden met de ringleiding? geldt dit ook voor het bewegende deel?
-
Waarschijnlijk moeten de wissels worden gepolariseerd
Kijk een onder de zoekfunctie van dit forum. Daar is veel over geschreven.
Succes, Ronald
Sent from my iPad using Tapatalk
-
Mark,
De Fleischmann wissels hebben een geïsoleerd puntstuk. Dat hoef je dus niet te polariseren. Het is voldoende om de rails voor en achter het wissel van voedingsdraadjes te voorzien. Ik zou zeker geen draadjes aan de wisseltongen (de beweegbare railstukken in het wissel) solderen. Ik soldeer nooit voedingsdraden aan mijn wissels. Als je de wissels als z.g. "denkende wissels" wilt gebruiken, hoef je het aftakkende spoor niet te voeden. (zie de handleiding bij de wissels).
Ben