BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Thai-Bundesbahn op 15 April 2015, 13:26:36
-
Het overkomt ons allemaal wel eens. Soms een buffertje verloren dan weer een leiding van een stoomlok gebroken of een tandwiel wat aan vervanging toe is. Ik had ondertussen aardig wat optische mankementen aan mijn stok oude zeer geliefde ROCO-loks. Op MP zag ik de advertentie van Dutchtrain. Ik heb een behoorlijk lijstje gestuurd met mijn missende ROCO onderdelen. Resultaat .... Simon had op een enkel onderdeeltje na alles voor me en heeft echt alle moeite gedaan om de moeilijkere deeltjes te vinden. Echt geweldig en dus echt een aanrader als je ook wat mist. De prijzen zijn OK.
-
ook ik heb al eens zaken gedaan met simon, veel inzet en prijs o.k
mvg aad
-
En anders is Erwin van TEE uit Emmen aan te raden (etsemmen.nl).
-
Is er trouwens ook een adres voor Fleischmann onderdelen?
-
Hoi ,
Ook Fleischmann onderdelen zijn bij Erwin gemakkelijk te bestellen .
Mvg Jan .
-
Ik kan me vergissen, maar Ed heeft het in het eerste bericht specifiek over iemand die kan beschikken over een voorraad onderdelen van het oude Roco. Een Rocoman zeg maar, als variant op de Limaman. :)
-
Zolang Roco gewoon nog onderdelen levert voor locs van ruim 30 jaar oud is er geen probleem (in mijn geval voor een oude BR 58). Voor iedere modelwinkel is het prima mogelijk om deze onderdelen te bestellen, direct bij roco bestellen is wat zonde van de portokosten.
-
Dank je Jan. Gelukkig ben ik in tegenstelling tot de ROCO's van de Fleischmannen nog niks kwijt. Inmiddels zag ik bij Erwin wel het Fleischmann onderdeel wat ik zocht, namelijk een vervangend motorschild.
-
Zolang Roco gewoon nog onderdelen levert voor locs van ruim 30 jaar oud is er geen probleem (in mijn geval voor een oude BR 58). Voor iedere modelwinkel is het prima mogelijk om deze onderdelen te bestellen, direct bij roco bestellen is wat zonde van de portokosten.
Okay, maar voor onderdelen van Nederlandse modellen is dat lastiger. Die onderdelen lagen grotendeels bij Reyne en die heeft ze doorverkocht.
-
Hoezo ?
Sik, Hippel, 2200, 2400, 1600 onderdelen zijn gewoon te bestellen.
Komen wekelijks binnen bij elke goed gesorteerde winkel.
Dit is ondertussen al lang weer opnieuw gemaakt en gewoon leverbaar. Daar heeft de doorverkoop politiek van Reyne al geen invloed meer op.
(wel als je bv oude aandrijvingen zoekt van de sik, hippel en 2200.)
Van sikkraan tot aircounts het is gewoon leverbaar.
-
Dit draadje ging over onderdelen voor oudere modellen Chris. Als iemand met een specifiek onderdeelnummer van een 30 jaar oude 2200 komt, dan ga je lang zoeken in de database van Roco en niet alle huidige onderdelen kan je zomaar overplaatsen. Geen tandwiel is meer hetzelfde, om maar een slijtgevoelig onderdeel te noemen.
-
Dan is het handig de titel aan te passen.
Het woordje stokoud was me ontgaan in de bovenste bijdrage.
-
;)
-
(y)
-
Hoezo ?
Sik, Hippel, 2200, 2400, 1600 onderdelen zijn gewoon te bestellen.
Komen wekelijks binnen bij elke goed gesorteerde winkel.
Dit is ondertussen al lang weer opnieuw gemaakt en gewoon leverbaar. Daar heeft de doorverkoop politiek van Reyne al geen invloed meer op.
(wel als je bv oude aandrijvingen zoekt van de sik, hippel en 2200.)
Van sikkraan tot aircounts het is gewoon leverbaar.
Waarom ben ik dan al enkele jaren aan het wachten op drijfstangen voor een Strukton Hippel?
-
Misschien doe je iets niet goed? Erwin Prummel heeft ze op voorraad:
115721 - Drijfstang links NS 500/600
115722 - Drijfstang rechts NS 500/600
Gr, Ben.
-
Waarom ben ik dan al enkele jaren aan het wachten op drijfstangen voor een Strukton Hippel?
Misschien omdat jouw winkelier geen zin heeft om ze echt te bestellen.
Ik heb zoiets ook eens aan de hand gehad. Ik had een motortje per ongeluk op wisselspanning gezet, tot er rook uit kwam. Bij de plaatselijke winkelier een nieuw motortje besteld. Elke maand even langsgegaan om te vragen of het al binnen was. Steeds was het antwoord: in heel Europa niet te krijgen.
Tot ik eens in München moest zijn. Daar een grote modelspoorwinkel binnengestapt en gevraagd naar Roco motor nummer zoveel. Trekt die man een la open, en vraagt: hoeveel wil je er hebben? Daar lagen er ongeveer 100. Hoezo nergens te krijgen, ligt München dan niet in Europa?
-
Drijfstangen zijn nu gewoon leverbaar.
(er is wel een periode geweest dat ze inderdaad echt niet geleverd konden worden)
-
De betreffende winkel even een e-mail gestuurd, misschien dat ik ze binnenkort mag ontvangen.
Ze stonden al een paar jaar in bestelling. En omdat het onderdelen betrof konden die niet worden afbesteld. Zelfs in die tijd nog een prijsverhoging eroverheen gehad. Wanneer het van te voren duidelijk was geweest dat ze toen niet leverbaar waren had ik ze toen ook niet daar besteld.
Dat ze bij Erwin nog wel leverbaar zouden zijn wist ik ook al even. Maar niet op het moment dat ik ze toen bij de andere winkel had besteld. Alleen had ik nooit verwacht dat het wachten zo lang zou gaan duren.
-
De betreffende winkel even een e-mail gestuurd, misschien dat ik ze binnenkort mag ontvangen.
Ze stonden al een paar jaar in bestelling. En omdat het onderdelen betrof konden die niet worden afbesteld. Zelfs in die tijd nog een prijsverhoging eroverheen gehad. Wanneer het van te voren duidelijk was geweest dat ze toen niet leverbaar waren had ik ze toen ook niet daar besteld.
Dat ze bij Erwin nog wel leverbaar zouden zijn wist ik ook al even. Maar niet op het moment dat ik ze toen bij de andere winkel had besteld. Alleen had ik nooit verwacht dat het wachten zo lang zou gaan duren.
als een bestelling zo belachelijk lang duurt, mag je natuurlijk wel afbestellen, net zoals de winkelier zijn order bij de fabrikant kan annuleren, dit is wettelijk gewoon toegestaan.
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/bezorgen/verkoper-bezorgt-product-niet
-
Dit is gewoon een bespreking winkelier. Tegen de regels van het forum...
-
Sorry Chris, maar bij de winkel waar ik ze al een paar jaar in bestelling heb staan is het niet leverbaar, en die kijken vanuit het onderdelen bestel ding van Roco zelf.
Ach, het gaat niet echt om de prijs van de onderdelen. Die drijfstangen hebben ook van die kwetsbare plastic delen die scheuren. Dus nog een paar reserve hebben kan geen kwaad. Wat dat betreft lijkt het erop dat Roco het drijfwerk van de hippel zo heeft gemaakt dat het gewoon stuk moet gaan.
Ik probeer gewoon nog even bij Erwin.
Als dat lukt kan de loc volgende maand weer compleet de baan op.
-
Is het soms zo dat de vuurrode drijfstangen momenteel niet leverbaar zijn? Roco kan de drijfstangen van de 500 in de blank metalen versie wel leveren, omdat die recent nog zijn geproduceerd. Technisch zijn die gelijk.
Oh nee, onder 117510 vind ik wel degelijk een rode drijfstang, nog van de 634.
Je kan tegenwoordig zelf in het Roco 'bestelding' kijken. Je bent niet meer afhankelijk van de winkelier om te weten of onderdelen bij Roco op voorraad zijn.
http://www.roco.cc/en/service/spareparts/index.html?p=y&ssp=117510 (http://www.roco.cc/en/service/spareparts/index.html?p=y&ssp=117510)
-
Zal toch wel verschil zitten tussen de rode van de Strukton versie en de rode van een 500/600. Anders had Roco ze geen nieuw nummer gegeven, toch?
Maar blijft een punt dat de onderdelen bij Roco niet op voorraad zijn.
Wat dus haak in gaat op wat Chris eerder melde.
Hoezo ?
Sik, Hippel, 2200, 2400, 1600 onderdelen zijn gewoon te bestellen.
Komen wekelijks binnen bij elke goed gesorteerde winkel.
Dit is ondertussen al lang weer opnieuw gemaakt en gewoon leverbaar. Daar heeft de doorverkoop politiek van Reyne al geen invloed meer op.
(wel als je bv oude aandrijvingen zoekt van de sik, hippel en 2200.)
Van sikkraan tot aircounts het is gewoon leverbaar.
Het ergste is gewoon dat je bij de Roco onderdelenservice totaal geen idee hebt hoe lang je moet wachten tot een onderdeel weel leverbaar zal zijn. Misschien duurt het een week, maar met wat pech kan het dus ook jaren duren.
-
Zal toch wel verschil zitten tussen de rode van de Strukton versie en de rode van een 500/600. Anders had Roco ze geen nieuw nummer gegeven, toch?
Roco geeft soms identieke onderdelen toch een nieuw nummer. Ik heb dat gemerkt bij het opknappen van een Roco NS1000, waar sommige onderdelen identiek waren bij de tweede editie van de oude versie en bij de nieuwe versie. Op het oude onderdeelnummer was niets leverbaar. Op het nieuwe onderdeelnummer kreeg ik precies wat ik nodig had.
Hoe logisch je gedachtegang ook is, hij klopt niet. Er kan dus wel verschil zijn tussen die drijfstangen, maar dat hoeft niet. Dat ze een ander nummer hebben zegt in ieder geval niets.
-
Zo zit dat. Dus die rode koppelstangen komen nooit meer onder dat oude nummer in de onderdelendatabase te staan. Kan je wachten tot je een ons weegt, terwijl ze wel gewoon leverbaar zijn. Ze zijn echt hetzelfde.
Irritant misschien van Roco, maar als wij dat weten, dan hoort het ook tot de basiskennis van een winkelier. Suf een bestelnummer inkloppen, constateren dat het nummer niet meer leverbaar is, en dan de klant tot Sint Juttemis laten wachten, is niet mijn beeld van een goede service.
Maar je kan tegenwoordig dus ook zelf in de database. Je kan ook zelf kijken op welke recentere versies diezelfde onderdelen zitten en of die onderdelen misschien een nieuw nummer hebben gekregen en toch leverbaar zijn. Het koste me net twee minuten.
-
Oepss,
Ik denk terug aan die tijd dat ik nog jong was ::)
Ik werkte op zaterdagen bij Merkelbach (020, Kalverstraat) en wij waren er om bekend ALLES te kunnen leveren...
En dat klopte tot marketing en 'kale cijfertjes' essentie werden :'(
Helaas kan ik dit zonder meer plaatsen, want Merkelbach ís niet meer... Het is dus geen "winkeliersbespreking", maar wél een prettige herinnering.
Frans
-
De variatie in onderdelen is veel groter geworden. Ik denk dat alleen al de modellen uit een nieuwtjescatalogus van Roco tegenwoordig meer verschillende onderdelen vertegenwoordigen dan het complete assortiment van alle grote merken bij elkaar 50 jaar geleden. Een merk als Roco komt nog een heel eind, maar nu kleine productieseries elkaar zo snel opvolgen, is het niet te doen echt alle unieke onderdelen heel lang in het magazijn te hebben. Een merk als LSM begint niet eens aan een onderdelenservice. Misschien wordt een nieuwe competentie van een goede winkel wel hoe een defect model te repareren waarvoor zelfs standaardonderdelen niet verkrijgbaar zijn. Ik heb al meegemaakt dat een winkel een plukloc van een model bleek te hebben om in ieder geval de vaste klanten een lol te kunnen doen. Van Keuterman weet ik heel zeker dat die een tijdje een paar defecte Koplopers als plukmodellen hebben gebruikt, omdat Märklin geen onderdelen kon leveren.
-
Kan iemand mij aan het (e-mail)adres van Dutchtrain helpen?
-
In een draadje uit 2011 stond dit: Dutchtrain <dutchtrain(a)ziggo.nl>
Geen idee of het nog werkt maar wie niet waagt die niet wint.
-
Ga het proberen. Dank!