BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: dh3201 op 13 March 2015, 19:50:27

Titel: NS/Prorail: bewaakte en onbewaakte overwegen
Bericht door: dh3201 op 13 March 2015, 19:50:27
Ach, als de onbewaakte overwegen 57 jaar na afschaffing van de stoomtractie het nog altijd met een stoomloc moet doen...
Kijk over een jaar of 60 maar eens of dat bordje met de koploper dan wellicht al gemoderniseerd is  ;D
Titel: Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
Bericht door: Zaandam-Zuid op 13 March 2015, 23:49:03
De meeste onbewaakte overwegen moeten het tegenwoordig met een hekbord doen, net meer met het locomotiefbord. Dat laatste is alleen bedoeld voor overwegen zonder overwegbomen.

Groeten,
Peter
Titel: Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
Bericht door: martijn v m op 13 March 2015, 23:56:20
ehm een onbewaakte overweg is er toch een zonder slagbomen?

dus geen slagbomen een stomer in de driehoek
wel slagbomen een hek in de driehoek.

Toch?
Titel: Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
Bericht door: Zaandam-Zuid op 14 March 2015, 00:29:20
Martijn,

Vrijwel alle overwegen in Nederland zijn onbewaakt - er zijn er nog maar een paar (in ieder geval één: in Naarden-Bussum) die door een overwegwachter wordt bediend en daarom bewaakt zijn. Er zijn een paar begrippen die nogal 's door elkaar gehaald worden:
- een bewaakte overweg wordt bediend door een overwegwachter, een onbewaakte overweg werkt automatisch;
- een actief beveiligde overweg is voorzien van lichten en/of bomen, een niet-actief beveiligde alleen door hekken, borden en/of andreaskruisen.

Om het nog ingewikkelder te maken wordt er in de Regeling hoofdspoorweginfrastructuur van de overheid nog even een potje van gemaakt. Daar is een actief beveiligde overweg: een overweg die voorzien is van een treinaankondigingsinstallatie en een niet-actief beveiligde overweg: een overweg voorzien van Andreaskruisen. Echter alle openbare overwegen moeten voorzien zijn van andreaskruisen - ook actief beveiligde...

Het locomotiefbord (J11 volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens) waarschuwt voor een overweg zonder bomen, het hekbord (J10) voor een overweg met bomen. In de praktijk zie je overigens nog wel 's locomotiefborden staan voor overwegen die met bomen zijn uitgevoerd - die borden zijn dus onjuist.

Groeten,
Peter
Titel: Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
Bericht door: martijn v m op 14 March 2015, 08:33:38
Aha. Het begrip bewaakt/onbewaakt heeft niks te maken met wel of geen spoorbomen.

Titel: Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
Bericht door: jberends op 14 March 2015, 11:06:08
Martijn,

Vrijwel alle overwegen in Nederland zijn onbewaakt - er zijn er nog maar een paar (in ieder geval één: in Naarden-Bussum) die door een overwegwachter wordt bediend en daarom bewaakt zijn. Er zijn een paar begrippen die nogal 's door elkaar gehaald worden:
- een bewaakte overweg wordt bediend door een overwegwachter, een onbewaakte overweg werkt automatisch;
- een actief beveiligde overweg is voorzien van lichten en/of bomen, een niet-actief beveiligde alleen door hekken, borden en/of andreaskruisen.

Dit is dus een juridische definitie en/of vaktaal. In de praktijk is een onbewaakte overweg een zonder hekken en/of bellen en gelijk aan een 'niet-actief' beveiligde overweg zoals genoemd in de Regeling hoofdspoorinfra. Ook termen als deze veranderen in de loop van de tijd natuurlijk. De bewaking (lees beveiliging) is geautomatiseerd en er komt geen mens aan de pas die in een hokje zit en fysiek op een knop drukt annex aan een hendel trekt.
Titel: Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
Bericht door: Zaandam-Zuid op 14 March 2015, 15:38:30
Dit is geen vaktaal of juridische definitie, maar gewoon correct gebruik van de termen. Ik kan het ook niet helpen dat onbeveiligd en onbewaakt te vaak foutief gebruikt worden. Een bewaakte overweg kent een wachter, iemand die waakt over de overweg. Een onbewaakte overweg werkt autonoom - er is niemand die kijkt over de overweg veilig te passeren is.

Groeten,
Peter
Titel: Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
Bericht door: jberends op 14 March 2015, 22:45:50
...Ik kan het ook niet helpen dat onbeveiligd en onbewaakt te vaak foutief gebruikt worden. ...

Daar is het probleem. Dat is een opinie vanuit een bepaald gezichtsveld (vaktaal). Het is niet fout, nog goed. Onbewaakte overweg is een overweg zonder bomen en/of bellen.

Zie ook deze links:

https://www.google.nl/search?q=onbewaakte+spoorwegovergang&tbm=isch

vs

https://www.google.nl/search?q=bewaakte+spoorwegovergang&tbm=isch
Titel: Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
Bericht door: SimonH op 15 March 2015, 08:12:06
Citaat
Onbewaakte overweg is een overweg zonder bomen en/of bellen.

In correcte termen: een openbare niet-actief beveiligde overweg  ;) Een overweg zonder bomen en bellen kan tenslotte wel goed worden beveiligd met een rode vlag of een verkeerslicht (bij lokaalspoorlijnen).

Verder noemt jan-en-alleman zo'n overweg natuurlijk gewoon onbewaakt en gebruiken ook instanties als Rijkswaterstaat en ProRail deze term voor een overweg zonder bomen en bellen.

groeten Simon
Titel: Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
Bericht door: Afgelopen op 15 March 2015, 09:20:46
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railroad_Crossing.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railroad_Crossing.jpg)

Is dit dan een half bewaakte overweg ?
Titel: Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
Bericht door: Landsee op 15 March 2015, 13:00:53
Simon,

Hierin moet ik je toch echt ongelijk geven.

ProRail gebruikt de termen:

Niet actief beveiligde overwegen en actief beveiligde overwegen.
Titel: Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
Bericht door: SimonH op 15 March 2015, 14:51:22
In dat geval gebruikt Pro rail de termen naast elkaar. Op de site ben ik alleen maar bewaakt en onbewaakt tegengekomen.