BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Michel van den Hof op 12 April 2015, 20:05:49

Titel: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: Michel van den Hof op 12 April 2015, 20:05:49
Hallo allemaal,

Ja, ja, ik weet het, alweer een nieuw plan/idee om te bouwen, maar ......

Omdat de financiën bij mij/ons binnenkort drastisch af zullen nemen (want mijn vrouw zal naar 19 jaar haar baan kwijt gaan raken, omdat haar werkgever gewoon maar even het hele bedrijf van ooit 450 werknemers in stappen overhevelt naar Polen), heb ik besloten dat er een betaalbaar project moet komen, wat vooral niet te groot is in kosten en wat gerust in stappen langzaam gebouwd kan worden, zonder dat broodnodige modellen al weer vergeven zijn tegen de tijd dat er budget is.

Daarnaast blijft tram erg trekken qua aantrekkingskracht, en door de scherpere bochten die mogelijk zijn en er natuurgetrouw uitzien, is het heel goed mogelijk een brede baan te bouwen om met relatief beperkte diepte, die er realistisch uitziet. Graag houd ik de baan namelijk zo ongeveer recht, in plaats van in een L, U of zelfs O te moeten gaan bouwen.

Vooral geïnspireerd door het al maar prachtiger wordende Waelstede, de door Skiptram zo mooi gemaakte Nijmeegse C1+c1 trams (met blauw dak en rond de ramen en crème onderzijde) en de nieuwe HB Modellen Nijmeegse bussen in de zelfde kleurstelling uit de 11xx en 45xx serie (huur van ZO), heb ik besloten tot het ontwerpen en bouwen van Waelhalla.

De gehele baan, van 6,0 meter x 1,2 meter, zal gebouwd gaan worden op 4 modules, waarvan de 1e en 4e modules 0,6 breed zijn en de 2e en 3e modules ieder 2,4 meter breed. Hierdoor hoef ik maar 1 overgangsnaad in het zichtbare deel van de baan te camoufleren. Het zichtbare deel zal aan de voorzijde licht hol lopen en voorzien worden van een soort van schilderijlijst opening, als ware het een groot 3D schilderij. Het schilderij zal 3,5 meter breed zijn, terwijl het zichtbare deel van de baan 4,75 meter breed wordt. Dit houdt dus in dat er links en rechts nog 62,5 cm baan "in de verte verdwijnt". Daarmee beoog ik extra realisme te creëren. De sporen en wegen zullen ook "zo onzichtbaar mogelijk" uit beeld verdwijnen.

Waelhalla, een fictieve voorstelling van een deel Waalkade Nijmegen en omgeving in de late jaren '60/begin jaren '70, heeft een meterspoor tramsysteem (H0m), met zelfbouw rails á la Waelstede op het zichtbare deel van de baan, gebruik makend van losse Peco railstaven (H0 code 83 om op te rijden en N code 80 rail als keerrail) en eventueel Peco Code 75 (of ook gewoon zelfbouw) in de 3 schaduwstations. Deze schaduwstations zijn laag rechts het Depot Nijmegen & Nijmegen Goederen, laag links Kleve & Kleve Goederen en hoog links Elst & Elst Goederen. Tussen Kleve - Nijmegen Busstation Benedenstad - Nijmegen Keizer Trianusplein - Elst (v.v.) is er een personentram verbinding. In de drukkere periodes aangevuld met extra trams tussen Kleve en Nijmegen Keizer Trianusplein (v.v.). Er is ook een goederentram dienst volgens de vast route Kleve Goederen > Nijmegen Goederen > Elst Goederen > Kleve Goederen.

Er zijn 6 tramstellen nodig voor de normale dienstuitvoering en 2 extra tramstellen voor in de spits, totaal dus 8. In de planning heb ik 5 stuks C1+c1 tramstellen en 3 stuks GT4+GT4 tramstellen, allemaal modellen van Halling. Deze modellen zullen worden omgespoten in de blauw (dak en rond ramen) en crème kleuren van Nijmegen. De C1+c1 modellen zullen vanwege de steile helling van 4%, tussen de Waalkade en het Keizer Trianusplein, voorzien moeten worden van 2 C1 aangedreven onderstellen per tramstel (dus ook een aandrijving in de bijwagen), mogelijk zelfs met meer antislipband wielen als standaard. De GT4+GT4 tramstellen zijn al dubbel aangedreven, maar ook hier kunnen mogelijk meer antislipband wielen op nodig zijn.

De trams zullen naast nummers ook namen dragen, die uit de Walhalla mythologie komen, waar Waelhalla van afgeleid is. Het Walhalla, uit de Noordse Mythologie is letterlijk vertaald Zaal voor de gevallenen. In dit geval geldt dat in ieder geval voor de trams in Nijmegen en het ooit zo trotse gemeentelijke vervoerbedrijf aldaar (GTN/CVD/Novio). De namen waar ik uit kan kiezen zijn in ieder geval Odin, Asgard, Wodan, Freyja, Garmr, Hyndia, Baldr, Grimnir, Fenrir, Helgi, Sigrun, Gylfi, Gangleri, Huginn, Muninn, Sleipnir, Hrungnir, Thor, Glasir, Vanlandi, Bragi en Sigmund.

De goederentramloc (Halling heeft wel modellen in H0 en H0e, maar helaas geen H0m) zal het in zijn eentje moeten redden (of anders maar dubbeltractie?  ;) ), dus moet een model van goede kwaliteit worden, qua uiterlijk lijkend op de voormalige HTM electrische tramloc's die via lijn 11 reden.

Naast rijdende trams wil ik (op termijn?) ook rijdende bussen en andere voertuigen, d.m.v. Dinamo/ MCC Digitaal. Voor het gemak en de intergratie zullen de trams ook d.m.v. Dinamo aangestuurd worden. Software moet ik me verder nog wel in verdiepen.

De bovenleiding zal net als in Waelstede stroomvoerend zijn. Wel zo makkelijk met handgebouwde wissels en kruisingen, want geen zorgen om 2 polariteiten op de diverse stukken railstaaf en geen kortsluit risico.

Het is overigens de intentie dat de baan ook naar shows toe kan gaan, met als hoogtepunt hopelijk uiteraard Kleine Bahn Ganz Groß en/of Festival of Model Tramways.


Dit is het (Anyrail) baanplan (hopelijk nog goed genoeg te lezen, want BNLS laat er minder als 47% in grootte van over). Het raster is 5 cm. De gehele ruimte is de garage waar de baan in komt. Zoals hij nu ingetekend is, is er links, rechts en achter de baan 40 cm vrije ruimte, voor de baan is er 105 cm (bij de schaduwstations) tot 120 cm (in het midden) aan vrije ruimte. De baan zou nog iets naar achteren opgesteld kunnen worden, met dus meer ruimte voor de baan maar dan geen werkbare ruimte achter de baan. De baan zal altijd 20 cm van de wand afblijven staan, i.v.m. een koker langs die wand.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waelhalla.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waelhalla.jpg)



Dit zijn een paar screenshots van de baan in Google SketchUp, want vanuit Anyrail kun je een 3D bestand exporteren en o.a. in SketchUp zichtbaar maken. Er staan alleen maar sporen op, geen baan afmetingen en nog geen wegen, gebouwen, e.d.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waelhalla_3D__01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waelhalla_3D__01.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waelhalla_3D__02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waelhalla_3D__02.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waelhalla_3D__03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waelhalla_3D__03.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waelhalla_3D__04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waelhalla_3D__04.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waelhalla_3D__05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waelhalla_3D__05.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waelhalla_3D__06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waelhalla_3D__06.jpg)
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: Waelsteder op 12 April 2015, 21:31:05
Ja, ja, ik weet het, alweer een nieuw plan/idee om te bouwen, maar ......

 ;D ;D

Een leuk (en sympathiek) plan, Michel, het zit goed in elkaar en de topografie van Nijmegen heb je goed getroffen, maar.....

Hierbij vanuit de heup geschoten mijn goedbedoelde kritische kanttekeningen:
- Allereerst: kijk uit met hellingen bij modeltrams, zeker niet in combinatie met de ligging in een boog. De meeste modeltrams zijn geen klimmers en antislipbandjes geven geen stroom door; ik ben er niet aan begonnen.
- Modules: de twee middenmodules van 240 * 120 zijn vrijwel niet te handelen; je krijgt moeilijkheden in een trappenhuis, vanuit een gang door een deur, bij transport, etc..
- Bouwtijd: Ik heb zo' n dertien jaar gedaan over 6 standaardmodules; hoe lang denk jij hierover te bouwen?
- Scenery: je wilt de halve Nijmeegse binnenstad nabouwen; dat betekent niet alleen veel huisjes bouwen, maar ook de nodige research, foto' s maken, etc., waar ontzettend veel tijd in gaat zitten.
- Algemeen (en dat heb ik je al eens geschreven bij je project Mülheim a/d Mauer): In een modeltrambaan in een stedelijke omgeving zit veel meer werk, dan in een modelspoortraject op een spoordijk door een weiland, verkijk je daar niet op.

Kortom: ook dit plan is veel te ambitieus.

Mijn advies:
- Begin met het ovaal aan de Oude Haven en met het schaduwstation aan de rechter zijde en maak dat eerst helemaal af.
- Neem hiervoor 2  standaardmodules voor de keerlus en één voor het schaduwstation (in L-vorm dus) en vergeet voorlopig de oude binnenstad.
- Dat is overzichtelijk, binnen een redelijke tijd te bouwen en je kunt het stand alone als modeltrambaan tentoonstellen.
- Wanneer je dat klaar hebt en je hebt er nog steeds zin in, kun je aan de volgende module(s) beginnen.

Houd het beheersbaar, overzichtelijk en betaalbaar, anders lezen we hier over een paar maanden weer het volgende project....
En dat zou jammer zijn, want dit plan steekt goed in elkaar !!

Groeten, Rob.

 



Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: Sven op 12 April 2015, 21:38:54
Ha ha, ja, "De oude binnenstad" is sneller opgeschreven dan gebouwd. Daarbij, ik vind het altijd zo zonde als er veel gebouwen gewoon eigenlijk niet zichtbaar zijn.

Gewoon een module maken die je, als het bevalt, weer kan uitbreiden. Zoals ik bij Waelstede zie gebeuren.
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: Duizendpoot op 12 April 2015, 21:54:42
Michael, wat een fantastisch plan en zeker realiseerbaar. Graag wil ik een kanttekening plaatsen want als je dit alleen wil realiseren kost je dat vele jaren. Ga, zoals Sven al aangeeft, een module maken van b.v. de oude binnenstad. En kijk dan verder of zoek collega'waarmee je samen dit project kunt afronden. Waarom ik je dit schrijft? Mijn kopstationetje "Wageningen" heeft in m'n uppie veel jaren gekost om te archiveren en te bouwen en dat voor een oppervlak van 1,2 x 2,4 meter.

Groet, Hans
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: Michel van den Hof op 12 April 2015, 22:28:51
Hartelijk dank voor de goedbedoelde adviezen.

Het zichtbare oppervlak is dat misschien wel relatief groot (iets minder dan 4800 x 1200 mm), maar het sporenplan is relatief simpel en bescheiden.
De rails wil ik zelf bouwen a la Rob/Waelstede.
Daarvoor koop ik Peco Individulay railstaven (H0 code 83 en N code 80), en hier heb ik al een aantal setjes van liggen.

Rob, waar haal jij je printplaat vandaan?
Wat gebruik jij voor een zo zuiver mogelijke maatvoering?

Het sporenplan tussen Schaduwstation Kleve en Schaduwstation Elst zijn 2 toeleidende dubbelsporige trajecten, de ene laag en de andere hoog via een S-bocht naar beneden, waar ze op een Y-splitsing samenkomen en bij het busstation via een keerlus met 2-sporige halte weer terug laten draaien.
Vrij simpel toch?
De Y-splitsing kent 1 extra verbinding in 1 richting, boven is 1 extra keerlus/eindpunt en bij de busstation-lus een mogelijkheid om rond te rijden en aftakkingen naar Schaduwstation Nijmegen.
Dit deel omvat 14 wissels en 5 kruisingen van sporen.

Alle 3 de schaduwstations hebben identieke opbouw, alleen is Kleve t.o.v. Nijmegen 180 graden gedraaid en Els t.o.v. Nijmegen gespiegeld.
Elk schaduwstation het 5 wissels, en dubbele keerlus, een kopspoor en er kan theoretisch gekeerd worden.
Ook niet al te ingewikkeld of te spannend toch?

Ik wil eerst e.e.a. technisch voor elkaar hebben, incl. rekening houden met de digitale gestuurde wegvoertuigen (voornamelijk bussen), voordat de rest van de baan aankleding komt.
Dat kan ook niet anders.

Hoe en wat ik bouw weet ik nog niet precies.
Misschien ook wel zo mooi, realistisch en tijdrovend als Rob, maar misschien ook wel minder vergaand.
Sowieso zal er niet een heel deel Oude Binnenstad gebouwd worden.
Ik denk achter het busstation 3 of 4 rijen aan bebouwing de helling op en daar achter kun je niets zien.
Maar goed ook, want daar zal een schaduwstation komen voor wegvoertuigen.
Er komt ook een schaduwstation wegvoertuigen onder de S-bocht, wat aansluit op de Ubbergseweg.
Onder de Oude Binnenstad zal er een komen voor de wegvoertuigen die naar rechts uit beeld verdwijnen.
Wegvoertuigen via de Waalbrug zullen een schaduwstation krijgen tussen de 2 linker schaduwstations Kleve en Elst.

De 2 grote zichtbare modules doe ik bewust.
De naad tussen modules heb ik een heel erg grote hekel aan, en zo heb ik er maar 1 die zichtbaar is.
Alle spoorovergangen op alle module overgangen zijn haaks.
De baan staat in de garage en de aanhanger voor het vervoer staat voor de garage.
De 2 grote modules worden 2400 x 1200 x 400/500/600 en kunnen als 2 dozen op elkaar zo de aanhanger in.
De schaduwstations er of nog makkelijke bij of in de stationwagen.
Ja, waar gelost en opgebouwd moet worden moet dit ook passen, anders ga ik er gewoonweg niet heen.
Kleinere modules met nog meer naden en spoorovergangen zie ik niet zitten.
Zeker niet als er ook nog met hoogteverschillen gewerkt wordt.

Uiteraard zijn dat persoonlijke keuzes en je/jullie adviezen goed bedoeld.

Geen idee hoe lang de bouw gaat duren.
Vooral kosten gedicteerd, maar uiteraard ook tijd.
De modules wil ik door een Britse kameraad laten laser snijden en zullen vrij simpel als een bouwpakket in elkaar te zetten zijn, perfect aan de maat, als een puzzel in elkaar vallend, inclusief de aansluitingen van module naar module.
Eigenlijk moet je de baan ook niet als module baan zien, het liefst zou ik de baan als 1 geheel van 6000 x 1200 x 400/500/600 bouwen, maar ja, dan wordt transport wel erg lastig.

Qua klimmen is 4%/200mm radius waarschijnlijk wel trickey, maar daarom ook alle wagens volledig aangedreven en mogelijk met dubbele slipbandjes.
De c1 bijwagen krijgt ook een C1 onderstel, dus neemt ook stroom af en wordt doorverbonden met de C1 motorwagen.
Hopelijk is de stroomvoerende stroomafnemer niet de achilleshiel.

De baan in delen bouwen is geen optie.
Er zijn maar 2 delen, en technisch zal alles eerst op de rit moeten zijn voordat de scenery aan bod kan komen.
En dat kan dan net zo uitgebreid of simpel als me dat lijkt en/of lukt.

Wel fijn dat je het plan een kloppend geheel vindt.
Ja, ik wil niet weer op plannen terug hoeven komen.
Duimen maar, en vooral doorzetten en niet meer gaan twijfelen.

Dat vooral het benodigde materieel bij elkaar te vergaren is, is belangrijk.
De andere zaken blijven links of rechts om wel te verkrijgen.


P.S. naar Hans (en anderen)

De stads(gevels) worden vooral een klimmende achtergrond om de schaduwstations voor het wegverkeer te kunnen bergen.
Ik ga geen hele stad bouwen, want dat zou alleen maar nut hebben als je er grotendeels op kijkt.
De baan komt behoorlijk hoog te staan, je kijkt er vooral tegenaan (de gevel rijen die snel heuvel op klimmen) en niet zo zeer op.
Je gaat naar een vrij hoog hangend bewegend 3D schilderij kijken, waarbij je naar links en rechts om de lijst heen e.e.a. uit beeld ziet verdwijnen.
Er zal vrij weinig lucht achter boven de stad te zien zijn/nodig zijn.

Ja, het project zal tijd vergen, maar dat hoort bij de hobby.
Een baan die binnen een poep en zucht af is, is ook snel saai qua beleving.
Nog maar een jaar of 20 en ik ga met pensioen .......  ;)

Mvg, Michel
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: WeKra op 13 April 2015, 01:15:54
Als ik het zo zie denk ik, net als de afgelopen 3 projecten die niet eens zijn begonnen aan de ruwbouw; eerst zien, dan geloven.  ::)
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: Joop_L op 13 April 2015, 02:44:47
Ja, ja, ik weet het, alweer een nieuw plan/idee om te bouwen, maar ......
Het is dat je het zelf zegt.  ;D

Citaat
.......dat er een betaalbaar project moet komen, wat vooral niet te groot is in kosten en wat gerust in stappen langzaam gebouwd kan worden, zonder dat broodnodige modellen al weer vergeven zijn tegen de tijd dat er budget is.
Maar dat kon je toch ook met je vorige projecten doen? En aangezien je zo'n enthousiast Engeland man bent, had ik gedacht dat je met 00 echt aan de slag zou gaan. Dit plan is toch ook wel weer aardig ambitieus. Ik hoop dat het niet alleen bij plannen blijft voor je, maar dat je echt lekker aan de slag kan gaan. Succes!
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: Cor Stoom op 13 April 2015, 09:14:49
Hallo Michael en anderen,

een mooi plan, maar wel een grote klus, maar ik las dat je nog 20 jaar hebt om het af te krijgen voor je pensioen  ;D als dat er dan nog is  ???

Als ik de bijdrage zo lees, dan zie ik maar 1 probleem en dat zou kunnen zijn de oprit van het Valkhofpark via de St.Jorisstraat naar de Waalbrug, de oprit dus. Als ik jouw was , dan zou ik dit stukje eerst nabouwen voor proef om te kijken of dit haalbaar is. Zou het niet lukken, dan kun je het altijd nog bijstellen door iets anders te maken en lukt het wel, dan implementeer je het gewoon.
Suc6 met de bouw, ik ga je volgen.
mvg,
Cor.
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: MMTB op 13 April 2015, 10:03:35
Als ik het zo zie denk ik, net als de afgelopen 3 projecten die niet eens zijn begonnen aan de ruwbouw; eerst zien, dan geloven.  ::)

3 projecten? Wes, je moet wat vaker op BNLS rondhangen ;). Ik ben de projectaankondigingen van de afgelopen jaren gaan tellen en kom op 11 stuks uit. En ik zal ongetwijfeld nog ergens wat vergeten zijn:

2015 april  - Nijmegen tram (NL H0)
2015 april - Rams Hill Cutting (UK H0)
2014 december – NAM Schonenbeek (NL N)
2014 september - Laubenbachmühle und auf geht's. (D H0e)
2014 augustus – Bottleneck Bridge (UK N)
2014 mei - Sjaesberg veur Pinkpop (NL H0)
2014 maart – Limburgse baan (NL- H0)
2014 januari - Evag / Ustra trambaan (D H0m)
2013 september - Mulheim an der Mauer trambaan (D H0m)
2013 HTM tram Lijn 11 (NL H0)
2012 Athlone Ierse baan ( (IER H0)
? - Union Pacific en Canadian Pacific Rail (USA H0)

Maar voor je Nijmeegse tramproject moet ik helaas aansluiten bij mijn voorgangers, want dit is veel te groot en ambitieus. Rails zelf bouwen en dan ook nog met werkende bovenleiding is niet iets wat je zo even doet. Dat is iets wat je met vallen en opstaan moet leren en kost best veel tijd. Ik heb zelf ook een proefbaan liggen met zelfbouwrails en rijdende auto's en dat zat niet zo in elkaar.

Verder zijn trams en stijgingen in krappe bogen een dodelijke combinatie en je moet daar veel aan je trams gaan aanpassen. Je keuze voor de GT4 is dan wat ongelukkig, want dit is al een apart model qua constructie. Kijk maar op het Duitse tramforum, want daar zijn pagina's volgeschreven over de stijgingen en dubbeltractie van de GT4. Ik heb zelf ook een aantal GT4 koppelstellen en ze houden niet van krappe bogen, S-bochten en wissels als ze gekoppeld rijden. Solo geen probleem. Verder is een stad bouwen veel werk en ik ben ondertussen al 10 jaar verder en pas 3 meter is volgebouwd  ;)

Dus voordat je weer een hele vloot materieel gaan aanschaffen, kijk echt even naar de haalbaarheid van dit plan. Het zou zonde zijn als je over een paar maanden met overgespoten trams zit en weer een ander (trein)project start.

Groeten, Mark
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: Floris Dilz op 13 April 2015, 10:19:02
baanplannen bedenken is ook een hobby, laat m lekker! Het kost een stuk minder ruimte en geld dan feitelijk wat bouwen en geeft ook veel minder rotzooi. ;D
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: ruudns op 13 April 2015, 11:06:09
 (y) Ben benieuwd. Elk nadeel hebt zo z'n voordeel, na het beëindigen van z'n project komt er weer veel in de aanbieding ;D 8).
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: skiptram op 13 April 2015, 15:06:52
Voor de dyslecticus scheelt het allemaal niet zoveel:

Waelhalla, Walhalla of Walhella.

Het eerste is jouw veel te ambitieuze plan.
Het tweede is een zaal voor de gevallenen volgens Google, bovendien staan er foto's bij van een gebouw wat enige gelijkenis met jouw garage doet verbleken.
Het derde is waar je wederom weer in terecht dreigt te geraken.

Koop of leen  nou eens een C1 souveniermodelletje met een aandrijving en 4 meter H0m rails en ga het nou eerst eens proberen. Gewoon met een zaagje, tangetje en spijkertjes in plaats van allerlei ingewikkelde tekeningen en vragen ook op het Duitse forum en kijk dan of het werkt.
Met welgemeende groet van Paul

"tram mensen zijn best aardig maar ze zeggen het altijd zo direct, alleen bij het eindpunt lopen ze even om" (ter plekke verzonnen oud Arnhems zegswijs)
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: MMTB op 13 April 2015, 19:37:09
Qua klimmen is 4%/200mm radius waarschijnlijk wel trickey, maar daarom ook alle wagens volledig aangedreven en mogelijk met dubbele slipbandjes.
De c1 bijwagen krijgt ook een C1 onderstel, dus neemt ook stroom af en wordt doorverbonden met de C1 motorwagen.
Hopelijk is de stroomvoerende stroomafnemer niet de achilleshiel.

Ik heb een testje voor je gedaan en de GT4 (solo) red een 4% helling in een 20cm bocht zonder slipbanden. Maar de decoder wordt wel loeiheet en bergafwaarts vind de motor het niet leuk aan het geluid te horen. Ik denk als je dit nog gaat combineren met extra gewicht en slipbanden, dat je het uiterste van de motor en decoder gaat vergen. Een C1 heb ik wel, maar voledig verzwaard en met een vaste bijwagen verbonden. Daardoor heb geen goed voorbeeld van zijn rijeigenschappen op hellingen. Mijn tip is toch om nog naar je helling te kijken en deze het liefst niet met krappe bogen te combineren. Een smeltende kap bij een decoder wil je niet hebben. (ervaring :(...)

Groeten, Mark
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: Michel van den Hof op 15 April 2015, 07:52:37
Geachte Heren van het Modeltrampresidium,

Ik heb de afgelopen paar dagen e.e.a. nog eens goed tegen het licht gehouden, afgewogen en vooral jullie adviezen (over te groot/te duur/te tijdrovend en technisch te riskant) daarbij ter harte genomen. Om al die redenen ben ik tot de conclusie gekomen dat jullie gelijk hebben.

Daarom ben ik nu met een simpeler alternatief trambaan plan bezig.

Mark wil ik ook nog specifiek bedanken voor de speciaal gedane test met de GT4 en klimvermogen in krappe bogen. Op de site van Nestra was ik ook al gestoten op GT4+GT4 problemen. Paul wees me hier daarna ook nog eens op via email.

De minimum radius in het nieuwe ontwerp wordt op het zichtbare deel 360 mm en in schaduwstation keerlussen 320 mm. Hellingen zullen niet steiler worden als zo'n 3%.

Het ziet er naar uit dat ik alleen maar Rivarossi GT6 trams zal gaan gebruiken. Hoe verhouden die zich qua aandrijving tot de oude Lima versie?

Het liefst zou ik SkipMARK aandrijvingen gebruiken in deze trams, maar heb van Paul begrepen dat die aandrijvingen al weer uitverkocht zijn helaas. Ik heb belangstelling voor 10 sets. Voor de zekerheid gaat mijn voorkeur daarbij uit naar dubbel gemotoriseerde sets, dus SkipMARK 2. Wat is de kans op een volgende productierun?

Mvg, Michel
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: martijn v m op 15 April 2015, 08:38:59
leuk plan.

Maar als je alleen met GT6 gaat rijden Kunnen C1 en c1 ook wel mits je een aandrijving in de bijwagen bouwt.

of omdat het op jou baan zo hellingrijk is zet je 2 C1 motorwagens in multitractie.
Het is jouw baan en tatra trams rijden ook veelvuldig op deze manier rond.

pluspunt ten opzichte van een gemotoriseerde bijwagen is dat je ook een extra panto hebt voor de stroom afname.

En probeer inderdaad je hellingen niet te stijl te maken.

test er eerst veelvuldig mee.
voordat je met gesmolten kappen en doorgebrande motors en decoders zit.

Groeten Martijn
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: MMTB op 15 April 2015, 10:13:30
Hallo Michel,

Super dat je wat met de opmerkingen gedaan heb! Gewoon alles uitproberen en langzaam uitbouwen. Zeker voor zelfbouwrails en huizenbouw.

De GT6 van Rivarossi is een erg fraai model wat ook door de verbeterde aandrijving goed rijd (in mijn optiek). Een aanpassing naar een SkipMark aandrijving lijkt mij niet nodig en koop eens een exemplaar en ga daar mee testen. Je kan hoogstens nog de motor vervangen door een Mashima. Er zit namelijk verschillen in de productieruns bij Rivarossi. De GT6 Jägemeister heeft bijvoorbeeld weer een andere motor dan de GT6 Gotha en Vestische Bahn. Vergeet niet dat dit model zich niet makkelijk laat omspuiten, want het zijn bedrukte kappen waar de ramen er niet uit kunnen. Ik heb in de loop der jaren een flinke voorraad Lima's en Rivarossi's ingeslagen voor ombouwprojecten, maar door de ramen weinig van afgemaakt. Mocht het spuiten voor jou geen probleem zijn, dan kan je altijd nog een tweerichting vierasser uit een GT6 knutselen, zoals ik met mijn Mainz model heb gedaan. (ergens op BNLS staat nog het ombouwtopic)

Een nieuwe run SkipMark is niet voorzien. De Halling prijzen voor losse onderdelen is dermate gestegen dat het niet loont om tegen een "normale prijs" aandrijvingen te produceren.

Waar je ook naar kan kijken is de eenrichting GT6 van Halling. Dit is een ideaal model om te spuiten en heeft standaard een dubbele aandrijving. Je kan er bijwagens achter hangen (Kato/Hamman Aufbau?) en je heb best wel een aantal varianten qua kopvormen als afwisseling. (Wenen, Düsseldorf, Innsbruck ect). Rob heeft er ook eentje in Waelstede rijden.

Groeten, Mark
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: Michel van den Hof op 15 April 2015, 12:35:42
Hallo Mark,

Dank voor je snelle antwoord. Ik zal later uitgebreider antwoorden. Zit nu net in de DSW21 U47 ri. stad. Dan nog even de U46 naar Westfalenhallen. Waar ben jij op de beurs?

Mvg, Michel
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: MMTB op 15 April 2015, 14:04:29
Ik zit op mijn werk op het balkon  ;)

Zaterdag ga ik naar Dortmund en zondag naar het trammuseum in Hannover.

Groeten, Mark
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: Michel van den Hof op 15 April 2015, 14:52:09
Je ging toch 4 dagen naar Dortmund?!?!
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: Tramkees op 15 April 2015, 15:26:58
Mark,

Have fun, maar laat em zondag niet ontsporen!

Groet, Kees
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: MMTB op 15 April 2015, 15:59:12
Je ging toch 4 dagen naar Dortmund?!?!

 ??? Nee joh, alleen een dagje als bezoeker, maar met de trambaan sta ik dit jaar alleen in Schwerin en Arnhem.

Mark,

Have fun, maar laat em zondag niet ontsporen!

Groet, Kees
De keerlus schijnt af te zijn en we kunnen nu een rondje rijden in het museum  ;D
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: Michel van den Hof op 15 April 2015, 19:41:27
Mark, ik meende dat je schreef 4 dagen Dortmund. Maar je schreef een A4 aan werk en een weekend Dortmund. Veel plezier in Hannover.

Overigens geen tram gescoord in Dortmund, en ook geen HOm loc, dus maar gelijk 5 trams in 1 koop op eBay.de weggekaapt.

Mvg, Michel
Titel: Re: Waelhalla - Tram op de Waalkade Nijmegen e.o., eind jaren '60/begin jaren '70.
Bericht door: Michel van den Hof op 22 April 2015, 20:51:57
Heren,

Ik heb jullie adviezen ter harte genomen, en dit project/plan/idee als te ambitieus/te duur/te tijdrovend, ter zijde geschoven. Ik had een ander tram-only plan in gedachten en ook al 5 trams voor gekocht op eBay, toen ik stootte op een mogelijkheid die voor mij super perfect is.

Op woensdag 15-4 j.l. kwam er een oproep voor interesse in deelname aan een specifieke Beneluxspoor Britse 00 (1:76) Module Baan. Dat idee moest bij mij even landen en wat rijpen en geschikte ideeën de revue passeren. Maar vrijdag 17-4 heb ik besloten dat ik ga deelnemen aan deze Britse Module Baan. Inmiddels is het ontwerp hiervoor al een gemaakt.

Het mooie is dat ik het in fases kan bouwen en uitbreiden, al naar gelang behoefte, tijd en financiën beschikbaar. Het zal op termijn tram en trein bevatten, en op termijn zowel als deel van de Britse Module Baan kunnen functioneren als ook als eigen zelfstandige baan met schaduwstation. Alles kan in stappen richting dit eindresultaat.

De Baan gaat South Hill heten, en zal ik binnenkort voorstellen.

Ik wens alle Nederlandse modeltram hobbyisten veel plezier en een goede Kleine Bahn Ganz Groß show in Schwerin, plus een veilige lange reis. Er komt een tijd ik met mijn baan ook naar shows ga.


Met vriendelijke groet, Michel


Dit topic kan worden gesloten.