BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: BDS2006 op 20 July 2006, 12:42:39

Titel: Schaduwstation
Bericht door: BDS2006 op 20 July 2006, 12:42:39
ik lees veel dat mensen een schaduwstation bouwen bij hun baan en mestal een tweede verdieping maar mijn vraag is:

wat is het is nou een schaduwstation en wat is de functie ervan, heb een aantal baanplannen gezien en daar staat de schaduw station onderop, hoe kan je dan de treinen zien of is dat niet de bedoeling?
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: Wilbert op 20 July 2006, 12:45:50
Zie het schaduw station als een soort parkeerplaats voor je treinen. Op deze manier kun je de trienen even "opbergen"
1e trein gaat naar het schaduwstation en een ander gaat weer uit het schaduwstation. Zo krijg je afwisselende dienstregelingen.
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: BVZfan op 20 July 2006, 12:53:33
hoe kan je dan de treinen zien of is dat niet de bedoeling?

Ter aanvulling op het hier bovenstaande: het is dus de bedoeling dat je de treinen daar niet ziet!

- Paul
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: mmhajvth op 20 July 2006, 12:56:00
Je kan er ook voor kiezen om je treinen iedere keer op de rails te zetten en er later weer vanaf te halen maar met een schaduwstation kunnen ze dus gewoon allemaal op je baan en je kan dan makkeijk met allemaal rijden (niet allemaal tegelijk meestal)

En stel je hebt een klein station. een Hondekop staat op het station te wachten tot de IC voorbij komt. de IC vertrekt uit het schaduwstation rijd over de bovenbaan langs de hondenkop en verdweind weer naar het schaduw station. de hondenkop kan daarna vertrekken.

Dit is 1 van de 1000+ situaties die je met een schaduwstation kan doen terweil je anders heel die IC op je baan moet zetten en geloof me dat maakt het niet realistischer  ;D maar ook de lol is er dan snel vanaf denk ik.

dus vandaar, mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn horen we het graag.

Met vriendelijke groet,

Mark

PS: even ingaande op paul, er zijn mensen die een kijkraampje hebben daar hun schaduwstation om alles in de gaten te houden en om er bij te kunen bij problemen.
Let vooral op dat laatste (dat je er nog bij kan als het moet) maar verder moet het idd niet te zien zijn/niet opvallen.
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: snorro op 20 July 2006, 13:56:46
in mijn geval ligt het schaduwstation gewoon in een andere kamer. De "hoofd"baan gaat door de muur naar mijn slaapkamer..en mijn slaapkamer is het schaduwstation

  ;D
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: BVZfan op 20 July 2006, 14:22:34
in mijn geval ligt het schaduwstation gewoon in een andere kamer. De "hoofd"baan gaat door de muur naar mijn slaapkamer..en mijn slaapkamer is het schaduwstation

  ;D

Dan houdt je toch wel de gordijnen dicht in de slaapkamer he, anders is het niet donker genoeg voor een schaduwstation!  ;D ;D
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: BVZfan op 20 July 2006, 14:24:51
PS: even ingaande op paul, er zijn mensen die een kijkraampje hebben daar hun schaduwstation om alles in de gaten te houden en om er bij te kunen bij problemen.
Let vooral op dat laatste (dat je er nog bij kan als het moet) maar verder moet het idd niet te zien zijn/niet opvallen.

Zolang je niet helemaal geautomatiseerd rijdt is het wel handig om op de een of andere manier iets te kunnen zien. Wat ik bedoelde is dat het schaduwstation voor de normale toeschouwer niet direct in zicht ligt.
Je ziet ook wel vaker beveiligingscamera's of webcams gebruikt worden om het schaduwstation in de gaten te houden.

- Paul
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: Simon Stenneberg op 20 July 2006, 19:38:20
Ik heb uiteindelijk geen schaduwstation gerealiseerd, maar had het wel gepland. Het schaduwstation zie ik als een aantal opstelsporen waar je treinen zet die je op de "licht-baan" even niet wilt/kunt gebruiken.
Ik had zelf eerst het idee om een modelbaan op twee verdiepingen te bouwen, waarvan de bovenste de "licht-baan" is.

De onderste zou dan het schaduwstation worden die evengoed zichtbaar was. Daarom wilde ik er wel wat (simpels) mee doen in de vorm van een rangeerterrein, dus met scenery, lichtmasten, seinhuis en misschien een werkplaatsje voor het opstellen van wat locs.

Doordat ik nu Beekbergen nabouw heb ik geen schaduwstation nodig; alles moet hier een plekje krijgen...
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: laurent op 21 July 2006, 20:13:50
een ander soort schaduwstation is de Fiddle-Yard. dat is een "schaduwstation" maar op dezelfde hoogte, dus achter een plank ofzo. Wat je bij voor publiek openstaande modelbanen nog wel eens ziet is dat het schaduwstation van de kant van de bestuurders wel te zien is, maar van de publiekskant niet. een schaduwstation kun je dus eigenlijk beschouwen als een stel opstelsporen.

Laurent
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 30 August 2006, 17:27:43
Zulke fiddle-Yards heb ik ook in ons(bouw niet alleen) banenplan verwerkt. Het lijken er twee maar iedere fiddle-Yard is dan weer op gedeelt voor de diverse lijnen die er op uit komen.
Mijn gedeelte van de modulebaan krijgt één "grote" fiddle-yard en deze bestaat dan uit een stuk van 5 sporen voor de hoofdlijn waar 2 sporen doodlopen en voor de langste treinen worden gebruikt. Daar achter liggen dan 2 kopsporen voor de zijlijn daar naast ook achter de hoofdlijn komen dan 2 kopsporen voor de lightraillijn(ligt hoger) en daar weer schuin achter één kopspoor voor een ander zijlijntje(dus het zijn er eigenlijk 4). De baan bestaat uit twee niveau's waarvan het treinverkeer alleen de onderste gebruikt. De lightraillijn rijd op alle niveau's en volgt daarmee de maaiveld hoogte.
Deze fiddle-yard ligt dan ook achter de baan en lager dan de stad op dat punt. Ik ga spiegels plaatsen om de treinen te kunnen zien, want op de sporen staat vaak twee treinen tegelijk.

Groetjes Michiel
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: Willem van den Broek op 31 August 2006, 12:50:26
Hoi Allen,

Opeens schoot mij de volgende vraag binnen naar aanleiding van dit draadje.
Waarschijnlijk een stome vraag maar ik moet hem even kwijt.

Als ik het goed begrijp:
Een schaduw station is een soort opslag en deze wrodt altijd verstopt (min of meer) dit kan ik wel gedeeltelijk begrijpen.

Maar ik kom tegenwoordig elke werkdag per trein langs dat rangeer plaatsje voor Sloterdijk (sorry weet niet hoe het heet) en daar zie ik eigenlijk ook een soort schaduwstation zou ik zo zeggen.

Dus een Schaduwstation zou ook zichtbaar kunnen wezen?

Of heb ik het niet goed begrepen?

Met vriendelijke groet,

Willem
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: Anoniem op 31 August 2006, 13:27:53
Nee. Natuurlijk kun je de Watergraafsmeer, Hoofddorp Opstel of de Binckhorst nabouwen als je maar genoeg ruimte hebt, maar de functie van een schaduwstation is meer dan alleen die van opstelterrein. Het dient ook (en vooral) om de illusie van de rijtijd te verlengen. Als je een ovaaltje hebt zonder schaduwstation duurt het maximaal 90 seconden voordat je trein het rondje heeft gereden en weer terug is in het station. Bij gebruik van een schaduwstation kun je treinen gerust voor een kwartier "wegzetten" om (en nu komt het wezenlijke gedeelte) de illusie te wekken dat de trein lang onderweg is. Die illusie is redelijk naar de knoppen als je de trein in het zicht wegzet.

Wesley

PS jij bedoelt waarschijnlijk opstelterrein / werkplaats Amsterdam Zaanstraat ;).
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: Jeroni op 31 August 2006, 13:53:02
Precies om wat Wesley nou vertelt heb ik 2 schaduwstations. Heb zelf een baan in de  "hondenbot" vorm. In de beide lussen zijn schaduwstations. Dus trein A rijdt links de tunnel in, vervolgens komt trein B eruit. B erin, C eruit etc etc. Zo krijg je een afwisselende treinenloop. Dus daarom dat je de schaduwstations verbergt. Bij mij zijn ze ook automatisch, dmv een vrij simpel systeem met Fleischmann "denkende wissels" die worden aangestuurd door de trein met reed-contacten.

Off-topic note: ik heb reeds 1 schaduwstation af en werkend. De volgorde van het omzetten van de wissels maakt grote verschillen. Het gevaar met lagere snelheden van bv. zware treinen heeft als bijkomend nadeel (gevaar!) dat deze soms boven de reedcontacten blijven hangen met alle nare gevolgen van dien. Mijn andere schaduwstation staat op het punt gemaakt te worden.......weet iemand een goede automatische oplossing hiervoor? Ik rijd analoog. Bij voorbaat drank!
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: Willem van den Broek op 31 August 2006, 14:41:10
Okee, ik begrijp het het is eigenlijk gewoon een oponthoud plaatsje  ;D

Wesley, het is die opstel plaats die je paseert vanuit A'dam CS naar Sloterdijk, in de rijrichting rechts.  :-[

Kom ook elke dag langs die opstel plaats tussen Muiderpoort en CS staan een aantal treinstellen voornamelijk oud materiaal denk ik tussen een paar hekken (anti sloop/grafiti denk ik) staat ook (please don't schoot me) iets van een DE1 en een paar van die citypendels en iets van hondekop materiaal (sorry ik weet al die benamingen nog niet echt goed)

Groet,

Willem
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: Anoniem op 31 August 2006, 15:04:54
Wesley, het is die opstel plaats die je paseert vanuit A'dam CS naar Sloterdijk, in de rijrichting rechts. 

Amsterdam Zaanstraat inderdaad.

Kom ook elke dag langs die opstel plaats tussen Muiderpoort en CS

Dat is (ex-)opstelterrein Dijksgracht, recentelijk weer in gebruik genomen om oude meuk op te stellen (met hekken en al ;D)
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: mmhajvth op 31 August 2006, 15:15:51
Een schaduwstation op je "bovenbaan" of licht-baan zoals ik zag dat het genoemd werd is ook wel een heel mooi idee! Sterker nog je kan er dan een soort parade opstelplaats van maken waar je mooiste treinen even kunnen staan voor ze weer verder moeten voor hun dienstregeling.
Daarbij moet je dan nog wel een klein schaduwstation uit het zicht hebben om de riestijd te kunnen naboodsen van treinen die onderweg zijn maar dat hoeft dan natuurlijk minder groot te zijn omdat je al een aantal treinen lekker sierlijk voor je neus hebt staan.

Misschien is het zelfs voor de digitaal rijders wel een idee om je programmeer spoor te intergreren in 1 van je voorste opstelsporen in het "schaduwstation"/rangeerterrein op je bovenbaan.

Wat er op Wpl. Adam Zaanstraat staat weet ik helaas ook niet precies
Maar bij Dijksgracht hebben ze toch langere tijd de "overtollige" ICK's (rijtuigen) gestalt?
Ik rijd nog al eens met de trein van Ht Den bosch naar Hlm Haarlem en terug dus vandaar dat ik dat dacht te weten.  ;D

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: Willem van den Broek op 31 August 2006, 15:48:21

Dat is (ex-)opstelterrein Dijksgracht, recentelijk weer in gebruik genomen om oude meuk op te stellen (met hekken en al ;D)
Oud e meuk dacht ik ook gezien de staat van het materiaal  ;D en die hekken waren me dus ook al opgevallen  :P

Grappig eieglijk sinds ik me weer bezig houdt met de hobby kijk ik ook weer veel meer naar het grootspoor  ;D

Willem
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: Anoniem op 31 August 2006, 15:50:40
Een schaduwstation op je "bovenbaan" of licht-baan zoals ik zag dat het genoemd werd is ook wel een heel mooi idee! Sterker nog je kan er dan een soort parade opstelplaats van maken waar je mooiste treinen even kunnen staan voor ze weer verder moeten voor hun dienstregeling.

Dat kan ook heel goed, maar ik zou het niet landschappelijk aankleden (want dan moet het realistisch zijn en vreet het ineens veel meer wissels, sporen en ruimte) en op de een of andere manier afschermen van de rest van de baan...juist om de rijtijdillusie te behouden.

Wat er op de Zaanstraat staat, zijn bakken die in onderhoud zijn en / of wachten op een volgende dienst. Een beetje van alles dus. En idd, op de Dijksgracht stonden ICK's, en dat al langer dan een weekje... Mijn woordkeuze "recentelijk" wilde vooral uitdrukken dat het vóór die tijd jarenlang leeg is geweest.
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: mmhajvth op 31 August 2006, 16:21:23
Nog heel even over dat "schaduw station maar dan op de bovenbaan (liefst midden voor je neus.)
Dat moet je eigenlijk zeer stedelijk aankleden net als bij dijksgracht. Een paar zelf gebouwde flats tegen de achtergrond maken het al ver af!
Daarbij kan je dan een lekker station bouwen.
Voor de mensen die iets minder groot behuisd zijn (zoals ik) kunnen ook opstelsporen samenvoegen met het station zoals vorger heel normaal was. B.V. Boxtel, Den Bosch, Utrecht CS, Zwolle en Groningen hebben/hadden dat. ieders op hun eigen grootte. Erg mooi in ieder geval. Maar inderdaad moet je het weigenlijk wel allemaal stedelijk aankleden. Mag ook 19e eeuws stedelijk zijn voor de mensen die stoom rijden.

Het grote voordeel van een "schaduwstation"/opstelsporen op de bovenbaan is dat je bij onstporingen er veel makkelijker bij kan! En dat je al je dure wissels lekker in het zicht hebt liggen (waar voor je geld  ;D)
En niet te vergeten dat jej e mooiste modellen lekker kan laten pronken!

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: Anoniem op 31 August 2006, 16:34:16
Ja maar je illusie dan?  ::) Je mag van mij zoveel bovengronds opstellen als je wilt, zolang je treinen maar af en toe een tijdje uit het zicht zijn ;D. Sterker nog: je mag van mij alles doen en laten wat je wilt, maar bovenstaande zou mijn advies zijn.
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: mmhajvth op 31 August 2006, 16:42:42
Ja je zal wel een paar sporen achter de schermen nodig hebben (hoeven er eigenlijk maar 4 te zijn wanneer je dubbel sporig rijd.) Dat ben ik met je eens!
Maar dan kan je de rest voor de schermen hebben eventueel. Is gewoon mooier  ;)   ( let op smaak!)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Schaduwstation
Bericht door: Anoniem op 31 August 2006, 17:16:05
Maar dan kan je de rest voor de schermen hebben eventueel. Is gewoon mooier  ;)   ( let op smaak!)

Oh maar mijn project (nog in papieren fase en aan verandering onderhevig) heeft zat opstelruimte "bovengronds" ;D. Dat heeft alleen een meer dan puur exploitatieve functie.

Dat het maar 4 sporen hoeven zijn ben ik niet met je eens, althans niet per definitie. Met twee inhaalsporen krijg je wel wat afwisseling in je treinenloop, maar meer afwisseling = meer sporen ;)