BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Michel van den Hof op 09 April 2015, 09:27:25
-
Hallo,
Op mijn baan zal ik vrijwel alleen rijden met steeds wisselende dubbele loc's aan een trein (1 voorop, 1 achterop), trein- en tramstellen die regelmatig splitsen en combineren en dus gekoppeld en ook individueel moeten kunnen rijden.
Dat betekent bij rijden via een DCC centrale dus dubbeltracties/consists opzetten, er mee rijden en uiteraard ook weer afbreken.
Het is de bedoeling op termijn met iTrain te gaan rijden. Dat werkt niet met opzetten van, rijden met en afbreken van dubbeltracties/consists, maar d.m.v. simultaan aansturen van 2 of meer adressen tegelijkertijd.
Als je in iTrain een trein met de hand rijdt, wie/wat bestuurt dan de trein? Alleen de handregelaar via de DCC centrale of de handregelaar via iTrain via de DCC centrale?
Ik bezit een z.g.a.n. Intellibox Basic en een z.g.a.n. Daisy systeem met Power 2, die treinen ook analoog met PWM aan kan sturen. Beide kunnen helaas geen multitracties/consists opbouwen en afbreken.
Omdat PC besturing nog een eind weg is zal ik beide systemen helaas niet kunnen gebruiken in de eerste fase en weer moeten verkopen.
Welk DCC systeem, bij voorkeur zo betaalbaar mogelijk, met een fijne handheld regelaar en CV uitlees mogelijkheid, is in staat met multitracties/consists om te gaan en werkt op termijn ook makkelijk en goed samen met PC en iTrain?
Zelf zit ik te denken aan het Daisy II Systeem. Dat kan CV's uitlezen, met multitracties/consists omgaan, maar of en hoe het omgaat/kan gaan met PC en software besturing weet ik niet.
Ik hoor graag wat jullie op mijn vragen weten te antwoorden en welk DCC systeem jullie adviseren.
Mvg, Michel
-
Daisy II 64300 kun je met een LocoNet interface koppelen aan een PC. Je hebt dan een LocoNet centrale. De spec's kun je opzoeken.
iTrain stuurt naar ik meen decoder stappen aan. Zet je 2 lok's in tractie zul je ze wat betreft snelheid exact gelijk moeten maken anders gaat de boel wringen. En al helemaal bij een trein met voorop en achterop een lok.
Je kunt moderne decoders ook een consist adres geven. Twee loks luisteren dan samen naar het consist adres en elk apart naar het lokadres. Ook hier moet je de decoders wel exact tunen.
Overigens is mijn advies met Koploper te gaan rijden, dan heb je al dat gedoe niet. Maar daar vroeg je niet om. ;)
Gr, Ben.
-
Dank je Ben. Leg eens uit waarom Koploper en geen iTrain? Welke problemen heb je waarom dan niet?
Mvg, Michel
-
Koploper stuurt dubbeltractie aan op basis van gelijke snelheid in schaal km/hr. iTrain zoals ik lees op fora op basis van dezelfde decoderstap.
Gr, Ben.
-
Dan nog zul je met koploper ook eerst alles goed op snelheid moeten calibreren, net als in itrain. Maakt dus niets uit welk pakket je gebruikt. Je hebt met beiden evenveel "gedoe".
-
Ter info Michel, Koploper versus iTrain is zoiets als tweerail versus drierail. Met de complicatie dat de gebruikers van het ene programma meestal niet zo goed weten hoe het andere programma zich ontwikkelt. :)
Hier Koploper hoor. Programma's zonder leren remmen komen er niet in. Maar misschien heb ik die ontwikkeling bij iTrain alweer gemist. ;D
-
Dat ijken/matchen per snelheidsstap moet ik toch al, want voordat ik met software ga rijden, wil ik dus ook met de hand kunnen rijden. Daar begon het verhaal en de vraagstelling ook mee.
-
Henk, waar ze verschillen weet ik niet. Moet me rijden met software nog geheel eigen maken.
Is 11 april niet de Koploper fan dag? Misschien moet ik daar maar eens heen.
-
ITrain kent ook een ijkmogelijkheid.
-
Ter info Michel, Koploper versus iTrain is zoiets als tweerail versus drierail.
Eerder Wordperfect 5.1 versus Office 365... ;)
Kijk ook eens naar Traincontroller. Dat is ook erg compleet, zoals koploper, maar in een modern jasje, zoals het hoort. Dat Wordperfect kan écht niet meer ;)
-
Ja Traincontroller/Railroad&Co zal ik ook naar kijken.
De bedoeling is:
- personentreinen pendelen en lopen om volgens drgl.
- trams pendelen volgens drgl.
- museumtreinen pendelen volgens drgl.
- goederentreinen worden bestuurd met de hand.
-
Als je een vergelijking wilt zien tussen Koploper en iTrain, moet je eigenlijk eens naar Hobby in Praktijk (http://www.hobbyinpraktijk.nl/workshops/). Daar geven ze workshops in beide en kunnen ze je het verschil gewoon laten zien.
-
Dan nog zul je met koploper ook eerst alles goed op snelheid moeten calibreren, net als in itrain. Maakt dus niets uit welk pakket je gebruikt. Je hebt met beiden evenveel "gedoe".
Uiteraard, je wilt immers op schaal kilometers rijden. Maar zoals ik het begrijp en lees dienen in iTrain beide loks even snel te rijden op dezelfde decoderstappen. Heb ik het mis dan lieg ik in commissie of ik heb wat ik lees verkeerd beoordeeld. ;)
In Koploper kun je lokomotieven die een verschillende snelheid hebben op dezelfde decoderstap toch in tractie laten rijden.
Maar wil Michel zekerheid over iTrain stel je vraag op het betreffende forum.
Gr, Ben.
-
Snelheid ijken is de eerste stap.
En dan weet het programma, bij welke decoderstap een bepaalde snelheid hoort.
Trein A rijdt op stap 15 b.v. 80km/u
Terwijl trein B op stap 7 80 km/u rijdt.
Aan het programma om dit op te lossen.
Als de decoders in Consist gekoppeld worden dan moet de snelheid bij stap 15 voor beide decoders gelijk zijn. Ze krijgen immers beide dezelfde opdracht.
Groetjes
-
Je zult toch in alle gevallen een profiel moeten maken van hoe de lok reageert. En dat betekent in beide gevallen een meting over een vaste afstand om een tabel op te bouwen bij welke stap welke snelheid gehaald wordt. Volgens mij doen beide pakketten eea gewoon op dezelfde manier.
-
In de handleiding van iTrain wordt het begrip consist gebruikt voor multiple tractie, maar zoals ik het lees werkt het net als in Koploper. Het programma kent van iedere loc de snelheid die bij iedere stap hoort en probeert locs te matchen op de manier zoals Wim beschrijft.
Bij de consistmodus zoals die in decoders is geïmplementeerd, moeten de locs wel dezelfde snelheid hebben bij dezelfde rijstap. Dat instellen bij uiteenlopende locs kan een heel gedoe zijn.
-
Je hebt gelijk Henk, iTrain hanteert inmiddels ook de methodiek die ik ken uit Koploper. Heb daar zonet ook een mailtje over gehad.
Gr, Ben.
-
Dank allen,
Het gaat mij pas in 2e instantie om rijden met software, in eerste instantie om met de hand, zonder aanwezigheid van software, melders, e.d., in dubbeltractie/consist te kunnen rijden.
Dat moet ik dus al eerste voor elkaar krijgen, d.m.v. snelheden matchen in alle snelheidsstappen, en dat kan niet met de aanwezige Intellibox Basic en Daisy/Power 2.
Wat ik dus al vervanger het beste aan kan schaffen is de 1e vraag.
Niet te duur, handheld, redelijk modern, multitractie/consist kunnen, en op termijn probleemloos met de software samen kunnen werken.
De Daisy II Systeem kan dit allemaal, maar is dit de meest wijze aankoop?
En als het Daisy II systeem d.m.v. een Loconet interface aan een PC hangt met iTrain danwel Koloper, en een deel rijdt automatisch via de software, hoe laten treinen zich dan handmatig rijden?
Is dat rechtstreeks met het Daisy II Systeem, of via de software?
Want de commando's van software naar treinen is toch altijd via het Daisy II Systeem?
Mvg, Michel
-
In plaats van een Daisy II Systeem, zou dit een betere keuze zijn?
Tams Master Control / Easy Control
Mvg, Michel
-
En als het Daisy II systeem d.m.v. een Loconet interface aan een PC hangt met iTrain danwel Koloper, en een deel rijdt automatisch via de software, hoe laten treinen zich dan handmatig rijden? Is dat rechtstreeks met het Daisy II Systeem, of via de software?
Ligt een beetje aan het programma dat je gaat gebruiken wat de mogelijkheden zijn. Zo kan je in koploper een "handregelaar" aanmaken die gekoppeld is aan een adres. Via dit adres op de daisy II kan je dan een lok besturen als je die via het programma koppelt. Je kan ook een rangeerdeel maken op je baan en dan iedere keer een lok / trein "overgeven" aan de computer. En natuurlijk schakelen van wissels en wisselstraten via een tableau. Dat kan allemaal met koploper en ook de meeste andere computerprogramma's.
Over de centrale: Ik zou voor de Daisy II gaan vanwege de aanwezigheid van loconet.
Groet Ronald.
-
Ik heb moeite om je vragen te volgen Michel, maar dat ligt ook aan mij. Voor het rijden in multiple tractie bestaan verschillende mogelijkheden.
1. Locs zelfde adres geven. Is geen optie, want niet te veranderen zonder loc van rails te nemen.
2. De consistfunctie in de decoders. Die kan je in ieder geval via Pom activeren en weer uitzetten. Is dus een optie en kan met iedere centrale die een Pom modus heeft.
3. Sommige centrales kunnen locs met verschillende adressen koppelen en weer scheiden. Je zoekt kennelijk een centrale die dat kan.
4. Via een computer. Ik kwam er net achter dat als je in Koploper twee locs koppelt tot een tweespan, dat die dan ook gezamenlijk op een handregelaar met het adres van de zogenaamde masterloc reageren. Wist ik ook niet. Moest ik even proberen. Dat zal bij andere programma's ook wel zo gaan.
Wat ik niet weet is of er decoders zijn waarbij de consistfunctie met een functietoets is aan en uit te zetten. Dat zou voor jouw vraagstuk denk ik ideaal zijn.
-
Kijk bij je vergelijkend waren onderzoek ook eens bij Lenz. Kent ook alle mogelijkheden die je wilt.
Marius.
-
Z21 heeft ook dubbel tractie mogelijkheden in de app ingebouwd. Misschien is dat een optie?
-
Ben even aan het zoeken gegaan, maar kun je een Klompentrein gewoon laten rijden door de beide (Piko) 2200-en hetzelfde locadres te geven? En kun je ze eventueel ook beide met de cabine naar de buitenzijde laten rijden? Dan rijden ze dus eigenlijk tegengesteld aan elkaar (een cv anders instellen?). Ik heb een IB Basic en die kan multitractie niet aan, dus beide locs een ander adres zou dan niet gaan (hoeft ook niet als je ze steeds aan de trein laat en niet voor iets anders gebruikt)?
-
Ja ;D
Zou er wel voor zorgen dat ze minimaal allebei gelijk ingesteld zijn qua topsnelheid en geijkt zijn om een gelijkwaardig rijgedrag te krijgen.
En voor die verschillende rijrichtingen zal je inderdaad CV29 even moeten aanpassen.
-
Dat zou kunnen. Je kan ook bij de tweede loc CV19 de waarde geven van het adres van loc 1* + 128, dit zorgt ervoor dat loc 2 reageert op het adres van loc 1 en ''achterstevoren'' rijdt. Als je dit niet meer wilt zet je CV19 weer op 0.
*Loc 1 heeft adres 23, dan zet je in CV19 van loc 2 dus 151.
-
hoi,
Ben even aan het zoeken gegaan, maar kun je een Klompentrein gewoon laten rijden door de beide (Piko) 2200-en hetzelfde locadres te geven? En kun je ze eventueel ook beide met de cabine naar de buitenzijde laten rijden? Dan rijden ze dus eigenlijk tegengesteld aan elkaar (een cv anders instellen?). Ik heb een IB Basic en die kan multitractie niet aan, dus beide locs een ander adres zou dan niet gaan (hoeft ook niet als je ze steeds aan de trein laat en niet voor iets anders gebruikt)?
Kijk ook even in dit artikel: Multi-tractie rijden (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Multi-tractie_rijden).
Groet Ronald.
-
Wat ik niet weet is of er decoders zijn waarbij de consistfunctie met een functietoets is aan en uit te zetten. Dat zou voor jouw vraagstuk denk ik ideaal zijn.
Modernere decoders kunnen dit via functiemapping. Dit betekent wel dat de beide locomotieven geijkt moeten worden. Dus ook weer via de CV's de rij karakteristiek gelijk programmeren.
Wat betreft je centrale blijft eigenlijk alleen over dat je POM moet kunnen programmeren en/of voldoende functies aan sturen.
Zonder PC (Koploper of iTrain of een ander programma) is multiple rijden een aardige klus.
Groet,
Gerard van der Sel.