BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: BredaSpoor op 06 April 2015, 21:10:27
-
Hallo mede-modeltreinliefhebbers,
Sinds kort ben ik weer begonnen met het voorbereiden van een nieuwe modelbaan.
Vroeger bij mijn ouders op zolder had ik enkele grote tafels die ik met schragen ondersteunde. Dit voldeed.
Echter, nu wil ik een tafel met onderliggend schaduwstation. Bovendien wil ik het geheel op wielen plaatsen, zodat ik aan alle kanten erbij kan.
Globaal zal de tafel 1,30 x 4,30 gaan worden.
Wie heeft een goed voorbeeld van het onderstel/poten etc.? liefst op wielen, maar daar verzin ik zelf anders nog wel wat op.
Bedankt!
Groet,
Mark
weer begonnen met modeltrein
-
Hoi....
Allereerst: Welkom op het forum!
Wel erg breed 1.30.... Goed dit was mijn oude baan: De bouw van mijn baan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.0.html). Het ding was op wielen om aan de achterzijde te kunnen komen. Je kan verderop in die draad vinden waarom de boel in de tuinhaard terecht gekomen is.
Succes!
Groet Ronald.
-
Dag Mark,
Mijn vorige baan had ik ook op schragen maar ook op wielen. Ik had een grondplaat gekocht en daar van die zwenkwieltjes uit de bouwmarkt ondergezet. Vier op de hoeken en een in het midden. Zo had ik een verrijdbare plaat, alleen maar 15 cm van de grond. Op die plaat had ik schragen gezet en daar bovenop de echte treinbaan gelegd. Die bestond wel uit een bakconstructie, dus een plaat met zijwanden eronder voor de stevigheid. Dit was een relatief goedkope oplossing want die platen, de wieltjes en de schragen waren allemaal vrij goedkoop. Als je meerdere niveau's wil hebben dan kun je natuurlijk ook een houten frame op de bodemplaat timmeren. Misschien een vreemde oplossing maar ik doe vaak maar wat ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tafel_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tafel_5.jpg)
Edit: oh ja, en ik kon er ook nog mijn besturing en mijn modeltreindozen onder kwijt (y)
-
Goedenavond Mark
Mijn modelbaan staat ook op wielen en ik kan daardoor eenvoudig aan alle kanten bij de baan.
Zie http://www.martontheweb.nl (http://www.martontheweb.nl)
Met spoorse groet,
Mart
-
Dag Mark,
Ik weet niet of het wel zo verstandig is om een baanconstructie van 4,30 meter lang op wielen te zetten. Het lijkt me niet erg praktisch om zo'n grote constructie te moeten verrijden. Je moet wel een heel erg stevig frame maken om ervoor te zorgen dat het niet gaat draaien, bewegen, schranken, wringen, etc. Het lijkt mij, dat je bij het verrijden grote problemen zult krijgen.
Een breedte van 1,30 meter is inderdaad teveel om erbij te kunnen. Misschien zou je een andere oplossing kunnen vinden in de vorm van één of meerdere luiken die je weg kunt klappen.
-
Dag Mark,
Zoiets?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2518.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2518.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2520.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2520.jpg)
Ik kan het brugdeel tussen de twee tafels wegnemen. Dan kan ik de tafels naar wens verrollen om overal bij te kunnen.
Met vriendelijke groet,
Hans
-
Ik weet niet of het wel zo verstandig is om een baanconstructie van 4,30 meter lang op wielen te zetten. Het lijkt me niet erg praktisch om zo'n grote constructie te moeten verrijden. Je moet wel een heel erg stevig frame maken om ervoor te zorgen dat het niet gaat draaien, bewegen, schranken, wringen, etc. Het lijkt mij, dat je bij het verrijden grote problemen zult krijgen.
Dit heeft vooral te maken met de kwaliteit van je wielen, en de vlakheid van je ondergrond.
Mijn eigen baan is 7,2 x 0,6 m en is als één geheel te verrijden.
Ook bij zo'n smalle baan is het prettig als je er aan de achterkant bij kunt!
De vloer is laminaat, de wielen zijn professionele (Japanse) zwenkwielen 50 mm, dus niet van de bouwmarkt.
Totaal zitten er 10 wielen onder. De poten zijn vuren 44x44 mm, die zitten stijf onder de baan gemonteerd en zijn 2 aan 2 gekoppeld.
Aangezien de gehele baan een 9 mm multiplex bovenzijde heeft, is deze stijf in het horizontale vlak, en vervormt dus niet.
-
Ik heb ook zitten puzzelen met stevigheid en gemak en heb er uiteindelijk voor gekozen om een houten frame te maken op poten (dit zou ook evt met wielen kunnen) en dan de treinbaan zelf in modules op te bouwen en deze op het frame te leggen. dan heb je een relatief licht en stevige basis en de modules zijn nog uitwisselbaar. alle bekabeling en accessoires bevestig ik zelf dan aan het frame ipv de modules/treinbaan zelf.
dit ter idee vorming.
-
Hoi,
Als een beetje kosten niet echt een probleem is: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22460.msg3221524280.html#msg3221524280
Verrijdbare frames uit Aluminium ?? (y)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Kasten_14.jpg)
Grtzz,
Karst
-
Nou ja, kosten. Hout is ook niet goedkoop meer tegenwoordig.
En op je totale treinbaan is het de investering wel waard, zo'n alu constructie.
-
Massief eiken onderstel, module bakken erop..
(http://i36.photobucket.com/albums/e16/milocomarty/Cardigan%20Bay/DSC_0961_1556.jpg)
-
Massief eiken. Een jaren 70' keuken. Ontdek ik een trend? ;)
Maarre.... mooie baan Martin. En je hebt er ook de ruimte voor.