BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: pevede op 11 October 2007, 17:38:30
-
Wat voor elektronica heb ik nodig voor een schaduwstation?
-
Eh, wat dacht je van schaduwstationelektronica? ;)
Serieus: je vertelt heel erg weinig. Wat wil je met je schaduwstation? Wat moet er automatisch? Wat voor systeem gebruik je nu (2 rail, 3 rail, analoog, digitaal)?
-
o,sorry hoor
ik heb sinds enkele weken een baan van minitrix gekregen met veel rails veel treinen en veel wissels nu werd mij door de gever van dit materiaal gezegd dat je in of onder een berg een schaduw station moet maken waardoor het lijkt dat de treinen langer weg blijven
helaas had deze man geen boeken over baanontwerpen of wat dan ook het is namelijk materiaal van rond 1980 dus best al oud maar nog in zeer goede staat
ik heb nu 2x 2 sporen liggen met een wisselstraat waar ook het station moet komen dus nu gaat het mij er om hoe bouw ik een schaduw station en wat heb ik er voor nodig er zaten een aantal groenen en gele schakelaars bij verder niets dus wie het weet mag het mij vertellen graag niet te ingewikkeld want zoveel weet ik er niet van
bij voorbaat mijn hartelijke dank voor uw of juli medewerking
perry
-
dat je in of onder een berg een schaduw station moet maken
Van moeten is natuurlijk geen sprake maar als je het toch wilt zal je een stukje electronica moeten gaan inbouwen voor een analogebaan.
Rijd je digitaal dan wordt het weer een ander verhaal.
Groet Jaap
-
Lees netiquette punt 12 eens.
Limiteer de lengte van een regel tot ongeveer 65-70 karakters en gebruik geen speciale karakters (karakters met accenten, lijnen en dergelijke). Dit om te voorkomen dat anderen problemen krijgen met het lezen van uw E-mail;
Maakt lezen een stuk gemakkelijker.
vergeet dat van die e-mail
-
Perry,
een schaduwstation is ook een klein beetje afhankelijk van het aantal treinen in verouding met je baan wat je hebt.
Kort gezegd, meer treinen kleine baan? Dan is een schaduwstation zeker een goede optie.
Kleine baan weinig treinen, zou ik kijken of ik het zonder kan doen.
Zo aan je info te lezen ben je een beginneling in deze hobby. Gebruik de zoekfunctie op dit forum eens en kijk ook eens naar vragen van andere beginners.
Zoek tevens eens op "schaduwstation" ik denk dat je genoeg links tegen zult komen en dat je hier heel veel info uit kan halen
Denk je de volgende keer even aan de leestekens? Veel forummensen zijn je dankbaar, een goede leesbaarheid van een bericht is leuker om te lezen en te beantwoorden dan een bericht waar we niks van snappen, uiteindelijk ben je dus zelf ook gebaat bij een goed te lezen bericht.
mvg,
Sander
-
Hoi beste mensen,
Ook ik heb een vraag over een schaduwstation.
Maar eerst even een inleiding het is voor mij immers de eerste keer dat ik van deze mogelijkheid gebruik maak. 25 jaat geleden begonnen met treinen hobby in N spoor toen nog geen digitale toestanden. Inmiddels alles verkocht en een nieuwe start gemaakt met Marklin digitaal.
Als pesionado heb je daar nu ook de tijd voor. Eerst met start set een ronde maken en nu verder uitbouwen. Mijn treinplaat is 270x140 cm.
Ga op 3 niveau,s werken. Op de onderste plaat heb ik een keerlus gemaakt met een schaduwstation met een extra spoor.
Wat wil ik:
De ene trein rijd naar onderbouw via tunnel en er komt een ander treinstel uit wat op het schaduwstation klaar staat en automatisch door binnen komende trein is gestart.
Er is zeer veel informatie op internet over de te gebruiken decoders, (s 88) maar helemaal helder is het voor mij niet.
Ik gebruik nu Marklin mobiel station, maar ben aan het sparen voor Marklin central station 60212. Ik begrijp dat ik daarmee alles digitaal kan aansturen.
Geld dan dan ook voor een schaduw station ???????
Ik hoor graag. MVG Ed
Mijn complimenten voor deze site.
-
Hallo Perry en anderen,
Momenteel ben ik zelf bezig om een schaduwstation met 5 - 6 opstelsporen
op te bouwen. Dit doe ik met de zogenaamde modules van Lauer. Voordeel (mijn mening) van het gebruik van dit systeem is dat het schaalbaar is. In zoverre ik het kan beoordelen is het zowel bruikbaar voor 2- als 3 railsystemen, digitaal en/ of analoog. Schaalgrootte (H0,TT etc) maakt niet uit. In mijn situatie maak ik gebruik van de volgende modules: (citaat)
"De Lauer schaduwstationbesturing bestaat uit een centrale module LBS 10 (art. 2010) per schaduwstation en per drie sporen een wisselbesturingsmodule LBS 21 (art. 2022) voor digitaalbedrijf. Daarnaast is er per spoor een meldmodule LBS 90 (art. 2090) nodig voor terugmelding en handbediening. Een extra zgn. omloopspoor binnen het schaduwstation kent het systeem niet maar kan natuurlijk altijd wel aangebracht worden en dient dan handmatig bestuurd te worden. De standaard afloop binnen het schaduwstation is: altijd 1 vrij spoor, een binnenkomende trein op dit vrije spoor laat de eerst binnengekomen trein weer vertrekken. De wissels worden door de module geschakeld en de voor het melden en stoppen van de trein is een eenvoudige stopsectie van ca. 40 cm voldoende"
Als extra hierbij gebruik ik (op advies) nog de LBS 15 om storingen ingeval van kortsluiting op de baan te voorkomen. Ik ben nog volop aan het bouwen en kan je dus nog niet vertellen hoe goed e.e.a functioneert. In theorie ziet het er in ieder geval goed uit. Er zijn waarschijnlijk nog vele andere oplossingen. Wellicht helpt dit verhaal je bij het maken van een goede keuze. E.e.a is in ieder geval zeer compact weg te bouwen. Suc6! gr. Paul
-
@Ed
Met een centrale bestuur je zelf treinen en wissels. Voor wat jij wilt is daarnaast een treinbesturingsprogramma nodig, in Nederland wordt daarvoor veelal Koploper (c) van Paul Haagsma gebruikt maar met M* is, of inmiddels was, dat niet te gebruiken, dat moet je wel even nagaan.
Het treinbesturingsprogramma moet ook weten waar de treinen zijn, daarvoor moet de baan in blokken worden ingedeeld die van een of meerdere bezetmelders moeten worden voorzien. Ik ben geen M*-rijder dus specifieke details kan ik je niet geven maar er is op deze site vast voldoende info te vinden