BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Tomasso op 31 March 2015, 11:03:46
-
Beste allemaal,
Bij mijn hofzug van Trix zit ook een mooie loc die digitaal is voorbereid. Er kan zo een decoder ingeprikt worden, maar het ding rijdt ronduit beroerd. Nu wil ik de boel gaan instellen, maar automatisch met CV 54 komt er niet veel bijzonders uit. Als ik de motor handmatig instel dan wordt het al helemaal niks. Dus wie weet er wat meer over deze loc? Wat voor motor zit er bijvoorbeeld in en welke CV waarden zijn er nodig om het ding goed te laten rijden? En zitten er nog dingen in die er uit moeten zoals ontstoorspul of condensatortjes/spoeltjes/weetikveelwat? Anybody?
Alvast bedankt!
Mvg.
Tom.
-
Bij het plaatsen van een lopi v4, in oudere loks, sloop ik er altijd het kleine condensatortje over de motor uit. Bij loks als de roco 2200 end ook het C-tje en de twee spoeltjes.
Liep die lok analoog wel goed?
-
Als een zonnetje...
-
Als een zonnetje..
Analoog? Of na het verwijderen van de extra zooi? ;D
-
Analoog, zooi moet er dan waarschijnlijk nog uit ;D
-
Dan kom eens op stoom. Zo lijkt het eerder op een oude diesel ;).
-
Beste Tomasso,
Ik ben nieuw hier (heb me nog niet eens voorgesteld maar dat komt nog wel ;D) maar ik zag je bericht. Ik heb zelf pas de P8 van Trix (22023) digitaal gemaakt met een ESU Lopi4 (21-polig) en die liep gelijk goed op de fabrieksinstellingen. Misschien de decoder een keer resetten? Wel heb ik een andere tip: bij mij gaf de loc telkens kortsluiting op wissels en in bochten. Dit bleek te komen omdat de wielen van de tender bij ver draaien het frame van de tender raakten. Deze is van metaal dus maakten beide kanten verbinding en dus kortsluiting. Bij Marklin geen probleem maar bij Trix 2-rail natuurlijk wel. Ik heb dit opgelost door twee lagen normaal plakband (doorzichtig) aan de onderkant tegen het frame te plakken. Zodoende is het frame geïsoleerd wanneer de wielen er tegenaan komen. Waarschijnlijk zal dit wel slijten maar dan kan ik het opnieuw doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trix_22023_P8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trix_22023_P8.jpg)
-
Ha H0, mooie loc, maar met 1 groot verschil; deze is natuurlijk hartstikke modern met 21 polige aansluiting en zo, die van mij is alweer 19 jaar oud (ouder type motor, 8 polige decoderaansluiting, superouwerwets natuurlijk). Dat resetten heb ik al geprobeerd, maar ik kom er weinig verder mee. Dusch, straks eerst eens de boel vakkundig slopen om te kijken wat voor motor er in zit en dan eens als die overtollige zooi er vanaf halen. Kijken of het ding dan wil doen wat ik wil ;D Maarre, wel bedankt voor de tip natuurlijk...
-
De loc maar eens open geschroefd. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien de loc bol staat van de details moest de helft er eerst af voordat de kap er af kon. Maar goed, dan heb ik meteen een kijkje in de loc gehad, dus het moest maar. Eenmaal open ziet het er zo uit:
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/04/01/d4e03edc25af8bc7444df82d624f2660.jpg)
Dit is dan de motor. Er zijn geen kenmerken te zien, behalve dan de paar nummers op de achterkant (voor zover iets ronds een achterkant heeft):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2501.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2501.jpg)
Op de foto logt nog een gewicht en zie je de ketel los liggen. Om er bij te kunnen moet eerst de schoorsteen er af en aan de onderkant van het machinistenhuis moeten 2 schroefjes los.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2503.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2503.jpg)
Enfin, het probleem ligt dus niet hier, aangezien de besturing ervan uit de tender komt. Dus morgen de tender maar eens open maken en dan de printplaat ff op de foto zetten. Wellicht kan daar dan wat af gesloopt worden zodat het ding eindelijk eens goed gaat rijden...
-
Klokankertje zo te zien. Het kan goed kloppen dat die met de standaardinstellingen van de LoPi slecht rijdt.
In de gebruiksaanwijzing van de LoPi staan wat instellingen voor Trix met Maxon en voor Faulhabers.
-
Ha Henk,
Die heb ik al geprobeerd, maar tenzij ik wil wachten tot de dag des oordeels voordat het ding eens een rondje heeft gereden, werken die instellingen daarvoor niet. Met die instellingen kruipt de loc op maximum snelheid over de baan... Maar goed, zal nog eens wat foto's van de tender maken, wellicht dat het ligt aan een condensatortje of zoiets (er moest toch wat uit gesloopt worden)?
-
Toch de tender maar ff opengemaakt.
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/04/01/e4a4663545f6f646ff548713f75df46a.jpg)
Daar zat voorheen een analoog besturingselement in geprikt met daarop allerlei electronica:
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/04/01/a2337152f6b284a557f7460d196e7998.jpg)
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/04/01/a8894f3872c7922f9170406494630c44.jpg)
Echter, als je de analoge besturingseenheid er uit haalt, dan haal je al die overtollige spullen er ook uit. De decoder zit dan ook rechtstreeks, zonder allerlei andere dingen zoals condensatortjes of weerstandjes aangesloten op de motor:
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/04/01/3cc58dfff39b317337aeaf96dc69c605.jpg)
Nu zou je zeggen dat het toch goed in te regelen moet zijn, maar ondanks dat de boel analoog uitstekend rijdt, wil het digitaal niet vlotten. Nadat ik de instellingen had geprogrammeerd voor de maxon/faulhaber motor was het zelfs bedroevend slecht. Dus ik ga er maar eens een avondje voor zitten, eens kijken of ik begrijp hoe al die CV's in elkaar steken en dan maar eens puzzelen. Bij een bevredigend resultaat zal ik de CV's hier neerzetten, aangezien er nergens op het web wat te vinden is. Zo kan iedereen ervan profiteren... Goed, puzzelen dus...
-
Ik ben echt wel een fan van ESU decoders, maar heb je al eens een ander merk geprobeerd in samenhang met dat type motor?
-
Nope, heb ze niet zo rijkelijk voorhanden zeg maar ;D
-
Ook niet toevallig in een andere lok zitten?
-
Nee, ben ook fan van esu ;D
-
Bij die 60Marklins ook geen multiprotocol ;) :P.
-
Nope... Maarre, even voor de beeldvorming, wat gebeurd er als je de 8 polige decoder er verkeerd om in prikt?
-
Geen probleem, alleen de verlichting brand dan niet of niet correct, er kan in ieder geval niets sneuvelen.
Mvg Theo
-
Phew
-
Is dat het gelijkstroom broertje van de 2881 van Märklin? Lijkt op het eerste gezicht hetzelfde te zijn wat motorisering betreft. Die loc heeft een speciale decoder nodig, dus misschien kan je op een van de Märklin forums informatie vinden wbt de instellingen voor de ESU
Edit:
Pak instellingen voor Württemberger C van Märklin (is dezelfde motor) en vergeet niet weerstandjes in de verlichting draden te zetten.
-
Echter, als je de analoge besturingseenheid er uit haalt, dan haal je al die overtollige spullen er ook uit. De decoder zit dan ook rechtstreeks, zonder allerlei andere dingen zoals condensatortjes of weerstandjes aangesloten op de motor:
Ja, maar het gaat niet om een condensator die tussen decoder en motor zit aangesloten, maar tussen de twee motoraansluitingen is geschakeld. Op de foto kan ik niet zien waar de motor precies is aangesloten en dus ook niet welke van die paar componenten de betreffende condensator zou kunnen zijn.
-
Ha Henk,
Op de motor zelf zit niks, alleen een groen en een blauw draadje. Als je dat draadje volgt naar de printplaat dan zie je (ik) dat ze rechtstreeks aansluiten op de oranje en de grijze pool van de decoder. Daartussenin zit niets en ook op de achterkant van de motor zit dus niets (geen ontstoringsgebeuren of wat dan ook). Dat betekent dus dat in wezen de decoder rechtstreeks op de motor zit aangesloten...
-
Nog ff verder gezocht de motor is een faulhaber 1331L015S. Nu maar eens kijken hoe ik die goed aan de praat krijg...
-
Jawel Tom, de motordraden staan rechtstreeks in verbinding met de decoder. Maar de bewuste condensator zou tussen de twee motorddraden moeten zijn geschakeld . Het kan dat die op de dummyplug zit en dan is hij weg natuurlijk. Maar ik zie nog wat componenten op de print zitten.
-
Die zijn voor de led-verlichting. Et zitten een paar weerstandjes op, maar als je de banen van de print volgt, dan zie je dat die niet op de banen van de motorsturing zijn aangesloten. FF een foto bewerken om te laten zien wat ik bedoel... Momentje...
-
Ik geloof je wel Tom. :)
-
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/04/02/b78fa74ab9007140abc4c0a914fc86f3.jpg)
Op de foto is te zien dat over de groene baan een iets zit, maar dat zit niet op die baan aangesloten. De groene baan loopt er onderdoor. De blauwe baan is helemaal recht zonder enige tussenkomst van componenten. De pijltjes geven aan welke kleur draad er van de decoder is aangesloten op de pinnetjes...
-
Hallo
Lopi 4 en Faulhaber zijn geen goede combinatie. Je bent niet de eerste die dit ondervindt.
Heb je geen oudere V3 die je erin kunt zetten?
Bart
-
Waarschijnlijk staat op http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postsm429207findlastpost_Wurttemberg-C-and-LoPi-V4.aspx#post429207 de oplossing (laatste bericht).
Die loc heeft net zoals de S10 een Faulhaber motor
Eventueel de decoder laten upgraden als het niet wil werken
-
Eureka! De loc rijdt en rijdt goed! Ik heb het boekje van de decoder erbij gepakt en ben eens met de CV's gaan rommelen. In eerste instantie dacht ik dat het te maken had met de lastregeling, CV 56. Die heb ik op 0 gezet en toen reed de loc eindelijk goed zonder horten en stoten. Echter, tijdens het rijden vertraagde de loc nog wel eens in bochten of op wissels. Die lastregeling moest dus gewoon aan staan! Enfin, na bladeren en puzzelen gewoon eens het rijtje CV's gaan afwerken en bij CV 52 was het raak. De loc schokte in eerste instantie en reed in de lagere regionen behoorlijk slecht. Toen ik CV 52 op 1 had gezet gleed de loc van zijn plaats. Helemaal goed dus! De loc stond intussen op rijstap 1 en ik kon daardoor meteen zien welke invloed elke waarde op de loc had. Na lang puzzelen dus op waarde 1 uitgekomen. Daarnaast de loc op rijstap 2 gezet en ook daar nog ff aan het tunen geweest in CV 54. Ik heb daar tussen stap 1 en stap 100 gerommeld en ben uiteindelijk op een waarde van rond de 40 terecht gekomen. De lastregeling staat in CV 56 nu gewoon op 255 (= de maximale waarde) en de loc rijdt werkelijk voorbeeldig! Intussen zie ik dat ook I van Zon iets soortgelijks heeft gepost hier, alleen wijken die waarden toch nog wat af. Wat rommelen met de CV's zorgt er dan ook voor dat de loc goed kan rijden. De standaardwaarden van Esu voor Faulhaber of Maxon motoren werken echter totaal niet voor mij. Tunen dus.
De waarden nog ff op een rijtje:
CV 52: waarde 1
CV 54: waarde 40
CV 56: waarde 255
De loc rijdt nu dus al prima, heel misschien kan er nog iets fine getuned worden, maar dit zijn denk ik toch wel de beste resultaten haalbaar. Nu de boel nog ff smeren en dan hoor je de loc niet meer... Ben er blij mee! :D
Zal binnenkort eens een filmpje maken...
Iedereen bedankt voor de input natuurlijk!
-
Ik hoor altijd lyrische berichten over faulhaber motortjes, maar ik heb Roco loc's die veel mooier en vooral stiller rijden. Hoe dan ook, de boel rijdt verder goed en de loc is 1 brok metaal, dus ontzettend zwaar. Jammer dat ik verder niks met Duitsland heb, want het is echt een mooie loc om te zien. Maar goed, ik had nog een decoder over en de loc stond er toch... Nu moet de boel weer open, omdat ik ben vergeten de boel te smeren... ;D
-
Ik heb een vraag over een sounddecoder. Stel dat ik hier een sounddecoder in zou willen doen, welke sound zou bij deze loc dan het beste passen? Ik heb er totaal geen ervaring mee, koop je zoiets kant en klaar of moet je dat er zelf op zetten? En welke keuze is er en wat is dan de best passende keuze? Iemand die me op weg kan helpen?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Is de S10 de latere BR17?
Daarvan zijn soundversies verkocht. In ieder geval van de Fleischmann BR17. Dan zou je de decoder moeten kunnen bestellen. Maar misschien is er ook wel een Mätrix soundversie geweest.
-
Ha Henk,
Ik heb 'm gevonden van Fleischmann. Dat is hetzelfde geluid als voor de P8 en de BR 39, dus dat komt mooi uit. Thanx!
-
Is het bruikbaar? Mooi.
Ik heb weinig met stoomlocs en weinig met geluiddecoders. ;D
Ik weet wel dat er ongeveer drie mogelijkheden zijn.
1. Decoder met al ingebakken geluid kopen. ESU en andere fabrikanten hebben daar een assortiment van. En die Fleischmann decoder hoort ook bij dat genre. Mijn enige stoomloc is een BR65 en heeft het geluid van een BR23 gekregen. Vast een gruwel voor de fijnproever, maar mooi zat voor mij. :)
2. Een decoder kopen en daar met de juiste apparatuur (programmer) zelf een kant-en-klaar geluidsbestand in laten lopen. ESU en andere fabrikanten hebben heel veel geluidbestanden op de sites staan. Heb je niet de apparatuur, dan kan een winkel dat ook voor je doen. Voor de BR38 zijn die bestanden er ongetwijfeld.
3. Zelf verder kloten aan een bestand of eigen files in decoder laten lopen.
-
Hebben ze serieus het geluid van een P10 in een P8 gezet? Daar zit nogal een verschil in wat betreft de bijgeluiden bij het wegrijden uit stilstand.