BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: IJmc op 30 March 2015, 20:42:00
-
Een kort vraagje.
Ik ben op zoek naar koppelingen (1:87) die minstens een 0.5mm korter koppelen per kant dan de fleischmann profi's.
Bestaan ze of is zoiets zelf te maken?
-
Koppelingen inkorten met de vijl?
Als het niet lukt, vervang je eenvoudig de koppeling.
Maar waarom wil je dit?
Die Fl-mannen rijden toch aardig strak tegen elkaar?
groeten
Hendrik Jan
-
Arnold
Als je gebruik maakt van nem schachten dan kan je van de schacht 0.5 mm afvijlen dan kan je de koppeling iets verder in de schacht steken, eventueel een drupje lijm gebruiken zodat de koppeling niet naar voren wordt getrokken.
mvg Joop
-
De blauwe blokkendozen kunnen strakker gekoppeld worden.
Duwend in bochten getest en het staat beter.
De nem afvijlen doe ik niet omdat alles uit elkaar moet halen, ik pas liever de koppeling aan of neem andere.
-
De koppeling afvijlen dus.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Plaatjes?
groeten
Hendrik Jan
-
Voordat je ergens aan gaat vijlen zou je eerst de positie van de koppelschacht kunnen controleren, maat e in NEM362 (http://www.morop.eu/de/normes/nem362_d.pdf)
-
En Symbolen, is dat een optie?
Grt
Johan
-
Wat voor symbolen? Pijltjes, vierkantjes, rondjes ;D
Misschien Symoba wat je bedoeld.
Is wel ff wat meer werk dan een NEM schachtje inkorten.
-
Ik wil de nem laten voor wat het is.
Geen Symoba.
Piko heeft ook kortkoppelingen voor vaste stammen.
Ik ga die maar eens proberen.
-
Dat zal niet uitmaken. De profi's zijn perfect volgens norm gefabriceerd. Die Piko's koppelen niet korter. Het probleem zit bij de schachten.
-
.....hoeveel je ermee wint weet ik niet precies, maar bij de Fleischmann Profi koppelingen kun je aan de achterkant wat materiaal weg vijlen waardoor je ze iets verder in de schacht kunt duwen. Als je daarna aan de achterkant van de schacht (na plaatsing vd koppeling) een stukje ijzerdraad (vuilniszaksluitdraad zonder het witte plastic) om de pootjes van de koppeling heen draait zit het zaakje weer geborgd. (y)
Hoef je iig niets aan je materieel te wijzigen.
Ik zit heel hard te denken bij welke rijtuigen ik dat ooit gedaan heb......
Bij de Roco koppeling lukt dit overigens niet. Die is iets ieler geconstrueerd. Als je daar de vijl langs haalt vallen de pootjes eraf.
Mvg
Sander.
-
Tillig heeft TT koppelbomen voor permanent gekoppelde stammen.
Zelfde NEM aansluiting als bij H0.
Mogelijk iets korter, anders in het midden iets wegnemen en weer aan elkaar lijmen.
http://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-08827.html (http://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-08827.html)
Mvg, Michel
-
Als ik die koppelboom zo zie, heeft TT dezelfde schacht als n, niet als H0. En ik mag toch aannemen dat ze te kort zijn. ???
-
Ja klopt. Is H0 anders dan?
-
Best wel. :)
http://www.miba.de/morop/nem362_d.pdf (http://www.miba.de/morop/nem362_d.pdf)
Vijlen aan de Profi zoals Sander en Hendrik Jan suggereren lijkt me overigens inderdaad een goede mogelijkheid als Arnold per se de schacht niet wil veranderen.
-
Ik ben eruit.
Het zijn de Piko's geworden.
Per koppeling aan de kop 0.5mm eraf en de staart 0.5mm erbij.
Zie link:
https://drive.google.com/open?id=0Bz6CyL4bQkcRfmprc2FXZEJRZFlmdHJ6VXpjc21QY0NqT1otUUNmRDZHLWRKVWYyU2R5M1E&authuser=0
-
Het lijkt alsof ze elkaar raken. Ik zou bang zijn
voor contact metname in de bochten, waar rails
soms niet helemaal vlak ligt.
Ben je niet bang dat ze in de bochten veel zullen
ontsporen?
Maar eens. Het is wel erg strak! (y)
-
Dit was geduwd, zonder overbuffering.
Gesleept zijn ze wat uitgetrokken.
Dit werkt dus.
Waarom Fl/R/M dit niet kunnen snap ik niet.
-
Mechanieken die echt buffer aan buffer of balg aan balg koppelen zijn nogal schaars. Fleischmann was altijd een merk dat dat meestal netjes deed, Roco wisselt nogal, Märklin koppelt eigenlijk nooit echt kort. De ICR rijtuigen van LSM koppelen prachtig balg aan balg, plan W lijkt weer nergens naar. Artitec plan E leek nergens op, DDM koppelt perfect. Nogal onvoorspelbaar.
-
Hoi Henk,
Je geeft precies aan waarom er geen algemeen antwoord is op de kortkoppelingsvraag: iedere fabrikant heeft zo zijn eigen toleranties m.b.t. de NEM normen en schacht - zelfs per serie is het verschillend.
Er zijn dan een paar oplossingen: gebruik verschillende soorten koppelingen, telkens toegespitst op een specifiek rijtuig -of- trek de stoute schoenen aan en ga de NEM schachten aan je eigen norm aanpassen, zodat je telkens dezelfde koppelingen kan gebruiken
Ikzelf heb gekozen voor de iets luiere derde variant: Oost-Indisch blind voor de spleetjes tussen de balgen ;)
Ik gebruik overigens Roco Universal koppelingen, deze koppelen licht en schieten zelden los. Door aankoop van wat PBA-INOX rijtuigen van Trix heb ik ook een aantal Märklin kortkoppelingen, deze zijn bijna gelijk aan de Roco, maar ietsje hoger en voorzien van volledige beugel.
Als de buffers van de rijtuigen hoog genoeg zitten kan je de Märklin koppelingen prima inzetten, ze zijn m.i. zelfs nog iets betrouwbaarder dan de Roco Universal, koppelen even kort maar net iets minder licht (door de beugel)
Groeten,
Erik
-
Hallo allemaal,
Leuk dat dit onderwerp hier voorbij komt. Ik zat me namelijk nogal te ergeren aan de afstand tussen een Roco 1600 loc en de eerste wagen van een Artitec DDM stam en heb toen twee Roco kortkoppelingen bewerkt en aan elkaar gemaakt met secondenlijm. Dit is nu een vaste koppeling, die wel gewoon uit de NEM schachten getrokken kan worden. De NEM schachten hoeven dan niet aangepast te worden. En bij treinen die toch in vaste stammen komen te rijden ( trek-duwtreinen ) hoeven de wagens niet op de baan afkoppelbaar te zijn.
Bij deze even de foto's met de standaard Roco kortkoppeling en met de aangepaste koppeling;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DDM_standaard.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DDM_standaard.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DDM_kortgekoppeld.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DDM_kortgekoppeld.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/extra_kort.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/extra_kort.jpg)
de ingekorte en met secondenlijm aan elkaar bevestigde kortkoppelingen.
De loc en de wagen staan nog niet buffer aan buffer, maar het is al een hele verbetering. Het was ook een eerste probeersel, dus het kan nog iets korter. En omdat de DDM stammen vast gekoppeld worden aan een loc heb ik bij deze loc's ook gelijk de verlichting in de kap afgeschermd aan de koppelzijde, Dit is gedaan met een stukje zilverfolie ( hierbij wel opletten dat er geen kortsluiting kan ontstaan !!!) de aanpassing kan makkelijk weer ongedaan worden gemaakt en het is niet nodig om de verlichtingsfuncties aan te passen. Een loc waarvan de front- of sluitseinen branden terwijl er rijtuigen aan gekoppeld zijn vind ik niet erg realistisch ( ook al komt het in het echt wel een heel enkele keer voor )
Misschien is op deze maniere koppelen een bruikbare tip voor degenen die niet aan de NEM schachten willen verbouwen en toch korter willen koppelen.
m.v.g. Ruud B.