BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Coen Burki op 29 March 2015, 13:17:38
-
Beste forumlezer,
Ik heb op een Roco 2400 aan de voor- en achterzijde de voor Roco kortkoppeling bestemde Krois automatische koppeling gemonteerd.
Deze koppelingen heb ik onder Aux 1 en 2 ingedeeld.
De decoder heb ik voorzien van een Aux 3/4 versterker waarop rangeer- en 3e lichtsein zijn ingedeeld.
Ik ben nu bezig de koppelingen af te stellen met mijn ESU lokprogrammer.
Wie kan mij helpen met of aan de CV 246;247 en 248 instellingen? Ik moet volgens mij tevens een combinatie maken met voor- en achteruit stand bij functie mapping.
Alvast bedankt,
Coen.
-
Hallo Coen,
Ik heb voor mijn 363 de volgende instellingen gebruikt. Let er daarbij op dat de Kroiskoppelingen beide op AUX1 zitten. Voor wat betreft de pulslengte en de koppelfunctie moet je dezelfde instellingen kiezen voor F2. De aan- en afrijdinstellingen gelden in zijn algemeenheid.
DB Bedrijfsloc 363 006-6 Roco 6337
ESU 54611 Lokpilot 4.0
28 stappen
Decoder adres 63
Virtueel Twin Center adres 363
Maximum snelheid voorbeeld: 60km/uur
Maximum snelheid 363: 59 km/uur
Op F1 zit Kroiskoppeling aan beide zijden
Op F2 zit Rood knipperlicht op het dak
CV Instellingen:
CV3 = 2
CV4 = 2
CV5 = 32
CV6 = 12
Kroiskoppeling:
CV246 = 30 (Rijsnelheid bij het ontkoppelen)
CV247 = 40 (Tijd voor rijden van de trein af)
CV248 = 20 (Tijd voor rijden naar de trein toe)
CV275 = 28 (Ontkoppelingsfunctie)
CV277 = 8 (Schakelpuls van 8 * 0,4096 = 3,2768 sec)
Knipperlicht:
CV112 = 20 (Knipperfrequentie 20 * 0,0625 sec = 1,25 sec)
CV283 = 12 (Functie AUX2 op knipperen)
CV287 = 128 (LED-Mode)
-
Beste Dirk,
Dank voor je info.
Ik zie dat ik een fout met het aansluiten van de koppeling aan Aux1 en 2 heb gemaakt.
Morgen ben ik vrij en ga ik dit herstellen door beide koppelingen aan AUX 1 aan te sluiten en daarna ga ik dan jouw CVwaardes invoeren en testen.
Het resultaat meld ik dan.
Groet,
Coen.
-
Hallo Coen,
Je hoeft beide Kroiskoppelingen niet per sé op één uitgang te zetten, zoals ik heb gedaan. Eén koppeling op AUX1 en één op AUX2 werkt ook prima. Het voordeel is dan dat je beide koppelingen apart van elkaar kan laten werken. Je moet dan alleen ook AUX2 configureren voor de koppelingsfunctie en de pulslengte. Dat betekent CV283 op 28 (Ontkoppelfunctie) en CV285 op 8 (Pulslengte 3,3 sec). Ik hoor graag of het bij je gaat werken zoals de bedoeling is.
-
Beste Dirk,
Zie bij de koffie jouw mail.
Zojuist beide koppelingen op Aux.1 aangesloten. Jouw CV instellingen ingevoerd en.......het werkt en toen was er dus koffie!
Ik heb de overgebleven uitgang Aux.2 gebruikt voor extra verlichting voor Lsein. Deze had ik eerst voor beide zijde aangesloten op Aux.4. Nu kan ik beide zijde apart schakelen. Ik laat het dus zo.
Nog een opmerking.
Destijds bij de presentatie op Intermodellbau in Dortmund reed de lok voor het ontkoppelen minimaal terug om de spanning van de koppeling te halen. Men gebruikte toen wel een andere decoder n.m.l. van CT Elektronik ( Tran.) de DCX70. Zou deze extra aktie in deze decoder geprogrammeerd zijn?
Ik heb toen zo'n decoder meegekocht maar niet gebruikt omdat mijn meeste loks met Esu decoders zijn uitgevoerd. De Tran heeft maar 2 extra uitgangen en kan niet worden uitgebreid met 2 extra uitgangen.
Over 2 weken ga ik weer naar Intermodellbau in Dortmund. Ik zal dit daar eens navragen. Misschien heeft men wel e CV instellingen voor ESU decoders.
Groet,
Coen.
-
Hallo Coen,
Goed te horen dat het werkt.
De meeste moderne decoders hebben wel een of andere instelling die zorgt voor het terugrijden tijdens het ontkoppelen. Ik weet zo niet of dat bij de Tran DCX70 instelbaar is. Dat is natuurlijk wel na te vragen. Veel plezier op Inter Modellbau. Het is al wel zo'n 20 jaar geleden dat ik daar ben geweest. Ik woonde toen in Apeldoorn en dat niet al te ver weg.