BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: 1795 op 29 March 2015, 09:51:10
-
Bijna tegelijk met de 8100 had ik ook een 3as post getekend, en aangezien de 8100 ets goed bevallen is, heb ik ook de 3as post laten etsen. Is natuurlijk heel anders dan een lok, maar dit model stond ook wel op mijn wenslijstje, vandaar dus.
Nu de 8100 vs 2 tekening vrijwel klaar is om naar de etser te sturen, en we aan het puzzelen zijn, hoe verder met de onderdelen, hebben we weer tijd "over" en ben ik met de postwagen begonnen.
En al met al is het al snel een leuk modelletje, erg opvallend zo met de licht kap.
Deze gaat in SS uitvoering gemaakt worden, dus met alle "toeters en bellen.
(http://1.bp.blogspot.com/-_t1ZMhfYOis/VReq4DXOL4I/AAAAAAAABEI/G1C4GXAEda8/s1600/IMG_4839.JPG)
De dakrand heb ik dikker gemaakt met een 1x1 mm profiel,
(http://3.bp.blogspot.com/-dbg8QV0svTg/VReq4r9hLBI/AAAAAAAABEM/Edhl_wkX3As/s1600/IMG_4843.JPG)
wel oppassen met het "gat" van de deur, de zijwand is daar natuurlijk zwak, de bak moet je verstevigen met strips op profielen.
(http://1.bp.blogspot.com/-6SU3ncy2Whs/VReq4gHSyAI/AAAAAAAABEQ/SX7ZRQGyOPc/s1600/IMG_4845.JPG)
(http://1.bp.blogspot.com/-nruaeLpsahE/VReq5xWdeeI/AAAAAAAABEg/u60Jz1-SxS8/s1600/IMG_5232.JPG)
En hier met de meeste spullen erop. Er zitten balansijzers op de etsplaat, maar ook zou je ene onderstel kunnen maken met 2 0-scale onderstellen. Aspotten kloppen dan niet, natuurlijk kun je ook helemaal zelf een onderstel uit profielen en onderdelen maken, het is net wat je wilt.
-
En dit wordt de NS versie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3641_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3641_1.jpg).
Eerst heb ik een hulpstrip over de deuropening gesoldeerd om knikken te voorkomen en daarna een twee frame's (uit de randen van de etsplaat).
Beide frames lopen niet exact aan de randen, want bovenop is er ruimte nodig om de spanten te laten steunen en onderop is 0,7 mm vrijgehouden om de bodemplaat met onderstel in te laten verzinken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3622.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3622.jpg)
Voor de stevigheid van het model heb ik de tussenwanden bij de deur compleet laten doorlopen. Er is nauwelijks inkijk van bovenuit dus....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3629_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3629_3.jpg)
Idem voor de stevigheid een stel dakspanten en als het zou moeten kunnen die later weer weg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3632_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3632_5.jpg)
Het vloertje voor de deur moet weg en een vloertje onder de deur moet worden aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3639_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3639_2.jpg)
Een strip langs de lichtkoepel vergemakkelijkt het van binnenuit aanbrengen/solderen van het dak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3640.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3640.jpg)
wordt vervolgd.
-
Ik moet deze in Ho nog een keer in SS kleurtjes spuiten ;D
Biezenwerk zal wel weer een drama worden. ::)
-
Hoi
Wat leuk dit te zien.
Ik heb hem in HO een tijdje geleden uit styreen gemaakt naar een tek. uit de
emmer van floortjes public file en photobook van Floris Dilz.
staan tek in van dit soort rijtuigen.
Hij stond ook te boek als post-theemuts.
Hoop niet dat je 't erg vind dat ik een fotootje in jouw draadje stop???
Ik hoor wel van je,wordt een mooi wagen.!! (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P442.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P442.jpg)
Groet Ed
-
Juist leuk, dus als je meer bouwfoto's hebt....zet ze maar neer
-
Op de Busecker Spoor Nul dagen vond ik bij Addie Model scharnieren in diverse soorten en maten. De kleinste dan maar op deze wagen? ja.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3655_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3655_4.jpg)
Eigenlijk vind ik ze net ietsje te groot, maar wel leuk
Afmeting 3x5 mm.
De deur is geen opdekdeur geworden, maar past precies in de sponning. Aan de linker binnenkant heb ik een stripje als aanslag gesoldeerd.
Deurklink volgt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3653_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3653_2.jpg)
De staf van de gietboom heb ik laten zitten en steken door geboorde gaatjes. Goed stevig.
De veer is van het soort dan normaliter tussen de koppelingen van een Märklin wagentje hangt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3654_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3654_2.jpg)
-
Voor de luchtroosters in de lichtkoepel heeft Edwin een leuke oplossing bedacht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3656_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3656_3.jpg)
Ik heb ze als volgt gemonteerd:
1. Vlak op de lichtkoepel en achterzijde rooster voorvertind.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3658_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3658_1.jpg)
2. Rooster met klemmen vastdrukken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3659.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3659.jpg)
Vloeimiddel er op en vlammetje er over. Toen bleek dat de roosters zelf niet vastzaten en bij het oppakken van het model....juist, plat.
3. Tussen de roosters een niet te klein stukje tin leggen, ruim vloeimiddel en het vlammetje er over. En toen zat alles vast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3660b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3660b.jpg)
-
Zo ziet de kap er nu uit. Alleen de seinijzers op de hoeken nog, maar die doe ik t.z.t. want die raken om een of andere manier altijd krom en messing meerdere malen buigen...... nee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3675_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3675_2.jpg)
Tijdens Nederland-Spanje... 7 stuks gemaakt op de draaibank. Multitasking.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3670_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3670_2.jpg)
en nog wat detailwerk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3668_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3668_1.jpg)
Op een foto van de NS uitvoering zie ik nog de trap. Inmiddels overbodig omdat de gaslampen zijn vervangen, maar gewoon leuk om erop te zetten. Heeft de Philo H0-versie trouwens ook.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3674_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3674_4.jpg)
-
Nu komt het onderstel aan de beurt.
Als eerste goed passen en meten hoever de stelbalken uit elkaar MOETEN komen te staan. Dus NIET hoe ver ze volgens tekening uit elkaar horen. Het wordt een model dat moet rijden en gezien het en drie-asser is moeten de wielen zijdelingse speling hebben. De wielas moet wel in de aspot blijven zitten, maar ook niet te strak.
Kortom, de afstand tussen de stelbalken wordt bepaald door de te gebruiken wielas.
Nu alles goed afmonteren (niet doorsolderen !) en testen. Dan pas detailleren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3677_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3677_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3678_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3678_3.jpg)
-
Ik heb het verder (gemakszuchtig) even anders afgewerkt daar ik in mijn voorraad nog 6 kant en klare, afgeveerde scheenplaat/aspot-elementen had liggen. Weliswaar met afwijkende aspotten, maar die zijn t.z.t. te vervangen.....
Door de functionele vering en de op alle assen 1,5 mm zijdelingse speling, loopt de wagen nu moeiteloos door een Peco wisselstraat en over een modulescheiding met afwijkende railhoogte van 0,5 mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3691_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3691_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3690_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3690_1.jpg)
-
De langstrede (of loopplank, hoe noem je dat ding?) was vanmorgen aan de beurt. Met allerlei stripjes en onderdelen uit de voorraad kwam ik een heel eind.
te beginnen met het eindresultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3697_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3697_2.jpg)
en nu de details
1. driekoeksteun en bovenste opstaptrede bij de deur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3699_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3699_6.jpg)
2. trede gewoon in de stelbalk gesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3695_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3695_2.jpg)
3. afwijkende steun op de bufferbalk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3693_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3693_3.jpg)
-
Verdorie, dat wordt wel heel mooi zo! (y) (y)
Gerard
-
De constructie van de onderkant is afwijkend van wat ik gewend ben.
Zeg dat de stelbalk 6 mm hoog is, dan zitten er binnen in meestal 2 lagen (haaks op elkaar) van 3 mm.
Bij deze wagen is dat niet het geval. Alles is 6 mm hoog en in verstek aan elkaar gemaakt. (materiaal: hout ! )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4344_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4344_4.jpg)
Ik heb 6x2 mm profiel gebruikt en in het midden een gat van 1,5 mm voor de trekstang.
De posities van de dwarsbalken is iets aangepast om de modelonderdelen er in te krijgen. De koppeling steekt in model verder naar binnen dan 1:1 en hoe het zit met de veer in de trekstang wordt me uit de tekening niet duidelijk. Nu passen de remcylinder en de veer die ik heb in ieder geval in het vak
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3709_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3709_2.jpg)
-
Under construction..................
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3710_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3710_2.jpg)
Het schema op de SS tekening is nu ook duidelijk.
1. Blauw: remleiding
2. Groen: doorgaande stoomverwarming
3. Geel: trekstang
Verwarrend dat de remcylinder in de gele leiding lijkt te zitten. Is dus niet zo. Trekstangen aan de remcylinder zijn niet ingekleurd, maar lopen over de gele heen, naar het paarse gedeelte rond de as.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4344_b__ingekleurd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4344_b__ingekleurd.jpg)
-
Hoi Frits,
Is het onderdeel in het midden van de gele lijn niet de trekwerkveer. Deze zit normaal in het midden van de bak aan de trekwerkstangen vast, om de krachten van het trekwerk over te brengen naar de wagenbak.
Het lichtblauwe deel rechtsboven zou de tank van je remcilinder kunnen zijn.
Groeten Arjen
-
Hoi Arjen,
Lichtblauw is inderdaad de tank.
Als je de horizontale tekening ziet, dan zie je dat de remcylinder onder de balken hangt. De trekveer en remcylinder zitten zowat bovenop elkaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4347___remcylinder.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4347___remcylinder.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4344__ingezoomd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4344__ingezoomd.jpg)
-
Hoi Frits,
Volgens mij zit de trekwerkveer tussen de balken gebouwd en is onzichtbaar geworden door het onderdeel wat jij op tekening ziet en dat is: de remcylinder. Ik heb precies zo'n remcylindertje voor je liggen. Dinsdag opsturen?
Ik zal later vandaag even een foto opsturen van de remcylinder op een soortgelijk onderstel.
Groetjes,
Arnoud
-
Hoi Arnoud,
prima idee dat opsturen... alvast bedankt.
Hoorde ik dat jij hem nu ook gaat bouwen?
-
Hen je nog meer van die remcylinders?????
Is natuurlijk een oud enkelvoudige Knorr volgens mij??
Edwin
-
Nu vier "hulpbalken"....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3712b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3712b.jpg)
-
Waar heb je de hulpbalkjes voor nodig? Bestaat er nog een tekening van het Chassis net zoals bij de C5? Ik heb je ook al even off topic gemaild.
Gr,
Arnoud
-
Hoi Frits,
je hebt gelijk, de cilinder zit er onder. ik miste het zijaanzicht 8)
Groeten Arjen
-
Arnoud,
Tekeningen....dat is het probleem dus niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4344_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4344_5.jpg)
De "horizontale" hulpbalkjes: daar zit het binnenliggend gedeelte van het remwerk aan vast. (op tekening)
De schuine tegen de bufferbalk....stevigheid?
Ik heb de "horizontale" er al in zitten. Iets kleiner dan de andere balken. Niet 6x2, maar 5x2.
De schuine zien er met 5x2 niet uit. Kan dus ook niet funktioneren volgens mij. Dat wordt 6x2 , net zoals de andere.
Ruimte tussen wielen en schuine balken.....zie foto.
Wiel staat dus in de meest kritische stand. Geen contact.... het kan dus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3713_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3713_2.jpg)
-
Voor de koffiepauze nog even de twee schuine balken er in gezet.
Gelijk duidelijk waar de twee boutjes voor het monteren van de kap moeten komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3717_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3717_1.jpg)
-
Arnoud,
nog even over het gewicht:
1. kap: 280 gram
2. onderstel: 230 gram. (zonder wielen)
Dat valt dus erg mee of tegen. Wat je wilt. Ik had een paar dagen geleden al 2 blokken lood van 160 gram op maat gebracht. Bij elkaar moet dat genoeg zijn om alle drie de assen in het spoor te houden. Gaan we bij het testen wel zien.
-
Het gepriegel met het constructiewerk is nu gebeurd. Nu knippen en plakken van onderdelen.
1. de veer in de trekstang (inmiddels 5 mm naar links verschoven)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3718_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3718_3.jpg)
2. de steunplaat voor de remcylinder
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3719_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3719_3.jpg)
3. de remcylinder...
Arnoud,
Ik heb in de "schier onuitputtelijke" nog wat gevonden. Niet ineens de goede, maar twee "normale". Uit die twee heb ik er één gemaakt. Deze dus. Jouw gietdeel komt dus onder de wagen van Edwin.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3720_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3720_1.jpg)
4. is er dan nog genoeg ruimte voor de wielas?......Ja.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3721_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3721_1.jpg)
genoeg voor vandaag,
wordt vervolgd..
-
De basis van de voluutveer moet zich wel kunnen afzetten tegen een dwarsbalk bijvoorbeeld.
(http://belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/voluutveer_C5_P3062560.jpeg)
-
je bent me voor....
en met de 5 mm naar links wilde ik aangeven dat die nog niet definitief vast zat. Sorry, onduidelijke tekst. Avondwerk.
Er is echter nog een probleem dat eerst opgelost moet worden, want zoals het op de foto staat, staat het ook op de horizontale tekening. Op de dwarsdoorsnede zie ik echter ook kleinere balken en het is me nog onduidelijk hoe dat daar allemaal zit Dus eerst dat uitzoeken voordat ik de zaag in het gietdeel zet. Dat wou ik vanmorgen juist gaan uitzoeken.
Het past in ieder geval allemaal.
De stang zit nu nog met een kleine soldering aan de voorste dwarsbalk vast en is dus binnen een fractie weer los
Om deze tekening gaat het.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kop_in.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kop_in.jpg)
Ik zie onderaan "halve" balkjes, maar bovenin de post-sorteervakken en die zitten tegen de kopwand. Ik denk dat dit een dwarsdoorsnede is van de uiteinde van de wagen en niet in het midden. Het zou dus zo maar kunnen dat dit de kleinere balkjes zijn waar de het remwerk aan vast zit (bij de as) en de andere de schuine naar de bufferbalk. Ik ben er nog niet uit. Tekeningen lezen is een vak.
-
Is er op de plattegrond of aanzicht iets te vinden van waar de doorsnede is genomen?
-
nee, niet dat ik zie.
-
Ik zou zeggen dat het rechterdeel overeenkomt met linksboven op de plattegrond. Daar zitten ook sorteerkasten tegen de wand.
-
En het linkerdeel van de tekening is van het midden van de wagen, je ziet hier de inham van de deur en de bovenste treeplank.
Groeten Arjen
-
Kijken of we er zo uit komen.
balk A op tekening is nummer 1 op het model.
balk B ? nummer 2
balk C ? nummer 3 of een halve "schuine" langsligger
Of het zit helemaal anders.....
Ik concludeer wel, dat de trekveer niet in het gedrang komt. Die heeft de zaag gezien en is gemonterd. Dus gaat het nu alleen om "de weet".
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kop_in___LETTERS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kop_in___LETTERS.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3712bb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3712bb.jpg)
-
Zo te zien klopt dat Frits.
Het lijkt erop dat de schoortjes en remwerkbalkjes elkaar nog kruisen, maar vroeger tekenden ze werkelijk alles dus het kan gezichtsbedrog zijn. Je zou ergens in een andere tekening moeten kunnen zien waar de doorsnedetekeningen over gemaakt zijn.
Gr,
Arnoud
-
Arnoud,
dat is het hem nou net... andere tekeningen heb ik niet.
En toen kwamen de remmen in beeld. Heb ik netjes die balkjes (nummer 2) gemaakt om alles 100% na te maken en toen drong het tot me door dat de remconstructie onder de wielas doorloopt. Lekker handig voor de modelbouwer. Dilemma dus, want de wielen wil ik er eigenlijk als laatste in hoeven te zetten. Ik kan het laatste stangetje ook wel achteraf lijmen, maar zoals het op de tekening staat.....ik snap er alweer geen ***** van.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4344_rem.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4344_rem.jpg)
Ik denk dat ik het werk nu beter even kan staken anders maak ik iets wat niet de bedoeling is. Daarbij komt dat dit soort onduidelijkheden met mateloos irriteert en dat gaat niet samen met minutieus solderen.
Maar goed, de stand van zaken:
Luchtleiding is inmiddels aangebracht en het middenstuk is netjes opgetuigd.
Stoomverwarmingsleiding is volgens mij destijds gesloopt en maak ik dus ook niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3724_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3724_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3725_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3725_1.jpg)
-
nog een laatste controlevraag: zijn de plattegrond/ doorsnede van dezelfde datum, of is op de een allerlei wijzigingen wel aangebracht en op de andere niet?
-
De tekeningen komen uit hetzelfde boek, een groot materieelboek van de Staatsspoorwegen, en zijn dus de tekeningen zoals ze in dienst gesteld zijn, dus voor alle verbouwingen. Zeer waarschijnlijk zullen er diverse verbouwingen en aanpassingen op losgelaten zijn.
-
dan denk ik dat in het laatste vak bij de bufferbalk de langsbalk wordt gespitst in twee halve balkjes B en C, balk 2 niet zichtbaar in tekening want doorsnede in het laatste vak genomen
-
ik snap er alweer geen ***** van.
Wat snap je niet? Ga uit van een duw functie van de remcilinder (het is dus een duwstang) en de bewegingen van de losse delen volgen vanzelf. Die paarse dingen is alleen om de blokjes rechtop te houden. Oranje is om de groene stang in de lucht te houden. Blauw en donkerrood zijn de triangels. Die donkerrode is toch wel losneembaar te houden? Lukt in H0 ook nog wel. :)
-
de linker triangel heb ik niet ingekleurd... Waar/hoe heeft de gele dan contact (met de punt) van de triangel ?
-
Volgens mij is donkerrood de linker triangel, en blauw de rechter triangel.
als de rode stang vanuit de remcilinder naar links beweegd, wordt het rechter remblok door de blauwe triangel tegen het wiel aangedrukt. Hierdoor verdraaid de groene stang, waardoor de donkerrode triangel naar rechts beweegd, en hierbij het remblok meeneemt. De remmen werken door een soort van evenwicht.
Leuk he, remwerk 8)
Groeten Arjen
-
Precies zoals Arjen het zegt.
Plat is het lastig te zien, in te schatten. Maar wat je donker rood hebt getekend is de linker triangel met trekstang in het verlengde.
De oranje hangers zijn het enige dat aan die kleine balkjes in de lengte richting gemonteerd zijn. De gele hangers en linker paarse hangers zijn aan de dwarsbalk gemonteerd. De paarse hangers rechts met een gebogen houder aan de stelbalk. Rood, blauw donkerrood en groen hangen dus via andere delen in de lucht.
@Arjen, inderdaad. Vooral als er nog een vacuumrem voor de internationale dienst en een handrem bij komt en het zooitje in een draaistel moet kunnen werken.
-
Zeggen jullie dat de twee triangels niet in een horizontaal vlak liggen?
Waar zitten dan de remblokken aan vast?
Dit kan nooit volgens mij.
Aan de rechterkant van de as klopt het. Dat zijn we eens.
Donkerrood is een trekstang en die is aan de gele (spiegelbeeld van groen) gekoppeld.
Ik verwacht dat de punt van de triangel aan geel zit en de uiteinden van de triangel in de remblokken. Maar geel loop precies over de remblokken heen, dus alle ruimte voor de triangel (op die plek) is weg.
morgen verder.
-
Hoi Frits,
De donkerrode is de linker triangel, welke aan de brede kant van de triangel aan de gele hangers (links en rechts bij de wielband) is gekoppeld. Aan de gele hangers zitten de remblokken. Rechts zit de triangel met de brede kant rechtstreeks aan de remblokken. Omdat ze onder de as door moeten, is links de constructie anders.
Groeten Arjen
-
ok, 2 x geel dus.
en de donkerrode bestaat dus uit de triangel en een verloopstuk uit de punt naar groen.
Het kwartje is gevallen !
-
gelukkig geen blok lood ;D
mvg Joop
-
Voor het principe en de maatvoering heb ik maar een proefopstelling gemaakt.
Nog één dingetje... de hangertjes vanaf balkje-2 lopen op tekening naar de punt van de blauwe triangel. Ik heb ze nu naar rood, want ik zie nog niet hoe ik oranje, blauw en groen in één punt moet samenbrengen.
Eerst koffie en naar het ding staren voor de oplossing.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3727_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3727_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3727b_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3727b_1.jpg)
en van de andere kant gezien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3728_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3728_4.jpg)
-
In je mockup is alleen de oranje hanger te kort. Het grijpt het groene onderdeel in het midden aan. Tevens gaat de triangel er niet doorheen, maar zit er een uitsteeksel aan welke tussen de platen komt. De oranje hangers zitten aan de buitenzijde. Beetje warrig opgeschreven, maar misschien helpt het.
-
Dit moet het dus zijn.
en die groene heb ik nog als gietdeel ook in de "schier onuitputtelijke voorraad van....".
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3748b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3748b.jpg)
-
(y)
-
Nu ik weet hoe het moet is het appeltje-eitje.
Voor afwerken van het model heb ik de triangel bij de bufferbalk los in de hangijzers (geel) en "groen" gehangen. Als de wagen op zijn wielen staat valt het er niet uit en later kan ik het met 10-secondenlijm zeer eenvoudig vastzetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3754_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3754_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3757_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3757_3.jpg)
Eigenlijk is de wagen nu klaar. (y)
Pas over enige tijd ga ik de verfspuit weer eens hanteren, dus tot die tijd......
@Arnoud,
nou jij..
-
Bijna vergeten......de post-platen.
Getekend door Erik van Garderen.
Dikte 0,5 mm
Etsing 50%.
Omdat de platen over een strip heen moeten worden gemonteerd, moet er aan de achterkant een "negatieve" strip worden gemaakt. Ik heb plaat 0,3 gebruikt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3760_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3760_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3759_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3759_2.jpg)
-
Volg met bewondering je draadjes.
Bij elke foto weer: wat een knap stukje werk (y)
-
Leuk te horen...en ik denk ook voor Edwin die de etsplaat heeft gemaakt.
-
Uiteraard, want als de basis (de etsplaat) niet goed is, blijft het moeilijk om e.e.a. goed in elkaar te zetten.
Weet uit ervaring dat als een etsplaats (erg) goed gemaakt is, het monteren (een stuk) beter en makkelijker gaat.
Blijf me ook steeds verbazen over de hoeveelheid losse, kleine onderdeeltjes hebt in je "schier onuitputtelijke voorraad van...." :D
Gr. Peter
-
Frits ,
Je bent nog niet klaar ;D
ik mis de spijltjes voor de ramen in de koepel .
-
Ik ben KLAAR.
Die spijltjes zaten alleen bij de SS en dit is de latere NS versie.
Er is wel meer van de SS afgesloopt. Scheelde ook weer werk.
-
Dat strookt niet met je remwerk nu. ;D
-
En de ladder ook niet, alhoewel....ik zag een foto MET (een restant van) een ladder in NS tijd, dus dat met die rem.. zou toch zo maar kunnen.
Ik moest de constructie toch achterhalen omdat er nog SS modellen gebouwd gaan worden.
Maakt allemaal niet uit. Ik heb er lol aan gehad.
Nu weer verder met het andere proefmodel... de 8100
-
De eerste stap van het afwerken is gezet.... de verfspuit.
En na het spuiten zag ik dat de deurklink er nog niet op zat. @%$$#%%%. Inmiddels wel. Dan maar lijmen i.p.v. solderen. Wel nog eerst een gaatje geboord waardoor het aangietstuk is gestoken. Ietsje steviger.
Nu met een zeer vaste hand uitstekende delen zwart verven.
wanden: groen, Phildie 106
dak: grijs, Philide 364
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4434_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4434_1.jpg)
-
De "post-schildjes".
Eigenlijk had er nog tekst onder de voeten van de leeuwen moeten staan, maar dat was technisch niet haalbaar bij het etsen. Die balk heb ik bewust ook niet blauw gemaakt. Wel gedaan, maar weer weggeschuurd. Staat niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4442_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4442_1.jpg)
-
Koel (y) ! Pak je belijningspen en je decals en maak m af. Mooi ding!
-
Nu de NS versie van de 3as post van mij.
Ik heb bij deze etsplaat toch niet het dak gebruikt, maar een nieuw stuk messing. Dan is het dak mooier rond te rollen. Binnenkant alleen voorzien van wat hoek profielen voor de stevigheid, en montage van onderstel. Ik wil kijken of ik er 0 scale onderstellen voor kan gebruiken.
(http://4.bp.blogspot.com/-lSZSaUoWAVU/VnEfdAgU_yI/AAAAAAAABPY/Xco7GcO1Quc/s1600/Img_2186.jpg)