BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Hannes op 27 March 2015, 13:10:09

Titel: Wissels schakelen met een relais
Bericht door: Hannes op 27 March 2015, 13:10:09
In mijn baanplan wil ik een aantal wissels automatisch gaan schakelen. Ik rij digitaal, maar stuur de wissels verder handmatig via schakelaars aan. Er rijdt ook altijd maar 1 trein tegelijk.

Mijn schaduwstation ligt in een keerlus en mag maar vanaf 1 zijde bereden worden. zie hieronder. Dit betekend dat de wissel ook altijd op de zelfde manier geschakeld moet worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_V1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_V1.jpg)

In eerste instantie wilde ik de wissels met Reedcontacten gaan schakelen, maar omdat ik in N spoor rijd leek me dat een uitdaging worden. In mijn verdere zoektocht kwam ik de lichtsluis van Huub Maaskant tegen en wellicht is deze ook wel hier voor te gebruiken.

Mijn idee.
1) Een binnenrijdende trein passeert bij C een lichtsluis, welke met een relais (bijvoorbeeld "502826 - 89 Miniatuurrelais serie SY Takamisawa SY-12W-K 12 V/DC 1 wissel" van Conrad) de conrad wisselmotor naar d1 schakelt.
2) De trein rijdt vervolgens het schaduwstation in welke door de TAMS Schattenbahnhofsteuerung SBS-1 wordt aangestuurd.
3) De trein rijdt het schaduwstation uit en bij schakeling B (zelfde lichtsluis en relais) wordt de wissel naar stand D2 verzet.
4) De trein rijdt voorbij de wissel en passeert opnieuw C en schakelt de wissel alvast naar D1. Hierbij is dus belangrijk dat de trein niet langer is dan afstand C-D.

De volgende trein die binnenkomt zal dus bij 1 niets schakelen.

Nu is mijn kennis van elektronica nog niet helemaal je van het, dus heb ik even jullie hulp nodig.
A) Ik heb een monostabiel relais uitgekozen, maar deze schakelt af zodra er niets meer in de lichtsluis aanwezig is. De wissel moet dus snel schakelen. MOet ik niet een bistabiel relais selecteren of werkt het geheel dan anders?
B) wat gebeurd er als een 2de trein bij actie 1 van hierboven aan komt. De wissel is nu al goed geschakeld, maar gaat dat nu wel goed?

Is mijn gedachte zo goed. kan ik dat zo aansluiten, of is hier bijvoorbeeld een andere simpelere/goedkopere oplossing voor.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Titel: Re: Wissels schakelen met een relais
Bericht door: tinus op 27 March 2015, 17:05:17
Ik neem aan dat je standaard wissel spoelen gebruik.?

Tinus.




Titel: Re: Wissels schakelen met een relais
Bericht door: Hannes op 27 March 2015, 17:11:12
Tinus,

Ik gebruik de alom bekende conrad wisselmotoren.

Te vinden onder dit bestelnummer 219999 - 89 bij conrad.
Titel: Re: Wissels schakelen met een relais
Bericht door: HaHoHo op 27 March 2015, 19:12:55
Hoi Hannes,

stap 4 voegt niets toe aangezien dit ook al wordt gerealiseerd door stap 1. Stap 4 kun je dus net zo goed weglaten. Heb je gelijk geen last meer van die maximale treinlengte waar je over spreekt! Alhoewel: je hebt natuurlijk nog wel te maken met de lengte van je schaduwstation...

Hans.
Titel: Re: Wissels schakelen met een relais
Bericht door: Hannes op 27 March 2015, 20:18:40
Hans, volgens mij is het punt dat ik stap 4 niet kan overslaan. De uitgaande trein rijdt langs de lichtsluis en er volgt dus automatisch een actie.

Het gaat mij erom dat een binnenkomende trein bij punt 1 weer de wissel wil schakelen, maar deze is al geschakeld. Kan dat wel. En is deze relais wel geschikt
Titel: Re: Wissels schakelen met een relais
Bericht door: gvandersel op 30 March 2015, 13:32:39
De lichtsluis van Huub Maaskant bevat als uitgang een relais http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm (http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm). Dit relais kun je gebruiken om je wissel te schakelen. Het is jammer dat je weer langs punt 1 moet, omdat dit je treinlengte begrensd. Er is geen enkel probleem om het wissel een tweede (derde, vierde, etc) te schakelen naar dezelfde stand. Je moet het zien als een mens die een aantal wissels moet schakelen met drukknopjes. Je schakelt een wissel ook dan wel eens in een stand waarin hij ligt. Dus twee setje bij Huub Maaskant en je bent klaar.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Wissels schakelen met een relais
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 March 2015, 14:46:33
Je kunt de afstand tussen C en het wissel korter maken, als je de lichtsluis richtingafhankelijk maakt.
Dat komt er feitelijk op neer dat je twee lichtsluizen kort na elkaar moet zetten, die noem ik even C links en C rechts.
C links schakelt naar D1. Het contact van C rechts zet je in serie met het contact van C links, zodanig dat C links niks doet als C rechts is aangesproken.
Als je dan terugkomt via B en D2, dan activeer je eerst C rechts en daarna C links. Maar C links doet niks, omdat C rechts hem blokkeert. Pas als de trein C rechts is gepasseerd kan C links weer het wissel schakelen naar D1. Maar de staart van de trein is dan het wissel al voorbij.
Titel: Re: Wissels schakelen met een relais
Bericht door: Hannes op 31 March 2015, 21:21:09
Heren bedankt voor jullie antwoord. Mooi dat er op de lichtsluis al een relais aanwezig is dan hoef ik me daar niet meer druk om te maken. De lengte van het baanvak tussen C en D is meerdere keren de lengte van mijn langste trein. Geen punt dus, ik moet er alleen rekening meehouden.

Dan een volgende vraag.

Vanuit het schaduwstation gaat het omhoog naar een tussenniveau. Hieronder een schematische weergave. Deel Z is het enige zichtbare gedeelte en hierin komt straks een klein stationnetje met een paar wissels.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tussenniveau_V1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tussenniveau_V1.jpg)

Het gaat mij nu echter om de aansturing van het onzichtbare wissel. Deze wil ik ook gaan schakelen met de lichtsluis, bij zowel punt A als B. De weg vanaf hier leidt namelijk altijd naar het schaduwstation en de rijdende trein kan dus heel goed zelf bepalen hoe het wissel geschakeld moet worden.

Maar komend vanaf het schaduwstation zou ik graag zelf kunnen bepalen hoe de wissel geschakeld wordt.

Kan ik er dus voor kiezen om de wissel zowel te schakelen met de lichtsluis als met de hand. Ik rijdt altijd met maar 1 trein tegelijk, ik weet dus waar de trein is en fout schakelen gebeurd dus niet zo snel (Hopelijk)

Kortom.
Rijdend van A of B naar S moet de wissel geschakeld worden door bijvoorbeeld een lichtsluis.
Rijdend van S naar A of B moet de wissel handmatig geschakeld worden.

Kan ik dit oplossen door parallel aan de lichtsluis een drukkknop te plaatsen of levert dit problemen op in de vorm van sluiting.

Titel: Re: Wissels schakelen met een relais
Bericht door: gvandersel op 01 April 2015, 12:53:11
Ja dat kan zonder [roblemen elektrisch. Wel even opletten dat bij het loslaten van de drukknop en het arriveren van de trein in de lichtsluis het niet mis gaat.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Wissels schakelen met een relais
Bericht door: Te 2/2 op 11 August 2015, 14:15:52
En, heeft de hulp al tot succes geleid of zit je nog in de analyse fase?
Het maakt me nieuwsgierig hoe je de lichtsluis van Huub Maskant daadwerkelijk hebt ingezet.
Ik reageer omdat ik misschien een vergelijkbaar probleempje heb.

Dat monostabiele relais op de print van Huub schakelt net zolang als de trein (nog) in de lichtsluis zit, en het aangeraden relais is sterk genoeg om ook de rijstroom te leveren voor de lok tijdens die rit.
Als je een korter signaal wil hebben om alleen een (het wissel)relais te schakelen, dan moet er wellicht nog een condensator bij (in serie, op de uitgang).

Rijd je 2-rail of 3-rail? Dit in verband met je keerlus.
Titel: Re: Wissels schakelen met een relais
Bericht door: Calimero op 11 August 2015, 16:50:43
Is schaal N niet altijd 2 rail ?  ;)
Titel: Re: Wissels schakelen met een relais
Bericht door: Marijn op 11 August 2015, 17:27:24
Neen  ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ibertrenn1979_09i5np.jpg)
Titel: Re: Wissels schakelen met een relais
Bericht door: Calimero op 11 August 2015, 17:40:06
Dat was mij niet bekend en kom je (hier) niet erg veel tegen ? Over het algemeen, dus in de meeste gevallen kom ik hier N in
2-rail tegen. Dus denk ik dat we er van uit mogen gaan dat N 2-rail is zolang men niet specifiek naar 3N verwijst ?
Titel: Re: Wissels schakelen met een relais
Bericht door: Te 2/2 op 12 August 2015, 12:36:44
Ja, Hannes rijdt N, digitaal, en vermoedelijk 2-rail, en zal de keerlus waarschijnlijk dus ook digitaal oplossen.  Immers, de lok-decoder poolt de motor om, niet de (indirecte) aansluiting tussen trafo en rails.

Toch, Hannes wil de wissels handmatig kunnen blijven schakelen. Hij zoekt dus een van de grensgebieden op van het digitaal rijden. De wissels schakelt Hannes met de hand en met relais. Zijn wissels zijn in mijn ogen analoog bestuurd.
Titel: Re: Wissels schakelen met een relais
Bericht door: Wim Ros op 12 August 2015, 13:13:17
Hannes, waarom wil je een extra relais gebruiken om wissels te schakelen? De wisselaandrijving zelf is toch al een relais, beter gezegd een bistabiel relais.
In de situatie zoals getekend kan de keerlus gepoold worden aan de hand van de wisselstand. Daarbij kun je de lus dan ook in beide richtingen berijden. Volgens mij ben je nu veel te moeilijk aan het denken.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Wissels schakelen met een relais
Bericht door: Marc tramt op 12 August 2015, 14:12:49
Is schaal N niet altijd 2 rail ?  ;)
Altijd. 3-rail in N is er niet.
Titel: Re: Wissels schakelen met een relais
Bericht door: henk op 12 August 2015, 16:23:46
Een enkele afficionado daargelaten natuurlijk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2952.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2952.jpg)

Het was indertijd ook helemaal geen raar idee. Stroomafname is 30 jaar een hoofdpijnpunt geweest in schaal n.
Titel: Re: Wissels schakelen met een relais
Bericht door: Te 2/2 op 13 August 2015, 00:49:06

a. Hannes, waarom wil je een extra relais gebruiken om wissels te schakelen?

b.  In de situatie zoals getekend kan de keerlus gepoold worden aan de hand van de wisselstand.
a. Relais
Tja, waarom een relais plaatsen op de Maaskant Lichtsluis?
Dat zat ik mij ook dus te vragen.

Analoog is dat begrijpelijk, maar digitaal minder vanzelfsprekend.
De lichtsluis in kwestie geeft een prima signaal voor een decoder.
Digitaal zou je die decoder het wisselrelais laten schakelen.

Als analoog-rijder zou ik zelf dat signaal zo kort mogelijk willen hebben, zeg 22-30 ms.
Digitaal ben je juist gebaat bij een langer durend signaal vanwege de relatief lage baudrate van de decoders.

De enige reden om toch een relais te gebruiken bij een digitale toepassing in een keerlus, vond ik hier: http://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm
Er zijn kennelijk ook wat minder compatibele decoders op de markt gebracht, en die worden daarin genoemd.

b. keerlus-oplossing 2-rail n-spoor (met wisselstand):

Een klassieke analoge n-spoor oplossing is b.v. deze:
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/kehrschleife.htm

Analoog of digitaal,, het principe blijft gelijk.