BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: mikens01 op 25 March 2015, 15:25:25
-
hoi ik ben met een thuisbaan bezig in h0 en kan geen leuk baanplan bedenken rij met de ICE 3 van ns behoorlijke rijlengte dadelijk kan iemand me meschien helpen ? e afmetingen zijn de breedte 122 cm en lengte 260 cm.
kan iemand helpen ?
gr mike ???
-
Ik heb geen idee blijf maar denken denken denken
-
Misschien kan je eerst een paar randvoorwaarden voor jezelf vastzetten. Dat kan helpen.
-
Oke bedankt voor de tip
-
Zonder zelf al te veel ervaring te hebben probeer ik mee te denken ....
122 x 260 is voor H0 niet al te ruim als je met relatief lange treinen wil rijden.
Wil je nog iets "speelruimte" over houden zul je voor die ICE mogelijk niet veel verder komen dan een ovaal.
Een station voor aan je plaat en dan heb je richting achterkant mogelijk net genoeg ruimte om zonder klimspiraal
naar een schaduw station te kunnen als je de daling al inzet in de bochten van het ovaal.
Binnen dit ovaal heb je dan nog wat ruimte voor lokaal spoor of rangeer werk maar dan is de koek wel op denk ik.
-
Okee ik dacht aan verdiepingen naar boven ofzo de ICE is 4 bakken lang in h0
-
Naar boven of naar onderen is eigenlijk min of meer hetzelfde, net van welke kant je e.e.a. wil benaderen ;)
Een schaduw station kan volledig uit het zicht en om die reden wordt het vaak een etage lager geplaatst.
Het lokaal spoor zou je nog een extra etage kunnen laten klimmen maar dan moet het wel iets van een berg-
landschap gaan worden denk ik en dat past wat minder bij een NS ICE ?
Van de andere kant, het is jouw baan dus als je je fantasie de vrije loop wil laten kan die ICE nog best i.c.m.
een bergje (grens gebied ?).
Je ICE is vrij lang dus zul je toch ergens een station kwijt moeten met perrons die lang genoeg zijn lijkt me.
En als je met een schaduw station gaat werken ben je die trein wat langer kwijt (lees: uit het zicht).
-
Ja dat zijden ze bij de club ook. Ik vind het fijn dat je mee denkt ! En laat je ideeën maar rillen ik blijf meedenken
-
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/25/4772c540fa5b1a989264ff75310a707a.jpg) de ICE op de baan van ons op de club :D
-
Goeiedag, wat spoken jullie uit met de rails ???
Het betere bak en braadwerk links aan de rails.
En dan rechts. Zit daar nagellak op ::) ??? , lekker voor betrouwbare stroomafname.
-
Heb je zelluf lopen hannessen. Dat is niet de bedoeling!!!
Effe terzake: op zo,n oppervlakte zou je geen ICE moeten willen
Laten rond rijden.
Maak een mooi diorama met een inhaalspoor metkleine halte voor
Een DE1 of 2 en maak er op de helft een achtergrond plaat op en aan de blinde kant
Ook een inhaalspoor. Dan kan je er min. 3 treinen op laten rijden. En kleed het mooi aan dat geeft denk ik meer voldoening als een ICE op zo,n oppervlakte.
Gr arnout
-
Probeer eens '8x4 layout' googlen wat 122x244cm is (je hebt dan 16cm extra) - omdat je dit formaat altijd erg veel aandacht heeft gehad van de Amerikanen en er zitten goede ontwerpen tussen ondanks dat ze veel meer in goederen doen (en ICE alleen op vakantie hier zien...)
Persoonlijk zou ik naar een ontwerp zoeken misschien zelfs met een dubbele lus, met kopstation en een terugrij lus/mogelijkheid. Het kopstation kan dan tenminste lengte krijgen omdat het niet doorgaand hoeft te zijn. Met zo'n ontwerp kun je dan zowel in een rondje rijden en dan terug wanneer je wilt, en kun je ook A naar B redelijk kunt nadoen. Beetje zoals het ontwerp van John Armstrong dat hierzo schematisch is getekend dat wel een paar leuke mogelijkheden bied:
(http://home.earthlink.net/~bhender730/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/bo_1.jpg)
Veel success!
-
Die nagellak moet erop anders gaat ie niet erover een Engelse wissel
-
Dan zou ik het probleem oplossen ipv symptoom bestrijding.
Blijkbaar hebben jullie iets verkeerd in de aansluiting zitten.
-
Mooi ontwerp ga zeker kijken
-
Vreemd dat je daar je lak hebt... normaal moet je bij een kruising alleen de puntenstukken isoleren & verbinden met het puntstuk van het aansluitende wissel dat ervoor ligt. Het lijkt er bij jou op dat je contrarails (is dat t woord bij een kruising?) links/rechts niet geïsoleerd van elkaar zijn. Normaal is rechts met rechts en links met de linker rail verbonden. Even weerstand doormeten misschien?
Overigens bij het bovenstaande ontwerp liep de stippellijn door het stations gebouw. Je zou op die plaats ook de twee banen naar beneden kunnen laten lopen (naast elkaar dan natuurlijk) voor extra baanlengte of opstelsporen.
-
Goed idee
-
Hallo mikens01,
Ooit eens gedownload: voorbeelden van kleinere lay-outs.
http://home.online.no/~steinjr/trains/modelling/
succes ermee, Wim
-
Daar zitten we wa leuke voorbeelden bij wim
-
Leuke voorbeelden ga er b zeker wat mee n doen