BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Patrick_d op 09 October 2007, 20:11:07
-
Goedenavond,
na een stilstand van een jaar heb ik de treinbaan van mijn vader opgebroken om in mijn eigen huis volledig op nieuw te beginnen. Ik wilde heel simpel beginnen met een ovaal om dit in de loop van de tijd uit te breiden.
Het vervelende is echter, ik krijg de trein niet meer aan de praat. De lamp van de transformator brandt, de draden lijken goed aangesloten en de rails is een ovaal en dus een gesloten circuit.
Toch rijdt deze niet. Iemand een idee hoe dit zou kunnen komen?
(mijn vader kan ik het niet meer vragen...)
-
Dag Patrick,
Welkom bij het treinengilde.
Leuk dat je de draad van je vader weer oppakt.
Ik lees dat het spul een jaar stil gestaan heeft en ook bij treinen is stilstand achteruitgang.
Ik weet niet wat je al geprobeerd hebt, maar begin eens met een grote schoonmaakbeurt van de rails en de wielen.
Geef ook wat meer info want "de trein" is zo vaag. Is het H0 of N of een andere schaal; rij je analoog of digitaal en wat voor besturingssysteem gebruik je dan?
Wellicht kan je dan wat makkelijker voortgeholpen worden.
Mvg: Steen
-
Beste Patrick,
Ik zag dat dit je eerste vraag is en dat je nieuw bent verder.
Geen probleem!
Maar ik zou je dan extra vriendelijk willen vragen wat meer info te geven zodat we een gerichter antwoord kunnen geven... ;)
Bijvoorbeeld:
- Merk van de trein en evt. rails
- Schaal
- 2 of 3 rail systeem
- is het analoog (wat ik wel aanneem) of digitaal?
Verder wilde ik vast wat vragen stellen als:
Heeft u een multiemeter in de buurt?
Doet de verlichting van de loc het (Zit er uberhaupt licht in dat u weet?)
En heeft u de rails en loc al schoongemaakt zo ja hoe?
Op die manier kunnen we u beter helpen met gerichte antwoorden.
Alvast bedankt,
Nog even een kleine kanttekening als je een stuk rails legt hoeft dat niet persee een ovaal te zijn om de stroom rond te krijgen... als u b.v. zin heeft in 1 lang recht stuk mag dat ook. ;)
m.v.g.
Mark
Edit: Ik zie dat steen ook al gereageerd heeft (hier zat de site even vast :-[)
-
Ik rijd een H0 spoor, analoog van Marklin.
Er zat voor zover ik weet licht op de loc, maar dat doet het niet. Heb ook een wagen met een lampje achterop, maar dat lampje brandt ook niet.
De lamp van de transformator brandt wel. Als ik een elektrische wissel rechtstreeks op de transformator aansluit, dan wisselt de wissel ook van spoor.
De trein heb ik schoon geblazen, dwz goed de wielen geblazen en voorzichtig geveegd. De rails kunnen deze poetsbeurt nog wel gebruiken.
-
Goed even een kleine "les" poetsen ;)
De rails kan je schoonmaken met een doek die geen pluisjes achter laat en een beetje terpetine of wasbenzine... (thinner maar ook een schuurblokje raad ik persoonlijk niet aan omdat ze blijvende schade kunnen veroorzeken aan de railz namelijk krasjes verkleuring of zelfs vervorming) railsstaven goed schrobben kan geen kwaad. Bielsen kan je beter niet te veel poetsen, niet dat het over het algemeen kwaad zou kunnen maar gewoon een kwestie van "beter van niet"
Dan de loc,...
kijk of je zwarte sporen ziet op het loopvlak van de wielen.. die moeten namelijk helemaal weggepoetst worden ;) de loopvlakken van de wielen moeten helemaal de zelfde kleur hebben als de flensen en dat is "zilverkleurig"
Dit geld ook voor het wagentje dat het lampje heeft.
Maar heb je ook een multimeter?
m.v.g.
Mark
-
Nee, een multimeter heb ik niet.
-
Je kunt kijken waar de kortsluiting zich bevind door beurtelings testen van zowel de loc als de wagon op een stukje rechte rail,waarvan je zeker weet dat in de rail zich absoluut geen kortsluiting kan bevinden(kijk ook even naar de aansluitingen van de rails zelf).
Dit doe je door even niks op het stukje rechte rail te zetten en dan te kijken of de lamp van de trafo oplicht.
Je moet bij de analoge trafo van marklin de rode en de bruine aansluiting hebben( als ik het me goed herinner), de gele is de zogezegde ' lichtuitgang, waar je bijvoorbeeld wissels op kunt schakelen.
Als de trafo bij dit testen ook de lamp doet oplichten is er mogelijk iets mis met de trafo.
Indien de lamp uit blijft kun je gaan testen met de loc en de wagon om te kijkn waar de kortsluitig zich bevindt, of in de wagon, of in de loc, of in beiden.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
De lamp van de transformator brandt constant - altijd even fel. Of er nu iets op de rails staat of niet. Dus ligt het dan niet aan de transformator?
@mmhajvth: De wielen draaien als ik de trein naast de rails voorzichtig voort duw helemaal niet, en de wielen zien heel zwart. Misschien dat dit verklaart waarom de lok niet rijdt, maar dit verklaart nog niet waarom de wagon geen licht geeft.
-
Als de wielen van de loc niet meedraaien geen probleem.
De motor van de loc geeft zonder stroom niet mee dus staan de wielen die in verbinding staan met de motor stil, en draaien ze niet mee.
Zwarte wielen is niet zo best.. voel en kijk wel even goed of het vuil is en geen antie slipbandje (van rubber) ;) Als je zeker weet dat het vuil is kan je lekker schoonmaken! ;)
De wagon heeft geen vieze wielen?
De stroom voor het lampje gaat namelijk via de rails en de wielen (en bij een M* systeem ook via de sleper en de puko's in het midden van iedere biels... maar dan ook nogsteeds weer terug via de wielen en de railsstaaf.
Multimeter hoeft niet duur te zijn vanaf 15 euro heb je een goede niet al te veel toeters en bellen multimeter waarmee je makkelijk had kunnen meten of er ook wel echt wat uit de trafo komt want dat lampje op de trafo is wel leuk maar geeft je geen absolute zekerheid ;)
Maar goed, maak je geen zorgen die trein krijgen we wel aan het rijden. ;)
m.v.g.
Mark
-
Patrick, wat ik me afvraag (en daar doelt Peter ook op, volgens mij) is de vraag of het eigenlijk wel goed is dat die lamp op de trafo brandt. Meestal geven brandende lampen (vaak rood) op een trafo aan dat er ergens een vette kortsluiting zit. Als dat zo is, kan je poetsen tot je een ons weegt, maar dan staat er gewoon geen spanning op de rails.
ALS de lamp inderdaad bedoeld is om kortsluiting aan te geven, moet je het volgende eens proberen:
- Maak de draden die aan de trafo zitten eens los (dus de rode, bruine en gele draad). Stekker gewoon in het stopcontact laten zitten. Gaat de lamp dan uit? Dan is dat ok.
-Maak vervolgens 1 railstuk (waar de draden aan zitten) vast aan de trafo. Dus bruin aan bruin, en rood aan rood. Draai de draaiknop naar rechts. Gaat de lamp dan branden? Dan zit er ergens een kortsluiting in de draden of in het railstuk. Kijk goed of de rode draad naar de middenrail loopt (puntcontacten) en de bruine draad naar de buitenrails of de bedding. Er mag nergens verbinding zijn tussen rood en bruin!
-Als bij de vorige stap de lamp uit is gebleven, dan is dat prima. Zet vervolgens een loc op dit stukje rails. Als de regelaar nog open staat, moet de loc wegrijden, zo ja, prima! Als de loc blijft staan en de lamp op de trafo gaat branden, dan zit er kortsluiting in je loc. Dan moet je die na laten kijken.
Als bij de vorige stap de loc ging rijden, dan kan je stuk voor stuk de baan verder opbouwen. Als je een stuk toevoegt (met de regelaar nog steeds open) en de lamp gaat branden, dan zit het probleem in dat laatste toegevoegde stuk.
-
je kan je travo ook op een gewoon lampje aansluiten om te kijken of er spanning op staat
-
Probeer eens de rode draad op de gele(wissel)aansluiting te plaatsen, en dan de wagon erop te zetten, als deze het doet, ligt het aan je uitgang van je travo. Ik neem aan dat je zo'n oude metalen blauwe kist heb, die hebben vrij veel vermogen ;D
-
Patrick..
Vergeet even dat lampje wat op je transformator zit.
Als je wat meer gegevens over de transformator kan geven (type nummer? Blauwe kast of witte kast?) dan kunnen we daar later nog wel eens naar kijken.
Zoals al eerder gezegd is, test eerst of de transformator goed is.
Dus de draden naar de rails losmaken.
Ik las dat je getest had met een electrischewissel. Was dit op de aansluitklemmen voor de accesoires (lampjes, wissels, seinen) of de aansluitklemmen voor de rails (bruin-rood??)?
-
@ Reinier: Dat is inderdaad waar ik op doel.
zij het niet dat bij de oudere types (blauwe) trafo's van marklin er een rode controle lamp brand om aan te geven dat de trafo onder netspanning staat.
Deze lamp moet normaliter bij kortsluiting zwakker gaan branden (of ritmisch aan en uitgaan door een thermische beveiligings-schakelaar als de trafo hiermee uitgerust is).
Zoals ik al eerder zei is het beste te testen op een apart stukje rail waarvan zeker is dat deze absoluut geen kortsluiting heeft of kan veroorzaken(kontroleer ook even of je aansluit-draden geen breuken hebben, is wel zo handig).
Mocht het dan nog zo zijn dat in het geval er absoluut geen kortsluiting is en de loc of wagon werkt nog niet, kun je de test alsnog uitvoeren met een redelijk volle 9 volts-batterij, deze hou je dan met een zijde op de wielen en de andere zijde op het sleepcontact.
Als de lok of wagon in orde is zal ie het zeker doen op de 9 volt batterij en weet je dus dat het probleem van ' geen spanning' te zoeken is in de trafo.
Meet het een en ander zoals eerder gesuggereerd met een multimeter door om zeker van alles te zijn.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Allemaal bedankt voor jullie goede adviezen.
Voor het testen van de trein heb ik een hele simpele oplossing gevonden. Trein in doosje, met doosje naar Hobby winkel en daar vragen of hij mocht rijden op hun test spoor. Ook de wagon heb ik meegenomen, ook die mocht er rijden. Resultaat: een rijdende trein met een wagon met brandend lampje.
Terug thuis gekomen de spullen weer op de rails gezet, maar geen resultaat.
Ik heb een blauwe transformator, waarvan de lamp ter controle altijd brandt. Deze brandt nu echter zwak. Als ik jullie verhaal lees, dan zou ik dus de conclusie kunnen trekken dat er kortsluiting in de transformator zit. Kan ik dit nog testen? en als er kortsluiting in zit, hoe los ik dat dan op?
-
Beste Patrick,
Hoe brandt de lamp als je de trafo in zijn geheel loskoppelt van de rails?
Dus geen draden aan de trafo...
Als de lamp dan op ' normale ' sterkte brandt dan zit toch de kortsluiting in de aansluitingen naar je baan toe, of in je baan zelf.
Indien je kortsluiting in je baan hebt zul je alle rails stuk voor stuk na moeten kijken op eventuele kortsluitingen.
Brandt de lamp echter nog zwak nadat je de draden losgekoppeld hebt van je trafo, dan is inderdaad de kortsluiting ' intern' en zul je, of een nieuwe(re) trafo moeten halen of de huidige na moeten laten kijken, of je kunt dit nakijken zelf doen indien je er kennis voor hebt.
Kijk wel uit voor vervelende prikkende stroompjes als je de trafo openmaakt, dus altijd stekkertje los van de 220 volt ;) ;D
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
De lamp brandt ook zwak, met of zonder draden naar de rails.
een nieuwe(re) transformator zal het dus gaan worden.