BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: timtrein op 21 March 2015, 22:21:27
-
Hebben de meeste locs van de privaten niet wat meer vermogen dan een 6400?
Zeker, en ze zijn wat zwaarder, dus meer aanzetkracht. Een G1206 heeft 1570 kW en een 6400 slechts 1180. De meeste andere (moderne) locs scoren nog hoger, zelfs een gemoderniseerde V100 heeft een (motor)vermogen van 1305 kW, als ik het goed heb kunnen vinden. Maar aangezien de oude hydraulische overbrenging er nog in zit en het ding maar 68 ton weegt, zal die het zeker van een 6400 verliezen.
-
De 1206 heeft wellicht meer motorvermogen maar in trekkracht legt hij het echt af bij een 6400.
Vergeet niet dat een 6400 DE is en G1206 Hydro, geldt ook voor de G2000.
Een 6400 heeft net zoveel aanzet kracht als een BR189, dat het instort boven de 15 km/u moet ik erbij zeggen.
Ik heb ervaring op de G1206, G2000 en 6400. G2000 is wel aardig en lijkt in bediening wel wat op de 6400 maar het blijft hydro en dat is erg jammer.
Duitsers kennen eigenlijk ook alleen maar hydro locomotieven, toen ze destijds met de 6400 gingen rijden de ene na de andere trein in stukken getrokken. "Dass ist doch eine rangierkarre" hoppa en daar stonden ze weer met een kolentrein in 2 of 3 stukken. Ze vonden het maar niks die 6400.
De class 66 ook ervaring mee, fijne loc maar het comfort is teleurstellend echter trekken die ook alles weg.
V100 heb ik geen ervaring mee.
Gr. Silvester
-
Het rendement van de overbrengingen zou ongeveer gelijk moeten zijn, volgens de theorie althans. Het rijdt wel totaal anders, dat moge duidelijk zijn.
Kan een G1206 geen zwaardere treinen trekken? Het vermogen is wel aanmerkelijk groter.
-
Het motor vermogen is groter inderdaad van een 1206. Dat is ook wel nodig met een hydro aandrijving.
De helft gaat verloren aan hitte zowat.
Het is een van de weinige locomotieven met vloer verwarming.
-
vermogen maakt weinig uit, gaat meer om de trekkracht en het koppel dat een loc kan opbrengen.
Een V100 heeft het zelfde motorblok als een G1206 maar een totaal andere hydrobak waardoor die veel minder kan trekken.
Grenslast voor een V100 is (meen ik) 800 tot 1000 ton bij 100 km/u.
Grenslast voor een V100 is (meen ik) 1400 tot 1600 ton bij 100 km/u en zelfs hoger bij 60km/u.
Ook speelt het gewicht van een loc mee een V100 weegt slechts 56 ton waar een class 127 ton weegt bijna het dubbele. Dat werkt zeker ook mee in wat een loc kan wegtrekken.
V100 locs die in NL rond rijden hebben 1305KW aan vermogen
G1206 locs welke in NL rondrijden/reden hebben 1.500 kW. Verschil zit hem volgens mij in de turbo's, maar qua trekkracht in de hydrobak welke van de G1206 vele malen beter is dan die van de V100.
G2000 locs welke in NL rondrijden hebben 2240KW vermogen. Met Hydraulische aandrijving
Class 66 locs welke in NL rondrijden hebben 2268KW vermogen. maar duidelijk sterker dan de G2000 door de dieselelektrische aandrijving
6400 locs van DB-schenker hebben een motorvermogen van slechts 1180KW, maar ook hier zorgt de dieselelektrische aandrijving ervoor dat ze toch sterker zijn dan menig loc met meer motorvermogen
-
Het is eigenlijk een simpel rekensommetje.
Vermogen is trekkracht maal snelheid. Dus bij een lagere snelheid kun je meer trekkracht ontwikkelen, en als je meer snelheid wil moet je op trekkracht inleveren.
Verder hangt het van de overbrenging af of je die trekkracht ook werkelijk kan halen. En tenslotte wordt de trekkracht beperkt door het gewicht van de loc.
-
Grenslast voor een V100 is (meen ik) 800 tot 1000 ton bij 100 km/u.
Grenslast voor een V100 is (meen ik) 1400 tot 1600 ton bij 100 km/u en zelfs hoger bij 60km/u.
Hier gaat iets mis :p
-
Ik gok dat de tweede V100 een G1206 is
@Klaas jou verhaaltje klopt met mijn ervaringen met dieseltractie, maar bij een moderne draaistroom motor lijkt het omgekeerde te gebeuren, trekkracht neemt toe naarmate de snelheid verhoogt.
De (lijn)diesels hebben een relatief grote aanzet kracht alleen, naarmate de snelheid hoger word vertaald zich dat minder naar snelheidsontwikkeling en is het na 80-90 km/h wel een beetje op, terwijl bijvoorbeeld een BR 189 wat meer moeite heeft om de trein in beweging te krijgen, maar zodra de snelheid er een beetje inkomt de kracht ook toeneemt.
-
Ik heb ervaring op de G1206, G2000 en 6400. G2000 is wel aardig en lijkt in bediening wel wat op de 6400 maar het blijft hydro en dat is erg jammer.
Duitsers kennen eigenlijk ook alleen maar hydro locomotieven, toen ze destijds met de 6400 gingen rijden de ene na de andere trein in stukken getrokken. "Dass ist doch eine rangierkarre" hoppa en daar stonden ze weer met een kolentrein in 2 of 3 stukken. Ze vonden het maar niks die 6400.
Niet helemaal in dit topic passend, maar hiermee begreep ik de keuze van DB voor twee verschillende aandrijvingen in Talenten BR643 (DH) en BR644 (DE) wel beter.
De dieselelektrische BR644 was bedoeld voor hogere aanzetversnellingen bij StadtExpress-diensten, wat blijkbaar met DH-aandrijving niet (of moeizamer) lukt.
-
Het voordeel van DE is inderdaad dat je vermogen direct beschikbaar is, bij DH duurt dat een aantal seconden. Snel optrekken gaat dus met DE inderdaad beter. Grote voordeel van DH-tractie (met name in de jaren '30-'50) was de grote besparing aan gewicht; dat zie je wel aan de (west) V100 die met 1100 pk werd afgeleverd (bij 62 ton), waar onze 2200 uit dezelfde tijd het moest doen met 900 pk bij 72 ton!
Qua rendement zou het maar een paar procent uit moeten maken, pas bij de grotere vermogens (G2000 vs class 66 bijvoorbeeld) is een DE-loc royaal efficiënter. Volgens de theorie althans.
-
2200 heeft wel veel minder Pk's maar ik vraag me af wat de aanzetkracht van een V100 vs een 2200 is.
Door hogere aslast zou ik verwachten dat 2200 veel meer in beweging krijgt...
-
@Klaas jou verhaaltje klopt met mijn ervaringen met dieseltractie, maar bij een moderne draaistroom motor lijkt het omgekeerde te gebeuren, trekkracht neemt toe naarmate de snelheid verhoogt.
Ik kan even niet beoordelen of dat zo is, maar als het zo is, dan neemt het vermogen dus ook toe met het toenemen van de snelheid.
-
Volgens mijn relatieve lekenkennis: met de moderne vermogenselektronica: optrekken met constant koppel en toenemend vermogen, tot je aan het maximale vermogen zit, dan neemt het koppel af bij gelijkblijvend vermogen.
-
nou ik weet dat een class het sterkste van ze allemaal is trek zeker 2400ton waar je bij een 6400 en andere loks al minimum dubbeltractie nodig hebt.
-
Class vergelijken met een 6400 is net als appels met peren vergelijken. Overigens zie ik regelmatig één 6400 met 4000 ton wegrijden bij de kolenboer ;)