BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Supercitroen op 21 March 2015, 22:02:32
-
Hallo allemaal,
Ik heb een Br 65 van Fleischmann in N, artikelnummer 7065 uitgerust met een LokPilot micro V4. De loc heeft zonder problemen een flink aantal rondjes gereden, maar de decoder wist na een tijdje niet meer te reageren.
Uiteindelijk heb ik toch besloten de decoder te vervangen en er wederom een LokPilot micro V4 in te plaatsen. Ook nu reed ze vooruit goed, maar bij het accelereren achteruit hakkelde ze. Ik heb daarom de loc weer uit elkaar gehaald en gekeken of ik een mechanisch probleem kon vinden, maar dit bleek niet het geval. Ook de motor draait los van de loc/decoder gewoon goed. Na het terugplaatsen van de motor om toch nog een testrit te doen, heeft de decoder onheilspellend geknarst en gepiept waarna ze niet meer reageerde.
Ik kan het hakkelende gedrag van de loc en het opblazen van de decoder niet verklaren. Toch zou ik graag willen weten waar het probleem zit voordat ik besluit de decoder nog maar een keer te vernieuwen.
Wie heeft een idee wat er mis kan zijn?
Groeten,
Jeroen
-
fleischmann-N-motortjes hebben nog weleens de neiging heet te worden waarbij de isolatie van de motorspoelen smelt en je kortsluiting of gewoon erg hoog stroomverbruik krijgt wat de decoder niet erg leuk vindt. Bij een los draaiend motortje merk je dat mniet zo erg maar onder belasting wel. Is je iets opgevallen qua temperatuur van de motor?
Dat de decoder knarst/piept klinkt naar sluiting ergens in de loc. Zijn de motorcontacten goed los van de stroomafname? Dit klinkt als twee problemen los van elkaar (eerst motor die teveel stroom trekt en daarna bij opnieuw in elkaar zetten en decoder vervangen sluiting.)
-
Hallo Jeroen,
Ik ben het helemaal met Floris eens. Je kunt het motortje nog eens goed bekijken. Als hij te heet is geweest en nu kortgesloten wikkelingen heeft kun je dat vaak zien aan een verkleuring op de wikkelingen. Je kunt ook de weerstand per wikkeling meten. Die moeten alle gelijk zijn. Als er één heel laag is, zit daar de kortsluiting. Eventueel kun je nog de stroom meten die het motortje neemt. Ik heb er een keer één gehad, die dik 1A trok.
Je zou ook nog vuil (koolstof) in de collector kunnen hebben, waardoor de collector kortsluiting maakt. Dan wil goed schoonmaken nog wel eens helpen. Bij een kortgesloten wikkeling is de beste optie een nieuwe motor kopen.
-
De temperatuur van de motor opzich heb ik niet bekeken, wel vond ik de kap op een gegeven moment bovengemiddeld warm rond de motor.
Ik heb het motortje nader bekeken. Het lijkt wel alsof er met rode verf over een van de motorspoeltjes gegaan is. Het hoe en waarom is me niet geheel duidelijk, maar ik kan me voorstellen dat dit wel gevolgen heeft voor de werking van de motor. Wat denken jullie?
De motorcontacten zijn goed geïsoleerd, ik heb de boel nagekeken en nogmaals doorgemeten, ik kan geen lekkages of iets dergelijks vinden. De decoder hangt vrij dicht op de motor. Kan de warmte daar iets mee te maken hebben gehad?
-
Hallo Jeroen,
De streken "rode verf" zou best eens uitgelopen isolatievernis van de wikkelingen kunnen zijn. Het lijkt erop dat de motor kortsluiting heeft gehad of erg heet is geweest waardoor de isolatie is gesmolten. Dat betekent dat de motor nu sowieso kortsluiting heeft en (te) veel stroom zal vragen.
-
Het kan zijn dat er rotzooi zit tussen de lamellen (koperen plaatjes waar de koolborstels op schuiven) van de collector. Tussen deze koperen plaatjes gaat koolstofslijpsel zitten met kortsluiting tot het gevolg. Hier met een mes de troep er tussen uitschrapen. Zorg er dan wel voor dat je de wikkelingen niet beschadigt.
-
Beter geen mes gebruiken.het risico op beschadigen van de lamellen op de collector is groot.
Waardoor er bramen op de collector ontstaan en de koolborstels nog harder slijten.beter is
het om de gleuven tussen de lamellen schoon te maken met een houtje.een zogenaamde
kaasprikker met scherp puntje.werkt zeer goed en geen kans op beschadiging.
Mvg Hans48
-
Je hebt gelijk Hans, goeie tip.
-
De streken "rode verf" zou best eens uitgelopen isolatievernis van de wikkelingen kunnen zijn. Het lijkt erop dat de motor kortsluiting heeft gehad of erg heet is geweest waardoor de isolatie is gesmolten. Dat betekent dat de motor nu sowieso kortsluiting heeft en (te) veel stroom zal vragen.
Dat zou goed kunnen. Toch maar eens naar een vervangende motor kijken.
Het kan zijn dat er rotzooi zit tussen de lamellen (koperen plaatjes waar de koolborstels op schuiven) van de collector. Tussen deze koperen plaatjes gaat koolstofslijpsel zitten met kortsluiting tot het gevolg. Hier met een mes de troep er tussen uitschrapen. Zorg er dan wel voor dat je de wikkelingen niet beschadigt.
Ik heb hier een ultrasoonreiniger die ik nu voor de bril gebruik. Ik heb wel eens gelezen dat je hier ook modeltreinen in schoon kan maken. Geldt dit ook voor de motor, krijg ik daarmee die lamellen schoon en zo ja: Waar moet ik op letten als ik een motortje op die manier schoon maak?