BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: IJmc op 16 March 2015, 19:51:44
-
Ik ben op zoek naar de TEE rijtuigen (1:87) die achter de Mr-a gehaakt zijn.
https://www.flickr.com/photos/42309484@N03/16533881118/
Weet iemand de types?
-
Het tweede rijtuig achter de loc is een Apmz 122, die daarachter lijkt een Avmz 207 (Eurofima).
-
Treinnummer weet ik niet, maar hing er nog meer daarachter?
En hadden deze rijtuigen een oranje middenband?
-
De rijtuigen van de Rheingold kregen pas vanaf 1983 een oranje band onder de ramen.
-
De Rheingold met oranje band is inderdaad de laatste versie. De oranje band was om de Rheingold-rijtuigen iets meer bijzonder te maken tov. de "gewone" TEE rijtuigen. Het waren echter erg korte treinen en de restauratiewagen werd vervangen door een RHEINGOLD CLUB wagen met speciaal ontworpen logo.
Ik heb dit logo als afwrijfset ooit (2002) eens laten maken door Maikel Kasteleijn.
In 1987 was het met de Rheingold einde oefening.
Carel.
-
Het tweede rijtuig achter de loc is een Apmz 122, die daarachter lijkt een Avmz 207 (Eurofima).
Kan het ook een Apmz 123 zijn?
-
Nee, de Apmz 123 kwam pas in 1985.
dirkjan
-
Wat leuk, ADE heeft al deze wagens als model in het programma. Op EBAY.de zijn ze nog te scoren. Een TEE met postwagen. Die combinatie was niet regulier. Misschien expresspost?
Gr
Brutus
-
En hier (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7373753) is uitgelegd dat het in 1978 volgens plan was van Amsterdam naar Emmerich in de TEE 23.
Dirkjan
-
Alleen de foto laat zien 1100/Mr-a/Apmz122/Avmz207/...
Die stam kon dus wel eens afwijken...
De Avmz met rode schort heb ik nu (bijna) ook.
Met twee rijtuigen uit m'n Roco 44117 set is het een fraaie combie.
En als iemand passende "zuglaufschilder" voor mij kan "regelen" verneem ik het graag.
-
Dat ADE spul is wel belachelijk duur... 90 euro voor een wagon op EBay.
-
Tja, maar wel verschrikkelijk mooi (ook binnenin).
Maar heb je hier al gekeken: http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=ade&_sacat=22128
-
Dat ADE spul is wel belachelijk duur... 90 euro voor een wagon op EBay.
Hallo
Daar had ik in Houten een complete Rheingold voor. :o
Misschien daar eens kijken. De aanbieder staat er wel vaker net achter de stand van MTE.
Bart
-
Alhoewel ik de foto's niet kan zien - geen zin om een Yahoo account te openen - kan ik wel het e.e.a. over de TEE met getrokken rijtuigen van de DB beschrijven.
De Großraum- en Abteilversies zijn ontwikkeld voor de 1962 Rheingold in blauw/creme kleurstelling. Het betreft de volgende series (voor het gemak heb ik de Duitse omschrijving gebruikt):
- Av4üm 62 Abteilwagen
- Ap4üm 62 Großraumwagen
- WR4üm 62 Buckelspeisewagen
- AD4üm 62 Aussichtwagen (8 venster versie)
Omdat deze 26,4m. rijtuigen ook in de Rheilpfeil werden ingezet werd er in 1963 extra materieel in dienst gesteld met 63 als laatste cijfers waarbij de Aussichtwagen AD4üm 63 vier vensters in het panoramagedeelte kreeg.
Bij de Buckelspeisewagen zijn het keuken- en spoelgedeelte boven elkaar geplaatst wat in de praktijk niet tot tevredenheid leidde; derhalve zijn er maar 5 exemplaren van gebouwd. Omdat alle TEE treinen in rood/creme kleurstelling reden werd het Rheingold/Rheinpfeil materieel ook rood/creme geschilderd. Naast de genoemde rijtuigen verschenen verder de volgende versies:
- WRüm 64 Vollspeisewagen
- ARDüm 64 Barwagen
- AR4üm 65 Halbspeisewagen
Deze rijtuigen hebben een lengte van 27,5 meter.
Door de invoering van het computer nummersysteem werden bovengenoemde series als volgt omgenummerd:
- Avümh 111 (Av4üm 62)
- Apümh 121 (Ap4üm 62)
- WRümh 131 (WR4üm 62)
- ADümh 101 (AD4üm 62)
- WRümh 132 (WRüm64)
- ARDümh 105 (ARDüm 64)
- ARümh 217 (AR4üm 65)
Later verschenen nog in de TEE kleurstelling de volgende series:
- ARDmz 106 Barwagen
- Ap(ü)mz 122 Großraumwagen
- Apmz 123 Großraumwagen
- WR(ü)mz 135 Vollspeisewagen
- WRbu(ü)mz 139 Quick-Pick Speisewagen
- Avmz 207 Großraumwagen (Eurofima)
- AR(ü)mz 211 Halbspeisewagen
Alle hierboven beschreven rijtuigen hadden zwarte schortplaten ("Schürze"). Na ombouw voor 200 km/h waren de schortplaten rood gekleurd.
TEE rijtuigen in 1:87 lengteschaal.
Verreweg het grootste aantal modellen naar TEE voorbeeld zijn door ADE zowel als bouwpakket en gebouwd model uitgebracht. Daarnaast hebben zowel Roco en Lima modellen uitgebracht waaronder de Buckelspeisewagen en de Aussichtwagen (panorama rijtuig). Vooral de Roco versies zijn bijzonder fraai gedetailleerd. In een eerdere bijdrage heb ik op het forum de inbouw van LED verlichting in de Roco 1962-Rheingold 4-wagenset beschreven.
Prijsniveau.
Door een enkele forumleden worden de prijzen voor "gebruikte" ADE modellen als belachelijk hoog omschreven. Wat is duur? Ook hier geldt "alle waar naar zijn prijs".
De uitvoering en detaillering van ADE modellen zijn, zoveel jaar na productie, nog steeds ongeëvenaard te noemen. Puntgelagerde, afgeveerde assen zorgen voor een probleemloze rijgedrag en een lange uitloop ; de stroomafname voor de standaard aanwezige binnenverlichting wordt door de as lagering verzorgd zodat er geen extra stroomafnemers nodig zijn. De kwaliteit en de passing van de onderdelen is perfect waardoor het monteren probleemloos verloopt . Vanwege het gebruik van niet gerecyclede grondstoffen is de elasticiteit en breukvastheid na zoveel jaren nog bijzonder goed, onvergelijkbaar met de huidige geproduceerde modellen waarvan de handgrepen soms in de verpakking al gebroken zijn. Om dan maar te zwijgen van de lijmvlekken op nieuwe, in China geproduceerde modellen.
Bij de aankoop van een ADE model op een veiling site is de staat van het model belangrijk. Is het model uit een bouwpakket opgebouwd? Zijn alle onderdelen aanwezig? Zijn er geen lijmvlekken en /of lak beschadigingen krassen zichtbaar?
Om deze redenen heeft een nog ongebouwd bouwpakket of een origineel ADE Fertigmodell altijd mijn voorkeur. Op dit moment worden op Ebay.de een aantal TEE modellen aangeboden waaronder de Avmz 207. Dit Eurofima bouwpakket bestaat uit zo'n 300 onderdelen; alleen het (afgeveerde) FIAT draaistel omvat 27 onderdelen. In de binneninrichting zijn alle rugleuningen i verschillende posities te monteren...
Silvolde
PS. Binnenkort beschrijf ik de bouw van een "Mitteleinstieg Eilzugwagen" met beweegbare vensters. ADE heeft ze 25 jaar geleden(!) op de markt gebracht.
-
Op Ebay.nl momenteel een ADE Mitteleinstieg bouwset te koop.
Sla je slag.
http://www.ebay.nl/itm/Ade-3382-4-Mitteleinstiegwagen-2-3-Klasse-BC4ymg-30-074-Mu-/161671914939?
-
Ik heb de rijtuigen van Lima op de juiste lengte. Dit zijn ook beeldschone modellen die van hoge kwaliteit zijn. Ook die moet je tweedehands zien te kopen.
Groet, Carel.
-
Arnold, heb ik gezien. Valt echter buiten mijn tijdperk.
Groet, Rob
-
Weet iemand wat de eindstation van de Mr-a was?
-
Dat staat in de link (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7373753) die ik al eerder gaf
-
Keulen.
Eroverheen gekeken.
Dank je :)
-
Yep, dienstregelinglezen is altijd een leuk spelletje ;D
-
Moet je ze wel hebben, natuurlijk... :-\