BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Winfried Huguenin op 16 March 2015, 15:43:13
-
Ik heb 21 wissels 9170 en 9171 op mijn baan geschroefd. Bediening via Multimaus set. Onder de baan een ringleiding die o.a. direct is gekoppeld met alle wissels.De spoorstaven van de wissels zijn zeer secuur gebruind zonder overal tussen te knoeien.
Probleem: Bij meerdere wissels hebben de wisseltongen storingen bij het passeren van een kleine 3 assige loc.
Het lijkt dat het contact bij het scharnierpunt van de wisseltongen slecht is. Inspuiten met Viessmann loc-reiniger (contactspray) helpt niet.
Als je wat druk op de loc uitoefent maakt hij weer contact en rijdt verder.
Is er een mogelijkheid om de wisseltongen permanent van stroom te voorzien?
-
Aan de onderkant tussen de afdekplaat en het plastic zit het mechanische en daarin zit ook een omschakelcontact. Kan zijn dat daar de contacten van vervuilt zijn, en daar kom je niet met contactspray bij vanaf de bovenkant.
Groetjes
-
En je andere locs niet?
-
De degelijkste manier is een draadverbinding tussen de tong en de naastliggende doorgaande spoorstaaf.
Ik heb even een plaatje geleend van de Fleischmann site.
Op de plaatsen van de groene stippen boor je een klein gaatje door de tafel heen, 1 mm of 1,5 mm.
Aan de tong soldeer je een dun soepel draadje, b.v. z.g. decoderdraad van Conrad. Dat gaat door het gaatje naar beneden, en door het andere gaatje komt het weer omhoog. Daar soldeer je het aan de spoorstaaf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piccolowissel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piccolowissel.jpg)
-
Wim, de contacten aan de onderkant waren ook schoon.
Klaas, dank je voor je tip voor de draadverbinding, ik denk dat ik daarvoor ga.
Wel even werk, maar dan zouden de klachten uit de wereld moeten zijn, lijkt me.
Dank voor de reacties!
-
Oh ja Klaas, op de plaatsen waar je hebt aangegeven te boren raak ik geen cruciale bewegende delen ?
De wissels liggen al vast en de laatste keer dat ik er één heb open gemaakt, is al even geleden...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Ik weet niet of de constructie inmiddels gewijzigd is, maar (in mijn tijd), toen ik nog jong was, hadden de Fleischmann wissels, ook de n-wissels een metalen achterplaat. Die zaten met lipjes vast aan het bovendeel. Die plaat moet je verwijderen. Binnen in het wissel zit een schuifcontact die de railstukken met elkaar verbindt. (In de HO versie althans) n-versie waarbij het hier omdraait weet ik eigenlijk niet. Maar het zal me niet verbazen dat de constructie overeen komt. Deze contacten zou ik reinigen. Haal het wissel niet teveel uit elkaar, want dan breken de lipjes af. Maar de methode door draadjes aan de tong te solderen is ook een goede methode!
Succes! (y)
-
Oh ja Klaas, op de plaatsen waar je hebt aangegeven te boren raak ik geen cruciale bewegende delen ?
Goeie vraag! Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Het zou best kunnen dat daar bewegende delen zitten. Het is al lang geleden dat ik zo'n wissel open heb gezien, en het enige wat ik er nog van weet is dat er onder die metalen bodemplaat van alles zit.
-
Waar je wilt boren loopt ongeveer de stelstang, die door de pal aangedreven wordt. Deze stuurt zowel de wisseltong als een "schakelaar" die de elektrische contacten regelt. Waar je wilt boren, zit dicht op de plaats, waar Fl* de bruggen voor het denken heeft gemonteerd. Zijn deze nog wel aanwezig, want die hebben de functie om de stroom van de buitenrails naar de tongen te brengen. De schakelaar leidt de stroom dan verder naar de twee railstaven achter het hartstuk. Het zijn twee zwarte "nietjes".
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Beste Winfried.
Ga zeker niet boren. De wissels zijn daar voor te klein en zeker niet open maken want er zitten zeer kleine veertjes en deze zijn althans voor mij niet meer op zijn plaats te krijgen. Of je je moet een echte prof zijn.
Wat je moet doen is zoals hier boven is beschreven. Wissel tongen verbinden met de veertjes (nietjes). Het zijn nl zelfdenkende wissels waar je op twee plaatsen de verbinding kan (kon) verbreken om de wissel zelfdenkend te maken. Als je digitaal rijdt altijd deze verbinden weer herstellen. Anders kan je nl kortsluiting krijgen en werkt het geheel niet meer goed. Ik heb zelf ook oude wissels en had ook deze problemen. Je moet de binnenzijde van de rail goed reinigen en uitproberen. Ook gebruik ik ATF (transmissie (olie)) (zie andere draadjes) en dit helpt geweldig.
Veel succes en hoor wel.
Mvg,
Wout
-
Dames en Heren,
en we hebben beeld ..... : http://www.piksov.com/index.php?id=wissel-reparatie.php (http://www.piksov.com/index.php?id=wissel-reparatie.php)
Repareren is wel te doen hoor....
groet,
Guus
-
Ten eerste;
Alle suggesties die wijzen op vervuiling/oxidatie van de contactveertjes klinken zeer redelijk, maar ik heb een wissel met onbetrouwbare spanning op de wisseltongen (want daar is het om te doen nogmaals) van de baan gehaald en open gemaakt. Hierbij was het duidelijk dat de contactveertjes in nieuwstaat verkeren. Daarbij komt dat deze contactjes verbinding maken met de vaste stukjes spoorstaaf die scharnierend zijn gekoppeld met de wisseltongen.
Deze elektrische verbindingen die inderdaad nodig zijn om in analoog bedrijf de wissels "denkend" te maken zijn in digitaal bedrijf een aanvulling van de stroomvoorziening op de draadbrugjes aan de bovenkant tussen de spoorstaven.
Overigens heb ik onlangs voor alle 21 wissels deze draadbrugjes vervangen door originele Flm draadbrugjes.
Mijn conclusie is dat de contactveertjes aan de onderkant en de draadbrugjes aan de bovenkant beide hetzelfde doen; spanning zetten op de VASTE stukjes spoorstaaf waar de wisseltongen aan hangen.
De wisseltongen scharnieren met een inhaak constructie aan deze stukjes spoorstaaf en dit scharnierpunt ligt op een metalen verbindingsstukje wat iets weg heeft van een raillasje.
De originele stroomvoorziening zoals Flm deze heeft bedacht, is dat het scharnierpunt van de wisseltongen moet zorgen voor stroomoverdracht.
Het tweede punt waar de wisseltongen contact maken is uiteraard aan het einde van de wisseltongen tegen de buitenste spoorstaven, maar het lijkt mij dat dit niet de belangrijkste plek voor overdracht mag zijn, je kunt deze wissels zonder geleidend puntstuk nl ook open rijden.
Welnu, ik denk dat het scharnierpunt van de wisseltongen voor wat betreft stroomoverdracht wat mij betreft toch een zwakte in het ontwerp van de wissel is.
Daarom lijkt de suggestie van Klaas Zondervan om zeer dunne draadjes rechtstreeks aan de tongen te solderen de enige gegarandeerde oplossing is voor het bedrijfszeker onder spanning zetten van de wisseltongen is.
Ik heb het artikel bekeken van piksov.com en ben met mijn eigen conclusies aan de slag gegaan. Eerst heb ik bij het open mechaniek gekeken waar het beste een doorvoer kan plaatsvinden. Voor de afwijzers onder de reacties, ik ben weliswaar nog niet zo lang aan het modelsporen, maar ben al wel lang modelbouwer, kan goed solderen en ben van beroep opticien dus schrik niet terug van priegelwerk en kleine veertjes.
Ik kwam er achter dat de gaatjes naast de tongen iets verder van het scharnier moeten komen, anders raken ze inderdaad de vork van de stelstang.
Één vakje tussen de bielsen lager zit je tussen de vork en de ring waar het veertje op zit, daar is ruimte voor twee draadjes.
Ik gebruik 0,05 mm2 met een buitendiameter van 0,8 mm.
Ik heb een viertal foto's gemaakt om het e.e.a. te verduidelijken. Als ik later de soldeerpuntjes nof even aantip met roestverf, zal het geheel niet heel erg opvallen.
Het andere einde van de draadjes die dwars door de wissel onder de baan uitkomen, koppel ik rechtstreeks aan de ringleiding die er onderdoor loopt.
Zo hoef ik niet aan de buitenste spoorstaven extra te solderen, en zie je maar twee extra soldeerplekjes en niet vier.
Ik weet dat er modelspoorders zijn die zeggen dat je bij wissels gewoon met roestverf uit de buurt moet blijven om storingen te voorkomen, maar ik als perfectionist vind dit er niet uit zien, als je de rest wel mooi bruint. Als ik met deze soldeeractie alle wissels bedrijfszeker kan maken is mij dit extra werk waard.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2192_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2192_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2193_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2193_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2194_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2194_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2195_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2195_4.jpg)
-
Nou, ik zie dat je niet bang bent om dingen open te gooien.
En ik zie ook dat je, als je mijn eerste advies blindelings had opgevolgd, jezelf behoorlijk in de vingers had kunnen snijden.
-
Heb je die denkend wissel brugjes al een keertje eruit gewipt? Soms komt er een ondefinieerbare rode drek vanaf die met moeite van de rails is te poetsen
-
Winfried,
Aan je soldeer kunsten te zien zou je ook een stukje litze draad (losse kerdraad) aan de buitenzijde over het scharnier kunnen solderen. Ik moet zeggen ik heb de fleischman wissels een paar jaar geleden ingewisseld voor peco's maar dit probleem ben ik nog nooit tegengekomen. Er zijn exemplaren bij van 25 jaar oud.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Ik raad aan de draade op de vaste punten te solderen
De isolatie heeft neiging uit te harden,waardoor de tongen weer (kunnen) haperen
-
Geintje zeker ?
Ik strip mijn draden vaak met een aansteker en heb nog nooit uithardende isolatie gezien. Dat er een stuk draad hard
wordt na het solderen is gewoon het kruipen van vloeibaar tin dat een stukje de draad in kruipt.
-
Geintje zeker ?
geen gein
maar zal ook niet met een week gebeuren Dat er een stuk draad hard
wordt na het solderen is gewoon het kruipen van vloeibaar tin dat een stukje de draad in kruipt.
met een klem op de rand isolatie is dit ook te voorkomen
Maar ieder moet geloven wat hijzelf wil
Ik geef alleen een tip
-
Ik denk dat ik door heb wat je bedoelt. Het verharden hoeft niet door het solderen te komen maar heeft met ouderdom te maken ? Dat zou best eens kunnen kloppen.
En inderdaad, als je de warmte met een tang afvoert kruipt het tin niet (of in ieder geval veel minder) de isolatie in.
-
Ik vraag me af of de wissel nu nog wel goed schakelt nu die draden aan die wisseltong zitten!!
volgens mij kan hij nu niet goed meer bewegen!
Groet John.
-
Ik zou daar ook eerder decoderdraad voor gebrukt hebben.
Is dunner en een stuk soepeler.
-
Winfried,
Aan je soldeer kunsten te zien zou je ook een stukje litze draad (losse kerdraad) aan de buitenzijde over het scharnier kunnen solderen. Ik moet zeggen ik heb de fleischman wissels een paar jaar geleden ingewisseld voor peco's maar dit probleem ben ik nog nooit tegengekomen. Er zijn exemplaren bij van 25 jaar oud.
Groet,
Gerard van der Sel.
De eerste poging die ik gedaan heb om gegarandeerde spanning op de tongen te krijgen was dat ik met een kort stukje dun draad zonder mantel een verbinding heb proberen te maken direct voor en na het scharnierpunt.
Het probleem wat hierbij optrad was dat de vaste kant (puntstuk kant) teveel warmte doorgaf aan de onderliggende constructie, de wafelstructuur afdekplaten, dat de tuimelaar van de onderliggende schakelpunten bleef plakken en de wissel het even niet meer deed.
Na voorzichtig heen en weer schuiven van de tongen kwam het weer los, kortom, de kant van de afdekplaten nabij het puntstuk moet je volgens mij met rust laten met solderen. De warmteontwikkeling is hier niet gewenst.
Solderen aan de tong zelf is wat betreft temperatuuroverdracht minder kritisch. De wisseltong zweeft hier los boven de bielzen en bedding.
De draad die ik nu gebruik voor de getoonde oplossing is decoderdraad wat zeer flexibel is en de beweging van de wissel gaat dan ook moeiteloos.
-
Gerard
die wissels van 25 jaar oud met de grote aandrijving ,hadden met 2 verende contacten nooit last
de nieuwe denkende wel door slechte contacten door wrijvings slijtage
Als je onderin op de contacten een draad soldeerd ,en de schuif voor contact weglaat is t ook over
Dit dee is eens door dacht basilicum gegeven
-
Die draad solderen i.p.v. de schuifcontacten heeft wederom alleen invloed op het vaste stukje spoorstaaf en niet op de wisseltong. Het scharnierpunt is de boosdoener. Alleen door deze te overbruggen wordt de storing getackeld.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Ik heb ditzelfde probleem met mij H0 wissels. kleine tweeassers stoppen. Als ik dan handmatig de wisseltong tegen de rail aandruk gaat het weer verder. Dit is dus duidelijk een contactprobleem in het scharnierpunt. Ik heb een draadje uit een stuk netsnoer (litze) gehaald en daarmee het scharnierpunt overbrugd. Heb in H0 wel iets meer ruimte natuurlijk.
Mvg Rieks.