BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Joran op 15 March 2015, 17:19:40
-
Al maanden zit ik te piekeren over een baanplan alvorens het hier te delen. Vandaag toch maar eens laten zien wat ik steeds in mijn hoofd had. De ruimte die ik heb (is niet veel) is 288cm x 200cm in een L vorm en de baan speelt zich (in principe) af in 1981 en krijgt wat Noord-Hollandse elementen, maar wordt wel fantasie. Een aardige uitdaging dus aangezien ik het plan aan de volgende "moet voldoen":
- Niet te druk qua sporen, zodat er wat ruimte overblijft voor wat (landelijke) scenery.
- Station met twee sporen waar een loc met 4 ICR rijtuigen moet kunnen staan.
- De enige trein die buiten het jaartal valt (Artitec DDM-1 met 5 bakken) moet er ook kunnen staat, zodat ik daar ook af en toe mee kan rijden.
- Schaduwstation, zodat materieel daar netjes kan staan (ben heel benieuwd naar de Plan U en Mat '54 welke dit jaar gaan komen).
- Rangeren met VAM trein (ben al een tijdje bezig met het VAM station van Zandvoort).
Hieronder het baanplan. Het VAM station bevind zich rechtsonder bij de helix. Het spoor wil ik eigenlijk na de bocht al laten dalen zodat, wanneer het verdwijnt onder het in de dijk waar het VAM station tegenaan staat het voor het einde van de dijk al onder te bovenplaat is. Het station vind ik nog wat star/recht, maar weet even niet hoe ik dat anders kan doen. Het koelhuis is namelijk een half model en gekromde perrons lijken me lastig om te maken. Ik denk aan die van sleutelspoor.
De loods in het midden is de bakstenenloods van Artitec. Deze wil ik nog gaan aanschaffen, maar ik heb hier nog geen plek voor bedacht. Dus als iemand een idee heeft? Eerder had ik het halfmodel van deze loods, maar die heeft een badje thinner niet overleefd ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan2_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan2_3.jpg)
-
Ziet er leuk uit. Ik zou bij het station aan de linkerzijde nog wel een overloopwissel plaatsen. Geef je net wat meer speel mogelijkheden.
-
Hoi Joran,
Op je rechterkant van het plan is het sporenplan niet echt star, dus als tegenwicht mag het station gedeelte best wel lekker strak zou ik zeggen qua sporen. Niets mis mee.
In onderstaande tekening de plek waar ik de loods zou plaatsen. Tegenover het station. Het spoortje rechts er van heb ik wat langer gemaakt, kun je gebruiken als losstraat.
Verder de overloopwissel van Noordpool er in getekend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan2_3_v1.jpg)
Zo iets?
-
Hoi Joran,
Je hebt onder meer in jouw topic verrmeld: - Schaduwstation, zodat materieel daar netjes kan staan (ben heel benieuwd naar de Plan U en Mat '54 welke dit jaar gaan komen).
Door welk merk wordt er dit jaar Mat '54 uitgebracht?
En in welke uitvoering/kleurstelling?
Betreft dat een tweetje of een viertje?
Mat vriendelijke groet, Mark
-
@Noordpool, WFR: Dat omloopwissel had ik niet getekend, omdat daar het perron moest komen. Ik vond in Anyrail de sporen al ver uit elkaar liggen, maar kennelijk moest dat nog verder voor een perron. het perron is nu 7cm. De afstand perron hart spoor is 24mm. Over de loods ga ik nog een nachtje slapen ;D
@Marklin: ExactTrain heeft het aangekondigd. Over uitvoeringen is volgens mij nog niet zoveel bekend, behalve dat het een viertje moet worden. Zie: http://www.exacttrain.eu/index.php/nl/neuheiten-2015-exacttrain (http://www.exacttrain.eu/index.php/nl/neuheiten-2015-exacttrain)
Ik heb dus weer even zitten tekenen. Het is gelukkig wel redelijk rustig gebleven. Zit ik alleen nog met die bocht in het perron. Is even puzzelen hoe we dat gaan doen :) Aan de andere kant, genoeg andere zijn me voor gegaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan4_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan4_3.jpg)
- Korte treinstellen, tot 3 bakken, kunnen langs spoor 1.
- Langere treinen langs spoor 2. In het geval van kop maken wordt de loc los gekoppeld en komt van het opstelspoor rechts loc 2 aanrijden om aan te koppelen. Als de trein vertrokken is. Dan rijdt loc 1 naar het opstelspoor.
- De VAM trein (NS 2400 met 3 wagons) kan langs spoor 2 of 3 aankomen. Achteruit naar het VAM station. En op de terug weg omlopen, om naar het schaduwstation te rijden.
-
Juist aan de voorkant heb je ruimte voor de ATT loods, die is nog behoorlijk in omvang.
Een andere optie is idd rechts, of je koelhuis naar rechts en je loods op de plek daarvan.
Als je nog de straatkant wilt uitbeelden ben je aardig wat ruimte kwijt.
Zet grote gebouwen niet te dicht opelkaar.
Verder mooi plan (y).
-
Hij is zeker behoorlijk groot 27x11 als ik me niet vergis. Eerst had ik het half model, maar dan zit je weer dat je die ergens aan de achterkant kwijt 'moet'. Met het hele model kan je aan de ene kant een spoortje leggen, en aan de andere kant ruimte voor vrachtauto's/bestelauto's. De volgende plekken zijn een optie:
- Onder de engelsmannen. Bereikbaar via een wissel vanaf spoor 1 op het station.
- Rechtboven. Bereikbaar via het opstelspoor.
- Bij het VAM station in de buurt.
Het station is overigens niet zo heel groot. Het is station Elsloo van Artitec. Maar wil bij het station wat ruimte houden voor twee of drie landelijke woningen met wat groen. Heb niet voor niets de cursus bij Martin gevolgd laatst (y)
-
Ziet er leuk uit , ga je volgen zelf ben ik ook nog bezig met m'n baan plan van 4,20 x 3,50 m ben er nog niet helemaal uit wat het gaat worden.
Die Exacttrain mat 54 gaat trouwens een groene worden met 2punts verlichting nrs 767 en 770 (staat bij preis )
-
Ik begon eerst met veel meer sporen, maar minder is toch wel meer (vind ik). het wordt alleen nog even puzzelen en uitrekenen met het klimspiraal of ik uitkom met een stijgingspercentage van 3% (liefst nog wat minder).
Ah jammer van de Mat '54. Hoewel een groene wel heel tof is, valt het buiten mijn scope. Hopelijk volgt er binnen afzienbare tijd een gele (in stoptrein of IC uitvoering, dat maakt me weinig uit). Het is ook niet erg als het een tijdje duurt. Er "moet" ook nog een Roco 1200 komen voor de InterCity en de eerder genoemde Plan U.
-
Ipv klimspiraal kun je ook ongeveer 1,20 mtr besteden aan een fiddleyard/opstelterrein.
Dan krijg je op de ander twee/drie modules meer ruimte voor scenery.
Als je met de schaalmodellen(Att of iets soortgelijks) gaat rijden moet je wel rekening houden met een ruime boogstraal voor goede loop.
Kijk voor voorbeeld naar de bouw van Marienberg van Karst Drenth. (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22460.msg3221537697.html#msg3221537697)
Dan kun je een zien wat de bouwmaten worden voor die genoemde modellen.
-
Tussendoor allerlei andere projecten gehad, maar het baanplan bleef me bezig houden. Het heeft heel wat hoofdbrekens gekost. Gedacht aan helixen, schaduwstations maar kwam steeds in de knoop met de beschikbare ruimte. Vorige week had ik ineens een heldere ingeving. Drie modules met een fiddleyard, die makkelijk is op te bergen. Dit vereenvoudigd het geheel aanzienlijk vergeleken met wat ik eerder bedacht had.
De naam van mijn station wordt Rekerdam. Een fictieve naam, vernoemd naar rivier de Rekere welke lang geleden de grens betekende tussen Kennemerland en West-Friesland. Het station is Elsloo van Artitec die ik vorig jaar via Marktplaats op de kop heb getikt. Een stationstype dat vroeger veel voorkwam langs Staatslijn K. Voor het tijdperk beperk ik mij tot mijn geboortejaar, 1981. Een tijdperk waarin het geel/grijs al aardig ingeburgerd was, maar groene Mat '46's, rode DE-2's, berlijnsblauwe locs en rijtuigen en bruine diesellocs er ook nog steeds waren. Afhankelijk van de nummers uiteraard. Soms een beperking bij de aanschaf, maar juist bedoelt om de aanschaf van modellen enigszins binnen de perken te houden.
Het baanplan biedt de mogelijkheid om getrokken treinen tot 4 rijtuigen te kunnen rijden. In mijn geval een 1100 of 1200 met 4 buurland ICR's (ik zoek nog een gelijkstroom 1500 :P). In deze vorm is het pas een eerste schets, maar schiet er maar vast op! Dit is getekend met Rocoline. De boog aan de rechterzijde is R6. De bouw zal niet heel snel gaan. Komende tijd ben ik druk met het slopen en verbouwen van de keuken in mijn huis. En tussendoor 'moet' ik ook nog op vakantie :P
Het baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan__fiddleyard.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan__fiddleyard.jpg)
Station Rekerdam:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rekerdam.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rekerdam.jpg)
-
Goedemorgen,
Ik ben zeer benieuwd Joran.
Die keerlussen nemen zoveel ruimte in beslag.
Omdat je nu met modules gaat werken benut je veel meer ruimte.
Stationsgebouw ziet er al natuurgetrouw uit :).
Succes.
-
Ze nemen inderdaad veel ruimte in beslag. En omdat ik dan R3 zou moeten gebruiken zit je ook met het gevaar dat je (toekomstige) treinen de helling niet kunnen nemen. Voordeel van de modules is ook nog dat bij een verhuizing de baan mee kan en kan worden uitgebreid (ervan uitgaande dat ik eerder groter dan kleiner ga wonen :)).
-
Heb je dat boek al gekocht dat recentelijk uitgekomen is over deze spoorlijn?
-
Nee nog niet! Staat wel op mijn verlanglijst!
-
Woon je in de buurt van Heerhugowaard? Bij Huider lag een stapeltje op de toonbank.
-
Yep! Zag het al in hun nieuwsbrief staan. Goede reden om binnenkort even langs te wippen (y)
-
De naam van mijn station wordt Rekerdam. Een fictieve naam, vernoemd naar rivier de Rekere welke lang geleden de grens betekende tussen Kennemerland en West-Friesland. Voor het tijdperk beperk ik mij tot mijn geboortejaar, 1981. Een tijdperk waarin het geel/grijs al aardig ingeburgerd was, maar groene Mat '46's, rode DE-2's, berlijnsblauwe locs en rijtuigen en bruine diesellocs er ook nog steeds waren. Afhankelijk van de nummers uiteraard. Soms een beperking bij de aanschaf, maar juist bedoelt om de aanschaf van modellen enigszins binnen de perken te houden.
Het baanplan biedt de mogelijkheid om getrokken treinen tot 4 rijtuigen te kunnen rijden. In mijn geval een 1100 of 1200 met 4 buurland ICR's (ik zoek nog een gelijkstroom 1500 :P).
Bij 'getrokken trein' en '1981' denk ik vooral aan Plan E, om eerlijk te zijn. Of een allegaartje van E, W en ICR. Dat was in die tijd niet ongebruikelijk voor de treinen van Zandvoort naar Limburg, Spitsuurtreinen boven het Noordzeekanaal waren volgens mij zelfs alleen Plan E.
Zuivere ICR stammen waren toen nog zeldzaam, en bedoeld voor de dienst Den Haag - Venlo (- Keulen?). Mét meestal een 1500 ervoor, dat dan weer wel. ;)
Roald
(Noord-Hollander, bouwjaar '75)
-
Roald, het "Noord-Hollandse" in de titel slaat met name op het landschap en het gebruikte stationsgebouw. Mijn idee is ook om voor deze regio kenmerkende bruggetjes en koolvletten te bouwen. De titel mag wel veranderd worden in 'Station Rekerdam'. Voor de treinen neem ik het iets ruimer dan alleen Noord-Holland. Volgens mij bestonden de reizigers treinen boven het Noordzee-kanaal in die tijd vaak uit Mat '46 en getrokken treinen met Plan E inderdaad. Die laatste waren veel te lang (meer dan 4 bakken) voor de ruimte die ik tot mijn beschikking heb.
Door de beperkte ruimte en omdat ik een stammatje ICR wel mooi vind gun ik mezelf deze vrijheid. De beperking van 1981 is al krap genoeg ;D
-
@Joran,
hierbij de link voor het boek.
grz
http://www.winkelvandekrant.nl/de-trein-terug.html
-
@Joad Thanks! Ik heb hem doorgestuurd naar de Kerstman, wie weet volgende week :)
Ruimte, tijd en plek om modulebakken te maken zijn er nog niet. Maar ondertussen gebeurt er toch wat aan Rekerdam. Huisjes maken ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rekerdam2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rekerdam2.jpg)
-
Ziet er al goed uit (y)
-
Gebeurt er nog wat in Rekerdam sinds december. Langzaam maar gestaag. Van onderstaande foto:
- De 'Tilly Models Kleine Dorpswoning' links heb ik helemaal schoongemaakt en ben ik opnieuw aan het schilderen. Was niet tevreden over de voegen. Heb voegpasta en zilverpoets gebruikt. Maar ga het denk ik met een wash doen. Wel eerst op een proefstukje uiteraard.
- Het 'Artitec 17e eeuws winkel-, woonhuis' is zo goed als klaar. Twee ramen moeten worden vervangen. En er moeten nog wat mesing details op. Ik twijfel nog over de luifel. Lijkt me erg lastig om dit mooi te krijgen.
- De 2x 'Artitec Arbeidershuisje 19e eeuw' zijn zo goed als af. Alleen nog de messing antennes aanbrengen.
Ruimte, tijd en plek om modulebakken te maken zijn er nog niet. Maar ondertussen gebeurt er toch wat aan Rekerdam. Huisjes maken ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rekerdam2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rekerdam2.jpg)
Verder is er nog gewerkt aan een aantal andere huisjes, waarvan de 'Tilly Models Woning met Puntdak' niet op de foto staat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_IMG_7384_1460535722.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_IMG_7384_1460535722.jpg)
Ook ligt er nog een goederenloods en een kerk te wachten.
-
Ziet er goed uit..!!
Ben benieuwd welke verf je hebt gebruikt aangezien ik deze huisjes ook nog als bouwpakket heb ;D
Mvg,
Matthijs
-
Ben wel geen Joran, maar misschien kan je een keer een flesje proberen.
Ik gebruik sinds kort Vallejo Model Color.
Werkt voor mij 100x beter, dan die Humbrol potjes, smeert lekker uit en stinkt niet, geen terpentine of andere zooi.
Gewoon kwasten en handen wassen bij de kraan.
Er is ook een omnummering van Humbrol naar Model Color.
Wat ook fijn werkt, is dat de hoeveelheid verf gemakkelijk gedosseerd kan worden door het tuitje.
Prijs valt ook reuze mee € 2,25 voor een flesje.
-
Ik gebruik gewoon de Humbrol potjes en de nummers zoals aangegeven door Artitec danwel Tilly Models. De Vallejo verven heb ik geen ervaring mee. Maar dat zal vast ook fijn werken.
-
De bouw is toch echt van start gegaan. Het baan plan is iets gewijzigd, maar wordt in principe nog steeds een kopstation met 3 sporen, waarvan 2 perron sporen. De eerste modules zijn inmiddels al aardig ver gevorderd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8218.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8218.jpg)
Nu eerst een proefstukje maken waar ik kan proberen met hoe dit wordt als je het verder aankleed met gras en water e.d.