BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Jan Breman op 15 March 2015, 10:22:45
-
Goedemorgen,
Na een ochtendje research wel een beetje wijzer geworder, maar toch een paar dingen over Kadee koppelingen die ik me afvraag.
Ik rijd zelf met Nederlands materieel van hoofdzakelijk Roco, welke lengte van koppeling is dan het beste te gebruiken?
Ik stuur de loc's aan met DCC via multimaus, geven die magneten in de rail geen problemen met een digitaal signaal?
Verder komen de vragen al naar gelang ik meer hierover uitvind.
Ik wou eerst voor digitale koppelingen gaan, en hoewel dit erg mooi werkt trekken de Kadee koppelingen erg aan.
Zo is er geen probleem met deze koppelingen in bv een sik gebruiken en geeft het ook een leuke speelmogelijkheid.
Mijn baan word een 100% rangeerbaan, dus ik denk dat Kadee daar goed in past.
Ten slotte, nog tips waar het het beste verkrijgbaar is? Ik heb Jophispoor gevonden tot nog toe.
Alvast bedankt,
Groeten Jan
-
Hallo Jan,
Ik gebruik altijd nummer 18, nr 17 is vaak tekort en de andere nummers te lang.
De magneten veroorzaken geen problemen met digitaal rijden.
Houdt er rekening mee dat de permanente magneten de wagenassen aantrekken zodat het ontkoppelen iets minder soepel gaat.
Waar te krijgen weet ik niet, ik koop ze altijd in Engeland.
Gr. Ed
-
Er is 0.0% problemen met digitaal. Geen interferentie ofzo.
Qua magneten is er wel een ander probleem: het normale materieel is voorzien van assen/wielen die door magneten aangetrokken worden! Ik heb er eens mee geëxperimenteerd en heb snel geconcludeerd dat die magneten geen succes zijn. De wagon wil met z'n as recht boven de magneet zitten. En wordt dus een paar centimeter terug richting de net ontkoppelde lok getrokken. Of wil überhaupt niet ontkoppelen omdat er teveel kracht op de koppeling staat.
Dus... al je standaard roco NL spul van andere assen voorzien. Of overgaan op het ontkoppelen met een stokje/sateprikker. Er zijn er meerderen op dit forum die met volle tevredenheid met standaard europees spul met kadee rangeren. Maar dan wel met een sateprikker :)
Lekkere van deze koppelingen (en sommige andere) is dat je eventueel een wagentje er zo uit kan tillen.
Nog een opmerking over de digitale koppelingen: leuk dat er eentje aan je lok zit, maar als je echt aan het rangeren bent zullen er vaak enkele wagens tussen je lok de te ontkoppelen wagon zitten, toch? Dan heb je bij een echte rangeerbaan volgens mij meer aan lekkere kadee koppelingen! En handmatig koppelen is voorbeeldgetrouw!
Ongetwijfeld zullen er snel andere reacties komen van degenen die het in de praktijk gebruiken. (Zelf ben ik over naar roco universal koppelingen, overigens).
Reinout
-
Verkrijgbaarheid: ongetwijfeld ook bij "Godfather Models & Supply", die staan op zo ongeveer elke tentoonstelling en in Houten, mocht je daar heen gaan.
Reinout
-
Het probleem dat Reinout schetst is te vermijden als je in plaats van een permanente magneet een elektromagneet toepast. Rangeren met Kadeekoppelingen gaat uitstekend o.a. het aankoppelen gaat bijzonder soepel.
De verkrijgbaarheid is wat minder. Ik haal ze meestal in Houten. Helaas zie ik de laatste tijd Jophispoor niet meer op de beurzen. Voor zover ik weet heeft GM&S (Piet Peetoom) geen Kadee.
Gerrit
-
Hallo Jan
Misschien heb je wat aan deze link.
http://www.kadee.com/
De Firma Jophispoor heeft ook een zeer uitgebreide hoeveelheid Kadee koppelingen.
http://www.jophispoor.nl/Prijslijsten/Kadee%20prijslijst%20%20verkoop%202013.pdf
gr,
Herwim
-
Hallo Jan
Kadee is ook verkrijgbaar bij Harlaar modeltreinen in Badhoevedorp of bij RD-hobby www.rd-hobby.de in Duitsland , daar haal ik ze meestal vandaan .
Grt Jack .
-
Hoi Jan
Ik zweer bij Kadee een magneet vooraan onder de rails bij aanvang van de rangeerbundel en je kan overal een voorontkoppelde wagon naar toe duwen. Let wel de Kadee's moeten wel op de juiste hoogte zijn afgesteld. Ik koop ze altijd op Houten rechtse hal ene laatste pad op de hoek. Zijn ook verkrijgbaar bij de Wapstad in rijswijk.
-
Hallo,
Ik heb Kadee koppelingen op mijn schaal 0 materieel zitten .
Ik ontkoppel met de permanente magneet.
Ik heb gemerkt dat een los draaistel door de magneet een beetje aangetrokken wordt en er recht boven gaat staan ,maar niet als hij onder een rijtuig zit.
De hoogte ligging is heel belangeijk , de immitatieluchtslang zit maat 1 mm boven de rails.
Ik kocht de laatste koppelingen bij Jophispoor.
GM&S heeft ze niet.
Sukses ,Peter
-
Ok, het klinkt allemaal erg interessant. Ik zal eens ergens langsgaan om een paar zakjes koppelingen en magneten mee te nemen om te gaan testen.
Ik gebruik nu ook de universal koppeling van roco, die werken ook mooi, maar het spelen met het Kadee systeem en alles uitvogelen lijkt me ook wel erg gaaf..
-
Is het afstellen ook nodig als je de NEM schacht gebruikt?
-
Afstellen is nodig, ook als je de nemschacht gebruikt.
Nemschachten hangen helaas allemaal lang niet op de zelfde hoogte.
Gr. Ed
-
kadee is een mooi systeem, maar onderschat niet hoeveel gemier het kan zijn om al je wagens om te bouwen met goed werkende kadees. Inderdaad hoogteverschil in NEM-schachten, nem-schachten die naar boven of beneden buigen bij belasting (waardoor de koppeling losschiet, want daar zijn kadees veel gevoeliger voor dan de bekende europese kortkoppelingen) of kortkoppelmechanieken die niet lekker naar het midden terugkeren zodat de kadee niet open wil boven een magneet. In dat soort gevallen NEM-mechaniek eruit slopen en een voorraadje van allerlei kadees die je onder de wagen kunt schroeven aanhouden want daarmee krijg je de zaak wel in het gareel.
Ik zou zelf als volgt te werk gaan als je begint: rust een of twee locs en een aantal wagens waarme je veel wilt rangeren uit met kadee-koppelingen, monteer die zorgvuldig zodat alles in alle combinaties goed werkt en kijk of het bevalt. Zo ja, bouw dan geleidelijk de rest om, een of een paar wagens per keer zodat je goed bij kunt houden of alles onderling goed werkt. Vroeger deed ik dat wel eens te slordig en dan was het elke tentoonstelling weer een tijdje klooien voor je een setje wagens bij elkaar had dat qua koppeling lekker samenwerkte om mee te rangeren.
Hier vast een voorproefje van de ellende die je te wachten staat ;D
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22026.msg298701.html#msg298701
-
Kadee's kun je gewoon rechtstreeks bij Kadee bestellen, geen probleem. Wel met een Creditcard. Verzendkosten zijn alleszins redelijk.
AAT in Kaarst Duitsland is dealer en kan ze indien niet voorradig snel in huis hebben. Verstuurd ook naar Nederland:
- http://www.aat-net.de/index.php?main_page=index&cPath=29_2910_66365
-
Je kan ze ook bij Jophispoor bestellen, gaat wat vlugger !
Peter
-
Kadee koppelingen maken precisie koppel- en -ontkoppelacties mogelijk waarbij wagons tot op de mm op het juiste (rangeer-) spoor geplaatst kunnen worden.
Plaatjes zeggen meer dan duizend woorden.
Kijk hier voor het filmpje (http://youtu.be/jibk1SlJb5c) dat ik heb gemaakt bij een test.
- De loc rijdt voorwaarts in shunting-tempo over de magneet, tot vlakbij de kolenwagen, en versnelt dan iets. Als je dat laatste niet niet doet, wordt er niet gekoppeld.
- Daarna remt de loc geleidelijk af, en stopt.
- Vervolgens rijdt de loc in tegengestelde richting over de Kadee magneet.
- Tijdens het stoppen boven de magneet, worden de trip-pins tussen de onderlosser en de kolenwagen naar buiten gebogen. Er wordt dus losgekoppeld.
- De loc rijdt iets verder in dezelfde richting, waardoor de trip-pin terugkeert naar zijn neutrale positie.
- Vervolgens rijdt de loc opnieuw richting kolenwagen en duwt deze tot precies boven de uitgangspositie (20cm voorbij het ontkoppelpunt. Hierbij wordt niet gekoppeld gereden. De Kadee koppelingen blijven openstaan.
- Na 'aflevering’ op de plek van bestemming, keert de loc terug naar zijn uitgangspositie.
- De kolenwagen blijft achter.
Met mijn Hornby Railmaster programma, kan ik e.e.a. volledig automatisch uitvoeren.
Wat inderdaad wel belangrijk is, is de nauwkeurigheid waarmee de koppelingen op normhoogte en normafstand worden gehouden. Dat valt nog niet altijd mee. Zeker als je 'Brits' spul rijdt.
Grzz, Hans
-
Hans, dat ziet er leuk uit. Alleen die versnellng voor het aakoppelen oogt wat onnatuurlijk. Het probleem is eigenlijk dat de meeste wagons te weinig massa of wrijving hebben en eerder weggeduwd worden dan aankoppelen.
Door te versnellen geef je een beetje meer 'impact' en werkt het koppelen. Wat soms gedaan wordt om zonder te versnellen toch te kunnen koppelen is:
- de wagons verzwaren. Verzwaren heeft trouwens nog meer voordelen.
- de wagons voorzien van wrijving op de assen (bijv met een blikken plaatje dat verend tegen de as klemt)
De kunst is om een soort van optimum te vinden ... te grote wrijving of massa en je loc gaat (te) veel stroom trekken bij een wat langere trein.
-
Eventueel een oplossing voor het magneet- wielas "probleem"
http://www.noetzel24.de/index.php?id=15#c377 (http://www.noetzel24.de/index.php?id=15#c377)
Bijkomend voordeel: met behulp van een servodecoder ook nog te digitaliseren.
Groet,
Adri
-
Bedankt voor alle reacties, ik leer een hoop bij, en word steeds enthousiaster over het systeem en het uitvogelen.
Ik ben van plan om een paar zakjes koppelingen en een set magneten te bestellen, alleen kan ik er niet helemaal uitkomen welke magneet precies, ik wil graag de 'in het spoor' variant.
Het schijnt dat Roco Geoline een code 83 rail is, dus dan zou ik magneet nummer 322 of 312 kunnen gebruiken.
De ene is delayed en de andere niet, dus als ik het goed begrijp kan je 322 gebruiken voor opduwen van wagens met open koppelingen zeg maar en 312 bijvoorbeeld aan het eind van een omloopspoor waar de loc de wagens loslaat.
Wederom bedankt,
Groeten Jan
-
Ik ben ook een gebruiker van KADEE koppelingen..
Ik ben nu aan het testen met kleine ronde magneetjes (4x13mm rond) die ik tussen de dwarsliggers boor.. De eerste tests zijn erg hoopgevend.. Nu bezig een vaste testopstelling te maken om te kijken of het betrouwbaar is...
Michael
-
@Michael,
Dat doe ik ook, want de Kadee magneet is toch aan de dure kant.
Maar ik vind het toch niet zo'n bevredigend resultaat opleveren.
Bij mijn lab opstelling ontkoppelt de trein precies tot op de mm.
Het lijkt erop dat hierbij het hele magneetveld van de 4x5cm grote magneet een rol speelt.
Dat is me met die micro magneetjes nog niet echt gelukt.
Daar is het toch meer van 'net wel/net niet'.
Overigens kan ook de trip-pin een probleem opleveren.
Kadee heeft een tooltje om de koppelingen op de juiste manier af te stellen.
De trip-pins moeten voldoende laag (normhoogte) hangen om door de magneet afgebogen te kunnen worden. Maar sommige van mijn rijtuigen ontsporen omdat de trip-pin op een wissel omhoog getild wordt.
Grzz, Hans
-
Ook ik experimenteer al langere tijd (zo nu en dan) met Kadee-koppelingen en ontkoppelmethodes. Het komt er op neer, dat ik eigenlijk met de satéprikkermethode redelijk tevreden ben, omdat dat niet plaatsgebonden is, en een magneet wel.
Alleen, straks in het schaduwstation, waar het hanteren van een satéprikker een onhandig avontuur gaat worden, moet ik een alternatieve (ontkoppel-) methode zien te vinden.
Ik denk daarbij aan elektromagneten, het schijnt dat je die redelijk eenvoudig zelf kunt maken. Iemand die daar ervaring mee heeft?
-
Als je moet aankoppelen met zo een klap is er iets niet goed. Die koppelingen koppelen zeer ligt.
Twee deur magneetjes werken prima of check dit (https://www.google.nl/search?q=neodymiun+kadee+couplers&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=Pz8HVZDQMsTbPK2cgYAN#q=neodymium+kadee+couplers&tbm=vid)
https://youtu.be/8JnArcsnD0o?t=22s
-
Met alle negatieve verhalen over de ontkoppelaars, mocht iemand nog een paar van die ontkoppelmagneten over hebben, dan wil ik die wel graag overkopen :)
Ik heb zojuist via ebay de koppelingen gevonden, nu alleen nog een paar magneten (en als 't kan ook de uitlijntool)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontkoppelen.png)
Zo gaat 't ook: 2 magneetjes van 20 x 4 x 3 mm (l x b x h), stukje balsa er tussen, gat uitsnijden in de kurkbedding, likje verf, klaar.
Voordeel: totaal onzichtbaar; nadeel: idem. ;D (je moet de biels merken om te onthouden waar ze zitten...)
En inderdaad als de wagens te soepel rijden ontstaat de mogelijkheid van ontkoppelen omdat de magneten te sterk zijn.
Ook ik ben nog niet uit geknutseld. (Kon geen foto maken want je ziet ze niet...)
Max.
-
nou Jan, waar woon je dan?
-
In Tilburg :)
-
zou die aankomen als ik Tilburg op een enveloppe schrijf?
-
Nee, zo bekend ben ik hier nog niet als Gelderlander in Brabant :)
Ik heb je een pb gestuurd.