BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Erwinmk op 14 March 2015, 15:21:07

Titel: Helling naar beneden
Bericht door: Erwinmk op 14 March 2015, 15:21:07
Bij een oplopende helling lezen we allemaal dat deze het liefst niet meer dan 3% dient te bedragen. Prima, zal ik ook toepassen.

Maar hoe zit het dan met het winnen van een 'laagte' / 'lager niveau'? Het lijkt me overbodig dan namelijk om de 3%-regel toe te passen, aangezien de lokomotief naar beneden rijdt met zijn diverse rijtuigen als last, en dus door de zwaartekracht alleen maar voordelen ervaart.

Op die manier kun je toch snel en over een korter stuk baantraject een lager niveau bereiken over een korter stuk?!

Welk percentage passen jullie toe naar beneden!
Titel: Re: Helling naar beneden
Bericht door: Karben op 14 March 2015, 15:23:42
Ook max 3%; ik maakte er geen achtbaan van.

Groet, Karel.
Titel: Re: Helling naar beneden
Bericht door: Mark D. op 14 March 2015, 17:28:56
niet meer dan 6 graden naar beneden
Titel: Re: Helling naar beneden
Bericht door: Erwinmk op 15 March 2015, 12:57:02
Zeker niet de bedoeling om er een achtbaan van te maken  ;D , maar met een klein beetje extra hellingsgraad naar beneden win je toch wel extra ruimte in het schaduwstation om 'snel' opstelsporen te leggen. En vanaf daar dan rustig met 3% weer omhoog te gaan, terug naar niveau 0, de open baan.
Titel: Re: Helling naar beneden
Bericht door: keesv1 op 15 March 2015, 14:28:07
Als je bij de afrit een steilere hoek neemt ben je wel verplicht dan deze altijd als afrit te gebruiken. Bij 6 graden (= 6,7%) wordt een oprit erg moeilijk. Het voordeel is wel dat je afrit 2,5x korter kan worden. Ook in overweging moet worden genomen of er nog wel een snelheidshandhaving kan plaatsvinden en de treinen niet naar beneden roetsjen.
Gr,
Kees
Titel: Re: Helling naar beneden
Bericht door: tinus op 15 March 2015, 16:41:54
Houdt er ook even rekening mee dat je wagons aardig kunnen gaan drukken.
Dus even goed testen met je langste trein en lichtste wagons, of deze niet uit het spoor worden gedrukt.

Tinus.