BeneluxSpoor.net forum
		Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: spoorfan op 14 March 2015, 12:20:37
		
			
			- 
				Vandaag mijn Marklin M2 rijtuig set in NS uitvoering opgehaald. Klopt het dat er maar 1 ingeklapte vouwbalg bij zit?
 
 Zo ja is er makkelijk aan een tweede te komen?
 
 Spoorfan
- 
				Dat zou heel goed kunnen. Ik kocht deze M2 rijtuigen (weliswaar de bordeauxrode Belgische variant) toentertijd los per verpakking, en daar zaten ze al helemaal niet bij! Stupide is het wel.
 Ik heb ze per twee los kunnen bestellen rechtstreeks bij  'Keuterman', een lange tijd terug. Deze waren weliswaar in het zwart tegenover het lichtgrijs voor de NS variant nu.
 
 Jeroen
- 
				heeft er iemand een paar goede foto's van dit rijtuig interieur enzo  (y) zit namelijk te twijfelen om deze set te kopen (:
			
- 
				Alvast 1 snel gemaakt
 
 (http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/20150314_152410_resized_zpscdyiahrq.jpg)
 Interieur is dus simpel uitgevoerd.
- 
				Ik vind het maar vreemd. Ik heb ook deze set in huis en ook maar 1 gesloten vouwbalg. Omgerekend betaal je E57,50 per rijtuig, dit is in de zelfde prijs categorie als LSM en dan kunnen ze niet eens een 2e gesloten vouwbalg erbij doen. Het ziet er toch niet uit op deze manier :(
 
 Mike
- 
				Leg het eens aan Märklin voor. Gewoon een vriendelijk mailtje dat die ingeklapte vouwbalg een goed idee is, dat een tweede aan de andere kant van de trein beter zou staan en de vraag hoe daar aan te komen. Als het een beetje mee zit sturen ze er eentje op.
			
- 
				@Chris,@Spoorfan,
 
 Ik heb het zelfde vouwbalg probleem. Ik heb ze  (toen die tijd) wel  nabesteld maar heb ze tot op vandaag niet gekregen ondanks herhaalde navraag.
 Maar hoe ziet de kopkant  van de nieuwe wagen er uit?  is het dak weer alu kleurig door getrokken ?
 Heb je daar 'n fotootje van?
 
 Mvg Ad
- 
				Hoi Henk,
 
 Dat mailtje is er gisteren gelijk uitgegaan bij ontvangst. Maar het is weekend, dus moet even wachten op maandag. Maar door het bericht van Jeroen merk ik dat het niet de eerste keer is. Ik ben blij met de set, wachtte er al lang op. En dan vind ik dit zo een actie die niet hoefde, zeker gezien de prijs.
 
 Mike
- 
				Okay, ben benieuwd.  :)
			
- 
				Foto "geleend" van Internet.
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN9143___kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN9143___kopie.jpg)
 Zo zou de kop wand moeten zijn. Hoe zijn ze bij de nieuwe Marklin  M2  rijtuigen?
- 
				Hoi Ad,
 
 Heb net snel ff een foto'tje gemaakt. Maar het dak is geheel aluminium kleurig, dus ook de kopse kant (wat dus onjuist is volgens jouw getoonde foto)
 
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2455.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2455.jpg)
 
 Groeten,
 Mike
- 
				@Mike,
 Bedankt, de foto is prima.
 
 Voor mij de reden om deze set af te bestellen.
 229 euro is mij te duur voor zo'n set.
 nogmaals dank voor de snelle reactie.
 
 Mvg Ad
 
- 
				Ik kan het begrijpen dat je afziet van de set. Ik zelf vind al jaren deze rijtuigen zeer leuk en heb ze direct besteld na uitkomen. Ik ben al zeer snel te vreden als de algemene indruk er goed uit ziet. 
 
 Pas na aankoop ben ik eigenlijk gaan beseffen dat ze redelijk aan de prijs zijn. Zeker nadat ik me bedacht dat ik ook zeer gedetailleerde modellen heb van andere fabrikanten voor hetzelfde of lagere prijs. Maar voor mij hoeft er niet perse muurschildering in het model aanwezig te zijn. Ik ben ook zeer blij met deze rijtuigen.  (y)
 Echter stoor ik me er wel aan als er dan maar 1 gesloten vouwbalg bij zit. Want met die ene gesloten vouwbalg laten ze zien dat deze wel bestaan. Wat is dan de moeite om minimaal 2 gesloten vouwbalgen erbij te doen?!  >:(
 
 Ik ben benieuwd wat reactie is van De Kleine en of ze er iets aan willen doen. Ik kan me nog plan K van Elotrains herinneren. Hier zatten per 2 rijtuigen 2 open en 2 gesloten vouwbalg bij waardoor je de rijtuigen alleen aan het begin en einde van een trein kon plaatsen. Weet alleen niet meer hoe dit is af gelopen?
- 
				Er valt idd het een en ander te pimpen aan de 'simpele' uitvoering van deze rijtuigen. 
 
 Ben wel benieuwd hoe de bordeauxrode kleur van deze rijtuigen zijn? De vorige lichting uit de nmbs reeks waren duidelijk te donker van kleur tegenover haar grote voorbeeld.
 Dit kwam door de donkergrijze kunststof bak, waar het rood maar moeilijk op dekte.
 
 Jeroen
- 
				In 1997 heb ik in de Ardennen (voor de kenners: lijn 42, trein 2288) een foto gemaakt van een rode M2. Dit rijtuig had een dak/bak-beschildering zoals het Märklinmodel. De kopwand hierop is dus niet geheel rood. Het grijs is wel wat donkerder (vuil/verwering?) dan het zilvergrijs van het model. Het is duidelijk te zien dat dit rijtuig ooit verhuurd is geweest aan: het zwarte vlak waar het NS-vignet zat is weliswaar weggeschilderd maar door kleurverschil nog steeds zichtbaar, daarbovenop het "NMBS-ei".
			
- 
				Misschien reden ze in België in die kleurstelling rond, maar hier, heb ik ze (zoals ik het mij kan herinneren) nooit zo gezien.
 Zelfs het dak was in vele gevallen grijs.
 
 Maar misschien heeft iemand nog foto's uit de jaren 90 ?
- 
				Echter stoor ik me er wel aan als er dan maar 1 gesloten vouwbalg bij zit. Want met die ene gesloten vouwbalg laten ze zien dat deze wel bestaan. Wat is dan de moeite om minimaal 2 gesloten vouwbalgen erbij te doen?!  >:( 
 
 Ik denk dat Marklin de fout heeft gemaakt de sets met alleen maar rijtuigen en de sets met stuurstand gelijkwaardig uit te rusten met het aantal vouwbalgen.
 Dus een ingevouwen vouwbalg te weinig die je bij de sets met stuurstand niet nodig hebt.
 
- 
				... Dat was ook mijn idee, dat de Bekgische set een stuurstand heeft.
 
 Misschien reden ze in België in die kleurstelling rond, maar hier, heb ik ze (zoals ik het mij kan herinneren) nooit zo gezien.
 Zelfs het dak was in vele gevallen grijs.
 
 Maar misschien heeft iemand nog foto's uit de jaren 90 ?
 
 Gezocht via google:
 https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/10087397013/
 http://www.flickr.com/photos/47531959@N03/4373831868
- 
				Ooit was er een set met Lima rijtuigen. Dan is dit toch wel veel beter. 
 de foto's wezen weer wel op een ander foutje. De vouwbalgen op de foto's hebben geen ophanging aan de buitenkant, terwijl de vouwbalgen in de set van Marklin wel een ophanging hebben die aan buitenkant zit.
 
 Spoorfan
- 
				De Lima's zijn ook 1/100 en hebben heel eenvoudige ramen.
 De Marklins zijn erg mooi maar er klopt van alles niet aan.  :-\
- 
				Misschien dat Märklin bewogen kan worden losse vouwbalgen na te leveren. Met de Plan K's van Elotrains is dat ook gebeurd. Enige tijd na de aankoop kon ik terug naar de winkel om naar believen kostenloos extra vouwbalgen (ingetrokken/uitgevouwen) op te halen. Een prima service was dat.
 
 
 Groeten,
 Arjen
- 
				Misschien reden ze in België in die kleurstelling rond, maar hier, heb ik ze (zoals ik het mij kan herinneren) nooit zo gezien.
 Zelfs het dak was in vele gevallen grijs.
 
 Maar misschien heeft iemand nog foto's uit de jaren 90 ?
 
 Ns 1145 (roco!) met M2 rijtuigen bij 's-Hertogenbosch
 Foto Ad Boer:
 https://www.flickr.com/photos/groen47/408636424/in/photostream/
- 
				Nog steeds geheel rode kopwanden zie ik. ;D
 
 Wie heeft er nog meer foto's???????? (y)
- 
				(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2455.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2455.jpg)
 
 
 Ik zie een deelnaad tussen dak en wand, dus tussen boven- en onderdeel kopwand. Dan weet je gelijk de reden dat de kopwand deels alu-kleurig is; produktiereden.
 En al verf je de kopwand opnieuw rood (sluitlichtringen mogen wit ;) ), dan nog blijf je de horizontale naad zien...
 
 Enige oplossing daarna; flink vervuilen ;D !
- 
				Foto's?
 
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2e_klasse__bagagerijtuig_in_Nederlandse_dienst.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2e_klasse__bagagerijtuig_in_Nederlandse_dienst.jpg)
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1e2e_klasse_Belgisch_rijtuig_in_Nederlandse_dienst.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1e2e_klasse_Belgisch_rijtuig_in_Nederlandse_dienst.jpg)
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2e_klasse_Belgisch_rijtuig_in_Nederlandse_dienst_te_Zwolle.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2e_klasse_Belgisch_rijtuig_in_Nederlandse_dienst_te_Zwolle.jpg)
 
 Het lijkt rood te zijn dat in de loop van de tijd grijs is geworden door vervuiling.
 
 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/NS_1116_met_M2_te_Vught%3B_20-04-1993.jpg
 op deze foto lijkt het eerste rijtuig wel rode lampringen te hebben.
- 
				Interieur is wel erg simpel! zelfs IRM interieur van Lima/Rivarossi is mooier  :(
			
- 
				http://users.skynet.be/fa321706/SNCB_M2AB.jpg
 Grijze kop bovenaan en rode lampring.
 
 http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17847.msg276715.html#msg276715
 2e foto rode kop witte ring
- 
				lampunits zijn uitneembaar (los onderdeel) dus snel netjes wit te krijgen
			
- 
				En,....weet iemand al een antwoord op mijn vraag?  :)
 
 Ben wel benieuwd hoe de bordeauxrode kleur van deze rijtuigen zijn? De vorige lichting uit de nmbs reeks waren duidelijk te donker van kleur tegenover haar grote voorbeeld.
 Dit kwam door de donkergrijze kunststof bak, waar het rood maar moeilijk op dekte.
 
 
 Jeroen
- 
				Ik heb gemaild met keuterman. De set voor vervangende vouwbalgen zijn nog niet leverbaar, Omdat de vouwbalgen die er nu aan zitten geen van alle kloppen ben ik op zoek gegaan naar iets anders en heb ze vervangen door roco vouwbalgen zonder ophanging aan de buitenkant en door twee roco ingeklapte balgen met ophanging binnen. Een likje verf deed de rest.
 
 Spoorfan
- 
				Hoi,
 
 De samenstelling van de set, reden ze ook zo (kort) rond in NL? Dus als vierdelige stam en in de samenstelling zoals verkocht?
 
 En is er al een follow up op het vouwbalg probleem ?
 
 Martijn
 
 
 
 
- 
				Voornamelijk 6 - 8 rijtuigen.
 Maar dat past niet op menige modelzolder, dus zijn de sets vaak korter.
- 
				Maar ik kan mij herinneren dat ik wel eens een foto heb gezien van een korte stam.
 
 Anyone ?
 
 Edit: Al via google gevonden. Lijkt op de set samenstelling iig. Alleen dat vouwbalgvraagje dan nog
- 
				Alstu
 
 (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/M21100.jpg)
 
- 
				Heb hier al reserve vouwbalgen liggen. Gewoon los te bestellen bij je winkelier.
 
 E242156 is het nummer wat op het zakje staat.
 2 gesloten en 2 open vouwbalgen
 
 
- 
				Dan doen ze dat bij REE toch wel heel netjes. Pas een set van drie rijtuigen gekocht: bij elk rijtuig 2 gewone en 2 ingeklapte vouwbalgen (dus totaal 12 vouwbalgen!) + voor elk rijtuig een compleet setje leidingen/imitatiekoppelingen   (y)
			
- 
				Hans
 
 Mijn dank is groot.
 
 M
- 
				Heb hier al reserve vouwbalgen liggen. Gewoon los te bestellen bij je winkelier.
 
 E242156 is het nummer wat op het zakje staat.
 2 gesloten en 2 open vouwbalgen
 
 
 Zijn deze ook dezelfde kleur grijs?
- 
				yep
			
- 
				Oké top, bedankt voor je reactie Chris.
			
- 
				Weet iemand of zo een setje vouwbalgen nog is te krijgen? De site kent hem iig niet meer, maar misschien ligt er hier en daar nog wat? 
 
 En ja, ik heb al twee winkeliers gevraagd, maar misschien weet iemand dit....
 
 Martijn
- 
				Ik heb in juni een setje bij MTE Vlaardingen besteld en wat later geleverd gekregen.
 
 Gr, Ben.
- 
				Dank
 
 Ik ga het daar navragen. Op hun site staat hij niet specifiek onder de onderdelen, dus ik vrees een beetje...
 
 Martijn
 
 EDIT: Helaas dus niet meer, ook niet meer te bestellen. Scheelt, hoef ik die wagens ook niet meer te kopen, tenzij ik hem 2e hands kan overnemen van iemand MET het setje...
- 
				
 EDIT: Helaas dus niet meer, ook niet meer te bestellen.
 
 
 
 Lijkt me sterk. Bij Marklin nog gewoon op voorraad:
 
 https://www.maerklinshop.de/search?sSearch=245156&submit=
 
 Gr, Ben.
- 
				Nou, dat zou eventueel dus kunnen liggen dat ik onderstaand nummer heb opgegeven
 
 Heb hier al reserve vouwbalgen liggen. Gewoon los te bestellen bij je winkelier.
 
 E242156 is het nummer wat op het zakje staat.
 2 gesloten en 2 open vouwbalgen
 
 
 
 
 En dat is een ander nummer dan jij nu geeft. Ik geloof jou uiteraard, maar dat kan wel de verwarring opleveren. Ik kon het ook niet vindne op de marklin site
- 
				Ah, dan is dat de verwarring inderdaad, 245156 is het correcte nummer.
			
- 
				Die is wel leverbaar inderdaad.
			
- 
				Pffff, even wat stof wegblazen ;D
 
 Ik wil het interieur gaan schilderen van de rijtuigen, nu zag ik via google wel van interieurs fotos van de belgische m2 rijtuigen.
 Maar was dat interieur tijdens de dienst bij ns het zelfde (lees ouwe meuk)
 Of is er toen een ander stofje/kleurtje op gekomen? :D
 Alvast weer vriendenlijk bedankt :)
 
 Gr marc
- 
				Volgens mij is er enkel een NS-sticker over het MNBS-logo geplakt, en zijn 
 de rijtuigen zonder verdere uiterlijke aanpassingen in dienst gegaan...
 
 Gr. Tis
- 
				Ik kom op internet echter verschillende fotos tegen, glade bankjes en geribbelde stof. En ook groene,blauwe en rode kleur. Weet iemand welke de juiste is.
 
 Gr marc
- 
				in belgie waren dit allemaal de juiste kleuren.Die geribde stof was in eerste klasse en de 2de klasse groen en blauw leder look
			
- 
				En die 2 verschillende kleuren in de 2e klasse had dat nog me roken en niet roken te maken (en wat zat dan waar) pf was t per rijtuig willekeurig.
 
 Marc
- 
				
 'k Zou voorzichtig durven aanbevelen:    lees de laatste ModelSpoorMagazine:    een gans artikel met foto's over de M2's,  in model en in het écht . . . .
- 
				En nog een keer afstoffen voor de volgende vraag: zijn er rode M2 rijtuigen geweest zonder de verstevigingsstrip?
 
 Weet iemand wellicht of er ook tp IV decals voor deze rijtuigen zijn? Ja, ik kan Andreas Nothaft  ;D
- 
				    zie MSM-artikel  +  Cooltrain-"NMBS M2-rijtuigen"     >
 
 1978
 Vanaf 1978 werd de eerste grondige revisie in de Centrale werkplaats van Mechelen doorgevoerd. Hierbij werd een belangrijke roestvorming aan de onderzijde van de flanken vastgesteld. Daarom werden deze rijtuigen voorzien van een verzwaarde onderrand van ongeveer 30 cm hoog.
 Alle rijtuigen hebben daarna in de loop van de volgende jaren deze versteviging gekregen.
 
 1985
 Bordeaux uitvoering:   midden jaren '80 werden de rijtuigen systematisch in het bordeaux geschilderd.
 (met dank aan Cooltrain-website voor deze info)
- 
				Had ik ook al gezien; maar aangezien midden jaren '80 en 78+6 (max revisie periode?) elkaar wellicht net overlappen, toch de vraag.
 
 Jammer dat Matrix dit (opvallende) detail niet heeft meegenomen... :-\ jaja, mallen, prijs enz  ;D
- 
				Goede voormiddag,
 
 We waren niet erbij. Maar groene, deels geroeste rijtuigen in donkerrood herschilderen zonder de verbouwing. Dit klinkt nogal onlogisch, maar?
 
 Weet niet of er modelbouwers zijn die zelf achteraf een extra horizontaal strookje hebben gekleefd op hun Märklin-model. Misschien wel op de oude Lima's, wegens minder duur.
- 
				Zou inderdaad niet heel logisch zijn, maar dan klopt mij BD wel  :laugh:
 Ik weet niet of er wellicht nog werd uitgesteld als bleek dat bij een enkel rijtuig de roestvorming wel mee viel? Vermoed van niet, maar zou leuk zijn.
 
 Voor mijn 2 groene ben ik (sowieso) van plan de strip te modelleren; deze moet ik toch opnieuw kleuren, aangezien ik de gele hoekstrepen heb verwijderd en er een gele/grijze waas achter blijft. Dan wil ik voor 1 gelijk opschriften op de kast zetten ipv losse plaat onder chassis. Wellicht de rooie ook...
- 
				Aanvullende vraag: zijn de M2 en M4 rijtuigen ooit gecombineerd? Technisch kon het volgens mij wel? Beide 3kV aansluiting, vouw- op buisbalg is ook vaker gedaan. Alhoewel, pneumatisch wel andere deurbedieding ??? Maar indien ja, nog geen 'bewijs' gevonden dat het ook gebeurde... Of kon het inderdaad niet?
			
- 
				Nooit gezien, maar dat zegt niet zo veel...
 
 Wat wel voorkwam waren M2-rijtuigen met een M1-pilootrijtuig (stuurstandrijtuig).
 Deze M1 was dan echter niet toegankelijk voor reizigers.
 Er waren in het begin nog niet voldoende M2/M4-pilootrijtuigen en de M1-rijtuigen werden toen terzijde gesteld, muv enkele pilootrijtuigen dus.
 
 
- 
				
 Goede avond,
 
 Het verhaal over de M1 en M2's klopt.
 Maar "pilootrijtuig"  ?       Lijkt me een letterlijke vertaling van  "voiture pilote"
 "Stuurstandrijtuig"  is gebruikelijk, ook voor NMBS-materieel.
 
- 
				M1 stuurstand is bekend, het verhaal staat ook op Cooltrain; maar het gaat mij om de M2 en M4. 
 Ik kom deze combi nergens tegen dus denk toch dat er een (ook) technische reden was; zoals genoemd wellicht de deurbediening..?
 
 PS zie net dat M4 geschikt was voor 160km/uur, M2 voor 140. Maar aangezien de M4's ook in diensten werden ingezet waar ze die snelheid niet haalden, lijkt mij geen reden om ze niet kunnen te combineren.
- 
				Ik ben de benaming 'pilootrijtuig' meermalen tegengekomen.
 Derhalve dacht ik dat dat de gangbare benaming was.
 
 Stuurstandrijtuig is iig in de noordelijke Nederlanden gebruikelijk, maar blijkbaar ook in Vlaanderen.
 
 Weer wat geleerd...
- 
				Dus toch..!  ;D Zelfs met een groene...
 
 https://blogimages.seniorennet.be/overweg13/1397145-1b56a581485cd2d72fbf68ec2a05572c.jpg