BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Erwinmk op 14 March 2015, 11:24:28
-
Even een vraag hoe jullie rekening houden met het inplannen van perrons bij een station voor het baanplan. De sporen in de schaaltekening moeten namelijk meteen op de goede afstand komen hier.
Ik maak een baanplan voor schaal N.
- Wat is overigens de afstand die er tussen tegenover elkaar liggende perrons moet liggen met maar 1 doorgaand spoor?
- En dan ook maar meteen de andere vraag: wat is de hartafstand buiten de perrons die je minimaal moet aanhouden tussen 2 sporen?
- Leg je de wissels voor een station in Duitsland tijdperk II voor en na het station, dus ruim buiten bereik van het perrondeel?
- Houden de diverse modelmerken die perrons aanbieden rekening met deze vragen, zoals bijvoorbeeld ook modellen met 2 perrons + overkapping, en 2 perrons + loopbrug over de sporen?
-
Oh, en in het kader van de lengte van perrons, nog de volgende vraag (Duitsland/tijdperk II):
- de lengte van het perron wordt uiteraard bepaald door de hoeveelheid passagierswagens die er aankomen, maar passeert de lokomotief het perron aan het einde bij stilstand, zodat diens lengte niet meegerekend wordt bij het perron?
-
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Het_Perron
-
Dank je, maar de encyclopedie geeft nog niet antwoord op al mijn vragen ;)
-
- Wat is overigens de afstand die er tussen tegenover elkaar liggende perrons moet liggen met maar 1 doorgaand spoor?
- Houden de diverse modelmerken die perrons aanbieden rekening met deze vragen, zoals bijvoorbeeld ook modellen met 2 perrons + overkapping, en 2 perrons + loopbrug over de sporen?
- Zoveel als nodig is
- Nee, niet echt. Elk merk rails heeft zijn eigen geometrie. Kan je moeilijk met alles rekening houden.
Dus oplossing: een proefstukje leggen en kijken wat je voor ruimte nodig hebt.
-
Okee,klopt, je kunt niet alles inderdaad op de schaal inbrengen in een baanplan. Dus ja, dan dus gewoon voor dat deel de tafel/baan op een gegeven moment bouwen en ter plekke de perrons, etc., alvast ter plekke hebben en de railsen uitleggen vooraf.
Bedankt.
Rest me in ieder geval nog de vraag waar de lok staat: langs het perron of er al voorbij.
-
Langs! Wel zo makkelijk als er van machinist gewisseld moet worden, of als de machinist even zijn benen wil strekken en een bakkie pleur wil drinken, enzovoort.
Marco
-
Inderdaad zal de loc bijna altijd langs het perron staan. Maar geen regel zonder uitzonderingen: bij een kleine halte kan het prima dat de loc niet langs het perron staat, bij een wat langere trein. Zelfs is het niet ondenkbaar dat in uitzonderingsgevallen niet alleen de loc niet langs het perron staat, maar ook rijtuigen.
Beeld je een groot station uit, dan is het natuurlijk wel raar als een trein niet helemaal langs een perron past.
groeten Simon
-
Erwin,
Je hebt voor de afstand tussen sporen en perrons ook houvast aan de NEM modelspoornormen. Zie hier voor de norm voor het vrije ruimteprofiel langs een recht spoor:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_102_NL.pdf
En voor een overzicht van alle normen in het Nederlands:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25140.0.html
Groet,
Ben
-
Hallo Ewin,
Dank je, maar de encyclopedie geeft nog niet antwoord op al mijn vragen ;)
Nee, gelukkig niet... Dat zou betekenen dat de mensen achter de encyclopedie de wijsheid in pacht hadden... Zelfs google heeft dat niet :)
Even een vraag hoe jullie rekening houden met het inplannen van perrons bij een station voor het baanplan. De sporen in de schaaltekening moeten namelijk meteen op de goede afstand komen hier.
Tekenen en uitproberen. Van te voren goed onderzoek doen naar wat je wil uitbeelden en hoe je dat kan verwezelijken. Sommige informatie is makkelijker te vinden dan andere. :)
- Wat is overigens de afstand die er tussen tegenover elkaar liggende perrons moet liggen met maar 1 doorgaand spoor?
Aan beide zijden buiten het profiel blijven en dan zou het goed moeten zijn.
- En dan ook maar meteen de andere vraag: wat is de hartafstand buiten de perrons die je minimaal moet aanhouden tussen 2 sporen?
Ligt aan je land, tijdperk en drukte van je station. In duitsland waren er veel "zand"-perrons, dus een paar bielzen waarmee een soort van verhoging werd gemaakt en dan schuin aflopend naar het andere spoor. Deze waren ook niet zo heel breed :)
- Leg je de wissels voor een station in Duitsland tijdperk II voor en na het station, dus ruim buiten bereik van het perrondeel?
Alles is voorgekomen. Zelfs een trein die over het "perron" rijdt (bahnhof traunstein). Voor alles is wel een "voorbeeld" te vinden.
- Houden de diverse modelmerken die perrons aanbieden rekening met deze vragen, zoals bijvoorbeeld ook modellen met 2 perrons + overkapping, en 2 perrons + loopbrug over de sporen?
Kortweg: Nee. Je zal altijd moeten kijken of het past en mogelijk aanpassen.
GRoet Ronald.
-
Erwin,
Heb zelf hierzo een artikel over N schaal perrons gezet omdat ik dit ook moest uitzoeken:
https://nscaleblog.wordpress.com/2015/02/25/minimum-platform-sizes-after-german-station-extension-on-nem-clearances/ (https://nscaleblog.wordpress.com/2015/02/25/minimum-platform-sizes-after-german-station-extension-on-nem-clearances/)
Zoals anderen al zeiden, het hangt allemaal af van het tijdperk, land en drukte van het station.
Op mijn site staan ook the NEM artikelen die gaan over minimum afstanden / clearance en zo.
Qua wissel plaatsing zou ik naar oude tekening van stations in Duitsland gaan kijken. Sporenplan.nl is een goede bron.
Qua model heb ik aanbieders gezien met 38, 52 en 54 mm perrons - dus het varieert nog al zelfs bij hetzelfde merk.
Hoop dat dit beetje helpt.
Edo
-
Bedankt voor alle tips Ronald en Edo!
Naast info, plannen dus ook praktisch werken.
-
Goeie tip voor het inplannen van je onderlinge sporen: begin niet met de rechte stukken spoor, wanneer je daarna nog wissels wilt inbrengen voor en/of achter je station, want die laatste bepalen de onderlinge afstand voor een groot deel!
Kom ik nu achter bij het schetsen van m'n baanplan :P