BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: MvD op 10 March 2015, 15:19:57
-
Hallo :)
Bij het voorbereidende reinigen van een minitrix BR 01.5 (spoor N) voor het inbouwen van een decoder, kwam ik iets in de contacten tegen wat me niet geheel duidelijk is.
De stroomopname wordt voor zover ik kan zien gedaan vanaf de wielen van 3 assen in de lok (groene pijltjes op de eerste afbeelding). Hierbij is er een verbinding tussen de afname contacten aan de rechterzijde en het chassis.
De verlichting aan de voorzijde gebruikt dit als massa/pool. Tot zo ver is het voor mij logisch.
Nu lopen er vanaf het chassis ook contactplaatjes naar de wielassen (rood aangegeven op de afbeeldingen).
De wielassen en de wielen zijn echter elektrisch van elkaar gescheiden (doorgemeten, geldt voor wielen aan beide zijden).
Wat is nu de functie van het verbinden van het chassis van de lok met de wielassen? En hieruit volgend: kunnen/moeten deze contacten worden verwijderd?
Afbeelding 1:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/br015_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/br015_2.jpg)
Afbeelding 2:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/br015_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/br015_1.jpg)
Heeft iemand hier enig idee over en wat dat voor invloed heeft mbt tot de inbouw van een decoder?
Dit is voor mij de eerste decoder die ik in ga bouwen en ik heb voor deze lok gekozen omdat er zowiezo al wat reparatiewerk aan de bedrading nodig was.
Mvg,
Michiel
-
Het daagt mij ineens dat deze plaatjes naar de wielassen wel eens alleen een mechanische functie zouden kunnen hebben :-[
Om het voorste draaistel en de middelste lok-as verend tegen de rails te drukken.
-
Vandaag de ontstoringselementen verwijderd en de decoder los aan de verschillende kontaktpunten gesoldeerd om te testen.
Hierbij bleek er helaas af en toe kortsluiting op te treden. Nu maar eens uitzoeken waar dat zit.
De decoder (Kuehn N045) schiet in de overlast/kortsluit beveiliging bij verplaatsen / op de rails drukken van de lok, dus ik heb het vermoeden dat het euvel ergens in de stroomopname zit.
Heeft er hier iemand ervaring met decoder inbouw in deze lok, die een beginner als ikzelf advies kan geven?
(Ik kan voor deze lok op het internet helaas geen handleiding/verslag vinden).
Michiel
-
Alles nog eens goed doorgemeten en nergens kortsluiting te vinden.
Om aan te sturen gebruik ik een Multimaus / trafo / booster uit een Roco HO startset.
Zou het kunnen dat de overlast/kortsluitbeveiliging inspringt vanwege een te hoge spanning?
In de handleiding van de decoder wordt dat namelijk als mogelijkheid geopperd.
De kortsluitbeveiling springt in als ik de lok wil laten rijden (hij rijdt 2cm en stopt er dan mee).
(excuses als dit domme vragen zijn, maar dit is allemaal nieuw voor mij ???)
-
Hoeveel wiel omwentelingen maakt die loc in 2 cm? Misschien steekt er iets uit aan de binnenkant van de wielen
-
Hoi Michiel ,
heb het even doorgelezen en zag dat je geen ombouw voorbeeld had gevonden .
Heb je ook bij deze site gekeken http://www.mtkb.de/ er staan een paar Br 01 tussen ,
Misschien dat je daar kunt zien wat er loos of fout gaat .
m.v.g. Sjaak
-
Zijn die Keuhn dingen niet voor max 750 mA belasting? Roco motoren zijn echte stroomslurpers. Ik vrees dat de decoder zichzelf afschakelt als er een te hoge stroom loopt. Maar ik ben nu aan het gissen, want ik ken de situatie niet. (Oeps ik zie nu dat het om een n-loc betreft. De decoder moet dat motortje wel aankunnen.)
Succes met de inbouw,
André
-
Mij is ooit geleerd dat het handig is om de lok analoog goed te laten rijden. Scheelt het uit fikken van een decoder.
-
Hartelijk dank voor de reacties :)
Even een update.
De eerste kortsluiting opgelost. Bleek dat de tendermassa behalve via de lok contacten ook via de tender assen werd gevoed. Daar ik daar niet aan had gedacht had ik niet opgelet hoe ik de tender assen terug plaatste. Hierdoor kreeg ik kortsluiting in de voeding en niet in de decoder :-[
Na dat aangepast te hebben reed de lok een half rondje tot in dit geval wel de decoder een sluiting aangaf (knipperen van de achterlichten).
Nu lijkt helaas ook de decoder overleden te zijn, aangezien ik maar 2ohm meet tussen zwart en rood en de voeding in de stress schiet als ik de lok op de rails zet.
Weer een mooi leermoment ::)
En inderdaad vóór het insolderen van de decoder eerst even conventioneel testen in het vervolg.
Maar eens even op de hierboven genoemde link gluren en een nieuwe decoder bestellen.
Michiel
-
Heb je ook bij deze site gekeken http://www.mtkb.de/ er staan een paar Br 01 tussen
m.v.g. Sjaak
Nog eens even rondgekeken daar, en de 01's die er staan zijn van een andere konstruktie helaas. Maar de 03 en de 41 komen dan wel weer grotendeels overeen wat dat betreft.
Dus daar maar van uit gaan.
Nog even terzijde: nu ik toch een andere decoder moet bestellen, heeft er iemand nog een tip welke het beste zou zijn?
Ik had in eerste instantie voor de Kuehn gekozen omdat deze lekker dun was en daardoor goed in de tender paste.
-
De reden van de sluiting op de decoder inmiddels ook gevonden.
Het bleek dat het rechter motorcontact sluiting maakte met de kap van de tender :-[
Inmiddels een nieuwe decoder ingebouwd (ditmaal een DCX75) en nu werkt alles eindelijk naar behoren :)
Bij de eerste poging zo'n beetje alle fouten gemaakt die er te maken vallen, maar dat was een goede les.
Michiel