BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Erwinmk op 07 March 2015, 10:44:03
-
Wat vinden jullie ervan om een keerlus op het hogere niveau in het volle zicht te leggen?
-
Wat wij ervan vinden is niet zo belangrijk, wat belangrijk is wat jij er zelf van vind, het is tenslotte jouw baan.
Groetjes
-
M.i. niks. Het is maar wat je wilt suggeren met je baan. In het eggie zijn ze erook, zowel normaal spoor (omgeving Karlsruhe) als smalspoor (Harz, DDR???).
Marius.
-
ach, er is altijd wel een 1op 1 voorbeeld te vinden
http://www.rail-videos.net/video/view.php?id=8754
-
Gruezi !
Wat vind je van de driekwart keerlus van de Lötschbergbahn bij het station Blausee-Mitholz ?
De tweede keerlus ligt wel in een tunnel.
Grtn, Hans
-
om precies te zijn: de keerlus van de HSB ligt in Stiege,
bv duidelijk te zien op google maps
fred
-
Het ligt er heel erg aan wat voor treinen je over laat rijden. Bij een tram, smalspoor- of lokaaltrein oogt het realistisch. Een Thalys in een lus met een straal van 35cm heeft weinig met de realiteit te maken en vind ik (persoonlijke mening) er niet uit zien.
-
Wanneer ik de keerlus aanleg is het inderdaad bedoeld voor klein lokaalverkeer.
-
Inderdaad HSB Stiege
zag m vanmorgen toevallig in een opname van Eisenbahn Romantik ;D
-
Wat ik even niet paraat had was de naam van het station in de omgeving van Karslruhe: Bad Herrenalb. Er is een leuke wikipedia over dit station (http://de.m.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Bad_Herrenalb#Anlagen). Even doorscrollen voor het sporenplan (PDF).
Marius.
-
Wat vinden jullie ervan om een keerlus op het hogere niveau in het volle zicht te leggen?
Voor een tentoonstellingsbaan vind ik het niet kunnen, maar ja wie ben ik?
Voor mijn eigen baan boeit het me niets wat anderen er van vinden, als het zo uitkomt ivm ruimte dan doe ik het.
-
Vroeger was er één in Utrecht Noord. Zie http://www.sporenplan.nl/ (http://www.sporenplan.nl/) Zoom in op Utrecht 1985.
-
Yep, straal op sommige plaatsen kleiner dan 300m. Dus ZEER langzaam rijden. En niet de hoofdbaan.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Een leuk praktijkvoorbeeld vind ik ook de boog bij Alp Grüm op de Berninabaan. :D
Dubbelspoor binnen elkaars profiel. Er kunnen dus nooit twee treinen tegelijk door die dubbelsporige boog.
De reden is dat er in die boog en aan de stationszijde van die boog geen ruimte is voor een wissel en dus ligt dat wissel aan de andere zijde van de boog.
(http://view.stern.de/de/picture/2208255/schweiz-eisenbahn-zug-rhb-bernina-express-alp-940.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Antwerpen_noord_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Antwerpen_noord_01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Antwerpen_noord_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Antwerpen_noord_02.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Antwerpen_noord_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Antwerpen_noord_03.jpg)
Leg niet al je keerlussen in het zicht en hou het er bij een. Zes is echt overdreven
-
In Turkije leggen ze een keerlus gewoon door een woonwijk aan (of zouden ze de woonwijk in de lus hebben aangelegd?).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/afyon.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/afyon.jpg)
Ben nog over deze lus gereden met een stoomtrein vorig jaar.
-
Nog wat keerlus inspiratie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Durango.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Durango.jpg)
Durango, VS
Hier kunnen de stoomtreinen van de museumspoorweg met rijtuigen en al keren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pilbarra.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pilbarra.jpg)
Pilbarra ijzererts (http://maps.google.nl/maps?q=perth&ie=UTF8&ll=-22.753704,119.107933&spn=0.185847,0.308647&client=opera&oe=utf-8&channel=suggest&hnear=Perth+West-Australi%C3%AB,+Australi%C3%AB&gl=nl&t=m&z=12). Hier kunnen ijzererts treinen gewoon doorrijden na het laden zonder tijd te verliezen aan rangeren. Overigens is de treinlengte van enkele km's niet zo goed na te bootsen.
Martijn
-
Leg een keerlus een beetje uit het zicht en NIET direct bij het station. Het gebruik van een minimale boogstraal wordt OOK zeer afgeraden.
Oh ja, maar dat zie je op deze foto's niet: het openrijden van wissels met baanvaksnelheid is ook zeer onnatuurongetrouw ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stiege.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stiege.jpg)
-
Leg geen zinloze keerlussen aan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rangeerterrein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rangeerterrein.jpg)
-
Dat waren al degene die ik zo uit mijn blote hoofd wist die hier ooit voorbij zijn gekomen.
Uit Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39418.0.html)