BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Erwinmk op 05 March 2015, 19:26:28
-
Wat zijn de beste radiussen voor bochten of halve cirkels voor sporen, wanneer je daar met een lange lokomotief (zie bijvoorbeeld afbeelding) en enkele passagierswagens (voor een koerstrein) makkelijk doorheen wilt rijden?
Kan dat met 45 of 60 graden makkelijk? Ik neem aan dat 30 graden al moeilijk wordt (ook gezien de oversteekhoek van de wagens).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lok_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lok_5.jpg)
-
Een radius is heel wat anders dan het aantal graden. Elke volle cirkel is altijd 360° ongeacht hoe groot de cirkel is.
Mijn Fleischmann BR50 (4175 ?) loopt nog probleemloos door de Modell Gleis R1 bochten (radius 35,7cm ?) maar dat
kan bij en ander merk loc wel weer heel anders uit pakken.
-
IK heb mijn stomers op roco R3 (~434 mm) rijden, hier merk je al dat loopassen en draaistellen al de neiging hebben om aan te lopen, krapper kan vast, maar ruimer is altijd beter. Overigens zijn de genoemde radiussen voor hO, maar ik zie nu dat je een N-loc op de foto hebt staan.
-
De beste radius is die waarbij je een zo groot mogelijke bocht maakt en niet haaks de bocht om gaat. ;D
Tegenwoordig vermeld elke fabrikant wel bij de specificaties welke inimale radius je nodig hebt. En dan vaak ook n og eens of dat zonder meer kan of dat er bepaalde onderdelen niet gemonteerd mogen worden.
De graden hebben hier totaal niets mee te maken. Die geven alleen maar aan hoeveel segmenten je nodig hebt om volledige cirkel te maken. Over het algemeen, hoe groter de radius des te meer railstukekn je nodig hebt.
-
Ik wil N gaan rijden, ja.
(Sorry, ben even in de war met radius en booggraden van een stukje rail.) :o
-
R2 is over het algemeen het minimum voor lange locomotieven
Ahearn geeft voor de Big Boy een minimum van 11, aanbevolen 15 inch radius.
-
11 inch is 279,4mm, 15 inch is 381mm.
Lijkt me inderdaad niet verkeerd voor zo'n apparaat: http://www.athearn.com/Products/N/ :)
-
Prima, rekening houden dus met liefst R3 bochten in het baanontwerp.
-
Denk je er wel om dat er (in ieder geval bij Fleischmann N) een groot 'gat' zit tussen R2 en R3? Ik weet niet of dat bij alle railfabrikanten is, misschien is het om 1 of andere reden wel een standaard. Zie plaatje. Tussen R2 en R3 zitten nog 4 radiussen (radia?) die alleen met flexrail te maken zijn.
Wil je minimaal met R3 werken dan heb je al meteen een flink oppervlak nodig (wel mooi natuurlijk...) maar ik heb er de ruimte niet voor... ik gebruik dus (uiteraard) zo groot mogelijke bochten als wat de ruimte toestaat, maar minimaal ca. 262mm radius (dus net 1 tikje groter dan R2, maar veel kleiner dan R3...) voor de helix die ik maak gebruik ik wel minimaal R3/R4.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/r1r2r3r4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/r1r2r3r4.jpg)
-
Halve boog R3 is nog steeds 792mm en R4 860mm. Beide ruim voldoende aanwezig qua ruimte op tafel van 90cm diep.
-
Als je alleen van rand tot rand spoort, dus een ovaal... ja dan klopt dat... Wil je wat meer variatie of moet je een bocht starten ergens halverweg de baan, dan red je het dus niet :)
-
Erwin, als je een bocht ingaat is het aan te bevelen om het eerste gedeelte met een groter straal uit te voeren. Dit reduceert het effect dat de achterzijde van personenrijtuigen bij de overgang van recht naar rond 'uitbreekt'. Gewoon in de praktijk experimenteren binnen de beschikbare ruimte.
In mijn geplande h0 baan hanteer ik een minimale straal van 480 mm maar wordt de aanvangradius 855 mm.
Groet, Rob
-
Nog even terugkomen op dit onderwerp, met een andere vraag voor mijn te bouwen N-spoor baan.
Welke Duitse stoomlok (periode II) loopt er op basis van jullie ervaring qua grote en aantal wielen makkelijk door een R3 bocht?
(Ervan uitgaande dat ik een dergelijke R3 als halve cirkel op de modelbaan kan bouwen!)
Dus welke BRxx kan een R3 bocht met gemak aan?
-
R3 (straal 400mm) is geen probleem voor N-spoor. Dat is zeer ruim. Daar heeft geen enkele lok moeite mee.
Groet Ronald.
-
Dat opent oneindige perspectieven, Ronald!
Zeker bij het baanplan wat ik momenteel aan het ontwerpen ben: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63574.0.html
-
Afgezien van de aan te houden minimum radius die de fabrikanten meestal wel opgeven, is een andere vraag: wat vind je nog mooi en wanneer wordt het te veel 'speelgoed'?
Onderstaande link geeft info en een serie foto's van verschillende wagons in verschillende bochten.
http://macrodyn.com/assets/files/MRH-Q1/MRH-2009-Q1v3.pdf vanaf blz 46.
-
Erwin, als je een bocht ingaat is het aan te bevelen om het eerste gedeelte met een groter straal uit te voeren. Dit reduceert het effect dat de achterzijde van personenrijtuigen bij de overgang van recht naar rond 'uitbreekt'. Gewoon in de praktijk experimenteren binnen de beschikbare ruimte.
In mijn geplande h0 baan hanteer ik een minimale straal van 480 mm maar wordt de aanvangradius 855 mm.
Groet, Rob
Hoi Rob,
Hiervoor is een mooi stuk theorie, de clothoïde of spiraal van Cornu, die laat zien hoe je de ingangshoek het beste kan construeren - zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Overgangsboog.
Deze theorie wordt toegepast in de wegenbouw bij klaverbladen en afritten.
Wat je vooral wil voorkomen is dat de zijwaartse krachten "oneindig" groot zijn op het overgangsstuk (massa wil niet van richting veranderen in het horizontale vlak).
Groeten,
Erik
-
@ Rudy: bedankt voor dit mooie online Amerikaanse tijdschrift. Inderdaad deze informatie is heel goed wat betreft de juiste wagens voor de juiste bochten. De algemene tips zijn heel goed toe te passen, ook in de keuze van welke wagens je achter je lok meeneemt.
@ Erik: Gelukkig heb ik in m'n huidige baanplan zelfs voor de rangeergebieden bij de industrie R4 stukjes aangelegd. Wanneer ik de 2e helft van m'n baanplan ga ontwerpen, waar misschien een R2-tje zou kunnen komen hou ik er rekening mee, met die info van je. Tot nu toe alleen R3 & R4 bochten overal (In N-spoor.)
-
Heren, wanneer jullie nog even terugkijken naar m'n allereerste berichtje in dit draadje.
Ik ben toch correct dat een dergelijke lokomotief ook met gemak een R3 bocht kan maken?
-
hallo Erwin, ik heb een aantal roco stomers br 41 en 43 . dit zijn lastige jongens met bochten zeker als je de kolbenstangen bij de schuifkast eraan laat zitten. Maar met de stangen eraan lopen ze vlot door de profi rail r3 en r4. haal je de stangen eraf dan lopen ze ook krappere bochten, dus kwestie van keuzes maken denk ik.
mvg aad
-
Dus Aad, grosso modo is een dergelijke 'lange lok' een R3 bocht, halve cirkel met gemak te nemen, begrijp ik uit je reactie. (Kleinere radius is niet nodig)
-
hallo erwin, ik vergat te zeggen dat mijn bochten bestaan uit 5x R 3 of 5 x R 4 rail stukken. Zonder de kolben stangen nemen deze loks ook mijn engelse wissels .Met de stangen eraan lopen de loc,s direct uit de wissel.
mvg aad
-
Hoi Aad, na wat goochelen op het internet begrijp ik nog niet wat je precies met die 'kolben' stangen bedoeld.
Overigens ga ik een baan opbouwen in schaal N.
-
Hij bedoelt een Kolbenstangschützrohr. Die lange dingen die aan de voorkant van de cilinder behuizing zitten. Als je een voorloop as hebt komt die daarmee in de knoop
-
Een zuigerstangbeschermingsbuis dus. ;)